Pci gigabit kommer endast upp i 480 mbit

Permalänk
Medlem

Pci gigabit kommer endast upp i 480 mbit

Hej, jag har ett pci gigabitkort och maximal överföringshastighet är 480 mbit. Jag borde satt i ett pci expresskort istället så jag fick gigabit. Men jag tycker ändå att gigabithastighet borde gå att få genom pcibussen. 133 mbyte/sekund ska vara maximal överföringshastighet enligt wikipedia.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peripheral_Component_Intercon...

Eller delas det med andra enheter? Har ett scsikort oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej, jag har ett pci gigabitkort och maximal överföringshastighet är 480 mbit. Jag borde satt i ett pci expresskort istället så jag fick gigabit. Men jag tycker ändå att gigabithastighet borde gå att få genom pcibussen. 133 mbyte/sekund ska vara maximal överföringshastighet enligt wikipedia.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peripheral_Component_Intercon...

Eller delas det med andra enheter? Har ett scsikort oxå.

PCI är en bus så alla kort delar på bandbredden, så om du använder SCSI-kortet så kommer den ta bandbredd.

Testa utan SCSI kortet om du kan så borde bandbredden bli bättre.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Aha okej, jag skulle kunna testa. Men datorn måste ha scsikortet för en gammal diabildscanner. Men delas resurserna lika oavsett bandbredd på själva korten? Dvs om man har två pci-kort varav t ex mitt scsikort inte kräver speciellt mycket bandbredd borde resten få gå till gigabitkortet. Men jag antar att så ej är fallet med tanke på det resultat jag fick.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mäter du upp överföringshastigheten då?

Permalänk
Medlem

Jag kör iperf3 mot en dator i samma lan som har pci express med inbyggt nätverkskort direkt på moderkortet. Testade en tredje dator som ocå dotter på samma lan. Då kom jag upp i 980 mbit. Men från denna dator ligger det på 480 mbit.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej, jag har ett pci gigabitkort och maximal överföringshastighet är 480 mbit. Jag borde satt i ett pci expresskort istället så jag fick gigabit. Men jag tycker ändå att gigabithastighet borde gå att få genom pcibussen. 133 mbyte/sekund ska vara maximal överföringshastighet enligt wikipedia.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Peripheral_Component_Intercon...

Eller delas det med andra enheter? Har ett scsikort oxå.

Jo, det delas med andra enheter o det kan sitta andra enheter på moderkortet som går till PCI-bussen, tex ljudkort, usb mm.

Du har dessutom overhead i form av adress och kommandon som går till korten över bussen och tar en del av bandbredden, till det kommer även protokolloverhead på protokollet du använder. Till det kommer även responstider i mjukvaran.

Betänk att ethernet är full duplex, så det du sänder tar även bandbredd från det du tar emot osv. Så 2000/8 = 250MB/sek behövs bara för data för full prestanda på ett 1Gbit kort, så 480 är inte helt fy skam i sammanhanget.

Vill förresten minnas att, tror det var på win-xp, gick det inte för ut mer än ~480 mbit/s pga hur windows var gjort internt.

Permalänk
Medlem

Aha okej, jag körde aldrig WinXP. Men intressant anekdot.

Jo precis, det kan sitta allt möjligt annat på pcibussen som inte syns rent fysiskt på moderkortet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.