Permalänk
Medlem

Lenovo T490

Jag står och väger mellan två datorer som pluggdator men som även ska klara en del tungt arbete som redigering och mindre spelande.
Har tittat på begagnade Thinkpads men Lenovos Ideapad-serie är också intressant.

Antingen en ny Ideapad 5 med AMD Ryzen 4500u som tycks vara väldigt populär och den verkar fylla grundläggande behov av vad jag söker. Ligger också i medel-budget-klassen.

Någon som kan säga om det här en bra affär eller äger en sådan?

https://www.inet.se/produkt/1964684/lenovo-ideapad-5-15-6-ryz...

Alternativ 2 är antingen en ny eller begagnad Thinkpad, men högst upp på listan står T490 men eftersom INGA Thinkpads verkar finnas inne i fysiska butiker och jag gärna ser och känner på en produkt i en butik innan jag slår till så får jag kalla fötter. Har åkt omkring i hela Göteborg och ingen tycks ha Thinkpads ute på borden "för det är en företagsdator/ultrabook som man inte behöver se i demo".....

En annonsör på blocket.se säljer oöppnade (förpackningar) Thinkpad's 490 med topp specs för ett nästan för bra pris och jag undrar om det är säkert att köpa en sån här utan kvitto? Han säger att Lenovos garanti "On Site" gäller även utan kvitto. Stämmer det? När jag skrev ett meddelande så sa han att man bara skickar in den till närmaste Lenovo-återförsäljare och så hjälper de en med problemet. Frågade honom även varför priset var så billigt och svaret var att de är ett företag som köper in 20-30 stycken i stora partier och därför inte har kvitto för de enskilda datorerna.

Här är annonsen:
https://www.blocket.se/annons/gotland/lenovo_thinkpad_t490___...

Vad jag förstår så kommer en Thinkpad hålla i många fler år än många andra datorer och därför är de ett bra köp. Har någon en bra uppfattning om levnadslängden på Ideapad's?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobboW:

Jag står och väger mellan två datorer som pluggdator men som även ska klara en del tungt arbete som redigering och mindre spelande.
Har tittat på begagnade Thinkpads men Lenovos Ideapad-serie är också intressant.

Antingen en ny Ideapad 5 med AMD Ryzen 4500u som tycks vara väldigt populär och den verkar fylla grundläggande behov av vad jag söker. Ligger också i medel-budget-klassen.

Någon som kan säga om det här en bra affär eller äger en sådan?

https://www.inet.se/produkt/1964684/lenovo-ideapad-5-15-6-ryz...

Alternativ 2 är antingen en ny eller begagnad Thinkpad, men högst upp på listan står T490 men eftersom INGA Thinkpads verkar finnas inne i fysiska butiker och jag gärna ser och känner på en produkt i en butik innan jag slår till så får jag kalla fötter. Har åkt omkring i hela Göteborg och ingen tycks ha Thinkpads ute på borden "för det är en företagsdator/ultrabook som man inte behöver se i demo".....

En annonsör på blocket.se säljer oöppnade (förpackningar) Thinkpad's 490 med topp specs för ett nästan för bra pris och jag undrar om det är säkert att köpa en sån här utan kvitto? Han säger att Lenovos garanti "On Site" gäller även utan kvitto. Stämmer det? När jag skrev ett meddelande så sa han att man bara skickar in den till närmaste Lenovo-återförsäljare och så hjälper de en med problemet. Frågade honom även varför priset var så billigt och svaret var att de är ett företag som köper in 20-30 stycken i stora partier och därför inte har kvitto för de enskilda datorerna.

Här är annonsen:
https://www.blocket.se/annons/gotland/lenovo_thinkpad_t490___...

Vad jag förstår så kommer en Thinkpad hålla i många fler år än många andra datorer och därför är de ett bra köp. Har någon en bra uppfattning om levnadslängden på Ideapad's?

Vad tyckte du var billigt med T490? Visst mycket RAM men inte så dyrt. Två gen (snart tre) gammal CPU. Skräp GPU. 512GB SSD är väl bra.

Funderar lite själv på en Thinkpad med Ryzen 4000-serien.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@BobboW: Den där IdeaPad har bara 8Gb-minne som går inte att utöka tyvärr. Minst 16Gb för arbete och spelande eller en dator med 8Gb som går att utöka i efterhand.

Tycker att blocket annonsen är konstig eftersom personen har inga vettiga bilder. (Alla har en kamera i fickan.)
Om det är bluff och personen är tydligen ifrån Norge? Kan svensk polis ens göra något då?
Åtminstone kontakta för mer info och bilder.

Vad har du för grundkrav och budget?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@BobboW: Den där IdeaPad har bara 8Gb-minne som går inte att utöka tyvärr. Minst 16Gb för arbete och spelande eller en dator med 8Gb som går att utöka i efterhand.

Tycker att blocket annonsen är konstig eftersom personen har inga vettiga bilder. (Alla har en kamera i fickan.)
Om det är bluff och personen är tydligen ifrån Norge? Kan svensk polis ens göra något då?
Åtminstone kontakta för mer info och bilder.

Vad har du för grundkrav och budget?

Tycker du det är ett bra pris för den om det skulle visa sig att det är en hyvens person och allting stämmer?

Jo jag befarade att 8gb ram är för lite när det minnet numera även får plats i smarttelefoner. Grundkraven är flera portar; som HDMI, senaste USB-uttagen/ingångar, kanske till och med Thunderbolt?, trots det ska den vara portabel men inte nödvändigtvis slimmad, inte mindre skärm än 14, helst 15 tum, lång batteritid. Bild och videoredigering, kanske något spel i skräpupplösning. Men som sagt, mest en pluggdator. Jag är sämst på datorer och blir jätteglad för alla tips på kap man kan göra nu.

Budget 10-15 K.

En dator som jag vill håller i över 5 år (även fast jag vet att den kommer vara helt utdaterad då). Antagligen därför jag mest titta på Thinkpads.

Tackar för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad tyckte du var billigt med T490? Visst mycket RAM men inte så dyrt. Två gen (snart tre) gammal CPU. Skräp GPU. 512GB SSD är väl bra.

Funderar lite själv på en Thinkpad med Ryzen 4000-serien.

Du tycker den är dyr alltså, jo jag förstår att det är lite daterad CPU men resten tycks ju vara bra grejer.

Kan du tipsa om några bra Thinkpads med en budget för 10-15000 KR så är jag väldigt tacksam!

Permalänk
Medlem

Ta den med Ryzen så får du något modernt.

Utöver det så är Thinkpads inget speciellt, har själv börjat störa mig på hur snabbt "gångjärnen" slits ut och börjar glappa, vi har några hundra stycken T470, T480 och T490 på jobbet som går via oss och det börjar oftast redan efter 3-4 månader.

Att Thinkpads skulle hålla längre än andra som t.ex. HP Elitebooks är skitsnack eller någon gammal myt som lever kvar från när det var IBM, nya Thinkpads är otroligt plastiga.

Utöver det så betalar man mycket för väldigt lite, deras USB C dockor går oftast runt 2000kr ( motsvarande HP går på 500-600kr ), sen byter de kontakt för laddaren och nu är det t.ex. deras egna kontakt för dockan och USB-C för datorn så det går inte använda samma laddare för båda.

Låter jag bitter? Kanske men har tröttnat på att köpa tillbehör för nästan halva laptopens pris varannat år

Deras support är dock bra, fast det är HPs också för motsvarande modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ta den med Ryzen så får du något modernt.

Utöver det så är Thinkpads inget speciellt, har själv börjat störa mig på hur snabbt "gångjärnen" slits ut och börjar glappa, vi har några hundra stycken T470, T480 och T490 på jobbet som går via oss och det börjar oftast redan efter 3-4 månader.

Att Thinkpads skulle hålla längre än andra som t.ex. HP Elitebooks är skitsnack eller någon gammal myt som lever kvar från när det var IBM, nya Thinkpads är otroligt plastiga.

Utöver det så betalar man mycket för väldigt lite, deras USB C dockor går oftast runt 2000kr ( motsvarande HP går på 500-600kr ), sen byter de kontakt för laddaren och nu är det t.ex. deras egna kontakt för dockan och USB-C för datorn så det går inte använda samma laddare för båda.

