AMD och Lenovo tar Zen-arkitekturen till 6 watt

Permalänk
Melding Plague

AMD och Lenovo tar Zen-arkitekturen till 6 watt

Den bärbara datorn Lenovo 100e med studentfokus bjuder på tvåkärnigt Zen-kisel med värmeutveckling om ynka 6 watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade kunnat tänka mig en sådan i en strömsnål platta som används till styrenhet för hemautomation/hemmaunderhållning/fotoram mm. i hallen.
Får se om något vettigt i det formatet dyker upp.
-Men troligtvis är det bättre att satsa på något i ARM-vägen, men jag är lite smått fast i x86 fortfarande...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Det hade vart intressant att se hur en sådan snål sak kan jämföras med äldre hårdvara. En Zen 2 vid 1200MHz kan väl ändå nå prestandan som fanns pre sandy bridge särskilt när många var knappt 3GHz stock. Eller varför inte en bulldozer. FX-8120 hade ju patetiska 3.1 GHz stock.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har de verkligen tänkt rätt nu? Två kärnor ... Det blir inget roligt att uppdatera mjukvara på en sån ... Här gäller det att planera ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk

Att man kan ha ett sånt oerhört behov av strömsnålhet i bärbara datorer.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av krigelkorren:

Hade kunnat tänka mig en sådan i en strömsnål platta som används till styrenhet för hemautomation...

Tänkte exakt samma sak!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Att man kan ha ett sånt oerhört behov av strömsnålhet i bärbara datorer.

Är främst till skolor där en dator utan fläkt innebär mindre underhåll tänk på att eleverna sällan gör något mer kraftfull än 1080p video plus skriva uppsatser man behöver inte mycket mer än 2 kärnor för dessa uppgifter kostnaden plus minimalt med underhåll är mycket viktigare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

"utan även med helt nytt Zen-kisel signerat AMD."
"Kislet i "Dali"-familjen är i sig inget nytt"

Så vilket är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Är främst till skolor där en dator utan fläkt innebär mindre underhåll tänk på att eleverna sällan gör något mer kraftfull än 1080p video plus skriva uppsatser man behöver inte mycket mer än 2 kärnor för dessa uppgifter kostnaden plus minimalt med underhåll är mycket viktigare.

Samt att man slipper oljudet från 24-32 små skitfläktar.

Nu kan ju förvisso ett klassrum vara rätt stökigt ändå. Men ändå.

Även trevligt att slippa att folk ska dona med laddkablarna stup i kvarten.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ajp_anton:

"utan även med helt nytt Zen-kisel signerat AMD."
"Kislet i "Dali"-familjen är i sig inget nytt"

Så vilket är det?

Nya modeller, gammalt Dali.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Är främst till skolor där en dator utan fläkt innebär mindre underhåll tänk på att eleverna sällan gör något mer kraftfull än 1080p video plus skriva uppsatser man behöver inte mycket mer än 2 kärnor för dessa uppgifter kostnaden plus minimalt med underhåll är mycket viktigare.

Men jag trodde Intel presterade mycket bättre än AMD i Word, Excel och PP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Har de verkligen tänkt rätt nu? Två kärnor ... Det blir inget roligt att uppdatera mjukvara på en sån ... Här gäller det att planera ...

Så farligt är det inte alls med två kärnor, har en urgammal i7-2637M och 4GB ram i en laptop som presterar helt okej, och att installera/uppdatera win10 eller linux är lite segare men inte något enormt problem. Det är ju fyra trådar iallafall. De absolut segaste low-power plattor och dylikt jag använt med intel Atom eller liknande brukar oftast fallera på disk först då de ofta kör eMMC eller något, när de är så billiga brukar processorn inte vara största problemet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

APU är endast en del av strömförbrukningen, vill veta mer om skärm, nätverkskort osv.
Undrar hur det står sig mot arm baserade chromebooks.
X86_64 har länge försökt konkurrera med energisnåla ARM-baserade datorer med prestanda/effekt har tidigare inte räckt till.
Jag har svårt att tänka mig att de skulle prestera sämre än intels processorer i det lägre segmentet som upplevs som enormt slöa.

Permalänk
Medlem

Min första egenköpta dator införskaffades under 2002, en AMD Athlon XP 2000+. Innan dess hade familjen haft två datorer, varav en var en "Hem-PC" genom kommunen, som jag fick ta över kring 2000-2001.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Med 6W i strömförbrukning skulle den nog passa bra in i något liknande Surface Go, i varje fall om man får gissa att den presterar ordentligt mycket bättre än den Intel M3-8100Y från 2018 som erbjuds nu.

Permalänk

@SeeKer3Million: I Passmark leder m3-8100Y med drygt 10% över AMD-3020e
https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-3020e-vs-Intel-m3-81...

Men i verkligt användande är det nog jämt skägg, skulle vara intressant och se GPU prestanda för AMD.
Skulle dock vilja ha haft Intel Core i5-L16G7 istället för m3-8100Y i min GO 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

@SeeKer3Million: I Passmark leder m3-8100Y med drygt 10% över AMD-3020e
https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-3020e-vs-Intel-m3-81...

Men i verkligt användande är det nog jämt skägg, skulle vara intressant och se GPU prestanda för AMD.
Skulle dock vilja ha haft Intel Core i5-L16G7 istället för m3-8100Y i min GO 2.

Din Surface Go 2 innehåller väl inte m3-8100Y utan en Pentium 4425Y?

Single Core score är viktigare för dessa tester m3-8100Y är ca 20% snabbare än AMD-3020e men man märker nog inte skillnaden så värst mycket.

m3-8100Y använder också mindre ström 5W TDP vs 6W TDP men svårt att jämföra TDP mellan olika plattformar dock är båda dessa CPU begränsade av strömbudgeten.

Edit Kollade upp Surface Go 2 och visst så finns det en bättre modell med m3-8100Y

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Att man kan ha ett sånt oerhört behov av strömsnålhet i bärbara datorer.

Jag tror det kan vara för att de går på batteri 🤔

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Jag tror det kan vara för att de går på batteri 🤔

Som redan i dagsläget håller fullgott bra, väl?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Så nu är det enda som saknas är en nedslimmad version av Windows, något som är lika "energieffektivt" som en Chromebook.
Utan det fortsätter nog Chromebooks att dominera

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så nu är det enda som saknas är en nedslimmad version av Windows, något som är lika "energieffektivt" som en Chromebook.
Utan det fortsätter nog Chromebooks att dominera

De kan ju troligtvis bli tänkbara Chrome"books" också. Windows i botten kanske inte kommer vara lika viktigt i de kretsarna om några år, vem vet?
https://9to5google.com/2020/07/31/windows-apps-chrome-os/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Om jag fick fantisera fritt vore det fräckt med en enkortsliknande dator med denna typ av CPU i.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode