Tysk återförsäljare presenterar retursiffror för grafikkort

Skrivet av Sando:

De hänvisar ju också till Mindfactorys statistik. Det är alltså samma siffror.

Swec anger 5% för 2080Ti, Toms 5,3% så skillnad är där, mycket marginell men men..

Edit:
3,6% för 5700/5700XT, swec 4%.

Senast redigerat 2020-08-04 19:41
Skrivet av Bael:

Swec anger 5% för 2080Ti, Toms 5,3% så skillnad är där, mycket marginell men men..

Edit:
3,6% för 5700/5700XT, swec 4%.

Avrundar man så är det väl samma?

Skrivet av Bael:

Swec anger 5% för 2080Ti, Toms 5,3% så skillnad är där, mycket marginell men men..

Edit:
3,6% för 5700/5700XT, swec 4%.

Skrivet av medbor:

Avrundar man så är det väl samma?

hur många 5700/5700XT, är sålda kontra till 2080 ti ?
lika många eller ?

Brorsans dator med ett Red Devil spontan krashar väldigt ofta. Utan blåskärm, blir bara svart och går direkt till hård omstart. Får nog testa med ett annat graffe....

Kört ASUS på de 2 senaste moderkorten och båda mina grafikkort, aldrig krånglat !

Skrivet av besnikmaloku:

hur många 5700/5700XT, är sålda kontra till 2080 ti ?
lika många eller ?

38 250 5700/5700XT
8 890 2080Ti
Enligt bilderna i artikeln iaf.

Skrivet av atego:

Kört ASUS på de 2 senaste moderkorten och båda mina grafikkort, aldrig krånglat !

Inte så relevant sample size av 4 enheter gentemot Mindfactories 120 000 enheter.

Skrivet av philipborg:

Inte så relevant sample size av 4 enheter gentemot Mindfactories 120 000 enheter.

Det är det som är problemet med statistik, det enskilda fallet/datapunkten spelar ingen roll alls och en statistisk sanning behöver inte leda till bra utgångspunkt för ett beslut i det enskilda fallet

Skrivet av philipborg:

Inte så relevant sample size av 4 enheter gentemot Mindfactories 120 000 enheter.

stod det något om asus där menar du? Syftar mest på kommentarerna ifrån sweclockers medlemmarna

Skrivet av kallandes:

Borde du inte svarat på Engelska? Så han förstår?

Bara för att någon skriver på engelska så betyder det inte att de inte kan svenska...

Skrivet av philipborg:

38 250 5700/5700XT
8 890 2080Ti
Enligt bilderna i artikeln iaf.

wow, mer än 4ggr mer, imponerande!

Senast redigerat 2020-08-05 09:02: Lägg ner fanboytramset

Om det innefattar ångrat köp i dessa retursiffror, så väger nog det märkbart tyngre på de saftigare korten där folk ångrat sitt köp i efterhand för det var för dyrt

*tråd rensad*

Detta då det snabbt slängdes etiketter på folk till höger och vänster.

För att vara extremt tydlig: Lägg ner allt ”fanboy”-trams

Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Detta då det snabbt slängdes etiketter på folk till höger och vänster.

För att vara extremt tydlig: Lägg ner allt ”fanboy”-trams

oj jag ber om ursäkt, när jag skrev det så menade jag inte som i kränkande syfte utan menade bara på att dem hade supportrar eller folk som gillade AMD
men då vet jag till nästa gång att det kan misstolkas

Skrivet av krigelkorren:

Är det inte 3:e gången gillt som man kan häva ett sådant köp?
Asus-kort är nog inga problem att köpa såvida det nVidia, för AMD-GPU's känns det som att de supit bort dokumentationen och istället byggt lite på måfå...

Jo... Bad om kredit för att handla nytt kort hos komplett men de gick inte.

Skrivet av Oliver91:

Jo... Bad om kredit för att handla nytt kort hos komplett men de gick inte.

Envisas de kan du alltid dubbelkolla/hänvisa till vad konsumentköplagen säger om det.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

Konsumentverket lyder under Finansinspektionen och vi betalar skatt för att sådana här myndigheter skall värna om kundernas rättigheter i tvister som det du beskriver.

-Så OM du anser att de har begått ett fel, nöj dig inte med återförsäljarens förklaring utan anmäl dem till ARN så gör du troligtvis oss alla en tjänst.

Man skall få vad man betalar för, kvalitet är vad jag förknippat ASUS produkter med, åtminstone förr, därmed har jag tyckt att ett lite högre pris varit motiverat i de fallen.
Om det inte längre stämmer så skall det uppmärksammas.

