ARM-medgrundare motsätter sig Nvidia-förvärv

Permalänk
Melding Plague

ARM-medgrundare motsätter sig Nvidia-förvärv

Hermann Hauser beskriver i en BBC-intervju ett eventuellt Nvidia-uppköp av ARM som "katastrofalt".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte direkt en förvånande invändning. Det som varit ARM's grej har ju varit att de själva inte utvecklar fysiska chip och konkurrerar med andra som kanske köper deras teknik på det sättet. Detta hade ju rubbats helt om Nvidia köpte ARM.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Är jag helt dum eller vore det inte typ bäst om ARM köptes upp av ett gemensamt konglomerat med typ Apple, Microsoft, Nvidia, TSMC, Samsung osv. tillsammans?

Eller något liknande, med konkurrenskrav på att standarden ska vara öppen, eller iaf väldigt lättlicenserad.

Permalänk
Medlem

"En tjänsteman från Samsung har även gått ut och sagt att de brittiska handelsmyndigheterna kommer att sätta käppar i hjulet på en eventuell affär då det går emot brittiska intressen."

De satte inte ett dugg emot att ARM helt köptes upp av ett japanskt konglomerat och avlistades. Nu när det finns ett bolag som faktiskt har intressen av att expandera och utveckla ARM skulle de göra det? Tvivlar starkt på denna kommentar.

Permalänk
Medlem

Hausers uttalande är nog mest ännu ett exempel på att många duktiga uppfinnare är dåliga affärsmän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är jag helt dum eller vore det inte typ bäst om ARM köptes upp av ett gemensamt konglomerat med typ Apple, Microsoft, Nvidia, TSMC, Samsung osv. tillsammans?

Eller något liknande, med konkurrenskrav på att standarden ska vara öppen, eller iaf väldigt lättlicenserad.

Tänkte precis samma sak.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är jag helt dum eller vore det inte typ bäst om ARM köptes upp av ett gemensamt konglomerat med typ Apple, Microsoft, Nvidia, TSMC, Samsung osv. tillsammans?

Japp, det är vad jag har hoppats på hela tiden. Med lite god vilja kunde man ju tolka Samsung’s förslag (att köpa fem procent eller så) som en väg mot det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Trist om ARM hamnar i händerna på endera av dessa jättar. Det skulle vara trevligt om det åter fick brittiska eller europeiska ägare men det är väl i stort sett omöjligt. Synd att det såldes ut i 2016.

Permalänk
Medlem

Hmm, hjärnan tyckte först att rubriken löd "ARM-medgrundare motsätter sig Nvidia-fördärv"

Permalänk
Medlem

Två veckor senare får ARM64 hårdvaruaccelerering av diverse GameWorks funktioner...

Permalänk
Medlem

Jag har inget problem med om Nvidia köper ARM då jag tror att det skulle leda till ett enormt kliv för RISK-V vilket i slutändan kanske endast är positivt.

Permalänk
Medlem

Jag tror på Charlie Demerjian som säger att det inte finns en chans att Nvidia kommer få köpa ARM, och jag väntar bara på att få höra anledningen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag har inget problem med om Nvidia köper ARM då jag tror att det skulle leda till ett enormt kliv för RISK-V vilket i slutändan kanske endast är positivt.

Jag tänker åt samma håll.
Arm är en bra grej jämfört med x86, men risc-v vore ännu bättre på långsikt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M