Amazon fortsätter med Postnord under sverigeexpansion

Skrivet av Cenorida:

Bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Trots att jag fått över 1000 paket?

Jag har aldrig haft några större bekymmer med dem. Det har hänt att det blivit mindre förseningar, men inte mer än så.

För att ge lite perspektiv vill jag nämna UPS. De är helt overkligt usla. Fick nyligen ett paket från dem efter femte försöket. Chauffören har bara dragit förbi min adress och registrerat "mottagaren otillgänglig". Detta trots att jag varit hemma hela tiden (jobbar hemifrån), har ställt porten på vid gavel och telefonen bredvid mig hela tiden. Detta trots daglig kontakt med deras kundtjänst, där jag även fått höra att de ska prioritera min leverans och att den ska gå till deras ombud. Enda anledningen att paketet tillslut gick fram var för att jag snabbt fick tag på någon som kunde ringa chauffören och säga åt honom att vända (då har jag tidigare bara tvingats vara extremt påstridig och hota med stämning).

Som lök på laxen försökte sedan chauffören insistera på att jag betalar UPS ocker-avgifter en andra gång.

Jag är glad om Amazon kommer använda sig av Postnord.

Skrivet av Jumpcut:

På sista tiden måste jag säga att jag bara har positivt att säga om Postnord privat. På företagssidan är det ett skämt dock, noll service, noll förståelse för vem som betalar deras lön, beter sig som ett statligt verk med monopol.

Härom sistens kom det en pajas och skulle leverera en pall kaffe till kontoret där jag jobbar mest. En kille i receptionen sa till honom "vänta så ska jag hjälpa dig att öppna dörren ordentligt" (vi har dubbeldörrar i trä och man måste öppna båda för att få igenom en pall). Killen bara tittar på honom och drar igenom pallen ändå så att han pajar dörren, det blir en stor, lång spricka i träverket. Killen bara suckar högt, ställer i från sig pallen och drar därifrån, inget förlåt, inget "oj hur ska vi lösa detta?" utan han SUCKAR och bara går. Nästa dag kommer samma kille igen, så jag tittar honom i ögonen och säger, "nämen, här kommer dörrpajaren". Han tittar argt på mig och säger, "ja, vafaan vill du att jag ska göra åt det då?". Jag bara: "1. Be om ursäkt, 2. Tala om hur vi ska reklamera detta så att vi kan få dörren betald 3. Lyssna på vad kunden säger nästa gång". Killen bara går iväg och ropar över axeln, "Ni får väl ringa företagscenter eller nåt". Med medarbetare som dessa förstår jag om konkurrenterna gnider händerna och väntar på konkursen.

Du anmälde väl det inträffade för den personen är ju olämplig att jobba med det han gör och behöver en reprimand av nån typ och PN bör ju stå för reparationen speciellt när det knappat går att kalla olycka.

Skrivet av mrqaffe:

Det enda fraktbolag som verkligen utmärker sig med att vara extremusla är UPS, de övriga är tämligen likvärdiga så där kvittar det vilket som används.

Håller verkligen med. Gång på gång så skiter dem i hemleverans och går direkt till ombudet och så får man ett SMS om att man inte var hemma.

det här sög ju ,postnord är en katastrof för sverige.. bara klåpare och tjuvar som jobbar där har noll förtroende för dom.

Tycker Postnord fungerar kanon när det gäller leveranser till ombud.

Ni som spyr över att PN skall leverera, vad är alternativet?
DHL, Schenker? Knappast. Byar på vischan som de kör till
ett par gånger i veckan för att det inte är lönsamt.

Skrivet av mrqaffe:

Du anmälde väl det inträffade för den personen är ju olämplig att jobba med det han gör och behöver en reprimand av nån typ och PN bör ju stå för reparationen speciellt när det knappat går att kalla olycka.

Absolut, inte jag men vår "vaktis" ringde företagscenter. Har dock inte hört vad som hände, ska fasen kolla upp det på måndag.

Kan väl någonstans tycka att det är aningens tramsigt med Postnord-hatet.

Klart man haft problem någon gång nu och då, men ofta finns en bra förklaring.

På det stora hela rullar Postnord helt ok tycker jag.

Föredrar definitivt Postnord över UPS men också över Schenker och DHL. Kommer i princip alltid fram till utlämningsstället 1 dag efter beställning och tycker appen är rätt smidig.

