AMD:s kommande grafikkort "Big Navi" ryktas lanseras i november

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vad har Sony med AMD's kortsläpp att göra?

Du menar förutom att de officiellt hintat om när RDNA2-kort kan tänkas släppas samt att de nyttjar samma teknologi som korten?

Inte mkt.

Folk har förövrigt hittat på väldigt friskt runt vad Sony/Cerny har sagt. Detta är vad han faktiskt sa:

Citat:

First we have a custom AMD GPU based on there "RDNA2" technology what does that mean AMD is continuously improving and revising their tech for RDNA2 their goals were roughly speaking to reduce power of consumption by rhe architecting the GPU to put data close to where it's needed to optimize the GPU for performance and to adding new more advanced feature set.

But that feature set is malleable which is to say that we have our own needs for PlayStation and that can factor into what the AMD roadmap becomes.

So collaboration is born.

If we bring concepts to AMD that are felt to be widely useful then they can be adopted into RDNA - and used broadly including in PC GPUs.

If the ideas are sufficiently specific to what we're trying to accomplish like the GPU cache scrubbers I was talking about then they end up being just for us.

If you see a similar discrete GPU available as a PC card at roughly the same time as we release our console that means our collaboration with AMD succeeded.

In producing technology useful in both worlds it doesn't mean that we as sony simply incorporated the pc part into our console.

Permalänk
Medlem

Hur går det med AMD och stuttering nuförtiden? Har inte hört så mycket om det. Betyder det att problemet försvunnit, eller att det inte undersöka längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du menar förutom att de officiellt hintat om när RDNA2-kort kan tänkas släppas samt att de nyttjar samma teknologi som korten?

Inte mkt.

Du menar att dom använder en GPU lösning från AMD? Detta betyder ju inte att Sony kan lova när AMD's kortsläpp kommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Highfly:

Hur går det med AMD och stuttering nuförtiden? Har inte hört så mycket om det. Betyder det att problemet försvunnit, eller att det inte undersöka längre...

Har inte upplevt det på väldigt länge. Dvs artiklarna som skrevs för många år sedan gjorde skillnad.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Detta betyder ju inte att Sony kan lova när AMD's kortsläpp kommer.

Nej däremot så har de förstås full koll på AMDs roadmap så de är nog i god position att lägga ihop 1 och 1.
Edit: Haha, jo det var ju faktiskt "lovat" som sas. Det är förstås påhitt, se mitt editerade inlägg ovan.

Men iom en "officiell hint" så har de förstärkt det fullständigt självklara; eller var det nån som inte trodde att AMD skulle släppa RDNA2 teknik till pc runt den tidpunkt som PS5 släpps?

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur bra prestandan blir jämfört med de tyngre Ampere korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr är det ju inte alltid den bästa tekniken som vinner, av många olika skäl. Det ser man ju så sent som på Nvidia 20-serien där nya funktioner och högre prestanda i DX12 ändå inte spelat någon roll för ett stort antal som istället valt att hänga kvar på 10-serien, inte minst eftersom de fått ut godtagbar prestanda i titlar de faktiskt spelar.

AMD borde sluta vaska pengar på onödiga prylar som jättelikt VRAM, vilket bevisligen inte behövts, och fokusera på att få ut lönsamma grafikkort.

Varför ska folk uppgradera varje generation, speciellt när prestanda/krona är i princip oförändrad?
Så enda skillnaden är att du köper samma prestanda för samma pris du kunde ha fått för 3-4 år sedan om du hade köpt ett 1080ti istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Worth waiting for...

Ja, hade gärna sett en duell redan i september! Tror faktiskt det finns rätt många som hoppar på första bästa i nextgen. T.ex. 1080Ti galningarna verkar ju ha extremklåda i plånboken. Stackarna har inte haft något köpvärt på länge.

Är själv en 1080ti galning men jag kommer vänta tills jag ser vad både grön och röd har på bordet. Vore inte fel men en helt röd burk men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vad har Sony med AMD's kortsläpp att göra?

Jag antar att du inte sett presentationen av PS5 eller glömt vad som sades där, men de sade att alla cpu och gpu tekniker var standard amd och att det skulle släppas motsvarande till pc. Jag vet inte varför de sade så men de gjorde dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Varför ska folk uppgradera varje generation, speciellt när prestanda/krona är i princip oförändrad?
Så enda skillnaden är att du köper samma prestanda för samma pris du kunde ha fått för 3-4 år sedan om du hade köpt ett 1080ti istället.

