AMD når 100 miljarder USD i börsvärde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tittar du aldrig på AMD's roadmaps? De kommer växa starkt de kommande åren så länge Intel inte kan slå tillbaka. Först om fem år kanske vi har en bättre bild men tills dess kommer varken Intel eller ARM klå AMD.

Det där skulle jag inte vara så säker på. Närmaste året kommer AMD säkert att gå starkt och knapra marknadsandelar från Intel, men inom 2-3 år skulle jag inte bli ett dugg förvånad om Intel kommer med nya bättre produkter som låter dem ta tillbaka förlorade marknadsandelar från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Köpte tre (ja, jag är småsparare på riktigt!) AMD-aktier i mellandagarna strax innan årsskiftet. För ca 43 dollar, om jag minns rätt. Rätt saftig ökning sen dess. Även om det inte är värst många kronor.

Ångrar nu att jag sålde mina 15 på 49USD, men å andrasidan köpte jag dem för strax vid 25USD, så blev en lite vinst ändå...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vill inte vara taskig men tittar du aldrig in i framtiden? Och när sålde du dem? Mina AMD aktier har gått upp nästan 200%.

Jag liksom många andra trodde att världsekonomin skulle kollapsa där i mars men börsen har återhämtat sig och snarare varit urstark trots många förståsigpåares gissningar. Så jag sålde av mycket av mina aktier för att ha pengarna till en eventuellt ny lägenhet till hösten.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Mitt pyttelilla bidrag köptes in för ett par veckor sedan. En söt liten 3900x! Älskar denna maskinen. Kommer jag troligen ha lika länge som jag hade min 4790k.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Jag liksom många andra trodde att världsekonomin skulle kollapsa där i mars men börsen har återhämtat sig och snarare varit urstark trots många förståsigpåares gissningar. Så jag sålde av mycket av mina aktier för att ha pengarna till en eventuellt ny lägenhet till hösten.

Ptja. Att jobba hemifrån och att begränsa sina nöjen till hemma driver nog efterfrågan på teknik. Både vad gäller mjukvara och hårdvara.

Sedan har ju AMD levererat bra produkter. Så timeingen är mkt bra. Gäller bara att produktionen orkar med också

Dock klokt av dig att sälja aktier om du tänker köpa lägenhet så snart. Pengar på börsen ska man nog alltid se som förlorade pengar och inget man kan förlita sig på att behålla sitt värde inom en 5-10 årsperiod.

Permalänk
Medlem

Håll hårt i era amd aktier i minst 1 år till, ps5, xbox mm kommer addera en del värde i bolaget. Men misstänker en hyfsad comeback ifrån intel, möjligen inom 1-2 år. Amd är favoriten just nu men det svänger snabbt när en konkurrent med stora fickor också sadlar om.

Då kan ni sälja av halva amd innehavet och plocka intel billigt för vidare uppgång. Amd har lägre utgifter just nu men expanderar de kan det äta upp en del av kakan, slår intel till under den perioden kan det bli tufft igen.

Äger inte amd själv men skulle nog agera så om jag hade innehav. Dvs hålla halvlång, sälja av en del eller hela innehavet och köpa intel innan de klättrar igen. (Om de nu gör det, men känns ytterst troligt).

Permalänk
Medlem

Haft bra uppgång på dessa. Ligger väl runt en 500% ökning nu. De första inhandlades för ca 6$ stycket.

Alltid haft tron på AMD. Körde Phenom och Phenom II när det begav sig, och har nästan bara haft AMD-grafikkort, även om jag skippade Bulldozer-fiaskot.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Jag liksom många andra trodde att världsekonomin skulle kollapsa där i mars men börsen har återhämtat sig och snarare varit urstark trots många förståsigpåares gissningar. Så jag sålde av mycket av mina aktier för att ha pengarna till en eventuellt ny lägenhet till hösten.

Okej då förstår jag. Och jag sålde inte mina men köpte inte heller på nya tråkigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Nämen sluta nu, hade tänkt att fylla på med mer närmaste tiden men dom kan ju fortsätta upp upp upp såhär. Då måste jag sätta mig ner och räkna på om det fortfarande är lönt istället för att gå på magkänsla.

Både bra och dåliga nyheter.

Vad är det du ska räkna på? Tror du dina andra aktier går ner i värde bara för att du köper mer? Sure, ditt "gav" ökar, men vadå då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@Wh1spY: Det är väll inte så konstigt att man skall räkna och utvärdera vilka beslut man fattar när man placerar pengar?
Ligger dom på en nivå där jag räknar dom kommer stiga ifrån inom en rimlig framtid så är det ju bara att satsa. Men man behöver ett hum om vilken nivå man tror den kan stiga på och inom vilken horisont och sedan vilka andra alternativ som finns.

Jag tror AMD har ett par goda år men därefter ökar osäkerheten drastiskt. Hur högt kan dom gå innan det börjar vända? Därför som jag tar mig en tänkare då jag föredrar att placera på längre tid än 2-3år.