Postnord är bäst där jag bor. Har haft problem med alla andra stora leverantörer som DHL, Schenker och UPS. Något som alla är kass på och har helt olika system är hemleverans. Jag vill inte behöva ta ledig en hel dag från jobbet för de inte kan säga någon tid.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kan väl någonstans tycka att det är aningens tramsigt med Postnord-hatet.

Klart man haft problem någon gång nu och då, men ofta finns en bra förklaring.

På det stora hela rullar Postnord helt ok tycker jag.

Ja huvudsaken är ju att det fungerar bra för dig. Vi andra "hatare" ska bara hålla käften det "finns en bra förklaring" att paket försvinner gång på gång.

Senast redigerat 2020-08-05 20:36

Tycker PostNord har funkat super bra för mig

@robalm: Har du haft problem så är det såklart tråkigt, men du kan väl ärligt hålla med om att det är lite standard att gnälla på just PN?

Vidare, utkörningen är ju tyvärr lite hit and miss, det kan jag absolut hålla med om. Men handlar det inte lite om att man ställer in sina egna förväntningar också? Vet att man ofta fått meddelande om att paketet inte kunde lämnas fast man faktiskt var hemma, men å andra sidan - PN tar ju itu med det här nu, senaste paketet som ska till mig fick jag göra leveransval på i appen. Helt ok tycker jag.

DHL kanske är snäppet seriösare med sin utkörning, men å andra sidan, missar jag den så får jag åka till något större lager som inte direkt har samma öppettider som ICA...

Så, återigen, trist att det inte funkar för dig med flera, men jag tycker de kämpar på och faktiskt arbetar för bättre lösningar.

Sen om saker är trasigt så är det ju ännu tråkigare - men detta har hänt åtminstone för min del både med Posten, UPS, DHL, Bussgods m.fl., så det är knappast unikt. Däremot är kanske 80% av alla leveranser iaf jag får utförda av postnord, så det kanske blir lite överrepresenterat?

Hur som helst, ha D gött - roligt att kunna diskutera saken!

Jösses vad gratis press ni ger Amazon. Minsta lilla skitnyhet blir en artikel.

Så som Postnord lipade över plötsliga ökningen av mängden Kina paket när wish kom... lipar också vid varje Black Friday och Julhandel

Så kommer Amazon:
"Jag kan inte gå in på detaljer, men det är klart att vi räknar med fler paket."

Räkna ni på men kommer antagligen bli rätt tjockt överallt och överfulla utlämningsställen = svensk pannkaka

Kanske dags att stycka upp/lämna samarbetet med det ekonomiskt blödande Danmark och fokusera på att inte bli helt överkörda av Amazons intågande ?!

Bara en reflektion... men kaos blir det säkert (för tidigt att poppa popcorn?)

Skrivet av Erebor:

Så som Postnord lipade över plötsliga ökningen av mängden Kina paket när wish kom... lipar också vid varje Black Friday och Julhandel

Så kommer Amazon:
"Jag kan inte gå in på detaljer, men det är klart att vi räknar med fler paket."

Räkna ni på men kommer antagligen bli rätt tjockt överallt och överfulla utlämningsställen = svensk pannkaka

Kanske dags att stycka upp/lämna samarbetet med det ekonomiskt blödande Danmark och fokusera på att inte bli helt överkörda av Amazons intågande ?!

Bara en reflektion... men kaos blir det säkert (för tidigt att poppa popcorn?)

En stor skillnad är att Postnord har avtal direkt med Amazon, de är inte bundna av överenskommelser från tidigt 1900-tal att leverera post från vad som då sågs som U-länder till förlust, vilket var (och är) problemet med paket från Kina.

I övrigt anser jag att vi bör avveckla hela Danmark.

Skrivet av Nioreh83:

Jösses vad gratis press ni ger Amazon. Minsta lilla skitnyhet blir en artikel.

Jag ska framföra det till Dagens Nyheter som är källan.

Enligt min erfarenhet så beror kvalitén på posthantering mycket på var man bor.

Adress 1: Helt okej till postombud. Men, fick kanske 10% av hemleveranserna av PostNord. Jag fick alltid en lapp om att de försökt nå mig, men det var total bullshit, vilket gjorde att man fick vänta ibland 2 dagar extra för att hämta ut med avin på närmsta postombud.

