Gå ner i vikt - tråden

Skrivet av Cranzle:

Jag har en fråga angående fettbränning.

Om mig: 22-årig man, väger just nu 70kg.

3 år efter min viktnedgång har jag legat stabilt på 70kg, aldrig gått över 72-73kg. Problemet är dock att trots all träning under nedgången så förlorade jag nästan inget fett, speciellt runt buken. Gick från 110cm runt midjan till 105cm, jag ska ligga på ungefär 100cm.

Mitt träningspass brukade vara kort 5 minuter uppvärming på band, sen sprang jag relativt intenst tills jag bränt 200 kalorier, så ca 10 minuter. Resten av passet var lite varierande maskiner som täckte det mesta av kroppen.

Så då är frågan; vilket är det bästa sättet att bränna fett på? Jag struntar fullständigt i att förlora vikt, jag ligger nästan perfekt till redan, jag vill bara bli av med fettet.

Min morbror som varit fotbollstränare och jobbat på gym rekommenderade att fokusera på löpning. Vad bör jag göra?

Det bästa och ända sättet att bränna fett är att ligga på kaloriunderskott. Du måste börja räkna kalorier, om du redan gör det och ligger på underskott och inget händer på 3 år - sök vård.

Kvittar vad du gör så länge du gör av med mer kalorier än du får i dig, men en mix av gym, löpning, promenad är ju bra. 1 timme per dag och aktivitet.

Skrivet av Recall:

Det bästa och ända sättet att bränna fett är att ligga på kaloriunderskott. Du måste börja räkna kalorier, om du redan gör det och ligger på underskott och inget händer på 3 år - sök vård.

Kvittar vad du gör så länge du gör av med mer kalorier än du får i dig, men en mix av gym, löpning, promenad är ju bra. 1 timme per dag och aktivitet.

Förlåt om jag låter rantig, men nej. Tro mig, jag är påläst om detta och min vikt är precis där den ska vara. Om jag börjar gå igenom kaloriunderskott igen kommer jag skada kroppen ytterligare och bli underviktig. Ja det kommer göra mig smalare till slut, men detta är inte så man ska göra det, jag har redan pushat min kropp så långt det går när det kommer till viktnedgång. Jag gick ner i vikt så snabbt att jag fick bristningar, jag tog 20kg på 4 månader. Så eftersom det mesta av det var kaloriunderskott förlorade jag inte alls mycket fett, det är därför jag fortfarande är "chubby" runt torson bland annat.

Och dessutom, för att förlora 5cm runt midjan kommer jag behöva gå ner typ 5-10kg till (från 70kg ner till 60-65kg), och det är inte lätt när man ligger på sin idéella vikt. Jag har väldigt svårt att gå ner ytterligare som det är, och det är även svårt för mig att gå upp i vikt. Inte lika svårt dock. Om jag t.ex går upp 2kg så tappar jag dem redan 1-2 dagar efteråt, så det visar igen att jag ligger där jag ska. Alla personer/källor jag pratat med håller med att 70kg för en 22årig man på 179cm är lagom, det är faktiskt väldigt genomsnittligt (bland dem som har normal fettmängder då).

Jag gjorde det tydligt i min kommentar att jag inte bryr mig om att gå ner i vikt och att min vikt är den ska vara. Det är bara ren fettbränning jag behöver, inget annat. Jag behöver inte råd att man ska gymma/promenera, äta mindre kalorier osv, jag vill veta vilket sätt som är snabbast för ren fettbränning runt torson. För det finns inget fett att bränna på armar, ben, ansikte osv på mig. Det är i stort sett bara torson (mage, bröst, rygg). Jag frågar eftersom jag vet inte om jag t.ex ska välja övningar som använder magen istället för armar, det kanske bränner mer fett på magen? Jag har ingen aning, det finns många såna frågor jag har angående hur fett bränns och hur effektiva olika moment är.

En sak är saker: kaloriunderskott är inte ett alternativ. Det måste vara träning.

Senast redigerat 2020-07-20 07:19

Tips; köp appen Loseit den räknar ut precis hur mycket kcal
Man ska äta för att gå ner x kg i veckan. Och så skriver man in maten man ätit i appen väldigt enkelt. Och 99% av gångerna kan man skanna streckkoden på maten så finns den där.

@Cranzle: punktförbränning av fett funkar inte. Som du själv skriver ligger du på en bra vikt, så det du bör satsa på att att successivt bygga muskelmassa och minska ditt kroppsfett.
Ändra på kosten och träna mycket (styrka, promenader etc). Se till att inte äta mer för att du tränar mer.

@Cranzle: Jag förstår inte hur du kan mena att du tappat 20kg vikt på 4 månader och att detta inte skulle vara fett? Det är garanterat mestadels fett. Det går inte att punktförbränna som ovan skrivit.

