AMD Ryzen 5 3600 eller AMD Ryzen 7 3700X

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 5 3600 eller AMD Ryzen 7 3700X

Ska bygga min första dator och har bland annat vald dessa delar:

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
GIGABYTE GEFORCE RTX 2070 8GB GAMING OC 3X 2.0.

Kan inte välja mellan två processorer och behöver nu er hjälp.

Är det värt att lägga 1k extra för 7:an?
Gör det en stor skillnad?

Ska endast spela spel och köra spel som cs samt total war.
Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

För endast spel, nej.

Kör på 3600!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

För endast spel, nej.

Kör på 3600!

Tack för ditt svar

Permalänk
Viking

Har du redan köpt moderkortet och grafikkortet?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Har du redan köpt moderkortet och grafikkortet?

Nej, inte än. Håller på o välja delarna.

Permalänk
Viking
Skrivet av Mistik:

Nej, inte än. Håller på o välja delarna.

Okej, men då skulle jag verkligen inte rekommendera dig att köpa det moderkortet (b450-f), eftersom VRM:en är så otroligt dålig för priset. Och hur mycket tänkte du betala för grafikkortet?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Okej, men då skulle jag verkligen inte rekommendera dig att köpa det moderkortet (b450-f), eftersom VRM:en är så otroligt dålig för priset. Och hur mycket tänkte du betala för grafikkortet?

På riktigt? Vilken hade passat bäst till AMD? Grafikkortet jag har valt kostar 5k.

Permalänk
Viking
Skrivet av Mistik:

På riktigt? Vilken hade passat bäst till AMD? Grafikkortet jag har valt kostar 5k.

Jag hade valt antingen:

Eller

Edit: Och angående grafikkort så undrar jag om du vet att ett 5700 xt är lite billigare och presterar ca 10% bättre än ett 2070?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag hade valt antingen:
https://komponentkoll.se/bild/pYXsn.png
Eller
https://komponentkoll.se/bild/VNjdM.png

Edit: Och angående grafikkort så undrar jag om du vet att ett 5700 xt är lite billigare och presterar ca 10% bättre än ett 2070?

Tack så hemskt mycket för tipsen, aldrig bygg dator tidigare. Har kanske bytt delar 100 gånger nu haha. Tänkte be inet bygga den mot hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag hade valt antingen:
https://komponentkoll.se/bild/pYXsn.png
Eller
https://komponentkoll.se/bild/VNjdM.png

Edit: Och angående grafikkort så undrar jag om du vet att ett 5700 xt är lite billigare och presterar ca 10% bättre än ett 2070?

Valde 5700 xt tidigare men läste att deras drivrutiner var skit, så jag körde på 2070 istället.

Permalänk
Viking
Skrivet av Mistik:

Valde 5700 xt tidigare men läste att deras drivrutiner var skit, så jag körde på 2070 istället.

Drivrutinerna ska vara fixade nu, har bara hört av ett fall de senaste månaderna då det inte funkat. Det bästa kan kanske vara att köpa ett 5700 xt och sedan returnera om det mot förmodan inte skulle funka.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Drivrutinerna ska vara fixade nu, har bara hört av ett fall de senaste månaderna då det inte funkat. Det bästa kan kanske vara att köpa ett 5700 xt och sedan returnera om det mot förmodan inte skulle funka.

Hmm, sant. Får se hur jag gör o hur marknaden ser ut till hösten. Tänkte bygga en under sommaren men inet rekommenderade att avvakta då det är brist på delar på grund av Corona. Priserna kan gå ner när Kina öppnar sina fabriker. Återigen, tack för tipsen.

Permalänk
Viking
Skrivet av Mistik:

Hmm, sant. Får se hur jag gör o hur marknaden ser ut till hösten. Tänkte bygga en under sommaren men inet rekommenderade att avvakta då det är brist på delar på grund av Corona. Priserna kan gå ner när Kina öppnar sina fabriker. Återigen, tack för tipsen.

Till hösten släpps det ju också nytt av både grafikkort och processorer. Så avvakta tills dess om du kan...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Allt är ju beroende om han kommer överklocka eller inte, har ett precis det B450 moderkortet med en 2700X och det funkar alldeles utmärkt, har blivit sådan sjuk hajp när det gäller VRM det senaste, fråga istället hur han tänker köra sitt system.
Med tanke på att just det moderkortet kostar runt 1100 kr idag så är det ju inte speciellt dyrt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Till hösten släpps det ju också nytt av både grafikkort och processorer. Så avvakta tills dess om du kan...

Håller helt med dig där, är det så att han vill köpa datorn i höst så är det bättre att vänta och se vad som dyker upp och hur priserna ser ut då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Håller helt med dig där, är det så att han vill köpa datorn i höst så är det bättre att vänta och se vad som dyker upp och hur priserna ser ut då.

Kommer inte överklocka eller streama. Vill bara köra mina spel på high settings med bra FPS. Och ja, jag kommer vänta till hösten då alla rekommenderar det

Permalänk
Viking
Skrivet av Nightcrawler:

@Donnerstal: Allt är ju beroende om han kommer överklocka eller inte, har ett precis det B450 moderkortet med en 2700X och det funkar alldeles utmärkt, har blivit sådan sjuk hajp när det gäller VRM det senaste, fråga istället hur han tänker köra sitt system.
Med tanke på att just det moderkortet kostar runt 1100 kr idag så är det ju inte speciellt dyrt heller.

Nej men varför ska man betala mer för något sämre? Det är väl något av det dummaste man kan göra?
Och det är klart man vill ha en bättre VRM om man kan få det, det är ju trots allt den som matar ström till processorn. Säg att man vill uppgradera senare i framtiden, och så räcker inte moderkortet till. För jag kan lova att en 3950x inte mår bra i ett B450-f.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

3600 på mortar titanium -b450--går som klockan -men kör vattenkylning.ist för orgfläkten.ligger runt 40 c !idle!---en dag som denna med öken varmt väder-------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clusterpixel:

3600 på mortar titanium -b450--går som klockan -men kör vattenkylning.ist för orgfläkten.ligger runt 40 c !idle!---en dag som denna med öken varmt väder-------

Aa, tänkte faktiskt skippa original fläkten och köra med Noctua