Permalänk
Medlem

@MultiMan: här är studien du tänker på, tror jag:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2078497/

Citat:

Results
The hazard ratio (HR) for leukaemia mortality of train drivers was 1.43 (95% CI 0.74 to 2.77) compared with station masters. For myeloid leukaemia the HR of train drivers was 4.74 (95% CI 1.04 to 21.60) and for Hodgkin's disease 3.29 (95% CI 0.69 to 15.63). Lymphoid leukaemia, non‐Hodgkin's disease and brain tumour mortality were not associated with magnetic field exposure. Concordant results were obtained from analyses based on individual cumulative exposure.

Conclusions
Some evidence of an exposure–response association was found for myeloid leukaemia and Hodgkin's disease, but not for other haematopoietic and lymphatic malignancies and brain tumours.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Min far va svetsare, och hade kablarna runt sig hela tiden (runt magen), gick bort många år sen i cancer(urinblåsan).
Dom(läkarna) kom aldrig exakt fram till varför, men deras bästa gissning va just den höga spänningen.

Det här va kanske inte direkt någon källa, inte heller kanske helt relevant till tråden men av någon anledning ville jag dela med mig.

Riktigt tråkigt med farsan din. Jag hoppas allt är ok nu?

On-topic så är anekdoter sällan någon man kan använda sig av för att bevisa något då det finns för många variabler.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Det bör nämnas att det här är också en observerande studie. Den verkar antyda på någon korrelation mellan att vara tågförare och viss typ av cancer. Det är heller inget bevis för att magnetiska fält av den typ tågförare utsätts för bär med sig någon risk. Jag försöker inte påstå att dessa magnetfält är ofarliga, jag menar bara att det finns inga bevis för de är skadliga. Man har inte gjort någon dubbelblind studie med kontrollgrupp där man i kontrollerad miljö endast kan variera magnetfältsstyrka till exempel. Det behövs mycket bättre studier för att hitta ett samband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det bör nämnas att det här är också en observerande studie. Den verkar antyda på någon korrelation mellan att vara tågförare och viss typ av cancer. Det är heller inget bevis för att magnetiska fält av den typ tågförare utsätts för bär med sig någon risk. Jag försöker inte påstå att dessa magnetfält är ofarliga, jag menar bara att det finns inga bevis för de är skadliga. Man har inte gjort någon dubbelblind studie med kontrollgrupp där man i kontrollerad miljö endast kan variera magnetfältsstyrka till exempel. Det behövs mycket bättre studier för att hitta ett samband.

Ja håller med att metoden har brister. Det verkar svårt att sätta upp ett experiment där man ska dra slutsatser om effekter för så långa tidshorisonter. Många variabler kan spela in.

Här är en studie på möss som höll på i två år
https://scholar.google.no/scholar?q=health+effects+mice+magne...

Har inte satt mig in i ämnet, men tycker att det är intressant

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Min far va svetsare, och hade kablarna runt sig hela tiden (runt magen), gick bort många år sen i cancer(urinblåsan).
Dom(läkarna) kom aldrig exakt fram till varför, men deras bästa gissning va just den höga spänningen.

Det här va kanske inte direkt någon källa, inte heller kanske helt relevant till tråden men av någon anledning ville jag dela med mig.

Det är väl låg spänning men hög ström när man svetsar.

Däremot är nog risken för allvarliga hälsoproblem oerhört mycket större från alla de giftiga gaser som bildas vid svetsning...

Att cancer utbryter i en del av kroppen måste ju inte betyda att det är nära platsen där man fått i sig det som orsakat det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det argument som fördes fram i ett av de tidigaste inläggen kändes viktigt. Att barnen aldrig skulle kunna leka med drake, eller göra nåt annat som skulle kunna komma så högt att det blir överslag från ledningen. Det hade varit nog för mig för att avstå från köp.

Sen funderar jag på hur elektronik och radiomottagning påverkas av växelfält så nära - sämre mottagning, störningar?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Min far va svetsare, och hade kablarna runt sig hela tiden (runt magen), gick bort många år sen i cancer(urinblåsan).
Dom(läkarna) kom aldrig exakt fram till varför, men deras bästa gissning va just den höga spänningen.