Låter jag bitter? Kanske men har tröttnat på att köpa tillbehör för nästan halva laptopens pris varannat år

Deras support är dock bra, fast det är HPs också för motsvarande modeller.

Tack för ett uttömmande svar där du ger dina synpunkter på användarupplevelsen av Thinkpads som får mig att tänka om och kanske väljer en Ideapad istället. Jag har nog mest gått på vad folk snackar om i förskönande forumtrådar (och youtube-recensioner) där Thinkpads höjs till skyarna som datorvärldens pansarvagnar och det kan nog stämma att en del barndomsminnen från när farsan hade IBM Thinkpad kan spöka ocskå. Tråkigt att man aldrig kan få syn på nån i butikerna dock. FN-knappen är ju också felplacerad på dessa maskiner från vad jag kan se, där CTRL-knappen borde vara, liten Enter-knapp också? Märkligt att gångjärnen slits så fort när det är där de skryter som allra mest "Thinkpad hinge".

Permalänk
Medlem

@BobboW: Här har du en lista med dina kriterier: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5196360,5421152,540...

Alla dem har ~99% sRGB, 300nits ljusstyrka och 144Hz (60Hz=MSI Prestige).

Bäst CPU:
1. Lenovo Legion 5-15
2, (HP Omen 0802)
3. HP Omen 15, MSI GP65 Leopard
4. MSI Alpha 15, HP Pavilion Gaming 15
5. MSI Prestige 15

Bäst GPU:
1. HP Omen 15
2. MSI GP65 Leopard, HP Pavilion Gaming 15, (HP Omen 0802)
3. MSI Alpha 15
4. Lenovo Legion 5-15
5. MSI Prestige 15

Finns den här som dök inte upp hos prisjakt (HP Omen 0802): https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/188389...

Själv tycker jag om diskreta design som: Prestige, Omen 0802, Legion 5.

Du får jämföra resten själv och välja. Lycka till!

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobboW:

Du tycker den är dyr alltså, jo jag förstår att det är lite daterad CPU men resten tycks ju vara bra grejer.

Kan du tipsa om några bra Thinkpads med en budget för 10-15000 KR så är jag väldigt tacksam!

Om du kollar t.ex. på prisjakt hittar du:
https://www.komplett.se/product/1160636/datorer/datorer-barba...

och som 14"
https://www.komplett.se/product/1160639/datorer/datorer-barba...

Jag har en Thinkpad nu och gillar att ha styrpinne men det finns DELL och HP som har det med.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobboW:

Tack för ett uttömmande svar där du ger dina synpunkter på användarupplevelsen av Thinkpads som får mig att tänka om och kanske väljer en Ideapad istället. Jag har nog mest gått på vad folk snackar om i förskönande forumtrådar (och youtube-recensioner) där Thinkpads höjs till skyarna som datorvärldens pansarvagnar och det kan nog stämma att en del barndomsminnen från när farsan hade IBM Thinkpad kan spöka ocskå. Tråkigt att man aldrig kan få syn på nån i butikerna dock. FN-knappen är ju också felplacerad på dessa maskiner från vad jag kan se, där CTRL-knappen borde vara, liten Enter-knapp också? Märkligt att gångjärnen slits så fort när det är där de skryter som allra mest "Thinkpad hinge".

Det har förvisso sina brister, men min erfarenhetet av T440 och T480 är inte att gångjärnen skulle vara slut efter 3-4 månader. Men folk kanske släpar runt datorerna i skärmen... Däremot var nog min R61 lite svajig på slutet, men den hade jag så länge att batteriet helt stängde av sig.

Om Enter är liten så tittar du nog på bilder av andra tangentbord än svenska. Däremot är Å och Ä (om jag minns rätt) lite ihoptryckta på T590 på grund av att de gjort datorn smalare, men ändå har Numpad. Sådan finns ju dock inte på T490, så den har utrymme över.

Fn sitter längst ut och Ctrl innanför, men man vänjer sig. Jag har för mig att det numera går att byta plats på dem funktionsmässigt i BIOS/UEFI om man absolut vill.