Adress 2: Inga som helst problem.

Adress 3: Dåligt till postombud, då det saknas större postterminal i närheten, vilket ibland gör att det dröjer extra. Vid hemleverans så tar det också 1-2 dagar extra, för det är först när den kommit till terminalen som jag får boka utkörning. Men DHL, UPS etc, som faktiskt har terminal i närheten är det inga problem med alls.

PostNord är den som är sämst på att ringa upp. Alla andra fraktbolag jag har haft med att göra ringer i princip alltid upp. (UPS, FedEX, DHL).

Att Postnord är långsamma och opålitliga är en faktoid, en modern myt. Det var kanske lite svajigt när näthandeln exploderade och man inte alltid hade full kapacitet överallt, men nu fungerar allt utmärkt och t.o.m. ofta över förväntan. Skickar eller tar emot kanske 500 paket per år, både privat och på företaget och är mycket nöjd med Postnord. Schenker och DHL är betydligt sämre och jobbigare att ha att göra med. Kan jag välja blir det alltid Postnord, t.o.m. om det kostar lite mer!

Överlag, så har det funkat fint för mig också ...
Förutom den gången när jag åkte dit på att åka 1 timme enkel resa för att hämta ett paket ... Som rymdes i postboxen ..
( Jag vet detta, för jag har fått större paket direkt i boxen )

Så den gången, inte nog med att dom inte pilla in det utan problem i min box, dom lämna inte ens av det på närmsta kontor ( 3-4 min gång bort )!
Eller ja, dom SA att dom gjort det i sms'et .. Men när man komma dit? "Eh, nä ... Det ligger på <helt jävla åt helskotta>-stället.

Fast för att vara lite On Topic: Får la se hur det blir ... Det kan gå bra, men det finns ju alltid risken att det går skäpprätt åt helvete med!

Skrivet av Erebor:

Så som Postnord lipade över plötsliga ökningen av mängden Kina paket när wish kom... lipar också vid varje Black Friday och Julhandel

Så kommer Amazon:
"Jag kan inte gå in på detaljer, men det är klart att vi räknar med fler paket."

Räkna ni på men kommer antagligen bli rätt tjockt överallt och överfulla utlämningsställen = svensk pannkaka

Kanske dags att stycka upp/lämna samarbetet med det ekonomiskt blödande Danmark och fokusera på att inte bli helt överkörda av Amazons intågande ?!

Bara en reflektion... men kaos blir det säkert (för tidigt att poppa popcorn?)

Tror inte det blir nån plötslig större skillnad alls i volym utan att det mest handlar om en omfördelning av paketens avsändare. Dessutom är det mycket stor skillnad från skräphandlare i Kina som Wish som försökte slå sig in främst via frakter som skulle betalas av posten och inte kunden.

Skrivet av Mockasin:

Enligt min erfarenhet så beror kvalitén på posthantering mycket på var man bor.

Adress 1: Helt okej till postombud. Men, fick kanske 10% av hemleveranserna av PostNord. Jag fick alltid en lapp om att de försökt nå mig, men det var total bullshit, vilket gjorde att man fick vänta ibland 2 dagar extra för att hämta ut med avin på närmsta postombud.

Adress 2: Inga som helst problem.

Adress 3: Dåligt till postombud, då det saknas större postterminal i närheten, vilket ibland gör att det dröjer extra. Vid hemleverans så tar det också 1-2 dagar extra, för det är först när den kommit till terminalen som jag får boka utkörning. Men DHL, UPS etc, som faktiskt har terminal i närheten är det inga problem med alls.

PostNord är den som är sämst på att ringa upp. Alla andra fraktbolag jag har haft med att göra ringer i princip alltid upp. (UPS, FedEX, DHL).

Har aldrig varit med om att UPS hört av sig i förhand och de är dessutom tämligen svåra att få tag i och paket som inte kan köras hem verkar inte gå till ombud eller gå att få levererade till ombud i närheten även om det är småpaket, det är illa att behöva åka 2 mil till ombuden men ok det är görbart när man bor så att de inte har nått ombud i närheten men när de inte ens kan erbjuda det som alternativ utan man måste 10 mil till Göteborg för att paketet har skickat med hemleverans och de returnerar det till avsändaren efter bara ett par dagar är det ett system som inte kan fungera i praktiken. Har de bara verklig täckning av storstäderna så bör de varna för att de i praktiken är totalt inkapabla att kunna genomföra leveranser till vissa orter även om det system de har fungerar som det är avsett.

