Hur slö tullhantering har PostNord numera?

@HazZarD: Det verkar ligga i Haag i Nederländerna och väntar på att bli lastat i "linehaul" (antagligen ska det upp på någon lastbil, tåg eller annat transportmedel).

Skall bli spännande att se när (om) det dyker upp...

Skrivet av sweisdapro:

Ja, tror det är 75kr

Tack!

Tjena!
Fortsätter vidare på mina nuvarande upplevelser med postnord's tull.
Tackar för denna tråden då jag gick in på "moms.postnord.se" och kunde där hitta min försändelse och vidare betala avgiften på 79kr, paket med två ringar.

Beställde 3 ringar från Hongkong, så fort båda paketen anlände till Sverige (Tullen) så fick jag sms om avgift. betalade och fick då ena paketet nästkommande vecka.
Blev fruktansvärt konstigt att de andra paketet med de två ringarna var fast i tullen så tog kontakt med dom, fick svar att paketet var otydligt så dom granskar de och att jag borde avvakta en vecka till.
Veckorna gick och tredje veckan ringde jag, fick samma svar att jag borde avvakta.
Skickade ett mail förra veckan för att få höra hur de går, och att dom fick göra vad dom ville med paketet för att få den information dom behöver.. Hjälpte självklart inte och fick ett drygt svar att jag kunde höra av mig till avsändaren och att jag skulle returnera varan ifall jag inte orkar vänta?

Som jag sa innan så betalade jag avgiften nu på 79kr, kan höra av mig mer ifall något händer nu efter 5 veckor på tullen.

Beställt ett mindre paket från USA i maj med expressleverans (USPS PMEI) och först nu i veckan så uppdateras spårningen med att försändelsen tulldeklareras av postnord. Inget mer än det står det. Helt sjukt med seg hantering när man betalat för expressleverans.
I jämförelse; beställt ett paket som skickats i tisdags från USA med DHL. Kom till Sverige på torsdag morgon och jag hade det hemma till lunchtid. DHL:s tulldeklarering tog minuter bara.

@Ohnmat: USPS har inte egen verksamhet i landet. Bud som UPS och DHL har egen verksamhet och deras svenska gren har fått information om försändelsen i förväg eller har den elektroniskt åtminstone.

@Petterk: Mitt paket hamnade i postnords app redan i maj då de fick förhandsinformation elektroniskt av USPS. Gott om tid alltså. Och varför har man inte skickat det vidare till ombud? Ska inte behöva få vänta på tullavgifter på expresspaket. I DHL:s fall betalar man i efterskott.

Skrivet av Ohnmat:

@Petterk: Mitt paket hamnade i postnords app redan i maj då de fick förhandsinformation elektroniskt av USPS. Gott om tid alltså. Och varför har man inte skickat det vidare till ombud? Ska inte behöva få vänta på tullavgifter på expresspaket. I DHL:s fall betalar man i efterskott.

De kommer säkert inte skicka vidare paketet innan moms är betald. Har det varit i Sverige sedan i maj så har de antingen tappat bort paketet eller skickat tillbaka det så kontakta säljaren. Ligger det hos Postnord och nyligen kom till landet så kan du kontakta kundservice för att kolla att de verkligen har försändelsen och sen betala momsen via moms.postnord.se.

Förhandsinformation om leveransen är inte samma sak som förhandsinformation om importdeklaration för övrigt.

Senast redigerat 2020-07-25 14:19
Skrivet av Ohnmat:

Beställt ett mindre paket från USA i maj med expressleverans (USPS PMEI) och först nu i veckan så uppdateras spårningen med att försändelsen tulldeklareras av postnord. Inget mer än det står det. Helt sjukt med seg hantering när man betalat för expressleverans.
I jämförelse; beställt ett paket som skickats i tisdags från USA med DHL. Kom till Sverige på torsdag morgon och jag hade det hemma till lunchtid. DHL:s tulldeklarering tog minuter bara.

