Permalänk
Medlem

Få kylningen att låta högre? :-)

Tja, jag har haft samma burk i flera år, det senaste jag ändrat är följande:

Bytt CPU-kylaren, stock, mot 212 evo.
Satt i ett Palit 1660 super.
Satt i billigaste möjliga chassiekylere (som sägs låta högt) i burken.
Bytt PSU mot ett nyare Corsair 650M.

Överklockat CPU lite lätt från "stock" till 4GHz. (Intel 4670K).

Alla dessa komponenter borde göra att det "låter en massa", men det gör det inte.
Allt gällande kylfläktar låter inget alls, trots billigaste möjliga, och samtidigt är burken "kall".

Förstår inte riktigt?
Antagligen kan jag överklocka mer än till 4GHz, då inget blir varmt..
Men hur gör NI för att kylningen ska oväsnas?

För länge sedan, så satte burken igång att låta (samma burk) men då var den full med damm. Och hade intels löjliga ursäkt till stock-kylare.

Frågan är egentligen följande:
Såvida man inte överklockar in absurdum, så låter väl inte kylningen så jättemycket?
I skrivande stund låter enbart klockans tickande på väggen här. Inte datorns kylfläktar.

Gör jag något fel med överklockning eftersom kylfläktarna inte låter som fan och stör mig?

Obs: "fan" är en liten skojighet om kylfläktar.

Permalänk
Medlem

Max rpm på cpu fläkten ??

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ha mer oljud från datorn, förstår inte frågan eller är det ens en fråga?

Du har en i5 klockad 200MHz över max turbofrekvens... Antagligen behöver man inte och du har inte rört volten = genererar inte mycket mer värme än stock.

Chassifläktar påverkas oftast inte alls av vad du gör med din CPU om du inte specifikt ställt in dem att gå på värmen på CPU.

Jävligt skum tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Varför skulle man vilja ha mer oljud från datorn, förstår inte frågan eller är det ens en fråga?

Du har en i5 klockad 200MHz över max turbofrekvens... Antagligen behöver man inte och du har inte rört volten = genererar inte mycket mer värme än stock.

Chassifläktar påverkas oftast inte alls av vad du gör med din CPU om du inte specifikt ställt in dem att gå på värmen på CPU.

Jävligt skum tråd.

Nä, beklagar om det verkar skumt, men jag har alltså skruvat ihop en burk (under årens lopp, bytt del för del) samt då köpt i princip billiga fläktar. (Som sägs låta så öronen blöder vid belastning, sägs det..)

Burken är ett pågående projekt sedan 8088-tiden, och i princip har burken sina rötter 30-40 år tillbaka. Dvs. jag har "uppgraderat och uppgraderat" under tidens lopp. För att få bästa "bang för bucken". Del för del. Aldrig "köpt helt nytt" under alla dessa år.

I rådande stund får man/jag inte så mycket mer nytta av att "toköverklocka" min gamla 4670K mer än 4GHz på alla kärnor. Dagens modernaste programvara behöver fler kärnor än fyra. Men så länge man kör programvara som inte kräver mer än fyra fysiska kärnor, är 4670K@4GHz (normalt 3,4 normalklockat) riktigt snabb. Men den levererar riktigt bra knepigt nog fortfarande, utan att fläktarna låter.
I alla fall hör jag inte det..

Enligt Core temp ligger CPU låst på 4Ghz på alla kärnor nu på 33 grader, moderkortet på 27 grader och SSD på 23 grader. Mekaniska hårdiskarna (12TB) på 27 grader.

Riktigt löjligt är det att CPU sällan går över 50% belastning, ibland 100, men riktigt sällan. Typ 10% av tiden när jag hårdstressar CPU.

Chassie:
Chassiefläktarna är temperaturstyrda av moderkortet, ökar varvtalet när det behövs. Ligger på runt 800-900 RPM, låter inget vad jag kan höra, hör mer vägguret ticka vid sidan om datorn..
"Farfarsklocka"..

Tja, vad jag menade att säga i trådstart var att man behöver inte oroa sig för "noise" vid överklockning, alternativt att 6-7 år gamla delar fortfarande funkar rätt bra. Så länge då man uppgraderar "flaskhalsarna" löpande.

Permalänk
99:e percentilen

Svårt att värdera din bedömning utan någon kännedom om dina referensramar. Har mer än en gång varit med om att någon hävdar att en dator/fläkt/annan pryl är "knäpptyst" och liknande samtidigt som jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha den i samma rum som jag befinner mig i.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Svårt att värdera din bedömning utan någon kännedom om dina referensramar. Har mer än en gång varit med om att någon hävdar att en dator/fläkt/annan pryl är "knäpptyst" och liknande samtidigt som jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha den i samma rum som jag befinner mig i.

Rummet har vid avstängd dator 29-30 dB vid mätning, huset är i Göteborg. När datorn är på, cirka 32-33 dB.
Har använt appen:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gamebasic.d...

Vet inte om det är särskilt vetenskapligt eller objektivt, men varken jag eller appen anser att det låter särskilt högt. Klockans tickande låter mer.