Permalänk
Medlem

Byta ut gammalt kylskåp och frys?

Jag har en Bosch frysbox och Electrolux kylskåp som är ca 30 år gamla. Fungerar bra men undrar om det är värt att byta ut till nytt? Tänker att dom borde dra en del el och att nyare vitvaror borde vara lite snålare. Vi har en elräkning idag på drygt 900Kr i månaden (ca 450 Kwh), tror ni det gör någon större skillnad med nyare vitvaror? Ur en miljösynpunkt så tänker jag att det kanske är lite som med bilar? Bäst att köra slut på dom helt innan man ersätter? Samtidigt är det inte så kul att slänga en box full med mat heller, har ju gått åt en del resurser där också.

Angående elanvändingen tror jag inte vi använder så mycket. En normal dag ser ut såhär typ:
1-3h tv
1-3h dator
0.5-1h kaffebryggare
0.3h mikrovågsugn
1h spis/ugn
24h kylskåp
24h frysbox
Sedan lite LED lampor och mobilladdare typ, drar väl knappt något.

Permalänk
Medlem

Visst drar nya maskiner mindre, men jag tror att kaffekokaren, datorn, tv, spisen, dammsugaren står för merparten av din elräkning. Kyl/frys drar ganska lite el på årsbasis.

Tänk även att nya energisnåla kylskåp har ordentliga krav på isolering. Detta kan medföra att deras innervolym är betydligt mycket mindre än hos dina gamla vitvaror.

450kWh på en månad är ganska mycket. Bor ni i hus med luftvärmepump eller direktverkande elpanna?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Visst drar nya maskiner mindre, men jag tror att kaffekokaren, datorn, tv, spisen, dammsugaren står för merparten av din elräkning. Kyl/frys drar ganska lite el på årsbasis.

Tänk även att nya energisnåla kylskåp har ordentliga krav på isolering. Detta kan medföra att deras innervolym är betydligt mycket mindre än hos dina gamla vitvaror.

450kWh på en månad är ganska mycket. Bor ni i hus med luftvärmepump eller direktverkande elpanna?

Nä det är bara vedpanna, så lite ström går till fläkt och cirkulationspump men det är ju avstängt på sommaren.

Går väl en del ström till varmvattenberedaren också skulle jag tro, men den är hyfsat ny och välisolerad. Vi är bara två pers så jag tror inte det går så mycket vatten heller. Sen har vi tvättmaskin och tumlare, ca 20 år gamla. Men vi tvättar kanske 1-4 gånger i månaden eller så.

Satte även in golvvärme i ett badrum i vintras och då ökade räkningen med ca 100Kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Uppvärmning av vatten drar W.
Vi bor i lägenhet 67kvm 2 pers och förbrukar runt 200kWh/mån. OBS ingen tvättstuga, och värme/vatten går via föreningen.

Som sagt det är trevligt med nya vitvaror, men räkna inte med att du kommer minska elförbrukningen med 50+kWh/mån.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Uppvärmning av vatten drar W.
Vi bor i lägenhet 67kvm 2 pers och förbrukar runt 200kWh/mån. OPBS ingen tvättstuga, och värme/vatten går via föreningen.

Som sagt det är trevligt med nya vitvaror, men räkna inte med att du kommer mindta elförbrukningen med 50+kWh/mån.

Alright så rent ekonomiskt är det nog inte värt det då.

Kollade lite på nyare frysar. Electrolux hade en för 6000Kr som drog 250Kwh/år och en för 7500Kr som drog 300Kwh/år. I övrigt var dom helt identiska. Om vi räknar med att 1 kwh kostar 1 krona, så är ju skillnaden 50Kr per år. Då skulle det ta 30 år innan man tjänat igen dom pengarna.

Sen lär ju elpriset gå upp under den tiden såklart men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Alright så rent ekonomiskt är det nog inte värt det då.

Kollade lite på nyare frysar också. Electrolux hade en för 6000Kr som drog 250Kwh/år och en för 7500Kr som drog 300Kwh/år. I övrigt var dom helt identiska. Om vi räknar med att 1 kwh kostar 1 krona, så är ju skillnaden 50Kr per år. Då skulle det ta 30 år innan man tjänat igen dom pengarna.

Sen lär ju elpriset gå upp under den tiden såklart men ändå.

Ja, nya kylskåp drar ca 150kwh per år
Nya frys ca 250kwh per år
Säg att de kostar 15000kr sammanlagt för 2 nya maskiner.
Säg att dina vitvaror idag drar det tredubbla i el (250+150)*3=1200kwh och en kwh kostar en krona.
Payback på din investering blir således 15000kr/800kr= 18,75år

Elpriset kommer gå ner så fort vi har en vettig miljöpolitik och bygger kärnkraftverk och inte väntar på att vinden skall blåsa.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ja, nya kylskåp drar ca 150kwh per år
Nya frys ca 250kwh per år
Säg att de kostar 15000kr sammanlagt för 2 nya maskiner.
Säg att dina vitvaror idag drar det tredubbla i el (250+150)*3=1200kwh och en kwh kostar en krona.
Payback på din investering blir således 15000kr/800kr= 18,75år

Elpriset kommer gå ner så fort vi har en vettig miljöpolitik och bygger kärnkraftverk och inte väntar på att vinden skall blåsa.