??? visste inte att man kunde peka ut hur man får cancer, finns väl hur många saker som helst man drabbas av idag?
Aja kanske är lättare att inbilla sig att det var något specifikt som var anledningen...

Permalänk
Medlem

Jag jobbar bland annat med magnetkameror i tjänsten.
De vanligaste ligger på 1,5T/3,0T i styrka. Det finns inga kliniska bevis på att dessa styrkor skulle påverka människan negativt.
Men det finns även starkare kameror än så. Det finns kameror som har 7T och används endast på frivilliga personer i forskningssyfte då det är för tidigt att säga hur man påverkas av magnetfält av denna styrka.
Jag skulle nog säga att det farliga i en magnetkamera är snarare de starka RF-vågorna man utsätts för än magnetfältet.

Edit, fast farligast är nog som någon nämnde innan.
Dumheten, när folk inte tänker sig för i närheten av denna typ av utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag måste säga att det argument som fördes fram i ett av de tidigaste inläggen kändes viktigt. Att barnen aldrig skulle kunna leka med drake, eller göra nåt annat som skulle kunna komma så högt att det blir överslag från ledningen. Det hade varit nog för mig för att avstå från köp.

Sen funderar jag på hur elektronik och radiomottagning påverkas av växelfält så nära - sämre mottagning, störningar?

Tack för era inlägg, intressant med all info.

Ledningen sitter säkert 8 meter upp i luften, just den biten är jag inte orolig för, även om det får bli flygförbud på tomten, haha..

Har läst på lite mer ang risker med diverse olika fält och det är svårt att komma till någon slutsats. Många studier är på transformatorstationer eller typ 220 000v ledningar. Detta är ju bara 10 000volt. Fanns också en massa exempel på hur olika elektriska föremål i hushållet strålar och det är bra mycket mer än vad man tror. Så jag vet helt ärligt inte hur orolig man ska vara. Samtidigt läser man om förhöjd risk för leukemi hos småbarn som bor nära kraftledningar, men åter igen så pratar vi om kraftigare ledningar där också.

Bästa är nog att kontakta elbolaget för en mätning, även om den kanske blir missvisande då effekten varierar med tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ungen kan aldrig leka med drake eller liknande.

Vilka barn vet ens vad en drake är år 2020?

Skrivet av Xaio:

Min far va svetsare, och hade kablarna runt sig hela tiden (runt magen), gick bort många år sen i cancer(urinblåsan).
Dom(läkarna) kom aldrig exakt fram till varför, men deras bästa gissning va just den höga spänningen..

Det är nog mer rimligt att tro att det i så fall berodde på alla otaliga kubikmeter giftig svetsrök en svetsare suger i sig över sin karriär, varpå en hög andel av det som renas ut ur blodet hamnar i urinen.

Permalänk
Medlem

Folk som har levt "perfekt" kan ju få cancer och dö hur och när som helst, tror inte det har med magnetfält eller spänning att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Hejsan.

Hur stort/kraftigt fält blir det kring en ledning på ca 10kv? Vanlig distributionsledning (3st ledare plus en jord under till) som matar en transformator innan hushållen alltså.

Antar att det är svårt att räkna på då effekten varierar med året, mer på vintern då folk värmer stugorna med mera såklart.

Anledningen är att det går en sådan ca 15-17 meter ifrån ett hus som vi funderar på. Säkerligen att den ska grävas ned någon gång i framtiden, men det kan lika gärna bli om 10 år eller mer.

populärt är ju att lägga markbunden lina när man råkat fälla ett träd lite fel..... lustiga är att många redan grävt ut för en ny lina precis innan olyckan händer så elbolaget lägger den i mark i stället. (eller rättare man har grävt ut för något annat på 50-60cm djup som råkar gå mellan hus och stolpe) Detta hände för några år sedan hos grannen, tja han var ju glad, han slapp bekosta nedläggning av lina själv som han fått meddelande om några veckor tidigare. (om han ville den nedgrävd) han är elektriker....

