Samsungs sensommarnyheter med Note 20 Ultra som frontfigur

Permalänk
Melding Plague

Samsungs sensommarnyheter med Note 20 Ultra som frontfigur

Den 21 augusti lanserar Samsung uppdaterade produkter i fyra serier – vi bjöds in på förhandsvisning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken makalös telefon Note 20 Ultra....

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd

Blev det plast baksida på Note 20 som det ryktades?

Ps ska bli kul att se exynos bli förnedrade i testerna snappdragon vs exynos.
Men samsung verkar inte bry sig en skit kanske dom flesta inte känner till detta så det inte påverkar försäljningen nämnvärt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

evleaks på Twitter läckte Samsungs reveal video om Galaxy Z Fold 2 här! (Lyckas inte länka direkt till Fold 2 klippet, scrolla ned lite i twitter-tråden så hittar ni)

Jag är otroligt peppad på Fold 2, större frontskärm var det jag ville se hos en uppföljare på Fold och det fick vi så det räckte! Inte för att jag kommer ha råd att köpa en, men jag är glad ändå för att tekniken fortsätter att utvecklas.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

Gäsp. 2020 år version av Note blev marginellt bättre än 2019 års version.
Missförstå mig inte, lite bättre är mycket bättre än inget.
Min samsung a71 har en 64MP kamera, som garanterat är mycket sämre än Notes. Men helskotta vad besviken jag blev av min kamera, jag som trodde att äntligen kunde jag zooma in i bilder och få mer information tydligt.

Permalänk
Medlem

Meh, gick de upp i storlek på standardvarianten igen.

Permalänk
Medlem

Jag kan fanimig knappt tro att Samsung är så efterblivna att de fortfarande försöker pracka på oss exynos.

Exynos: högre pris, lägre prestanda och sämre batteritid än nya snapdragon. Nej tack!

"Rösta" med plånboken. Köper ni skiten får vi aldrig snapdragon i Samsungs produkter på svenska marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henkka:

Jag kan fanimig knappt tro att Samsung är så efterblivna att de fortfarande försöker pracka på oss exynos.

Exynos: högre pris, lägre prestanda och sämre batteritid än nya snapdragon. Nej tack!

"Rösta" med plånboken. Köper ni skiten får vi aldrig snapdragon i Samsungs produkter på svenska marknaden.

Tror du inte det är som jag tror att det pårverkar inte försäljningen nämnvärt och därför skiter dom i att fixa?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

108MP? Hur stor blir en sån bild?

Edit: Googlade lite. Runt 20MB verkar en 108MP bild ligga på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasso:

108MP? Hur stor blir en sån bild?

Samma som s20 Ultra förmodligen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tror du inte det är som jag tror att det pårverkar inte försäljningen nämnvärt och därför skiter dom i att fixa?

Sannolikt så är det väl så tyvärr.

Permalänk
Medlem

ingen snapdragon i år heller...

Permalänk
Medlem

@robalm: Dom har ju insett att det inte funkar och kommer fixa det till S21 som det sägs med standard ARM cores som qualcomm kör och AMD gpu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@robalm: Dom har ju insett att det inte funkar och kommer fixa det till S21 som det sägs med standard ARM cores som qualcomm kör och AMD gpu.

Eller vad den kommer heta. Men om dom "insett det" så borde dom ju enbart sälja note 20 med snappdragon.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Varför skulle dom sälja den med snapdragon nu? Högre marginaler och som sagt tror väldigt få egentligen bryr sig här. Ingen jag känner vet ens av att det kan vara bättre.

På tal om annat så ser klockan vettig ut, beroende på batteritid och om samsung fixar sin SoC till nästa Galaxy S kan det bli den kombon.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en licens fråga att dom inte får släppa den inom ett x antal år i Europa.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Exynos? Kalla handen direkt, sen hjälpte inte priset direkt till. Men det är knappast något dom är ensamma om, en billigare prispunkt hade dock varit trevligt att se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@robalm: Varför skulle dom sälja den med snapdragon nu? Högre marginaler och som sagt tror väldigt få egentligen bryr sig här. Ingen jag känner vet ens av att det kan vara bättre.

På tal om annat så ser klockan vettig ut, beroende på batteritid och om samsung fixar sin SoC till nästa Galaxy S kan det bli den kombon.