Jag bor ju tyvärr i Skåne och jag tror vi har typ dyrast el för att det inte finns kapacitet?

Nåja, jag väntar nog tills dom lägger av eller tills jag inte orkar avfrosta längre.

Permalänk
Medlem

Varför behöver du slänga all mat för att du byter frys?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag bor ju tyvärr i Skåne och jag tror vi har typ dyrast el för att det inte finns kapacitet?

Nåja, jag väntar nog tills dom lägger av eller tills jag inte orkar avfrosta längre.

Skåne bör ju ha billigast el. Man har ju satsat stenhård på vindkraftverk. Nu är dessa utbyggda och skall väl generera gratisel åt alla i skåne, eller?

Men skämt åsido - räkna istället på installation av el solceller på tak, och soldunkar för uppvärmning av vatten

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Varför behöver du slänga all mat för att du byter frys?

Det handlar inte om att han behöver slänga mat om han byter frys. Det handlar om att han måste slänga mat när den gamla frysen säckar ihop 20 min efter att de åker på en långweekend till Paris. Dvs den hinner bli varm innan man märker.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Varför behöver du slänga all mat för att du byter frys?

Antagligen menar han att går frysen sönder kommer maten hinna tina innan man får tag i ett nytt/upptäcker det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Tvärtemot: hade en gammal frysbox i källare, När vi drog ur den vid nyår minskade elen med 100kr i januari jämfört med tidiagre, med värmepump som värmning.
Fråga elbolaget om du kan få låna en mätare till kyl/frys?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Tvärtemot: hade en gammal frysbox i källare, När vi drog ur den vid nyår minskade elen med 100kr i januari jämfört med tidiagre, med värmepump som värmning.

På gamla kylar/frysar/frysboxar har ofta tätningslistorna blivit otäta och detta innebär att de måste gå mycket mer för att hålla temperaturen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nä det är bara vedpanna, så lite ström går till fläkt och cirkulationspump men det är ju avstängt på sommaren.

Går väl en del ström till varmvattenberedaren också skulle jag tro, men den är hyfsat ny och välisolerad. Vi är bara två pers så jag tror inte det går så mycket vatten heller. Sen har vi tvättmaskin och tumlare, ca 20 år gamla. Men vi tvättar kanske 1-4 gånger i månaden eller så.

Satte även in golvvärme i ett badrum i vintras och då ökade räkningen med ca 100Kr i månaden.

Det tar minst 20 år att få tillbaka investeringen om du byter kyl och frys. Om inte ännu längre tid.

Avstängt på sommaren? Duschar ni i kallvatten eller kör ni varmvatten via El? Varmvatten via el drar en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det handlar inte om att han behöver slänga mat om han byter frys. Det handlar om att han måste slänga mat när den gamla frysen säckar ihop 20 min efter att de åker på en långweekend till Paris. Dvs den hinner bli varm innan man märker.

Skrivet av Dahle86:

Antagligen menar han att går frysen sönder kommer maten hinna tina innan man får tag i ett nytt/upptäcker det.

Ja så menar han ju förstås. Stupid me.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ja, nya kylskåp drar ca 150kwh per år
Nya frys ca 250kwh per år
Säg att de kostar 15000kr sammanlagt för 2 nya maskiner.
Säg att dina vitvaror idag drar det tredubbla i el (250+150)*3=1200kwh och en kwh kostar en krona.
Payback på din investering blir således 15000kr/800kr= 18,75år

Elpriset kommer gå ner så fort vi har en vettig miljöpolitik och bygger kärnkraftverk och inte väntar på att vinden skall blåsa.

Elpriset kommer inte gå ner, tyvärr. En vettig miljöpolitik kommer vi inte att få oavsett vem som sitter vid makten, fast Miljöpartiet är klart sämst. De har ingen som helst verklighetsförankring.
Om elpriset går ner höjer regeringen skatten, och/eller elbolagen den fasta avgiften eftersom staten och bolagen måste ha in mer pengar för varje år oavsett vilket.
Elbilar är det nya miljövänliga tycker alla politiker (innan var det etanol, sedan blev det diesel, nu är båda "svartepetter"). Nu är det "för tillfället" el som är bra. Men var ska vi få elen ifrån om vi stänger alla kärnkraftverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Elpriset kommer gå ner så fort vi har en vettig miljöpolitik och bygger kärnkraftverk och inte väntar på att vinden skall blåsa.

Tyvärr inte, eller åtminstone kommer priset inte att gå ner särskilt mycket. Det mesta av elpriset är fasta avgifter och skatter och är helt oberoende av om det blåser på vindsnurrorna eller inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Elpriset kommer inte gå ner, tyvärr. En vettig miljöpolitik kommer vi inte att få oavsett vem som sitter vid makten, fast Miljöpartiet är klart sämst. De har ingen som helst verklighetsförankring.
Om elpriset går ner höjer regeringen skatten, och/eller elbolagen den fasta avgiften eftersom staten och bolagen måste ha in mer pengar för varje år oavsett vilket.
Elbilar är det nya miljövänliga tycker alla politiker (innan var det etanol, sedan blev det diesel, nu är båda "svartepetter"). Nu är det "för tillfället" el som är bra. Men var ska vi få elen ifrån om vi stänger alla kärnkraftverk?

