TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺

@Master Wayne: Guiden ger dig svar

Titta på snabböversikten här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Där ser du att en av dem du frågar efter är en toppklass. En är mellanklass och en av dem räknas till budgetklass (eftersom den inte är med i snabböversikten). Och poängen är att sikta på toppklass och gå nedåt först när man behöver kompromissa eller känner att man inte behöver det bästa som går att få,

Permalänk

Stort tack!

Skrivet av Laxpudding:

@Master Wayne: Guiden ger dig svar

Titta på snabböversikten här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Där ser du att en av dem du frågar efter är en toppklass. En är mellanklass och en av dem räknas till budgetklass (eftersom den inte är med i snabböversikten). Och poängen är att sikta på toppklass och gå nedåt först när man behöver kompromissa eller känner att man inte behöver det bästa som går att få,

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Samsung Q70R i vintras. Är väldigt nöjd med den. Men nu börjar frågorna om HDR dyka upp.
Netflix har valt Dolby Vision som HDR standard för sina filmer. Blir filmer utan HDR på en tv som saknad Dolby Vision?

Jag har en Xbox One S som fungerar som UHD spelare. Är nu väldigt sugen på
Star Wars: The Skywalker Saga Box Set. Men om filmerna är i Dolby Vision, spelas filmerna upp utan HDR då?

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Jag köpte en Samsung Q70R i vintras. Är väldigt nöjd med den. Men nu börjar frågorna om HDR dyka upp.
Netflix har valt Dolby Vision som HDR standard för sina filmer. Blir filmer utan HDR på en tv som saknad Dolby Vision?

Jag har en Xbox One S som fungerar som UHD spelare. Är nu väldigt sugen på
Star Wars: The Skywalker Saga Box Set. Men om filmerna är i Dolby Vision, spelas filmerna upp utan HDR då?

Nej, du får HDR10/HDR10+ istället.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcnil:

Köpte en Samsung 55" QLED Smart TV QE55Q70R för 8990 hel nöjd.

Gjorde samma köp i helgen, även jag mycket nöjd
Tackar för guiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en OLED och har kollat runt lite. Men jag har lite frågor om LG:s modeller.

Jag förstår inte riktigt vad som skiljer 2020 års modeller från 2019? Och hur man ska hitta "efterföljaren" till 2019 års modeller då de verkar ha slutat med B, C, E-modellnamnen?

Ska man köpa en nu, eller ska man vänta till black friday för 2020 års modeller? Det verkar ju bara vara B9 och E9 av 2019 som finns att tillgå just nu.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jag funderar på att köpa en OLED och har kollat runt lite. Men jag har lite frågor om LG:s modeller.

Jag förstår inte riktigt vad som skiljer 2020 års modeller från 2019? Och hur man ska hitta "efterföljaren" till 2019 års modeller då de verkar ha slutat med B, C, E-modellnamnen?

Ska man köpa en nu, eller ska man vänta till black friday för 2020 års modeller? Det verkar ju bara vara B9 och E9 av 2019 som finns att tillgå just nu.

De heter X istället för siffra, t ex CX.
Tror de tog bort vissa dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Lego Master
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De heter X istället för siffra, t ex CX.
Tror de tog bort vissa dock.

Skrivet av Shudnawz:

aha, tackar!

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Klipper in mitt inlägg från fyndtråden här.

Skrivet av Deroan:

Elgiganten har rea på en toppmodells-TV från förra året, XG95. Köpte själv samma modell i förra veckan, men då demoex, för nästan samma pris som den går för nu. Är mycket nöjd med den, den har de flesta nyare funktioner man vill ha såsom eARC, Atmos-stöd och Dolby Vision. Android TV fungerar bra tycker jag (men har inget att jämföra med). Saknar stöd för VRR om det är viktigt för en inför nästa generations konsoller.

Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/31220/sony-55-xg...
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5054393

Permalänk
Medlem

Kanske lite väl i förväg för BF2020 men blev nyss av med TV så skriver ändå. Hoppas du kan ge någon bra input @Laxpudding

Haft en Philips 55POS9002 som haft otroligt fin bild med sin OLED samt snygg ambilight. Tyvärr har det varit så stora problem (högfrekventa tjut när för mycket av en och samma färg visades, spontana avstägningar, segt UI, frysningar, ljudproblem, fjärrkontroll som tog 10 sekunder för vissa knapptryck och sen inte ens ville koppla rätt, inbränning, artefakter) med den att jag efter flera serviceärenden och hembesök av tekniker äntligen fått ett återköp på den. Har nu en 10+ år gammal Samsung LCD 32" så kan nog klara mig till BF2020 för att köpa ny TV.