Skrivet av tBiorrith:

Brorsans dator med ett Red Devil spontan krashar väldigt ofta. Utan blåskärm, blir bara svart och går direkt till hård omstart. Får nog testa med ett annat graffe....

Prova först en annan Psu. Hade precis samma problemet, och det var PSU som orsakade detta.

Skrivet av BIG_AL:

Prova först en annan Psu. Hade precis samma problemet, och det var PSU som orsakade detta.

Har satt i PSU från hans förra krash-fria dator. Ska prova med hans gamla Fury X.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Riktigt intressant!
SweC: Återkoppla gärna till Mindfactory att deras öppenhet uppskattas.

Saker jag noterade:
* Nvidias Supervarianter ligger överlag bättre än deras "icke Super" dito
* Sapphire ligger mycket bra till trots att de sålt flest kort (och jag köper bara AMD från Sapphire )
* Samma sak för MSI och KF2 för Nvidias GPUer

Information jag saknar/skulle vilja se:
* Hur många av dessa returer är ångrat köp?
* Hur ser reklamationer (RMA) ut över tid? Jämt utspritt, mest i början, många efter ett år?

Utan att veta helt säkert skulle jag våga mig på att påstå att Mindfactorys siffror avser RMA, inte öppetköp/ångerrätt. (Dels för att det står RMA men också för att min erfarenhet inom retail säger mig att man inte blandar ihop det hipp som happ sådär).

En spekulation angående Super vs icke-Super är ju att Nvidia och partnertillverkare helt enkelt löst en del av problemen som uppstod med originalserien lagom till dess refresh. En annan faktor kan vara att icke-Super som sagt är äldre och därför haft mer tid på sig att gå sönder.

Överlag skulle jag inte dra på för stora växlar på de som ligger mellan 2-5 %, även med denna förhållandevis stora sample size.
Däremot saker som börjar dra iväg över det så kan man börja ana ugglor i mossen.

Angående returer överlag så kan jag bara svara generellt baserat på mina erfarenheter inom svenska återförsäljarledet och inte för Mindfactory förstås: Spridningen ser oftast väldigt olika ut per modell. PowerColor där har säkert en ganska hög felfaktor direkt medan många andra kort är mer spritt över produktens livslängd. Sen finns det ju såklart saker som dåliga batcher (oftast stöter man på dem i början av en produkts livslängd men ibland kan de ju komma mitt i också). Så det blir väldigt svårt att säga något generellt.

Min generella erfarenhet av RMA och grafikkort är just att det antingen sker pang bom med det samma, en tillverkare har gjort något galet och korten returneras direkt. Eller så är det en slow trickle över tid.

Skrivet av krigelkorren:

Envisas de kan du alltid dubbelkolla/hänvisa till vad konsumentköplagen säger om det.

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

Konsumentverket lyder under Finansinspektionen och vi betalar skatt för att sådana här myndigheter skall värna om kundernas rättigheter i tvister som det du beskriver.

-Så OM du anser att de har begått ett fel, nöj dig inte med återförsäljarens förklaring utan anmäl dem till ARN så gör du troligtvis oss alla en tjänst.

Man skall få vad man betalar för, kvalitet är vad jag förknippat ASUS produkter med, åtminstone förr, därmed har jag tyckt att ett lite högre pris varit motiverat i de fallen.
Om det inte längre stämmer så skall det uppmärksammas.

Absolut blir de så om de inte håller denna gången då 😂 än sålänge rullar de på fint 👍

Lustigt att jag köpt powercolor sen Voodoo2 tiden och aldrig haft problem, korten fungerar än idag så länge drivrutiner finns.
Flertal asus har dock strulat

Reagerade också som andra på att Asus inte fanns med på listorna med tanke på hur stora de är.

Körde själv Asus rakt igenom tidigare men tröttnade på deras nonchalanta attityd när man rapporterade om problem i deras support-forum. Där en del trådar var över ett år gamla med mängder av personer med samma problem och utan ett enda svar från någon representant från Asus. Pinsamt!

Kör nu sen ett par år tillbaka MSI rakt igenom och extremt nöjd! Både med produkterna i sig och supporten.

Trist dock att höra att Komplett kan vara knepiga att ha att göra med vid ev strul. Brukar sällan handla därifrån men har nu lagt en förhandsbokning på ett par VR-brillor. Ska kanske se om jag kan hitta något annat ställe att beställa ifrån istället.