Om du är nöjd med siffran på vågen men vill ändra hur du ser ut så skulle jag säga att du behöver styrketräna!

Skrivet av Cranzle:

Förlåt om jag låter rantig, men nej. Tro mig, jag är påläst om detta och min vikt är precis där den ska vara. Om jag börjar gå igenom kaloriunderskott igen kommer jag skada kroppen ytterligare och bli underviktig. Ja det kommer göra mig smalare till slut, men detta är inte så man ska göra det, jag har redan pushat min kropp så långt det går när det kommer till viktnedgång. Jag gick ner i vikt så snabbt att jag fick bristningar, jag tog 20kg på 4 månader. Så eftersom det mesta av det var kaloriunderskott förlorade jag inte alls mycket fett, det är därför jag fortfarande är "chubby" runt torson bland annat.

Och dessutom, för att förlora 5cm runt midjan kommer jag behöva gå ner typ 5-10kg till (från 70kg ner till 60-65kg), och det är inte lätt när man ligger på sin idéella vikt. Jag har väldigt svårt att gå ner ytterligare som det är, och det är även svårt för mig att gå upp i vikt. Inte lika svårt dock. Om jag t.ex går upp 2kg så tappar jag dem redan 1-2 dagar efteråt, så det visar igen att jag ligger där jag ska. Alla personer/källor jag pratat med håller med att 70kg för en 22årig man på 179cm är lagom, det är faktiskt väldigt genomsnittligt (bland dem som har normal fettmängder då).

Jag gjorde det tydligt i min kommentar att jag inte bryr mig om att gå ner i vikt och att min vikt är den ska vara. Det är bara ren fettbränning jag behöver, inget annat. Jag behöver inte råd att man ska gymma/promenera, äta mindre kalorier osv, jag vill veta vilket sätt som är snabbast för ren fettbränning runt torson. För det finns inget fett att bränna på armar, ben, ansikte osv på mig. Det är i stort sett bara torson (mage, bröst, rygg). Jag frågar eftersom jag vet inte om jag t.ex ska välja övningar som använder magen istället för armar, det kanske bränner mer fett på magen? Jag har ingen aning, det finns många såna frågor jag har angående hur fett bränns och hur effektiva olika moment är.

En sak är saker: kaloriunderskott är inte ett alternativ. Det måste vara träning.

Finns ingen punkträning för att bränna bort fett, så det kan du glömma.

Testa diet rik på fett, t.ex. Carnivore diet, det är inte alls som gamla LCHF där man typ käkar äcklig kvarg tills man spyr, du har otroligt mycket att välja mellan.

Du käkar i princip bara kött och använder mycket djurfett för matlagningen som kan ge otroligt mycket smak.

Och det bästa är att man käkar tills man är mätt, inte efter någon köksvåg där man mäter hur många gram man har av en viss ingrediens.

Din mage bete sig konstigt första 1-2 veckorna men sen stabiliseras det, värt att prova om du kämpat länge med problemet, är du vegan/vegetarian, glöm vad jag sa

@Cranzle:

Det är bara kaloriunderskott som kan bränna fettet, hur du uppnår det (diet/träning) är ju vad du kan påverka. Men som du beskriver det är det inte bara bli fett runt magen du vill (för då går du ner i vikt) utan du vill bygga muskler och bränna fett. Då är det bara att börja styrketräna, men det är inte orimligt att du till en början kan gå upp i vikt först.

Idealvikt är ju något som bara är relevant om man samtidigt har ideal mängd muskelmassa, annars kommer man ha mer fett.

Skrivet av GuuFi:

Finns ingen punkträning för att bränna bort fett, så det kan du glömma.

Testa diet rik på fett, t.ex. Carnivore diet, det är inte alls som gamla LCHF där man typ käkar äcklig kvarg tills man spyr, du har otroligt mycket att välja mellan.

Du käkar i princip bara kött och använder mycket djurfett för matlagningen som kan ge otroligt mycket smak.

Och det bästa är att man käkar tills man är mätt, inte efter någon köksvåg där man mäter hur många gram man har av en viss ingrediens.

Din mage bete sig konstigt första 1-2 veckorna men sen stabiliseras det, värt att prova om du kämpat länge med problemet, är du vegan/vegetarian, glöm vad jag sa

Jag vet inte om min diet räknas som en carnivore diet, men jag äter för det mesta kött/fett mat som det är redan. Inte så mycket fett på köttet kanske, men tja.

Skrivet av Aktsu:

@Cranzle:

Det är bara kaloriunderskott som kan bränna fettet, hur du uppnår det (diet/träning) är ju vad du kan påverka. Men som du beskriver det är det inte bara bli fett runt magen du vill (för då går du ner i vikt) utan du vill bygga muskler och bränna fett. Då är det bara att börja styrketräna, men det är inte orimligt att du till en början kan gå upp i vikt först.

