Släp med grindar. Surrning eller ej?

Permalänk
Medlem

Släp med grindar. Surrning eller ej?

Är lat. Ska snart börja kapa buskar och småträn på tomten. Ska slänga allt i släpet med nätgrindar och dra lastnät över.

Men.

Ska innan dess köra bort annat bråte och det är där latheten kommer in. Orkar inte ta av grindarna som sitter med skruvar och bultar.

Ska köra iväg gammal ruttet köksfönster. Gammalt tungt trästaket, ruttet uppdelat i fyra tyngre delar. Annat småskräp jag kan lägga i säckar. Men hur är det med sådant och eventuell fastsurrning? En vän sa att det är bara att slänga i allt i kärran och dra nät över.

Min fundering är att oavsett hur snitsig jag än må vara på "tetrispackning" av kärran så är det väl ändå lite risk att saker flyttar på sig under körning. Eller spelar det ingen roll om det är grindar och nät över allt?

Någon som vet hur det är med eventuell surrning av saker på släp med grindar?

(Skrev detta och vet inte om jag missklickade när jag postade. Hittar inte tråden. Finns den så ta bort den ena, tabbe från min sida i så fall!)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Lastsäkring - den ska i princip kunna rulla utan att det ramlar ut något från släpet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Det märker du väl när du lastat, om det är något som är i riskzonen att röra på sig. Men så länge det är ett hyfsat kraftigt nät, och surrat i vagnen och inte grindarna (de brukar väl inte sitta sådär jättefast) antar jag att det borde vara ok. 🙂

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Japp du ska kunna vända släpet uppochner utan att det ska ramla ut något.

Så sa polisen till oss iaf

Permalänk
Medlem

Alltid säkra lasten, särskilt tunga saker, och ett fönster vill du inte krossa på släpet och sprida ut på vägen.

Permalänk
Medlem

Tack. Då ska jag göra som jag tänkte. Surra fast lasten. Blir lite krångligt att komma åt p.g.a grindarna men får göra så. Vännen fick mig konfunderad då han lät tvärsäker.

Edit:

Fönstret ska jag packa in i kartong, utskuren och silvertejp så det i princip blir skottsäkert.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det är och man är dum om man utmanar riskerna. När vinden går in i släpet och börjar lyfta på ett fönster exempelvis, då går det undan. Några djävulska krafter det rör sig om. Jag håller själv extremt avstånd till de med släpkärror för de flesta chansar lite hej vilt.

Hur vet jag detta? För jag själv har varit trög och respektlös en gång i tiden. Hade bråttom till tippen stängde och hade hyrt släp för dagen. Med det som ursäkt surrade jag dåligt. Gick bra 1 mil och hade ca 2000m kvar till återvinningen. Blåste mycket den dagen och kom till ett öppnare parti där blåsten kom framifrån. Kan lova att blåsten tar det mesta ni tror är tungt nog. Den saken som blåste av vägde i alla fall 30kg. Tur att den kanonkulan inte hamnade på någon bil.

TS fönster blir som en tandpetare/luftballong om vinden får tag i det. Hade som dig TS ett släp med grindar. Det hjälper inte ett skit om vinden vill annat.

Tyvärr måste det ofta till en olycka för att folk ska förstå. Hoppas jag med mitt delande av min egen egoistiska och idiotiska handling hjälper några att ta det lugnt.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Det är och man är dum om man utmanar riskerna. När vinden går in i släpet och börjar lyfta på ett fönster exempelvis, då går det undan. Några djävulska krafter det rör sig om. Jag håller själv extremt avstånd till de med släpkärror för de flesta chansar lite hej vilt.

Hur vet jag detta? För jag själv har varit trög och respektlös en gång i tiden. Hade bråttom till tippen stängde och hade hyrt släp för dagen. Med det som ursäkt surrade jag dåligt. Gick bra 1 mil och hade ca 2000m kvar till återvinningen. Blåste mycket den dagen och kom till ett öppnare parti där blåsten kom framifrån. Kan lova att blåsten tar det mesta ni tror är tungt nog. Den saken som blåste av vägde i alla fall 30kg. Tur att den kanonkulan inte hamnade på någon bil.

