Permalänk
Medlem

Vad har ni för antivirus?

Vad rekommenderar ni eller har?
Till windows i första hand.

Permalänk
Vila i frid

Windows egna antivirus. Några av sveriges största företag har övergivit tredjepart och kör numera med Microsofts egna inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Windows egna antivirus. Några av sveriges största företag har övergivit tredjepart och kör numera med Microsofts egna inbyggda.

Vad är så bra med den då?

Permalänk
Inaktiv

Windows defender och kommer aldrig installera något annat

Permalänk
Medlem

Malwarebytes.

Skyddar iaf bättre än Windows egna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Malwarebytes och kör igenom med adwcleaner ibland när man besökt lite mer exotiska sidor xD

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av wifiii:

Vad är så bra med den då?

Inget. Helst skulle man vilja köra helt utan antivirus - vilket jag själv gör på huvudmaskinen. Istället låter jag en av mina Synology NAS'ar köra Active Backup For Business på den med tre månaders retention - som i sin tur blir säkerhetskopierad av en andra NAS - som i sin tur blir säkerhetskopierad av en tredje NAS. Jepp, jag har lär mig av tidigare misstag - där ett trasigt nätaggregat "stal" alla min interna diskar. "Bring it on Ransomware!". Att det funkar som skydd mot ransomware vet jag - har återställt till ett företag på 30 minuter i ett fall och det andra tog en helg (inkluderande Disaster Recovery). Iofs inga större datamängder, bara ca 1 TB att skyffla tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Kör med Defender och Malwarebytes samt KVRT som "second opinion-verktyg". Med rätt åtgärder och säkrad browser föreligger inte behovet av årliga betalningar för skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Malwarebytes.

Skyddar iaf bättre än Windows egna.

Malwarebytes är väl inte något antivirus. Den sköter ju malware och annan skit?
Kör med Avast och Malwarebytes och kommer nog alltid göra

Permalänk
Medlem

Har varken haft antivirus - annat än Windows Defender - eller virus på över 10 år. Det finns inte någon anledning att installera 3:e parts antivirusprogram.

Permalänk
Medlem

Kört Windows Defender länge, sedan Malwarebytes ett tag. Men snubblade över en kanal på Youtube som testar olika antivirus mot en massa olika malwares och då var Kaspersky överlägset. Tror det var det enda i testerna som stoppade alla. Så sedan dess så kör jag på det.

Filer jag får skickat till mig och är osäker på tex kollar jag ofta via Virus Total.

Men det brukar ju svänga ibland, ett tag är X bäst och sedan går någon annan om.

Kanalen ifråga med en massa tester: https://www.youtube.com/channel/UCKGe7fZ_S788Jaspxg-_5Sg

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tuffat på med Eset Nod32 i 3-4år nu. 354kr per år för två licenser är väl överkomligt.

Gillar det minimala utseendet på programmet. Mja, sedan har man väl fått för sig att det inte kräver mycket resurser heller, då det jobbar i bakgrunden.