Samma för mig med ett paket som skickades med UPS hade också paketet hemma vid lunchtid.

Skrivet av Ohnmat:

@Petterk: Mitt paket hamnade i postnords app redan i maj då de fick förhandsinformation elektroniskt av USPS. Gott om tid alltså. Och varför har man inte skickat det vidare till ombud? Ska inte behöva få vänta på tullavgifter på expresspaket. I DHL:s fall betalar man i efterskott.

I PostNords fall betalar man först, och sedan skickas paketet till ombud, tvärtom mot vad UPS/DHL/TNT gör

Skrivet av jnsson:

Samma för mig med ett paket som skickades med UPS hade också paketet hemma vid lunchtid.
I PostNords fall betalar man först, och sedan skickas paketet till ombud, tvärtom mot vad UPS/DHL/TNT gör

Jag har också väldigt dåliga erfarenheter av Postnord och deras tulltjänster. Många gånger har de ingen aning om hur man läser en tulldeklaration eller en commercial invoice. Utan bara sätter ett värde de vill att man betalar. Sedan när man klagar om att siffrorna inte stämmer överens ber dom dig att betala deras tullavgift och sedan får du ändå göra det administrativa arbetet hos tullverket själv.

Extremt inkompetent personal.

Jag har i många år använt mig av EMS paket från USA och Japan. Dessa är express och blir prioriterade vid ankomst i Sverige. Dessa paket kom alltid till ombud direkt och man betalade tullavgiften och momsen när man hämtade ut paketet. Men nu har Postnord ändrat det och istället skickar ut en faktura via brev som tar flera dagar. Och skickar inte vidare fören fakturan är betald.

Postnord blir bara sämre och sämre. Numera kör jag bara Fedex, UPS, DHL eller TNT beroende på vilken som är billigast.

Såg att man numera får mer än bara se sitt paket hållas gisslan av Postnord, numera tar de även bild så man får se vad det är man betalar för. Alltid intressant att se vilket av de bortglömda paketen man beställde under februari det handlar om.

Skrivet av unixware:

Jag har också väldigt dåliga erfarenheter av Postnord och deras tulltjänster. Många gånger har de ingen aning om hur man läser en tulldeklaration eller en commercial invoice. Utan bara sätter ett värde de vill att man betalar. Sedan när man klagar om att siffrorna inte stämmer överens ber dom dig att betala deras tullavgift och sedan får du ändå göra det administrativa arbetet hos tullverket själv.

Extremt inkompetent personal.

Jag har i många år använt mig av EMS paket från USA och Japan. Dessa är express och blir prioriterade vid ankomst i Sverige. Dessa paket kom alltid till ombud direkt och man betalade tullavgiften och momsen när man hämtade ut paketet. Men nu har Postnord ändrat det och istället skickar ut en faktura via brev som tar flera dagar. Och skickar inte vidare fören fakturan är betald.

Postnord blir bara sämre och sämre. Numera kör jag bara Fedex, UPS, DHL eller TNT beroende på vilken som är billigast.

Jag har dock inga problem med PostNords tulldel, när väl PostNord registrerar att paketet kommit till Sverige, då brukar det bara ta ca 3 dagar så finns paketet hos ombudet, nästa dag när paketet lämnat tulldelen

@Petterk: Ja de har paketet. Kollat på momssidan men där finns inte paketet när jag knappar in söknummer och postort. Man har alltså scannat det och sen gått hem för helgen tolkar jag det som.

Igår

SE
Försändelsen tullklareras av oss

16 May

Transport av försändelsen har påbörjats i avsändarlandet

Paket från Kina kom till Sverige 22e Juni men har inte registrerats av postnord ännu

Skrivet av Ohnmat:

@Petterk: Ja de har paketet. Kollat på momssidan men där finns inte paketet när jag knappar in söknummer och postort. Man har alltså scannat det och sen gått hem för helgen tolkar jag det som.

