Nvidia "Ampere" ryktas lanseras den 17 september

Permalänk
Melding Plague

Nvidia "Ampere" ryktas lanseras den 17 september

Efterträdarna till toppmodellerna RTX 2080 Ti och 2080 blir först ut, med successiv infasning av enklare modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att tredjepartskorten kommer ut fort.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Lär väl inte hända men de borde städa upp sina namn och helt enkelt kalla 3080Ti för 3090. Och reservera Ti-suffixet för kort där originalet, då tillverkningspricessen mognat, ersätts av ett kort med en större krets. OCD-klubben får så mkt att göra annars.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ipac:

Lär väl inte hända men de borde städa upp sina namn och helt enkelt kalla 3080Ti för 3090.

Det är en möjlighet den här generationen. Men i vanlig ordning lär vi få gissa fram till en vecka innan (faktisk) lansering eller så.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Hoppas på att äntligen hitta en värdig ersättare för 1080 TI. Prestandalyftet i 2000-serien har varit svårmotiverat med tanke på priset för 2080 TI. Alla 2080/2080 Super modeller var inte heller lockande

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Hoppas på att äntligen hitta en värdig ersättare för 1080 TI. Prestandalyftet i 2000-serien har varit svårmotiverat med tanke på priset för 2080 TI. Alla 2080/2080 Super modeller var inte heller lockande

Instämmer till 100.

Det jag är främst orolig för är nå extrema ockerpriser...

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Skrivet av mkrl:

Instämmer till 100.

Det jag är främst orolig för är nå extrema ockerpriser...

Toppkortet ligger säkert på 15000kr som 2080 TI gör nu. Finns väl ingen anledning att göra det billigare i guess

Får hoppas att prestandalyftet blir stort nog i mellanklassen.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Lär väl inte hända men de borde städa upp sina namn och helt enkelt kalla 3080Ti för 3090. Och reservera Ti-suffixet för kort där originalet, då tillverkningspricessen mognat, ersätts av ett kort med en större krets. OCD-klubben får så mkt att göra annars.

Bara jag som fortfarande starkt förknippar -90 med dubbla GPU-kort?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Är småsugen på att testa det gröna laget denna generation

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Det kommer nog bli en ny dator när tredjepartskorten kommer ut. Min gamla burk är snart lite över 5år gammal nu.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Lego Master

Alltså jag vill ersätta mitt 1080. Lansera bara skiten nån gång!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Min plånbok är redo!

Jag kände på mig att mitt RTX 2080 inte skulle bli långvarigt, så jag är glad att jag inte köpte någon mer påkostad modell. Om det blir en boost på minst 30% mellan 2080 och 3080 så kommer det lätt vara värt att sälja det befintliga och byta upp sig.

Skrivet av Mithras:

Bara jag som fortfarande starkt förknippar -90 med dubbla GPU-kort?

Nope. En het dubbelmacka, på det dåliga sättet.

Permalänk
Medlem

äntligeeen lagom till Cyberpunk.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Synd att dom lanserar före AMD. Nu kommer dom endast konkurera med sig själva i topp-skiktet vilket antagligen gör att dom kommer hålla tillbaka på prestandan så att dom kan lansera en Ti-version efter att AMD släppt sitt Big-Navi

Permalänk

Öronmärkt 15k till nytt kort i höst

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Sjukt laddad! 1080TI åker på tippen!

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Lär väl inte hända men de borde städa upp sina namn och helt enkelt kalla 3080Ti för 3090. Och reservera Ti-suffixet för kort där originalet, då tillverkningspricessen mognat, ersätts av ett kort med en större krets. OCD-klubben får så mkt att göra annars.

Alternativt gör de något liknande vad AMD gjort nu senast och säger att alla kort som heter något med 3080 är från samma chip, GA102, och sedan är Ti bara ett suffix som antyder att det är lite bättre. Som det brukade vara för typ 10 år sen, med andra ord. Risken då är väl att det blir ännu knepigare namn när de skall kontra något AMD gör med nya kort.

Spelar mindre roll egentligen. Så länge de inte använder samma namn på två olika konfigurationer (à la 3GB och 6GB 1060) så är jag OK med vad de än gör.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

efter att AMD släppt sitt Big-Navi

Ja hypetåget är ju i full gång som vanligt, men när kommer det fram?