"Det svensk-danska logistikföretaget anser sig vara kapabla att leverera Amazon-paket i större skala än tidigare"

Så varför var det så besvärligt med alla Wish-paket som de inte var kapabla att leverera?

Postnord är långsamma och opålitliga, när det kommer till utomeuropeiska försändelser. Går det över svenska gränsen med UPS eller DHL är paketet framme och förtullat veckor innan Postnord ens ankomstskannar det.

Inrikes leverans till ombud har jag sällan problem med Postnord, så jag misstänker att det inte kommer vara ett problem framöver heller.

Skrivet av mrqaffe:

Tror inte det blir nån plötslig större skillnad alls i volym utan att det mest handlar om en omfördelning av paketens avsändare. Dessutom är det mycket stor skillnad från skräphandlare i Kina som Wish som försökte slå sig in främst via frakter som skulle betalas av posten och inte kunden.

Har aldrig varit med om att UPS hört av sig i förhand och de är dessutom tämligen svåra att få tag i och paket som inte kan köras hem verkar inte gå till ombud eller gå att få levererade till ombud i närheten även om det är småpaket, det är illa att behöva åka 2 mil till ombuden men ok det är görbart när man bor så att de inte har nått ombud i närheten men när de inte ens kan erbjuda det som alternativ utan man måste 10 mil till Göteborg för att paketet har skickat med hemleverans och de returnerar det till avsändaren efter bara ett par dagar är det ett system som inte kan fungera i praktiken. Har de bara verklig täckning av storstäderna så bör de varna för att de i praktiken är totalt inkapabla att kunna genomföra leveranser till vissa orter även om det system de har fungerar som det är avsett.

Angående UPS och DHL, registrerar man ett konto hos dom kan man välja hur de skall hantera ens post. Man kan ge fullmakt för hemleverans, leverans till eventuella ombud, välja specifika ombud etc.

Vet att UPS var döden när jag bodde i Karlstad, undvek dom aktivt när det kom till leveranser.

Skrivet av mrqaffe:

Har aldrig varit med om att UPS hört av sig i förhand ...

Ja, det är konstigt, för jag har också bara hört dåligt om UPS. Men det funkar fint där jag bor nu iallafall.
Den enda gången som det hänt något så ringde de upp, och sa att de tyvärr inte hinner lämna paketet som skulle levereras den dagen, och frågade om det var okej om de lämnade den på macken istället så att jag skulle kunna plocka upp det samma dag.
Vanligtvis så ringer de en 1-2 timmar innan och frågar om man är hemma. Är man på jobbet så åker de dit istället och lämnar.
Jag bor i en mindre stad nu, och jag gissar på att det är därför de kan göra så.

När jag bodde i Göteborg så kändes det som man hade 2 sekunder på sig att öppna dörren innan leveranskillen stack, oberoende av fratkbolag. (Utom PostNord, som inte ens kom till dörren utan stoppade "vi har försökt att nå dig"-avi direkt i brevlådan)

Skrivet av Mockasin:

Ja, det är konstigt, för jag har också bara hört dåligt om UPS. Men det funkar fint där jag bor nu iallafall.
Den enda gången som det hänt något så ringde de upp, och sa att de tyvärr inte hinner lämna paketet som skulle levereras den dagen, och frågade om det var okej om de lämnade den på macken istället så att jag skulle kunna plocka upp det samma dag.
Vanligtvis så ringer de en 1-2 timmar innan och frågar om man är hemma. Är man på jobbet så åker de dit istället och lämnar.
Jag bor i en mindre stad nu, och jag gissar på att det är därför de kan göra så.

När jag bodde i Göteborg så kändes det som man hade 2 sekunder på sig att öppna dörren innan leveranskillen stack, oberoende av fratkbolag. (Utom PostNord, som inte ens kom till dörren utan stoppade "vi har försökt att nå dig"-avi direkt i brevlådan)

Det har aldrig hänt mig. Jag har aldrig haft en smidig leverans från UPS, i alla fall.