Ska du köra videoredigering o dyl är det värt att komma ihåg att man brukar behöva den bästa skärmen om man ska få vettigt färgomfång. Jag har 1440-skärmen i T480 och det är den enda av de som fanns till den som når runt sRGB. Ska man bara sitta och knacka Word och Excel så spelar det inte lika stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Om du kollar t.ex. på prisjakt hittar du:
https://www.komplett.se/product/1160636/datorer/datorer-barba...

och som 14"
https://www.komplett.se/product/1160639/datorer/datorer-barba...

Jag har en Thinkpad nu och gillar att ha styrpinne men det finns DELL och HP som har det med.

Man bör notera att man även kan beställa datorer från Lenovos hemsida och ändra en del själv i specarna. Hur väl det fungerar i nuvarande läge vet jag dock inte, då det ju går direkt från Kina då. Var UPS när jag gjorde det, vilket inte var optimalt. Prismässigt kan det slå olika beroende på vad man vill ha och om Lenovo har någon kampanj e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man bör notera att man även kan beställa datorer från Lenovos hemsida och ändra en del själv i specarna. Hur väl det fungerar i nuvarande läge vet jag dock inte, då det ju går direkt från Kina då. Var UPS när jag gjorde det, vilket inte var optimalt. Prismässigt kan det slå olika beroende på vad man vill ha och om Lenovo har någon kampanj e dyl.

Tack för alla inputs! Jag fortsätter att spåna vidare i det här. Jo jag har sett att man kan orkestrera sina egna laptops på Lenovos hemsida men just nu gör det en bara deprimerad eftersom Sverige inte verkar ha hälften (bokstavligt talat) så bra deals som resten av hela världen verkar ha där (direkt via Kina).

Om man exempelvis tittar på en Ideapad 5, Ryzen 7 (4700u), 512 gb SSD och 16 gb ram så kostar den bara 650 Euro i övriga Europa och cirkus 700 pund i England.

Priset för en likadan på Lenovos svenska sida så ligger det mellan 10k-12k och på Inet kostar den 9990 KR. Någon som vet varför det kan skilja sig så mycket från övriga världen? Det kan ju inte bara vara skatten? Förutom Indien där stackarna i ett redan fattigt land får pynta upp 15K för en dator som många i västvärlden ser som en budgetlaptop...

Permalänk
Medlem

Men för att återgå till vad tråden faktiskt är döpt efter Thinkpad t490 så kan jag inte släppa den som ett bra alternativ då de i framtiden går att utbygga rent tekniskt, till skillnad från andra alternativ.

Hittade en prissänkt begagnad T490 på blocket nu och undrar om det är ett bra pris fast att den är second hand:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/thinkpad_t490/91176343

Intel Core i7-8665U

Totalt minne - 48 GB (16 GB inbyggt+32 GB SoDIMM) DDR4 2 400 MHz

Kvitto på att den är inköpt i April 2020 och 2,5 år kvar på garantin.

Vad skulle ni välja mellan den här (knappt) begagnade Thinkpad i7, 48gb ram eller en helt ny Ideapad 5 med Ryzen 7 (4700u), 16 gb ram

Skärmen är ju bättre på Thinkpaden också.

Permalänk
Medlem

Thinkpad L14/L15 kanske kan vara ett alternativ? Samma pris som den Ideapad du länkade till i OP, Halva SSD-lagringen förvisso, men förmodligen bättre byggkvalité:
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/l-series/c/thin...

Permalänk
Medlem

Har bara kört Thinkpads (utöver mina stationära) i ungefär 15 år. Är öppen för andra modeller men då ska det finnas väldigt starka skäl, för mina thinkpads har varit mycket robusta och aldrig strulat på hårdvarusidan överhuvudtaget. Kör också bara Thinkpads på jobbet, kanske bara 15-20 stycken men ändå - har inte haft hårdvaruproblem så länge vi kört med Thinkpads. Däremot så tycker jag att de börja sakna innovation vad gäller de mindre formaten, där jag är öppen för att köpa XPS 13 nästa gång. Men ska du bara ha en allroundburk på 14-15" och vill köra den i flera år, köp thinkpad, absolut.

Beträffande "plastiga", T-serien kör en speciell legering som är mycket hållfast. Denna blir ännu bättre när du köper "S"-modeller, och allra bäst under X-modeller.