Blir det ett nytt "Radeon VII" månntro?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Flippin:

Sjukt laddad! 1080TI åker på tippen!

Skicka det till mig istället, jag kan tillochmed betala frakten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja hypetåget är ju i full gång som vanligt, men när kommer det fram?

Blir det ett nytt "Radeon VII" månntro?

Det är nog ingen som tror att det blir ett Radeon VII av det hela. Konsolerna som använder RDNA "1.5" ser mycket lovande ut tex och bara det är tillräckligt positivt för att undvika fiasko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Skicka det till mig istället, jag kan tillochmed betala frakten.

Ja det var lite mer bildligt än faktisk handling😊

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Flippin:

Ja det var lite mer bildligt än faktisk handling😊

FALSK MARKNADSFÖRING! Jag kräver ett GTX 1080ti som kompensation. Omgående.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Synd att dom lanserar före AMD. Nu kommer dom endast konkurera med sig själva i topp-skiktet vilket antagligen gör att dom kommer hålla tillbaka på prestandan så att dom kan lansera en Ti-version efter att AMD släppt sitt Big-Navi

Tror dock inte det spelar någon roll. Tror värstning big navi kortet kommer max ligga runt 2080ti i prestanda. Men de kommer garanterat ta bort Ti suffixet och köra på 3090 sedan släppa 3090ti nästa år eller något likanade.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det är nog ingen som tror att det blir ett Radeon VII av det hela. Konsolerna som använder RDNA "1.5" ser mycket lovande ut tex och bara det är tillräckligt positivt för att undvika fiasko

Svårt att dra några slutsatser av konsollvärlden, men jag håller såklart tummarna för AMD.

Jag skulle inte kalla Radeon VII för ett direkt fiasko heller, var väl mest att det kom ut sent samt att de föll i fällan att trycka in teknik (16 GB HBM2) som var oförsvarligt dyr att tillverka. Om de ska konkurrera mot Nvidia som verkar sätta 10 GB GDDR6X på 3080 med att slänga med 16 GB på sin motsvarande modell så undrar jag ju hur de ska prissätta det konkurrenskraftigt om de lyckas nå samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om de ska konkurrera mot Nvidia som verkar sätta 10 GB GDDR6X på 3080 med att slänga med 16 GB på sin motsvarande modell så undrar jag ju hur de ska prissätta det konkurrenskraftigt om de lyckas nå samma prestanda.

Plain vanilla GDDR6 lär vara billigare än GDDR6X så det gör nog inte såå stor skillnad.

Teoretiskt skulle de ju även kunna erbjuda ett kort med 32 GB (om nu 512 bit buss stämmer) oxå. Ingen nytta för spel men det finns säkert andra områden där det är av nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Instämmer till 100.

Det jag är främst orolig för är nå extrema ockerpriser...

Risken finns att priser pressas ytterliggare uppåt eftersom Nvidia verkar ta i från tårna för att inte se sig slagna av AMD. Ryktas om 350 W TDP.

Det som talar emot är att det förhoppningsvis blir konkurrens denna gång. Samt att man riskerar att konsumenter köper en spelkonsol istället om priset blir för högt.

Permalänk
Medlem

Bara Nvidia kan komma med ett prisvärt kort i mellanklassen så är jag nöjd, annars får det bli röda laget.

Permalänk
Skrivet av Jonas182:

Det kommer nog bli en ny dator när tredjepartskorten kommer ut. Min gamla burk är snart lite över 5år gammal nu.

Min gamla burk är tio år gammal nu. Då får jag alltså uppgradera med dubbelt så stor anledning som du? 🙂

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 1080 idag, och vad det ser ut som blir det ett 3080 nu, då jag har bytt till 4K-skärm.

Min smärtgräns ligger nog på 12 papp skulle jag tro.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ingen nytta för spel men det finns säkert andra områden där det är av nytta.

Precis, och därför borde de hålla sig från att utrusta gamingprodukter med stora mängder VRAM som aldrig kommer användas. Om deras kort är konkurrenskraftiga med GDDR6 så borde de fortfarande minska ner mängden och fokusera på att tjäna mer pengar och på så vis kunna utveckla nya, snabbare produkter.

Inte för att jag tror att det kommer hända, men ändå...