Köpråd: Tablet för surf, serier, och tecknande.

Permalänk

Köpråd: Tablet för surf, serier, och tecknande.

Som titeln lyder är jag ute efter en ny surfplatta men vet inte riktigt vilken jag ska köpa.
Har kollat på apples paddor och tycker dom verkar trevliga men vad finns det för motsvarigheter hos andra tillverkare?
Paddan ska främst användas för att skissa/teckna på men även till dottern för film och spel.

Någon som hört några rykten om kommande släpp från Apple nu i år? Bör man vänta isåfall?
Och om jag väljer att köpa en nu, vilken ska jag isåfall välja?

Permalänk
Medlem

Tror att det rullade någon annons på sûrface pro tidigare om jag inte minns fel. Fördelen med Ipad pro är att de har 20ms på pennan vilket gör det väldigt skönt att rita och skriva på. Dock är de så förbannat dyra att man avråder att köpa men det är bra grejer. Jag vet att nya Note som kommer att avslöjas om 2 dagar har samma delay som apple så jag misstänker starkt att det kommer till deras tab snart.

OM du vill köpa en nu, Ipad Pro med 2nd gen pencil.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Tror att det rullade någon annons på sûrface pro tidigare om jag inte minns fel. Fördelen med Ipad pro är att de har 20ms på pennan vilket gör det väldigt skönt att rita och skriva på. Dock är de så förbannat dyra att man avråder att köpa men det är bra grejer. Jag vet att nya Note som kommer att avslöjas om 2 dagar har samma delay som apple så jag misstänker starkt att det kommer till deras tab snart.

OM du vill köpa en nu, Ipad Pro med 2nd gen pencil.

Har kikat lite reviews på YT och folk verkar uppfatta känslan/skillnaden på tecknandet mellan de olika modellerna som minimal.
Jag förstår att pro har en snabbare CPU och mer ram vilket i sig är en fördel. Hur stor användning jag kommer ha av det låter jag dock vara osagt.
Vore dock kul att fått ett hum om när Apple tänker släppa nya 8th gen / air 4.
Förmodligen så bör ju Pencil 2 funka på dessa modellerna.
Så frågan är återigen om man ska ha lite is i magen eller om man ska köpa sig en nu.

Tack för svar btw 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Har kikat lite reviews på YT och folk verkar uppfatta känslan/skillnaden på tecknandet mellan de olika modellerna som minimal.
Jag förstår att pro har en snabbare CPU och mer ram vilket i sig är en fördel. Hur stor användning jag kommer ha av det låter jag dock vara osagt.
Vore dock kul att fått ett hum om när Apple tänker släppa nya 8th gen / air 4.
Förmodligen så bör ju Pencil 2 funka på dessa modellerna.
Så frågan är återigen om man ska ha lite is i magen eller om man ska köpa sig en nu.

Tack för svar btw 🙏

Är tyvärr inte så insatt i Apples produkter, vart det i helgen bara då frugan köpte en och hon älskar den. Stor skillnad till hennes gamla Surface Pro 2. Glöm inte att Ipad Pro 2020 har 120Hz skärm i vilket jag tycker är fruktansvärt skönt för ögat.

Ja då, det tror jag nog att de kommer att göra. OM de inte gör det så är det för att de vill tjäna pengar haha!
Men det är trots allt är ett vinstdrivande företag så ta nog mina ord med en nypa salt

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tror att det rullade någon annons på sûrface pro tidigare om jag inte minns fel. Fördelen med Ipad pro är att de har 20ms på pennan vilket gör det väldigt skönt att rita och skriva på. Dock är de så förbannat dyra att man avråder att köpa men det är bra grejer. Jag vet att nya Note som kommer att avslöjas om 2 dagar har samma delay som apple så jag misstänker starkt att det kommer till deras tab snart.

OM du vill köpa en nu, Ipad Pro med 2nd gen pencil.

Latensen är kapad till 9ms efter lanseringen av iPadOS.

Ipad Pro och Apple Pencil med matt skärmskydd är vida överlägset allt annat när det kommer till att teckna. Överlägset Surface och mycket bättre än Wacom. Den spelar i en helt egen liga. Utöver det finns även riktigt bra appar som Procreate.

Permalänk
Medlem

Den större skärmen på 12,9" är bara den värd att betala extra för. Riktigt skönt när man tecknar då man kan göra större rörelser och dessutom ser du bättre på en större skärm.

Vanliga Ipad har inte laminerad skärm så det ger lite parallax-effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Latensen är kapad till 9ms efter lanseringen av iPadOS.

Ipad Pro och Apple Pencil med matt skärmskydd är vida överlägset allt annat när det kommer till att teckna. Överlägset Surface och mycket bättre än Wacom. Den spelar i en helt egen liga. Utöver det finns även riktigt bra appar som Procreate.

Shit det var ju bättre än vad jag trodde. Men hur ligger andra företagen som producerar tabs då? Jag trodde att Wacom hade det så jag är förvånad

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Surface Pro, men det finns ingenting som slår iPad Pro om du skall teckna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Shit det var ju bättre än vad jag trodde. Men hur ligger andra företagen som producerar tabs då? Jag trodde att Wacom hade det så jag är förvånad

Tänker du på latensen? Surface Pen har strax över 20ms. Wacom har jag för mig skröt förut om låg latens med Mobilestudio Pro, men det är bullshit. De har märkbart hög latens på sina produkter.