Mitt inlägg diskuterade antagandet att den bästa tekniken (t.ex. stöd för högre DirectX-generation) vinner över köpare, men sån är ju inte verkligheten p.g.a. att det tar åratal innan spelutvecklarna börjar utnyttja ny teknik. Därför märker flertalet ingen skillnad mellan ett 1080 Ti och ett 2080 idag, trots att det senare kan visa rejäla övertag i DX12, har stöd för DLSS, RTX osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag antar att du inte sett presentationen av PS5 eller glömt vad som sades där, men de sade att alla cpu och gpu tekniker var standard amd och att det skulle släppas motsvarande till pc. Jag vet inte varför de sade så men de gjorde dom

Nä så sa de inte.
#18534182

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nä så sa de inte.
#18534182

Jag ser inte vad som är fel, men mitt inlägg är bara en sammanfattning från mitt minne av en video jag såg för flera månader sen. Nu när jag läst ditt inlägg tycker jag mitt stämmer väldigt bra faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej däremot så har de förstås full koll på AMDs roadmap så de är nog i god position att lägga ihop 1 och 1.
Edit: Haha, jo det var ju faktiskt "lovat" som sas. Det är förstås påhitt, se mitt editerade inlägg ovan.

Men iom en "officiell hint" så har de förstärkt det fullständigt självklara; eller var det nån som inte trodde att AMD skulle släppa RDNA2 teknik till pc runt den tidpunkt som PS5 släpps?

Nej jag reagerade bara på att Sony hade "lovat" typ som att det var ett missförstånd och att man trodde att Sony hade något större roll inom AMD förutom att dom ska använda deras GPU och CPU lösning. Typ som att det är Sony som bestämmer när det ska släppas.

Annars förstår jag mycket väl att både Sony och Microsoft har en bättre aning än gemene man. All good

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag antar att du inte sett presentationen av PS5 eller glömt vad som sades där, men de sade att alla cpu och gpu tekniker var standard amd och att det skulle släppas motsvarande till pc. Jag vet inte varför de sade så men de gjorde dom

Jo jag vet att Sony ska använda en CPU och GPU lösning från AMD. Men det betyder inte att dom kan lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jo jag vet att Sony ska använda en CPU och GPU lösning från AMD. Men det betyder inte att dom kan lova.

Det var vad jag fick ut från videon, du kan titta och se vad du ser om du vill:

Det jag hör är ett väldigt nära sammarbete och att de ha full koll på varandras roadmaps och att Sony till och med influerat innehållet i RDNA2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag ser inte vad som är fel, men mitt inlägg är bara en sammanfattning från mitt minne av en video jag såg för flera månader sen. Nu när jag läst ditt inlägg tycker jag mitt stämmer väldigt bra faktiskt...

Haha, ja då har du tolkat rätt friskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, ja då har du tolkat rätt friskt..

Du har ju till och med satt den relevanta delen i fetstil i ditt inlägg, vad menar du är så annorlunda? Dom säger ju att RDNA2 baserade kort till PC ska komma ut samtidigt som PS5? Kanske bara är mig du missförstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har ju till och med satt den relevanta delen i fetstil i ditt inlägg, vad menar du är så annorlunda? Dom säger ju att RDNA2 baserade kort till PC ska komma ut samtidigt som PS5? Kanske bara är mig du missförstår?

Att säga att det fetstilade innebär att de lovat pc-kort är friskt vinklat, det borde du förstå.

Cerny sa även (utöver att de använder ett custom chip, baserad på RDNA2) att PS5 använder samma raytracing princip som kommande PC kort. Så visst lämnar han hintar här och där (hintar på det, som jag sa, fullständigt självklara) men att lova nått har en annan, tyngre, betydelse.

Vidare säger Mark att Sony bidragit med viss teknik, varav nån/några kommer till PC varav nån/några enbart kommer till PS5. Det rimmar ju inte alls med dit "alla cpu och gpu tekniker var standard amd"-påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej jag reagerade bara på att Sony hade "lovat" typ som att det var ett missförstånd och att man trodde att Sony hade något större roll inom AMD förutom att dom ska använda deras GPU och CPU lösning. Typ som att det är Sony som bestämmer när det ska släppas.

Helt enig med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Att säga att det fetstilade innebär att de lovat pc-kort är friskt vinklat, det borde du förstå.

Cerny sa även (utöver att de använder ett custom chip, baserad på RDNA2) att PS5 använder samma raytracing princip som kommande PC kort. Så visst lämnar han hintar här och där (hintar på det, som jag sa, fullständigt självklara) men att lova nått har en annan, tyngre, betydelse.

Vidare säger Mark att Sony bidragit med viss teknik, varav nån/några kommer till PC varav nån/några enbart kommer till PS5. Det rimmar ju inte alls med dit "alla cpu och gpu tekniker var standard amd"-påstående.

Jag vet fortfarande inte vart det diffar... menar du att mitt första uttalande som var draget ur minnet inte stämde ord för ord med vad han sa? Sure!

Men jag är ganska övertygad om att andemeningen i det jag sade är helt rätt och det kommer släppas kort ungefär samtidigt exakt som han sade i klippet och exakt det jag tolkat att han sagt.