Tänkte mig då en OLED 65" men vet inte riktigt vilken. Förhoppningsvis kommer LG CX och Philips OLED805 ner till rätt pris.
CX verkar i mångt och mycket väldigt framtidssäker men saknar t ex inbyggd chromecast. (kan inte casta tex tv4play och dplay?)
805 har inte hdmi 2.1/eARC men istället androidTV och ambilight (som jag är lite kär i).

  • Har soundbar Q96R kopplat med HDMI och jag vill kunna styra volymen med TVns fjärrkontroll.

  • Kommer nog inte ha någon spelkonsol (inte haft en sen original XBOX).

  • Ser gärna även att inbyggda mediespelaren funkar bra.

  • Datorn kommer kopplas in med max 1080p120Hz när jag ska spela.

  • Vill ha så enkelt som möjligt och även kunna styra Teliaboxen med fjärrkontrollen så det bara finns en fjärrkontroll på soffbordet.

Har du någon input på detta?
Behövs eARC för något eller funkar ARC för mina kopplingar?
Är HDMI 2.1 viktigare än ambilight?
Har Philips UI blivit bättre/snabbare med åren, eller är det fortfarande segt? Och kommer jag få samma problem igen?

Tacksam för svar
Pentav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

CX verkar i mångt och mycket väldigt framtidssäker men saknar t ex inbyggd chromecast. (kan inte casta tex tv4play och dplay?)

En Chromecast är billig och tar nästan ingen plats (om du inte kan använda AirPlay för det finns i CX).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En Chromecast är billig och tar nästan ingen plats (om du inte kan använda AirPlay för det finns i CX).

Visst, en CCU kostar väl kanske bara 800 kr men då blir det ytterligare en produkt att koppla in. Petitesser men människan(jag) är lat.
Om man castar något från mobilen till CCn, byter TVn automatiskt källa till den? Och byter den tillbaka när man stänger av CCn?
Det var något jag tyckte var riktigt skönt med 9002n. Stänga av allt genom mobilen och slippa leta efter fjärrkontrollen.

Har inte använt AirPlay. Det kan väl endast användas av Apple-produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Visst, en CCU kostar väl kanske bara 800 kr men då blir det ytterligare en produkt att koppla in. Petitesser men människan(jag) är lat.
Om man castar något från mobilen till CCn, byter TVn automatiskt källa till den? Och byter den tillbaka när man stänger av CCn?
Det var något jag tyckte var riktigt skönt med 9002n. Stänga av allt genom mobilen och slippa leta efter fjärrkontrollen.

Har inte använt AirPlay. Det kan väl endast användas av Apple-produkter?

Airplay är bara apple officiellt ja. Vet inte hur det funkar nuförtiden men förr gick att lura till det till viss del från android.

Har inte använt CC men har en ATV4 till min C9, tv’n startar automatiskt eller byter till den när man startar den och vill man byta tillbaka tvn’s appar är det bara att starta dem. Skulle bli förvånad om det inte fungerar likadant med CC.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pentav: Skule säga att det är lite sak samma vilken du väljer. LG:s OLED är i alla fall den apparat som mest checkar av alla finesser och funktioner. eARC kanske inte är viktigt idag – kolla om din soundbar har den funktionen – men kanske är viktigt om du byter ljudsystem senare.

För mediauppspelning etc. så blir det alltid extra omständligt att välja för det är så många parametrar som handlar om godtycke. "Mediaspelaren ska vara bra" är underförstått ofta samma sak som "...spela filerna i mitt bibliotek (med undertexter)...".

Där är mina generella råd att som nämnt ovan titta på externa lösningar så att man får de funktioner man har i en HTPC eller Androidbox, Rasperry pi etc. Löser du det den vägen är du bara en HDMI-kabel eller dongel från att välja en TV utifrån egenskaper som den är byggd för, likt bildkvalitet. Snarare än att försöka hitta en TV som är precis rätt på varenda punkt.

Permalänk
Medlem

Hur står sig samsungs modeller från 2019 mot de nyare som kommer ut nu 2020? Tänker främst på QE55Q90RATXXC jämfört med QE55Q90TAT.

q90RAT känns spontant prisvärd och väldigt mycket TV för 12,5tkr jämfört med 20tkr för Q90TAT i 55" storleken. Vad får vi i årets modell som 2019 q90 saknar?