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilka barn vet ens vad en drake är år 2020?
Det är nog mer rimligt att tro att det i så fall berodde på alla otaliga kubikmeter giftig svetsrök en svetsare suger i sig över sin karriär, varpå en hög andel av det som renas ut ur blodet hamnar i urinen.

mina gör det skitkul med "tävlings drakar" dock behöver det blåsa som sjutton för det ska gå att flyga med dom.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sen funderar jag på hur elektronik och radiomottagning påverkas av växelfält så nära - sämre mottagning, störningar?

Mindre än om du åker tåg ibland eller bor i närheten av järnvägen.

Mobilmottagningen blir nog bättre för att du bor i närheten av en ledningsgata, då skog då är undanröjt och hålls undanröjt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Bästa är nog att kontakta elbolaget för en mätning, även om den kanske blir missvisande då effekten varierar med tiden.

Varför? Det kommer vara så lite att de inte kan mäta (och säga varifrån det kommer) utan får hänvisa till teoretiska siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

??? visste inte att man kunde peka ut hur man får cancer, finns väl hur många saker som helst man drabbas av idag?
Aja kanske är lättare att inbilla sig att det var något specifikt som var anledningen...

Cancer är inte en enda sjukdom utan en grupp av sjukdomar, och inom gruppen finns både cancerformer som man med stor säkerhet kan härleda till en specifik orsak och cancerformer som är svårare att precisera. Exempelvis orsakar tobaksrökning sisådär 90% av alla lungcancerfall, ultraviolett strålning orsakar de flesta fall av hudcancer, testosteronhalt har en stark koppling till risken för prostatacancer, 80% av alla mesoteliomfall orsakas av asbest etc. etc. etc.
Att man inte i varje specifikt fall kan säga när och var och hur en person fick cancer innebär inte att man inte kan dra slutsatser om orsaken, precis på samma sätt som man inte specifikt kan säga att det är de tjugofem gräddbullarna du äter varje dag utan motion som gjort dig smällfet, eller att det är spiken du råkade köra rakt genom handen med spikpistolen som gör att det gör så satans ont, eller att du suttit uppe hela natten och tittat på smurfvideor på youtube som gör att du är trött och inte orkar gå till jobbet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilka barn vet ens vad en drake är år 2020?

Mina?
Även sett grannarnas ungar göra det, beror väl iofs på föräldrarna kanske.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Cancer är inte en enda sjukdom utan en grupp av sjukdomar, och inom gruppen finns både cancerformer som man med stor säkerhet kan härleda till en specifik orsak och cancerformer som är svårare att precisera. Exempelvis orsakar tobaksrökning sisådär 90% av alla lungcancerfall, ultraviolett strålning orsakar de flesta fall av hudcancer, testosteronhalt har en stark koppling till risken för prostatacancer, 80% av alla mesoteliomfall orsakas av asbest etc. etc. etc.
Att man inte i varje specifikt fall kan säga när och var och hur en person fick cancer innebär inte att man inte kan dra slutsatser om orsaken, precis på samma sätt som man inte specifikt kan säga att det är de tjugofem gräddbullarna du äter varje dag utan motion som gjort dig smällfet, eller att det är spiken du råkade köra rakt genom handen med spikpistolen som gör att det gör så satans ont, eller att du suttit uppe hela natten och tittat på smurfvideor på youtube som gör att du är trött och inte orkar gå till jobbet.

Ja vissa cancer går att härleda, men att ha "hög spänning" nära magen skulle leda till cancer är nytt för mig

Permalänk
Inaktiv

Correlation is not causation:

https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Att man har hittat ett samband betyder att man hittat ett samband, i övrigt betyder det ingenting. Det är när hela orsakskedjan är kartlagd som man kanske vet något om vad som påvberkar vad.

Permalänk
Medlem

Sorry TS blir lite OT.

Skrivet av Wasp:

Riktigt tråkigt med farsan din. Jag hoppas allt är ok nu?

On-topic så är anekdoter sällan någon man kan använda sig av för att bevisa något då det finns för många variabler.

Allt är väl, tack.