Jag bryr mig inte om teknikaliteter eller ordval omdu vill haka upp dig på sådana detaljer får du argumentera med någon annan.

Jag sammanfattade flera minuter video till mindre än 50 ord, självklart kommer inte alla vinklar och detaljer framkomma perfekt i en sådan reduktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet fortfarande inte vart det diffar... menar du att mitt första uttalande som var draget ur minnet inte stämde ord för ord med vad han sa? Sure!

Men jag är ganska övertygad om att andemeningen i det jag sade är helt rätt och det kommer släppas kort ungefär samtidigt exakt som han sade i klippet och exakt det jag tolkat att han sagt.

Jag bryr mig inte om teknikaliteter eller ordval omdu vill haka upp dig på sådana detaljer får du argumentera med någon annan.

Jag sammanfattade flera minuter video till mindre än 50 ord, självklart kommer inte alla vinklar och detaljer framkomma perfekt i en sådan reduktion

Haha, du har rätt, vi behöver inte vara så noga. Så vi kan göra ett överslag och säga att du sammanfatta ungefär lika mkt rätt som fel.

Ärligt talat, hela transcriptet finns i länken nedan, den ev intresserade kan ju fritolka hur mkt denne vill...
https://playstationvr.hateblo.jp/entry/2020/03/30/181003

Permalänk
Medlem

Hur är det med drivrutinerna nuförtiden? Skoj med ett kraftfullt kort men mindre kul om prestandan inte kan användas fullt ut pga strul med drivisarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur är det med drivrutinerna nuförtiden?

Om man ska tro flertalet Reddit-trådar så är trenden oförändrad sen ATI-tiden.

AMD verkar dock ha ryckt upp sig på en rad områden, så jag skulle inte dömt ut "Big Navi" i förhand för den sakens skull innan det ens kommit ut. Det hade dock varit kul att se lite mer öppenhet kring Radeon-problem och inte bara avfärda dem som inkompetens hos användaren eller motsvarande.

Om huvuddelen problem beror på inkompetens hos användaren så kan man med rätta fråga hur mycket som bör krävas av användaren för att klara av att installera ett grafikkort. Jag har själv ingen nyare input eftersom det senaste jag installerade var ett Radeon HD5000-serien, vilket krävde flertal manuella tweaks och handpåläggningar innan det fungerade tillfredsställande ens på skrivbordet i Windows, och det var närmare ett år efter releasen.

Där gav jag upp AMD-GPUer, huvudsakligen för att jag inte orkar underhålla andras byggen. Jag har inte behövt fixa ett (1) Nvidia-grafikkort sedan dess heller, så det verkar som att jag gjorde rätt när jag gick över till den gröna sidan.

Permalänk
Medlem

Ställer mig tveksam till att 512 bit buss stämmer. Känns lite väl extremt.

rogame, som gillar att gräva i sånt här, rapporterar iaf 384 bit buss.

Konsekvensen av det skulle ju dock vara att AMD inte hänger med i minnesbandbredd. Om nu GDDR6X blir Nvidia exklusivt, som X varit förr. Hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ställer mig tveksam till att 512 bit buss stämmer. Känns lite väl extremt.

rogame, som gillar att gräva i sånt här, rapporterar iaf 384 bit buss.

Konsekvensen av det skulle ju dock vara att AMD inte hänger med i minnesbandbredd. Om nu GDDR6X blir Nvidia exklusivt, som X varit förr. Hmm.

Dom har ju redan 256 på 5700XT, då är väl dubbla helt rimligt med dubblerat antal kärnor? 384 ka än såklart förekomma på 6800 eller 6750 eller vad den nedskurna kommer heta, precis som för 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dom har ju redan 256 på 5700XT, då är väl dubbla helt rimligt med dubblerat antal kärnor? 384 ka än såklart förekomma på 6800 eller 6750 eller vad den nedskurna kommer heta, precis som för 5600XT

Det vore helt klart najs med 512 men det är rätt "maxat" och väldigt ovanligt. Men som sagt, ska de tävla med GDDR6X behöver de nått ovanligt. När hände det senast, GTX 280?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det vore helt klart najs med 512 men det är rätt "maxat" och väldigt ovanligt. Men som sagt, ska de tävla med GDDR6X behöver de nått ovanligt. När hände det senast, GTX 280?

Tror du har dålig koll på röda laget:

290X hade det till exempel:
https://sweclockers.com/test/17772-amd-radeon-r9-290x/3

Lika så 390X:
https://sweclockers.com/test/21004-xfx-radeon-r9-390x-black-e...

Sen kom Fury XT med HBM, följt av Vega med HBM2. De bussarna var ju löjligt breda och extrem bandbredd till följd.

Det skulle förvåna mig mycket om inte AMD har minst 512 bit i deras minne...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror du har dålig koll på röda laget:

Sant, mindes fel ang Hawaii.

Tja, få finns ju historiken iaf.