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Laxpudding Du är en stjärna, tack!

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om prissättningen på årets OLED-modeller i 65" på BF 2020? Någon som går under 20k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vad tror vi om prissättningen på årets modeller i 65" på BF 2020? Någon som går under 20k?

Menar du oled?

Permalänk
Medlem

@Specias: ja förlåt, självfallet OLED 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

@Specias: ja förlåt, självfallet OLED 🙃

Ja det finns ju redan nu att köpa för strax under
20k. Så jag skulle säga att det med största sannolikhet kommer hamna under 20k.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

Vad tror vi om prissättningen på årets OLED-modeller i 65" på BF 2020? Någon som går under 20k?

Just den här "Vad kommer modell XXX att kosta? Någon som vet?" försökte jag föregå en del i videon och videon inför BF2019-videon med hjälp av skumtomtar. Ingen vet riktigt vad skumtomtarna kommer kostan innan julafton. Kanske 30 kronor på pressbyrån? Kanske 20 kr på Coop? Men efter julafton kommer priserna sjunka. Men ingen vet riktigt när de kostar 5 kronor per påse. Vecka 2? Redan till nyår?

Så är man jäkligt sugen på skumtomtar så får man leva med detta. Fina, färska och mjuka skumtomtar för dyra pengar runt lucia. Eller lite hårda och torra för 5 kronor i januari.

Vill man ha en mer kvalificerad gissning om vad en viss TV-modell kan tänkas kosta kan man spana in föregående års modell och använda prishistoriken på Prisjakt och se hur dess pris utvecklades.

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Nu när studietiden är slut så känner jag att jag vill ha något annat att titta på än min nuvarande (tjutandes) Samsung 43" plasma E455 från 2012...
Vilken TV skulle ni rekommendera för drygt 10k?
Lutar mest mot 65" men 55" skulle också funka om det betyder bättre modell. Skulle säga att användningen är 60% Netflix/YouTube, 20% Sport, 20% spel.

Black Friday känns som en evighet bort med TVn som jag är fast med i nuläget.

Hade gött!

Permalänk
Medlem

Börjar vara dags för riktigt för mig nu.
Väger lite mellan en CX 65" eller en Q90/95T 65" beroende på hur bekväm one connect boxen känns.

För min del tittar jag en del på twitch streams som har statiska element, säg att jag skulle titta på en hel CS turnering via tvn så blir det en hel del statiskt från UI som inte kommer förändras nämnvärt under hela turneringen. Hur är risken där?

Mitt tvrum är också lite svårt att mörklägga helt även om jag inte har någon kvällssol rakt in.
Dagtid har jag egentligen direkt sol in i tvrummet så kommer en OLED räcka till med ljusstyrka?

Min nuvarande tv har jag haft 9 år och så länge antar jag att jag inte kan förvänta mig att en OLED fungerar utan inbränningar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gainsgoblin: Har du haft en och samma TV i 9 år är den troligtvis ljussvagare än en modern OLED. Så kan du se på din TV idag utan att bilden är för mörkt så kommer du alla gånger kunna använda en OLED. Förmodligen likt så många andra OLED-ägare här på forumet faktiskt tvingas sänka ljusstyrkan.

Däremot kan en toppklassad LCD likt en Q90/Q95T vara än mer ljusstark om det skulle behövas. Går igenom det här https://www.sweclockers.com/artikel/28703-teknikstund-svag-lj...

Inbränningar, trasiga lysdioder, clouding, bandning etc. är lite som trafikolyckor. Risken finns. Men ingen kan berätta för dig att du kommer att bli påkörd när du är på väg 27 på väg till husvagnsträffen i Tranemo. Men du kan i alla fall agera försiktigare i trafiken och därmed minskar risken om detta nu oroar dig.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det är sant, hade faktiskt inte reflekterat över att min gamla TV nog är ganska ljussvag. Sunkig och liten är den men ljusstyrkan hade jag inte ens tänkt på. Måste kolla modellnumret till helgen och se hur ljusstark den egentligen är.

Direkt sol på OLED är väl dock ingen höjdare? Det går å andra sidan att parera lätt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gainsgoblin: Direkt solljus är inte höjdare för någon teknik – eller livet i stor. Skulle vara beachen och solceller där direkt solljus faktiskt är en höjdare.

Permalänk
Medlem

Så ingen större påverkan på OLED av solljus än vanlig LED?