Idealvikt är ju något som bara är relevant om man samtidigt har ideal mängd muskelmassa, annars kommer man ha mer fett.

Jo det är ju klart, muskler väger också så. Jag är ingen som bryr mig så mycket om vikt, utan bara hur jag mår och ser ut. Om jag behöver väga 80 för att bli smal igen, so be it.

Men jag är väl medveten att det är antingen löpning/styrketräning för att bränna fettet, min fråga kvarstår dock vilket som är bättre. Jag vill inte gå in och efter 3 månader inse att jag knappt kommit nånstans och kunde gjort nåt annat. Jag vill inte spendera en minut i gymmet längre än vad jag behöver.

Jag gick och tog mina värden på vågen.

Längd: 179cm
Ålder: 22
Kön: man
Vikt: 70kg
Vattenmassa: 57%
Muskelmassa: 45%
Benmassa: 9.5kg (tror jag?)

Det känns som styrketräningen är bättre i mitt fall, jag kan fortfarande springa lite på band osv, men jag ska nog fokusera på maskinerna mer?

Senast redigerat 2020-07-20 09:51

Någon här som testat "vatten fasta"? Kan det ev. vara farligt för kroppen?

@llxt: Har fastat i 2,3&4 dagar några gånger, så länge du är frisk i övrigt och ser till att inte utveckla någon ätstörning så är det lungt. Får du ont i huvudet (för mig brukar det bli dag 3) så är det bara ta lite salt.

@Boozfob: Okej, Tack. Ska man motionera mycket under denna tid eller räcker det med at röra sig som vanligt under de dagar man fastar?

@llxt: Jag brukar röra mig ungefär llika mycket som vanligt.

@Boozfob: Hur mycket kan man förvänta sig att gå ner på t.ex. en vecka? Det kanske är ganska individuellt antar jag?

Skrivet av llxt:

@Boozfob: Hur mycket kan man förvänta sig att gå ner på t.ex. en vecka? Det kanske är ganska individuellt antar jag?

Du vill som mest ligga på ett underskott på cirka 1000 kcal per dag vilket resulterar i 7000 kcal per vecka och 1 kg.

Man kan såklart ligga på ett större underskott om man är ganska kraftigt överviktig men ovan är väl det mest hållbara i längden så det ej blir massa jojjo

Jag lyckas gå ner i vikt till 95 KG från 105 kg, men när jag har taget körkort så har det lätt blivit ca 80 hamburgare på en månad.

Men jag har lyckas gå från socker läsk till utan socker.

Skrivet av superegg:

Jag lyckas gå ner i vikt till 95 KG från 105 kg, men när jag har taget körkort så har det lätt blivit ca 80 hamburgare på en månad.

Men jag har lyckas gå från socker läsk till utan socker.

Låter både dyrt och fruktansvärt äckligt att äta hamburgare varje dag eller iallafall väldigt ofta.
Bra iallafall att du gått ner i vikt.

Skrivet av Stefflo:

Låter både dyrt och fruktansvärt äckligt att äta hamburgare varje dag eller iallafall väldigt ofta.
Bra iallafall att du gått ner i vikt.

Äter inte varje dag men bruka köpa 8 st chili cheese hamburgare.

Jag kör en drive igen, efter att ha sabbat större delen av viktnedgången jag gjorde för 10år sedan så har det successivt på senare åren dragit iväg igen. Stora felet bröd, pasta, mjölk till vardags. Dålig planering under dagen, uteblivna mellanmål/raster, på lunchen så det blev en del dagens lunch på mataffärerna från charken. Sedan stressar efter jobbet blir dålig mat hemma för man glömt tagit upp kött från frysen osv. Så de flesta dagarna var bara dagens lunch på ICA, ingen frukost eller mellanmål och sedan allt möjligt skräp till middag. Sedan säckade man ihop i soffan av utmattning.

Nu har jag kört med måltidsersättare till lunch på jobbet då jag inte har något vettigt alternativ just nu, frukt till mellanmål. Middag hemma blir husmanskost med halva portioner av potatis, ris, pasta osv. Motionen är alltid 30min promenad på lunchen nu, sedan oftast 60min promenad på kvällen hemma. Tappat 4kg på de två veckor jag vägt mig, har kört ca 4veckor så totala nedgången är säkert mer men obekräftat. Luncherna ska bytas ut till sallad och någon form av kött/proteinkälla bara jag ätit slut på lite fler måltidsersättare som kommer få agera som "nödmat" ifall tider skiter sig så får man äta det istället för någon varmkorv eller så.