Igår

SE
Försändelsen tullklareras av oss

16 May

Transport av försändelsen har påbörjats i avsändarlandet

Ja, kom försändelsen till Postnord igår så är det inte säkert de hunnit fotat, registrerat och skickat ut avisering än bara för att de skannat kolli. Dyker inte paketet upp på moms.postnord.se och ingen avisering skickas så trycker du bara på kundservice längst ner till höger och skriver till dem. I det här läget så är det ju inte Postnord du ska klaga på, utan att det inte går några flyg p.g.a. pandemin, det som dragit ut på tiden.

Skrivet av LudvigLindell:

Paket från Kina kom till Sverige 22e Juni men har inte registrerats av postnord ännu

Tror du får vänta länge, mitt paket från den 27 maj har inte registrerats än

Skrivet av jnsson:

Tror du får vänta länge, mitt paket från den 27 maj har inte registrerats än

Kommer kräva refund 3e augusti

Vet inte om det är tullen eller någon annan del, men sedan Coronan kom (iallafall efter Mars) så har det tagit för djävligt långt tid för paket o komma från Kina. Kina Post sa enligt trackingen "Arrival at destination" den 26 maj. Idag 5/8 säger PostNord att paketet ankommit Sverige

@jnsson: Går inga flyg, tar några månader med båt.

Skrivet av Petterk:

@jnsson: Går inga flyg, tar några månader med båt.

Fast Kina post säger "Arrival at destination" för lite mer än 2 månader sedan. Och enligt spårningen så ska den ha flugits, då det står "Handed over to airlines" i spårningen

Tog en vecka för mitt paket från USA att ta sig de sista metrarna mellan ankomstskanning på Arlanda och tullen. Jag får nog vara glad, i sammanhanget ett godkänt betyg. Nu får vi se hur länge det tar för paketet att nå Stockholm.

Skrivet av jnsson:

Fast Kina post säger "Arrival at destination" för lite mer än 2 månader sedan. Och enligt spårningen så ska den ha flugits, då det står "Handed over to airlines" i spårningen

Kan ju stått på en flygplats av samma anledning. Fast det är mer troligt att en båt tog den, tar drygt 2 månader för en båt med ett par stopp och tiden i hamnen. Är nog mer lönsamt att de dirigerar om det på båt om det skulle råka hamna hos de som kör flygfrakt i dagsläget.

Skrivet av Petterk:

Kan ju stått på en flygplats av samma anledning. Fast det är mer troligt att en båt tog den, tar drygt 2 månader för en båt med ett par stopp och tiden i hamnen. Är nog mer lönsamt att de dirigerar om det på båt om det skulle råka hamna hos de som kör flygfrakt i dagsläget.

Handed over to airlines stod det den 22 maj och den 25 maj fick jag arrival at destination. För mig låter det absolut som om den flugits och sedan bara legat på Arlanda i över 2 månader

Skrivet av jnsson:

Handed over to airlines stod det den 22 maj och den 25 maj fick jag arrival at destination. För mig låter det absolut som om den flugits och sedan bara legat på Arlanda i över 2 månader

Tror du flygplatserna har plats för grejerna?

Har ett paket från slovenien som fastnat i tullen och varit där sedan 13:e juli. Jag trodde att paket inom EU ej skulle tullas? Har jag missat något? Oavsett så är det otroligt lång tid att vänta och har inte fått något sms än angående hur jag skall gå tillväga för att få paketet. Hade även en försändelse från USA som tog närmare två månader på sig att gå igenom tullen. Inte imponerad överhuvudtaget, jag kanske bara har otur dock.