Skrivet av McGlooface:

"Det svensk-danska logistikföretaget anser sig vara kapabla att leverera Amazon-paket i större skala än tidigare"

Så varför var det så besvärligt med alla Wish-paket som de inte var kapabla att leverera?

Kommer det verkligen bli 150 000 nya paket per dag av att Amazon etablerar sig mer i Sverige?

Skrivet av McGlooface:

"Det svensk-danska logistikföretaget anser sig vara kapabla att leverera Amazon-paket i större skala än tidigare"

Så varför var det så besvärligt med alla Wish-paket som de inte var kapabla att leverera?

För att de inte fick betalt för att sköta om leveransen. Då är det svårt att anställa personal som ska hantera det. Gällande Amazon så kommer ju självklart PostNordfå ersättning för de paket som ska levereras.

Oh boy, oh boy, vad kan gå fel? 😁 Beställde en 3D Bluray från USA. Efter ca 3 månader får jag "tullbrevet" om att betala ca 90 kr (typ 5 kr tull och 85 kr "hanteringsavgift"). I tullbrevet skriver de att de kommer leverera brevet efter betalning. Jag swishar pengarna samma dag men efter ca 3 veckor har jag förfarande inte fått brevet.

Skickar e-post till Postnord med frågan vad hände med brevet. Får till svar att de inte har gjort några fel och ifall jag inte får brevet så ska jag be företaget från USA att fylla i några meningslösa "blanketter". Efter ytterligare 1 månad får jag ett nytt brev från tullen gällande samma 3D Bluray (samma ty man kan se det på bilden som de tar på brevet). Denna gång kräver de dock ca 110 kr (tullavgift ca 20 kr, "hantering" 90 kr).

Jag betalar återigen. Nu har det gått ytteligare 2 veckor...5 månader sedan det kommit till nordens bästa Post företag...forfarande inget brev som betalats 2 gånger. Sicka stolpskott det jobbar på Postnord och Tullen, måste vara Sveriges mest inkompetenta personer och sämsta support någonsin, fullständigt värdelöst. Jag skäms åt deras vägnar. 🤦

Skrivet av McGlooface:

"Det svensk-danska logistikföretaget anser sig vara kapabla att leverera Amazon-paket i större skala än tidigare"

Så varför var det så besvärligt med alla Wish-paket som de inte var kapabla att leverera?

De fick ju inga pengar för det i början pga en gammal handelslag.

Skrivet av DasIch:

Jag har aldrig haft några större bekymmer med dem. Det har hänt att det blivit mindre förseningar, men inte mer än så.

För att ge lite perspektiv vill jag nämna UPS. De är helt overkligt usla. Fick nyligen ett paket från dem efter femte försöket. Chauffören har bara dragit förbi min adress och registrerat "mottagaren otillgänglig". Detta trots att jag varit hemma hela tiden (jobbar hemifrån), har ställt porten på vid gavel och telefonen bredvid mig hela tiden. Detta trots daglig kontakt med deras kundtjänst, där jag även fått höra att de ska prioritera min leverans och att den ska gå till deras ombud. Enda anledningen att paketet tillslut gick fram var för att jag snabbt fick tag på någon som kunde ringa chauffören och säga åt honom att vända (då har jag tidigare bara tvingats vara extremt påstridig och hota med stämning).

Som lök på laxen försökte sedan chauffören insistera på att jag betalar UPS ocker-avgifter en andra gång.

Jag är glad om Amazon kommer använda sig av Postnord.

Skrivet av SUMITOMO:

Tycker Postnord fungerar kanon när det gäller leveranser till ombud.

Ni som spyr över att PN skall leverera, vad är alternativet?
DHL, Schenker? Knappast
. Byar på vischan som de kör till
ett par gånger i veckan för att det inte är lönsamt.

Så jag antar att det är en kamp mellan pest eller kolera...

Skrivet av robalm:

Ja huvudsaken är ju att det fungerar bra för dig. Vi andra "hatare" ska bara hålla käften det "finns en bra förklaring" att paket försvinner gång på gång.

Precis.

Skrivet av Valonen:

Ser inte att någon uttryckt sig så, ta av dig offerkoftan.

Nä, ingen har uttryckt sig så men det behöver de heller inte göra för att man ska förstå, om man är någorlunda intelligent.