Jag har gjort detta förut då tappade jag ca 50kg på 1.5år, men jag trodde jag kunde börja träna på gym, sedan skadade jag både en menisk och nacke sedan föll allt fort. Så gymmet skiter jag i den här gången, promenader/vardagsmotion/fjällvandring får det bli nu.

Sedan är det extremt viktigt med sömnen, jag sover alltid 8timmar/natt nu förut så sov jag kanske 4-5timmar/natt.

@llxt: Fastar du hela veckan så kan du nog gå ner några kilo men skulle rekommendera att börja med lite kortare perioder. Jag har tyvärr inte antecknat när jag har fastat i min viktlogg så kan inte ge några exakta svar men jag har iallafall aldrig varit missnöjd med resultatet.

Skoj att kolla tillbaka på sin resa, startvikt 160kg, nu 2 år senare 78kg. För 7 månader sedan började jag att springa, klarade springa typ 2 stolpar i elljusspåret! Nu klarar jag milen på 51.41. Nästa mål e 50 min Måste börja lägga in lite intervall pass, för att få ner pulsen lite

Väldigt mycket förespråkande av kvacksalveri i denna tråden, med länkar till kostdoktorn och uppmaningar att keto/carnivore är något magiskt. Trodde denna tråd var bättre än så :/

Ät en balanserad kost (med proteinfokus) och kaloriunderskott, sov ordentligt samt träna ordentligt (med fokus på styrketräning).

Skrivet av tjobbo:

Skoj att kolla tillbaka på sin resa, startvikt 160kg, nu 2 år senare 78kg. För 7 månader sedan började jag att springa, klarade springa typ 2 stolpar i elljusspåret! Nu klarar jag milen på 51.41. Nästa mål e 50 min Måste börja lägga in lite intervall pass, för att få ner pulsen lite

https://i.imgur.com/sNndq3V.jpg

https://i.imgur.com/djtdwQA.jpg

Riktigt bra jobbat. Bara att gratulera dig.
Klart imponerad. 😀👍

@Abbs: Det är nog många som har testat mycket olika dieter utan någon framgång för att sedan testa keto och se vikten rasa, kan nog kännas magiskt då, eller när man har någon av sjukdomarna som keto hjälper mot och inte längre behöver sin medicin för att slippa sympton

Jag förösker tänka på vad jag äter och röra på mig så mycket jag kan. Försöker gå minst 1 mil varje dag och ta mig till gymmet några gånger i veckan.

Skrivet av Stefflo:

Riktigt bra jobbat. Bara att gratulera dig.
Klart imponerad. 😀👍

Tack
Klarade milen under 50 min den 30 Juli, men det var riktigt jobbigt. Så nästa är väl under 45 då?

Gott folk.. Ni som kör med Keto - var hämtar ni era recept, och hur vet ni vad/när och hur mycket man ska äta?

Skrivet av superegg:

Jag lyckas gå ner i vikt till 95 KG från 105 kg, men när jag har taget körkort så har det lätt blivit ca 80 hamburgare på en månad.

Men jag har lyckas gå från socker läsk till utan socker.

80 hamburgare!?

@Savage_Gray: Använder inte recept själv men har hört från mamma att tex https://www.56kilo.se/ ska vara bra, annars är det nog nästan enklare att bara googla maträtten du vill äta och lägga till LCHF eller keto i söksträngen och utgå därifrån. För att veta hur mycket du ska äta så rekommenderar jag att du använder någon app som tex Lifesum för att skriva in vad du äter så visar den dig kalorier,kolhydrater/protein och fett. Sen är det bara se till att äta färre kalorier än du bränner.
För att veta hur mycket du bränner så kan du använda en gratis kalkylator som tex https://www.calculator.net/calorie-calculator.html eller alternativt skaffa ett aktivitetsarmband/klocka som tex en fitbit som även den kan räkna ut ungefär vad du bränt.

Det spelar ingen större roll när du äter, själv har jag testat allt från att äta 6+ gånger om dagen till 1 gång om dagen (Och även fastat några dagar) och jag föredrar 1 större måltid per dag runt 16-17 när jag vill gå ner i vikt, men om jag är extra hungrig någon dag eller som nu när jag är vid den vikten jag vill vara så brukar det bli en mindre lunch och sen en större middag.

Skrivet av Nioreh83:

80 hamburgare!?

Det är bara chili cheese hamburgare inte så stora så bruka köpa 8 stycken åt gången i bland så kanske jag köper 10 gånger på en månad då blir det 80 stycken.

Skyller på corona då jag har fått köra med drive in, istället för att gå in.

@superegg: Om du, som många andra i tråden, vill gå ner i vikt är det fortfarande ohyggligt med kalorier. Bara på den måltiden så har du hela dagens kaloriintag avklarat, och inte på ett hälsosamt vis.

Grymt att du slutat med sockersötad läsk dock! Det är de små stegen.