Skrivet av Karaff:

Däremot är nog risken för allvarliga hälsoproblem oerhört mycket större från alla de giftiga gaser som bildas vid svetsning...

Att cancer utbryter i en del av kroppen måste ju inte betyda att det är nära platsen där man fått i sig det som orsakat det.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog mer rimligt att tro att det i så fall berodde på alla otaliga kubikmeter giftig svetsrök en svetsare suger i sig över sin karriär, varpå en hög andel av det som renas ut ur blodet hamnar i urinen.

Det låter väldigt troligt, märkligt ingen nämnde det för en. Det va inte bara på jobbet utan hemma också i hans garage, bilar, bygga osv. Tack ska ni ha för informationen!

Skrivet av Viochee:

??? visste inte att man kunde peka ut hur man får cancer, finns väl hur många saker som helst man drabbas av idag?
Aja kanske är lättare att inbilla sig att det var något specifikt som var anledningen...

Dom försökte väl gissa fram för att ge de närmaste något sorts avslut, han blev bara 64.

Permalänk
Hedersmedlem

Just cancer i urinvägarna hänger ofta samman med att man blivit utsatt för gifter under lång tid eftersom många utsöndras genom urinvägarna.

Rökning ökar risken för cancer där flerfalt, bl a genom giftiga tiocyanater som utsöndras.

Svetsgaser som redan nämnts. Just rökning i kombination med andra skadliga ämnen ökar ju även lungcancerrisken flera gånger om. Detta gäller även i kombination med asbest.

Olika kemikalier i färger ökar risken. Så arbetare inom textil och färgindustri är/var utsatta.

Vissa tillsatser i plaster och gummi ökar risken.

Ämnen inom läderindustrin.

Ovanstående vet man om sedan relativt länge och arbetar kontinuerligt för att byta ut gifterna eller minska mängden man får i sig, så de farligaste är redan förbjudna sedan länge.

Min farfar dog av njurcancer. Han rökte pipa men var också televerksarbetare på den tiden man använde riktigt giftig kreosot att impregnera stolparna med, så antagligen en kombinationseffekt. Blev 69 år. Han hade längtat efter pensionen och var en mycket aktiv person som alltid höll på med något, så mycket tragiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@MultiMan: här är studien du tänker på, tror jag:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2078497/
Citat:

Results
The hazard ratio (HR) for leukaemia mortality of train drivers was 1.43 (95% CI 0.74 to 2.77) compared with station masters. For myeloid leukaemia the HR of train drivers was 4.74 (95% CI 1.04 to 21.60) and for Hodgkin's disease 3.29 (95% CI 0.69 to 15.63). Lymphoid leukaemia, non‐Hodgkin's disease and brain tumour mortality were not associated with magnetic field exposure. Concordant results were obtained from analyses based on individual cumulative exposure.

Conclusions
Some evidence of an exposure–response association was found for myeloid leukaemia and Hodgkin's disease, but not for other haematopoietic and lymphatic malignancies and brain tumours.

Jag jobbar som statistiker och känner därför att jag måste pitcha in lite här. De konfidensintervall de anger säger tydligt att de enda som faller ut som signifikant är myeloid leukaemia (givet alpha = 0.05 som de flesta brukar utgå ifrån). Att de dessutom gör 3 test, utan att justera för multiple testing är väldigt risigt. Om det är ren okunskap eller någon som vill få fram ett specifikt resultat ska jag ha osagt, men det ser inte bra ut de som de gjort.

Nötskalet: Hade de använt sig av statistik från A-kursen så hade inget av resultaten fallit ut som signifikanta.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag jobbar som statistiker och känner därför att jag måste pitcha in lite här. De konfidensintervall de anger säger tydligt att de enda som faller ut som signifikant är myeloid leukaemia (givet alpha = 0.05 som de flesta brukar utgå ifrån). Att de dessutom gör 3 test, utan att justera för multiple testing är väldigt risigt. Om det är ren okunskap eller någon som vill få fram ett specifikt resultat ska jag ha osagt, men det ser inte bra ut de som de gjort.

Nötskalet: Hade de använt sig av statistik från A-kursen så hade inget av resultaten fallit ut som signifikanta.