Skrivet av Larszon:

Har ett paket från slovenien som fastnat i tullen och varit där sedan 13:e juli. Jag trodde att paket inom EU ej skulle tullas? Har jag missat något? Oavsett så är det otroligt lång tid att vänta och har inte fått något sms än angående hur jag skall gå tillväga för att få paketet. Hade även en försändelse från USA som tog närmare två månader på sig att gå igenom tullen. Inte imponerad överhuvudtaget, jag kanske bara har otur dock.

Är du säker på att paketet kommer direkt i från Slovenien, så att det inte skickats från ett land utanför Sverige

Senast redigerat 2020-08-06 09:20: Blandade ihop namn, så ändrade inlägget lite
Skrivet av jnsson:

Pketet från slovenien, eller Slovakien som det heter på svenska, är du säker på att det kommer direkt i från Slovakien, så att det inte skickats från ett land utanför Sverige

?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slovenien

Blandade ihop namnen. My bad

Beställde en 3D Bluray från USA. Efter ca 3 månader får jag "tullbrevet" om att betala ca 90 kr (typ 5 kr tull och 85 kr "hanteringsavgift"). I tullbrevet skriver de att de kommer leverera brevet efter betalning. Jag swishar pengarna samma dag men efter ca 3 veckor har jag förfarande inte fått brevet.

Skickar e-post till Postnord med frågan vad hände med brevet. Får till svar att de inte har gjort några fel och ifall jag inte får brevet så ska jag be företaget från USA att fylla i några meningslösa "blanketter". Efter ytterligare 1 månad får jag ett nytt brev från tullen gällande samma 3D Bluray (samma ty man kan se det på bilden som de tar på brevet). Denna gång kräver de dock ca 110 kr (tullavgift ca 20 kr, "hantering" 90 kr).

Jag betalar återigen. Nu har det gått ytteligare 2 veckor...5 månader sedan det kommit till nordens bästa Post företag...forfarande inget brev som betalats 2 gånger. Sicka stolpskott det jobbar på Postnord och Tullen, måste vara Sveriges mest inkompetenta personer och sämsta support någonsin, fullständigt värdelöst. Jag skäms åt deras vägnar. 🤦

Skrivet av Meantek:

Såg att man numera får mer än bara se sitt paket hållas gisslan av Postnord, numera tar de även bild så man får se vad det är man betalar för. Alltid intressant att se vilket av de bortglömda paketen man beställde under februari det handlar om.

Den möjligheten har funnits i flera år.

Skrivet av A1200:

Beställde en 3D Bluray från USA. Efter ca 3 månader får jag "tullbrevet" om att betala ca 90 kr (typ 5 kr tull och 85 kr "hanteringsavgift"). I tullbrevet skriver de att de kommer leverera brevet efter betalning. Jag swishar pengarna samma dag men efter ca 3 veckor har jag förfarande inte fått brevet.

Skickar e-post till Postnord med frågan vad hände med brevet. Får till svar att de inte har gjort några fel och ifall jag inte får brevet så ska jag be företaget från USA att fylla i några meningslösa "blanketter". Efter ytterligare 1 månad får jag ett nytt brev från tullen gällande samma 3D Bluray (samma ty man kan se det på bilden som de tar på brevet). Denna gång kräver de dock ca 110 kr (tullavgift ca 20 kr, "hantering" 90 kr).

Jag betalar återigen. Nu har det gått ytteligare 2 veckor...5 månader sedan det kommit till nordens bästa Post företag...forfarande inget brev som betalats 2 gånger. Sicka stolpskott det jobbar på Postnord och Tullen, måste vara Sveriges mest inkompetenta personer och sämsta support någonsin, fullständigt värdelöst. Jag skäms åt deras vägnar. 🤦

Du har blivit utsatt för bedragare. Postnords hanteringsavgift är 75 Kr för momsning av lågvärdesförsändelser under 1700 Kr. 85 Kr är en avgiftsnivå som inte existerar hos Postnord inte heller 90 Kr, dessutom heter det inte tullavgift utan bara införselmoms. Läs mer här: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/fran-annat-land-import/...