Såsom jag skrev i mitt inlägg så har jag personligen haft mycket problem med Postnord men inte bara privat utan även via företaget. Som förlorade MYCKET pengar på att Postnord STRUNTADE i att utföra arbetsordern efter betalningen. Vi snackar så mycket pengar som man kan köpa en någorlunda bra bil för (och nej, inte en rostig bil från 70-talet). Efter samtalet i flera dagar, stämning osv. så ledde det ingenstans. För Postnord är ett så stort företaget att de kan strunta i allt och alla utan konsekvenser för dem själva. Annat än folks hat... som ändå inte leder till ekonomiska konsekvenser för Postnord. De kan komma med en massa bortförklaringar, att det är lönlöst att ens försöka.

Självklart förstår jag om vi alla här har olika erfarenheter och därmed åsikter om Postnord. Men man behöver inte idiotförklara alla som har annorlunda åsikt, vare sig de gillar eller hatar Postnord. Så när du skriver "Ser inte att någon uttryckt sig så..." så är det inte särskilt intelligent. För nä, det behöver de som sagt heller inte göra.

Så hur man än vrider och vänder på det så spelar det egentligen ingen roll vad vi tycker och tänker. Postnord tjänar så enormt mycket pengar och kommer fortsätta att tjäna enormt mycket pengar och ingen/inget kan stå i vägen för dem. Inte ens regeringen. Så är det när ett bolag blir för stort. Speciellt ett bolag som står för en så viktig funktion i samhället såsom post och som i princip har monopol på det. För som SUMITOMO skriver: Vad är alternativet?

Skrivet av A1200:

Oh boy, oh boy, vad kan gå fel? 😁 Beställde en 3D Bluray från USA. Efter ca 3 månader får jag "tullbrevet" om att betala ca 90 kr (typ 5 kr tull och 85 kr "hanteringsavgift"). I tullbrevet skriver de att de kommer leverera brevet efter betalning. Jag swishar pengarna samma dag men efter ca 3 veckor har jag förfarande inte fått brevet.

Skickar e-post till Postnord med frågan vad hände med brevet. Får till svar att de inte har gjort några fel och ifall jag inte får brevet så ska jag be företaget från USA att fylla i några meningslösa "blanketter". Efter ytterligare 1 månad får jag ett nytt brev från tullen gällande samma 3D Bluray (samma ty man kan se det på bilden som de tar på brevet). Denna gång kräver de dock ca 110 kr (tullavgift ca 20 kr, "hantering" 90 kr).

Jag betalar återigen. Nu har det gått ytteligare 2 veckor...5 månader sedan det kommit till nordens bästa Post företag...forfarande inget brev som betalats 2 gånger. Sicka stolpskott det jobbar på Postnord och Tullen, måste vara Sveriges mest inkompetenta personer och sämsta support någonsin, fullständigt värdelöst. Jag skäms åt deras vägnar. 🤦

Det handlar inte endast om inkompetenta anställda. Någon såg säkert att det var en 3D Bluray i lådan och ville väl ha en sån. Det behöver inte vara svårare än så. Visst, med dagens digitalisering av allt så försvinner sällan ett paket i omlopp. Men så fort det inte längre är i omlopp, dvs. när det ska levereras till slutkund så kan paketet försvinna utan problem och utan att någon kan göra något åt saken.

Skrivet av Daark:

bra med postnord. Jävla DHL och schenker som inte kommer till normala platser. Behövde åka till andra sidan stan till en bemanad mack för att hämta...

Samma här. Om man beställt paket genom DHL med utkörning(DHL paket), så måste man vara på plats när dom kommer.
Oftast bara 2 olika dagar/tider att välja på också.
Byta leveransadress är inte speciellt smidigt heller, måste ringa kundtjänst.
Går inte heller att hämta ut såna paket på vanligt utlämningsställe heller, utan måste åka till Oskarshamn som ligger 7 mil(nästan en timmes resa) för att hämta ut från deras terminal.

Hatar även UPS.

Nä detta är bra. Aldrig förstått allt hat mot Postnord, visst det slarvas bort brev ibland av all stress.
Men man får ha förståelse att det är människor som jobbar även där.
Sjukt smidigt att kunna verifiera med Bank-ID i deras app, bara visa streckkoden i utlämningen.

Tumme upp!