Annars är ju inte latensen allt men det är jäkligt trevligt när den är låg. Förbättringarna Apple gjort sedan första Ipad Pro har varit märkbara och det känns mycket mer naturligt när du får en direkt respons. Lägg sen till att du inte har någon parallax och riktigt bra multitouch.

Ytterligare en bra aspekt med Apple Pencil är att tilt-funktionen är mer välfungerande och naturlig än andra pennor tack vare hur spetsen är utformad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tänker du på latensen? Surface Pen har strax över 20ms. Wacom har jag för mig skröt förut om låg latens med Mobilestudio Pro, men det är bullshit. De har märkbart hög latens på sina produkter.

Annars är ju inte latensen allt men det är jäkligt trevligt när den är låg. Förbättringarna Apple gjort sedan första Ipad Pro har varit märkbara och det känns mycket mer naturligt när du får en direkt respons. Lägg sen till att du inte har någon parallax och riktigt bra multitouch.

Ytterligare en bra aspekt med Apple Pencil är att tilt-funktionen är mer välfungerande och naturlig än andra pennor tack vare hur spetsen är utformad.

Yes jag har surface pro och den är lite seg verkligen. Jaha okej, så Apple är de enda på marknaden som idag har låg latens?

Nä klart men det är som du säger, riktigt nice när den är låg haha. Frugan införskaffade nyligen ipad pro och det är en stor skillnad mot min surface pro haha.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Som titeln lyder är jag ute efter en ny surfplatta men vet inte riktigt vilken jag ska köpa.
Har kollat på apples paddor och tycker dom verkar trevliga men vad finns det för motsvarigheter hos andra tillverkare?
Paddan ska främst användas för att skissa/teckna på men även till dottern för film och spel.

Någon som hört några rykten om kommande släpp från Apple nu i år? Bör man vänta isåfall?
Och om jag väljer att köpa en nu, vilken ska jag isåfall välja?

Har också funderat på liknande just för att teckna och kom över den här videon gällande Samsungs nya surfplatta : https://www.youtube.com/watch?v=uNSyXJte4TU&t=14s

Kanske är något att överväga?

-Weon

Permalänk
Medlem

Jag skulle också överväga Taben från Samsung

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Dom jag könner som tecknar (tatuerare mestadels) kör alla på ipad pro efter lite testande med olika. Ipad pro med adobe-program.
Har en surface pro, men inget jag skulle teckna på om jag kunde. Men jättebra för PowerBi-dashboards
Det går inte att komma ifrån att värdet på ipad står sig. Och du slipper köpa matt skärm-film (varför finns icke matta skärmar överhuvudtaget?)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag tycker pennan till Galaxy Tab känns rätt osexig. Det är ju som med Surface att den är mer gjort för att vara pekdon än som ett verktyg att teckna med. Andra problem jag ser är aspect ration och att utbudet av appar inte är lika bra på Android.

Skrivet av orig_rejser:

Dom jag könner som tecknar (tatuerare mestadels) kör alla på ipad pro efter lite testande med olika. Ipad pro med adobe-program.
Har en surface pro, men inget jag skulle teckna på om jag kunde. Men jättebra för PowerBi-dashboards
Det går inte att komma ifrån att värdet på ipad står sig. Och du slipper köpa matt skärm-film (varför finns icke matta skärmar överhuvudtaget?)

Menar du att man slipper matt skärmskydd på Ipad? Det är förstås upp till var och en men jag skulle verkligen rekommendera ett matt skärmskydd.

Permalänk

Tack alla!
Det kommer bli en iPad Pro. Frågan är om man ska ha lite is i magen eller slå till nu.
Förväntas väll släpps en ny iPad (gen8?) vid iPhone 12 release i (förhoppningsvis) mitten på oktober.
Saken är väll den att de knappast kommer komma någon ny pro då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Tack alla!
Det kommer bli en iPad Pro. Frågan är om man ska ha lite is i magen eller slå till nu.
Förväntas väll släpps en ny iPad (gen8?) vid iPhone 12 release i (förhoppningsvis) mitten på oktober.
Saken är väll den att de knappast kommer komma någon ny pro då?

Det har florerat lösa rykten om en ny iPad Pro till hösten, men det är just lösa rykten och de mer seriösa ryktena pekar mot första halvan nästa år - slutet av mars förmodligen men man vet aldrig med Apple. Tänk också på att andrahandsvärdet är bra så mellanskillnaden om du sen säljer den gamla för att uppgradera är rätt okej.

Jag har gjort så flera gånger och det har alltid funkat bra.

Tips angående skärmskydd: Tech Armor och Supershieldz går att köpa via Amazon till vettiga priser. Tech Armor har lite mer textur men ger också större inverkan på bilden. Supershieldz är dåligt förpackade så de kan komma fram skadade. De har dock varit schyssta och skickat nya utan kostnad (ingen frakt eller nåt) efter jag skickat bild på skadorna (min första försändelse kom med fula veck i sig). Jag föredrar själv Supershieldz då de inte påverkar bildkvalitén så mycket.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag tycker pennan till Galaxy Tab känns rätt osexig. Det är ju som med Surface att den är mer gjort för att vara pekdon än som ett verktyg att teckna med. Andra problem jag ser är aspect ration och att utbudet av appar inte är lika bra på Android.

Menar du att man slipper matt skärmskydd på Ipad? Det är förstås upp till var och en men jag skulle verkligen rekommendera ett matt skärmskydd.

Menade mer att den var matt, men det var den inte enligt min ena vän. Hon hade paperlike på sin..

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här