Skrivet av Erik_T:

Tyvärr inte, eller åtminstone kommer priset inte att gå ner särskilt mycket. Det mesta av elpriset är fasta avgifter och skatter och är helt oberoende av om det blåser på vindsnurrorna eller inte..

Det vore mycket intressant om ITER projektet i Frankrike lyckas.
Tanken är att genom 50MW starta en fussion process och på det viset frigöra 500MW energi.
https://www.iter.org/
De håller på med en studie till 2035 och har en förhoppning om att skapa en "oändlig" energikälla.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det tar minst 20 år att få tillbaka investeringen om du byter kyl och frys. Om inte ännu längre tid.

Avstängt på sommaren? Duschar ni i kallvatten eller kör ni varmvatten via El? Varmvatten via el drar en hel del.

När vi eldar i pannan värmer den även vattnet men på sommaren kör vi el på vattnet.

Ser ingen större skillnad på elräkningen vare sig det är vinter eller sommar faktiskt.

Skrivet av Belzader:

På gamla kylar/frysar/frysboxar har ofta tätningslistorna blivit otäta och detta innebär att de måste gå mycket mer för att hålla temperaturen.

Kollade faktiskt vad en ny list kostade till boxen, 1300Kr. Knappt värt det imo.

Permalänk
Medlem

Hur mycket el gör ni av med per år? är det i snitt 450 kWh per månad? I så fall är det lågt kan jag tycka.

Permalänk

Sitter det ingen etikett med förbrukning och annan data på skåpen? Det brukar det göra på baksidan. Det kan spara väldigt mycket om skåpen är lite äldre. Jag tror att du får max halva förbrukningen på ett nytt skåp.

Nya kylskåp har bättre komprssorer och mer isolering vilket gör mycket.

Det du kan göra nu för att minska förbrukningen är att öppna så lite som möjligt, hålla rent under oxh bakom skåpen och även se så det är ett bra luftflöde bakom skåpen.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Råd och Rön Från 2015

Kyl
Ett nytt kylskåp drar ca 150 kWh/år mindre än ett gammalt, du spar 150 kronor/år.

Frys
Ett strömsnålt frysskåp drar cirka 300 kWh/år, medan ett tioårigt drar 100 kWh mer och ger dig en besparing på 100 kronor/år.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att börja använda en plug-in energi-mätare likt denna: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Och sedan ha den mellan vad det nu är du misstänker drar ström och uttaget, lämna den inkopplad typ 24timmar och kolla sedan energi-åtgången så kommer du rätt snabbt kunna lista ut vart tjuven är. Hos en kompis hittade jag en gammal ventilationsfläkt som var igång dygnet runt men som var varm utav bara satan.(mjuk-kortis i lindningen skulle jag tro) Den sög i sig dryga 800w konstant och var en stor del av elräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur mycket el gör ni av med per år? är det i snitt 450 kWh per månad? I så fall är det lågt kan jag tycka.

Ja det är snittet.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Sitter det ingen etikett med förbrukning och annan data på skåpen? Det brukar det göra på baksidan. Det kan spara väldigt mycket om skåpen är lite äldre. Jag tror att du får max halva förbrukningen på ett nytt skåp.

Nya kylskåp har bättre komprssorer och mer isolering vilket gör mycket.

Det du kan göra nu för att minska förbrukningen är att öppna så lite som möjligt, hålla rent under oxh bakom skåpen och även se så det är ett bra luftflöde bakom skåpen.

Dessa är före tiden med speciella märkningar på förbrukningen. Det står att kompressorn drar 100W men den är ju inte igång hela tiden så det är ju svårt att veta. Listerna är hela, avfrostar och städar en gång om året, rengör runt kompressorn etc. Står svalt, runt 12-15 grader.

Skrivet av hooloovoo:

Råd och Rön Från 2015

Kyl
Ett nytt kylskåp drar ca 150 kWh/år mindre än ett gammalt, du spar 150 kronor/år.

Frys
Ett strömsnålt frysskåp drar cirka 300 kWh/år, medan ett tioårigt drar 100 kWh mer och ger dig en besparing på 100 kronor/år.

Hittat lite olika siffror. Enligt Aftonbladet var skillnaden 1000Kr per år.

Skrivet av Wasp:

Mitt råd är att börja använda en plug-in energi-mätare likt denna: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Och sedan ha den mellan vad det nu är du misstänker drar ström och uttaget, lämna den inkopplad typ 24timmar och kolla sedan energi-åtgången så kommer du rätt snabbt kunna lista ut vart tjuven är. Hos en kompis hittade jag en gammal ventilationsfläkt som var igång dygnet runt men som var varm utav bara satan.(mjuk-kortis i lindningen skulle jag tro) Den sög i sig dryga 800w konstant och var en stor del av elräkningen.

Hmm, kanske får skaffa en sån!