Jag tror dem flesta inte bryr sig för dom vet inte att snappdragon modellen är nu överlägsen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Definitivt värt att bojkotta Samsung iallafall här i Europa. Inte värt att lägga en enda krona på de som körs med Exynos 990 när man har sett hur en Snapdragon levererar idag. Tråkigt Samsung kör ful metoden igen... :/

Samsungs nya flaggskeppshybrider har fått en rad uppdateringar, framförallt under huven. Kretsuppsättningen i Europa är begränsad till Samsungs egna Exynos 990 medan USA sägs få tillgång till en version med Snapdragon 865 eller 865 Plus.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gäsp. 2020 år version av Note blev marginellt bättre än 2019 års version.
Missförstå mig inte, lite bättre är mycket bättre än inget.
Min samsung a71 har en 64MP kamera, som garanterat är mycket sämre än Notes. Men helskotta vad besviken jag blev av min kamera, jag som trodde att äntligen kunde jag zooma in i bilder och få mer information tydligt.

Jag tycker ändå att Ultra-versionen blev ett ganska tydligt steg upp:
60 Hz -> 120 Hz
16 mpix -> 108 mpix
Exynos 9825 -> Exynos 990
DDR4 -> DDR5
Mali G76 -> Mali G77
Wifi ac -> Wifi 6
80% reducering av pennans latency
4300 mAh -> 4500 mAh
USB 3.1 -> USB 3.2
UFS 3.0 -> UFS 3.1
Gorilla Glass 6 -> Gorilla Glass Victus
6,8" -> 6,9"
Stöd för UWB

Jag tänker att det mesta är ungefär så top end som man kan få i en android-lur bortsett från SOC:n och möjligtvis batteriet. Synd att de inte hann få in Exynos 992 i den som ändå ser relativt lovande ut (om de nu måste envisas med Exynos dvs).

Om man vänder på steken: vad mer hade de kunnat göra (förutom att välja en mer kraftfull SOC dvs)?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

108 megapixlar genom tre unkna små linser, det enda som realistiskt förändras är specifikationen. Tröttsam utveckling att eftersöka istället för att jobba med reella förbättringar. Men de presumptiva kunderna går väl på det.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Intressanta hörlurar!
Kan inte bestämma mig om jag tycker de är snygga eller fula...

Permalänk
Avstängd

Har S7/S7+ 865?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet VARFÖR Europa blir "dissade" och inte får snapdragon? Europa är en enorm marknad men ändå väljer man att inte använda snapdragon, alternativt att man får välja mellan exynos och snapdragon.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Har S7/S7+ 865?

865+

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WIRN:

Intressanta lurar!
Kan inte bestämma mig om jag tycker de är snygga eller fula...

Note 20 Plus ultra är lätt en av dom snyggaste som finns på marknaden.
Men Note 20 ser ut som en piratkopia framifrån.
https://swedroid.se/samsung-lanserar-galaxy-note-20-och-note-...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Tror ni plattan kommer bli en hitt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Är det någon som vet VARFÖR Europa blir "dissade" och inte får snapdragon? Europa är en enorm marknad men ändå väljer man att inte använda snapdragon, alternativt att man får välja mellan exynos och snapdragon.

Rykten är patent överenskommelse med Qualcomm att inte sälja Exynos till andra tillverkare. Så det blir Exynos för EU och Snapdragon i US. Samsung måste tjäna pengar på egen system chips också.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av zipmiX:

Är det någon som vet VARFÖR Europa blir "dissade" och inte får snapdragon? Europa är en enorm marknad men ändå väljer man att inte använda snapdragon, alternativt att man får välja mellan exynos och snapdragon.

Det är rätt många faktorer som spelar in.
Samsung och Qualcomm har en del dispyter, det är möjligt att Samsungs användande av Snapdragon i USA är ett resultat av dem.
Exynos är Samsungs egna chip, de behöver använda dem i praktiken för att komma upp i produktionsskala. De lär också tjäna mer pengar när de använder sin egen produkt.

Sen måste man ju också nyansera lite:
För några år sedan var situationen omvänd. Exynos presterade bättre än Snapdragon och istället var det amerikanerna som var sura på Samsung för att de inte fick Exynos.

I USA verkar de har gjort andra nedgraderingar vad det gäller lagringsutrymmet (128GB ist för 256GB), kanske för att motverka ett högre pris på snapdragon? (För "oss" är det troligen en värd tradeoff men för gemene man så är det nog lättare att förstås att 256GB är mer än 128GB snarare än att SD865 är snabbare än Exynox 990.)

I slutändan så är vi som bryr oss om det här en ganska liten del av kundkretsen att det är svårt att böja sig för våra önskemål om de ser att resterande "99%" inte ens förstår klagomålet till att börja med.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Ren prestanda så kan vi komma att se upp till 30% snabbare för snappdragon.
Om det skulle stämma så blir man ju blåst om man köper en "svensk" Note 20, priset är säkert också samma för Snappdragon.
https://youtu.be/oEJ-Ru1Uzjs?t=450

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]