Tack, din input är förstås välkommen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Magnetfälten vid elektrifierade järnvägar är faktiskt större än vid en vanlig kraftledning, järnvägen har bara en kontaktledning för "fasen" och rälsen är mest ett förbättrat jordplan medans kraftledningar använder trefas och ibland även flera ledare för varje fas vilket gör att magnetfälten runt ledningarna dämpas kraftigt jämfört med om man bara använder en ledning och en fas
Lokförare och sjukvårdspersonal tillhör faktiskt yrkesgrupper som verkligen kan drabbas av problem pga magnetfält (Alla magnetfält i tåg kommer inte från kontaktledningen utan kretsarna i tåget alstrar också magnetfält) men det är pga fältstyrkor som är mycket högre än de som finns vid kraftledningar såvida men inte är så nära kraftledningen att man egentligen bör vara mycket mer orolig för elchock.

Menar du sjukvårdspersonal som jobbar vid röntgen eller finns det fler risker för magnetfält inom sjukvården?

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@JockeSw: De som jobbar med röntgen springer ju bakom en vägg med extra skydd varje gång de tar en bild.
Men ja de som arbetade med röntgen före de upptäckte strålskador hade större risk att få cancer, b.la han som uppfann röntgenmaskinen dog ju i förtid för att han fota allt med sin nya maskin (har man hört flera ggr)

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JockeSw:

Menar du sjukvårdspersonal som jobbar vid röntgen eller finns det fler risker för magnetfält inom sjukvården?

Det finns i vart fall risker vid arbete kring magnetkameror.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@JockeSw: De som jobbar med röntgen springer ju bakom en vägg med extra skydd varje gång de tar en bild.
Men ja de som arbetade med röntgen före de upptäckte strålskador hade större risk att få cancer, b.la han som uppfann röntgenmaskinen dog ju i förtid för att han fota allt med sin nya maskin (har man hört flera ggr)

Det beror nog på vilken typ av utrustning de jobbar med.
När man kör med MRI (magnetkamera) så går man ut pga ljud och radiovågorna.
När man kör ”röntgen” Skelett/CT bildtagning då går personalen ut ur rummet för att de helt enkelt inte behövs där. Annars kan man ta på blykläder.
Vid vaskulär-röntgen (angiografi) eller fluoroskopi så står personalen kvar vid patienten iklädd blyskydd.
Jag känner många läkare som stått många många år vid indirekt strålning (scatter) utan att uppvisa någon typ av skada. Men visst, de löper större risk än folk som inte utsätts.
Vid användning av genomlysning/exponering på patienter finns det tider/doser att förhålla sig till för att inte riskera skada (Celldelning, brännskador) men i extrema fall så tas riskerna ändå, det beror på hur allvarligt fall patienten är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns i vart fall risker vid arbete kring magnetkameror.

Återigen vilka sorters risker? Är det några utöver de jag nämnde i det (i princip) första inlägget i den här diskussionen, dvs att kraftiga magnetfält kan orsaka objekt att flyga hejvilt? Har du isåfall länk till en pålitlig källa som backar upp det?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Återigen vilka sorters risker? Är det några utöver de jag nämnde i det (i princip) första inlägget i den här diskussionen, dvs att kraftiga magnetfält kan orsaka objekt att flyga hejvilt? Har du isåfall länk till en pålitlig källa som backar upp det?

Man kan fastna rätt illa

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/skoterska-svart-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Finns ett rykte att lokförare vanligtvis får fler döttrar istället för söner. Om det ligger någon sanning i det har jag inte bemödat mig med att forska vidare i.

Kan ju vara sant... och att det endast beror på slumpen snarare än att magnetfälten skulle påverka.

Jag gjorde lumpen på S1 i Enköping samt fortsatte ett tag efter med en liten militär karriär.
Där hade de gjort en inofficiell undersökning bland officerarna och kommit fram till att det var bra många fler döttrar än söner. De skyllde detta på radiolänk och stör-antennerna

Personligen så har jag 2 döttrar av 2 möjliga

Kul kuriosa iaf och kul att samma snack går i andra branscher med.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...