TS fönster blir som en tandpetare/luftballong om vinden får tag i det. Hade som dig TS ett släp med grindar. Det hjälper inte ett skit om vinden vill annat.

Tyvärr måste det ofta till en olycka för att folk ska förstå. Hoppas jag med mitt delande av min egen egoistiska och idiotiska handling hjälper några att ta det lugnt.

Aj. *yikes*

Fönstret jag ska slänga, utöver staketet, är på 100 X 130. Ska haka loss fönstret från karmarna och bryta loss karmbitarna då det är ruttet i ena hörnet ändå. Ska sen skära till kartonger och silvertejpa fönstrets båda sidor som en galning.

Hade tänkt surra allt i kärran men vännen fick mig konfunderad, därav funderingen här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Äh... surrning behövs knappt.

Tar fram popcorn och väntar på att ts dyker upp här

Permalänk
Medlem

Med tanke på all skit jag sett utefter vägarna så skall man alltid surra lasten. Kutterspån är väl gränsen, men jag hamnade bakom en lastbil en gång som spred det efter vägen och när jag kom hem hade jag ett antal spån i motorrummet på den Volvo Amazon jag hade då. Ingen skada där, men en modern bil som är kompakt byggd där spånen kan kila in sig mellan avgasrör och något annat riskerar att brinna.

Har även sett en hel soffa på söderleden i Göteborg och madrasser på drift.

Och händer det en olycka så är man ansvarig för skador som uppkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Japp du ska kunna vända släpet uppochner utan att det ska ramla ut något.

Så sa polisen till oss iaf

Hur ska jag då glra när jag kör grus?

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF: Det finns presenningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Då ska jag göra som jag tänkte. Surra fast lasten. Blir lite krångligt att komma åt p.g.a grindarna men får göra så. Vännen fick mig konfunderad då han lät tvärsäker.

Edit:

Fönstret ska jag packa in i kartong, utskuren och silvertejp så det i princip blir skottsäkert.

Är det lättare saker så kan man dra spännbandet genom en av de lägre rutorna i grindarna, och sedan fästa i underkanten på släpet eller i öglor om det finns på utsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Äh... surrning behövs knappt.

Tar fram popcorn och väntar på att ts dyker upp här

Skrivet av ehsnils:

Med tanke på all skit jag sett utefter vägarna så skall man alltid surra lasten. Kutterspån är väl gränsen, men jag hamnade bakom en lastbil en gång som spred det efter vägen och när jag kom hem hade jag ett antal spån i motorrummet på den Volvo Amazon jag hade då. Ingen skada där, men en modern bil som är kompakt byggd där spånen kan kila in sig mellan avgasrör och något annat riskerar att brinna.

Har även sett en hel soffa på söderleden i Göteborg och madrasser på drift.

Och händer det en olycka så är man ansvarig för skador som uppkommer.

Jo. Sett en del idiotlastningar själv. Tänker inte bli en del av dem. Blev aningens konfunderad över vännens påpekande av surrning och grindar. Kommer självklart surra lasten grindar eller ej.

Skrivet av mattoys:

Är det lättare saker så kan man dra spännbandet genom en av de lägre rutorna i grindarna, och sedan fästa i underkanten på släpet eller i öglor om det finns på utsidan.

Jepp. Tänkte försöka surra i öglorna på insidan av kärra. Ska haka av ändstycken på grindarna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

@[SmR]BMF: Det finns presenningar.

Sanden rinner nog ut ändå om man väljer att hålla släpet upp och ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Sanden rinner nog ut ändå om man väljer att hålla släpet upp och ner

Förr eller senare så absolut. Men om skiten välter så har du inte sand överallt.