Apple Imac uppdateras med Intel "Comet Lake" och SSD-lagring över hela brädet

Permalänk
Melding Plague

Apple Imac uppdateras med Intel "Comet Lake" och SSD-lagring över hela brädet

Den 27 tum stora Imac-modellen får extra kärlek genom fräsch processor och grafik, medan Fusion Drive stryks för samtliga datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, lite tråkigt att de fortfarande dras med den tjocka bezeln. Den får hela datorn att se något utdaterad ut. Hade hoppats på en uppfräschad design!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Hmm, lite tråkigt att de fortfarande dras med den tjocka bezeln. Den får hela datorn att se något utdaterad ut. Hade hoppats på en uppfräschad design!

Varför är detta så viktigt på en stationär dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Hmm, lite tråkigt att de fortfarande dras med den tjocka bezeln. Den får hela datorn att se något utdaterad ut. Hade hoppats på en uppfräschad design!

Det är väl inte allt för långsökt att vänta sig en ny design när dom släpps med ARM

Permalänk

Dåliga saker med datorn. En x86 som snart ersätts med Arm. Bezeln som nämndes nedanför. På tok för lite ram och ssd, visst går det uppgradera som 16GB ram för 2500kr extra. Lie ssd, vist som ren surfdator duger det. Men det blir en dyr surfdator, ssd går att utöka för en dyr peng.

positiva. Troligen den bästa imac med x86 som man kommer kunna köpa. Har man appar som man ej vill porta så kanske det kan vara smart att köpa en iMac nu. (jag pratar om företag) 10GBit etheret för 1250kr extra inte helt kass. Med 10Gbit ethernet kanske folk kan klara sig med mindre ssd, även om ett par TB är bra att ha lokalt om man jobbar med media.

Skrivet av Skumtomten:

Hmm, lite tråkigt att de fortfarande dras med den tjocka bezeln. Den får hela datorn att se något utdaterad ut. Hade hoppats på en uppfräschad design!

Apple är i hög grad i visa kretsar en statussymbol där det är viktigt att det väldigt tydligt syns att det än en Appleprodukt som de har. Just denna bezeln utstrålar Apple, precis som Noctuafläktar bruna färg har blivit ett varumärke som folk förknippar med bra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Hmm, lite tråkigt att de fortfarande dras med den tjocka bezeln.

Det är för att ha något att hålla i när man justerar lutning på skärmen.
Jämför med gamla iMac G4 som hade en extra ram av genomskinligt glas runt skärmen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag tycker heller inte att tunn skärmkant är så jäkla viktig på just en stationär. Kan tänka mig att den nya designen de säkert tänkt ut kräver en annan nivå av TDP, så förefaller mig väldigt logiskt att sista Intel-iMacen inte ser annorlunda ut.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

visst går det uppgradera som 16GB ram för 2500kr extra.

Kom ihåg att 27-tummaren fortfarande har kvar RAM-luckan

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Jag tycker heller inte att tunn skärmkant är så jäkla viktig på just en stationär. Kan tänka mig att den nya designen de säkert tänkt ut kräver en annan nivå av TDP, så förefaller mig väldigt logiskt att sista Intel-iMacen inte ser annorlunda ut.
Kom ihåg att 27-tummaren fortfarande har kvar RAM-luckan

ok, om det går att uppgradera själv är det inte lika allvarligt. Men Apple gör som många företag och försöker maximera deras vinster.

Angående skärmkanten såvisst går den leva med, men betalar man ett högt pris så är man mer kräsen. Nu är dock apple en statusprodukt som jag skrev tydligare så folk bryr sig ej där, hade det istället stått Acer, Dell eller liknande vid rammen hade folk stört sig mer.

Permalänk
Medlem

IMacarna har också fått en ny webcam från iMac Pro, 1080p istället för 720p. Sannolikt beror det på alla som klagar på dåliga kameror under alla videomöten under Corona.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför är detta så viktigt på en stationär dator?

Tar upp onödigt med plats och en skärm med tunna kanter "försvinner" bättre i synfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Hmm, lite tråkigt att de fortfarande dras med den tjocka bezeln. Den får hela datorn att se något utdaterad ut. Hade hoppats på en uppfräschad design!

Kommer en refresh med ARM och ny design innan årets slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ok, om det går att uppgradera själv är det inte lika allvarligt. Men Apple gör som många företag och försöker maximera deras vinster.

Angående skärmkanten såvisst går den leva med, men betalar man ett högt pris så är man mer kräsen. Nu är dock apple en statusprodukt som jag skrev tydligare så folk bryr sig ej där, hade det istället stått Acer, Dell eller liknande vid rammen hade folk stört sig mer.

Ptja jag inbillar mig mer att man tar och tänker på hur skönt det är med relativt tunna skärmkanter på bärbara enheter eftersom storleken på enheten måste begränsas för att vara praktiskt att bära med, så ju mer yta man får ut desto bättre.

Det problemet uppstår inte lika ofta på stationärt. Jag hade inte tänkt ha något annat på den ytan ändå, liksom. Efter det är det subjektivt men en glas/aluminiumram som denna hade det likväl kunnat få stå Acer Dell på och den hade varit snygg ändå enl. mitt tycke

(Jag stryker Acer för jag har haft så pass negativa erfarenheter med deras produkter och support att varumärket definitivt gör saker fulare och kanske t.o.m. gör så att man känner en viss inbillad unken doft i näsan efter att man behövt se på deras logotyp)

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu är dock apple en statusprodukt

Fattar inte varför folk 2020 fortfarande tjatar om detta. Apple är ju en dussinprodukt. Absolut inte status.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tar upp onödigt med plats och en skärm med tunna kanter "försvinner" bättre i synfältet.

Ptjae. Kanske ett nice to have, men knappast viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ptjae. Kanske ett nice to have, men knappast viktigt

Kanske inte för dig men det lär finnas en varierande grad av viktighet om du frågar folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tar upp onödigt med plats och en skärm med tunna kanter "försvinner" bättre i synfältet.

Jag skulle hellre se att de gick tillbaka till designen från 2009, med tjockare kanter. När de gjorde den tunnare 2012 försvann också den bättre kylningslösningen, och modellerna fick både svagare GPUer och lät mycket mer. Jag har hellre en tyst dator än en där kanterna inte syns (vilket också är skälet till att jag inte köpt någon ny iMac när den gamla tillslut dog 2016).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ptjae. Kanske ett nice to have, men knappast viktigt

Hela grejen med imac är väl att den ska se bra ut? Annars kan man ju köpa en Mac Pro eller Mac mini och köra med en vanlig skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hela grejen med imac är väl att den ska se bra ut? Annars kan man ju köpa en Mac Pro eller Mac mini och köra med en vanlig skärm.

Är ju inte helt billigt med vanliga 5k-skärmar med bra färgåtergivning heller...
Tror inte riktigt du förstår målgruppen.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Fattar inte varför folk 2020 fortfarande tjatar om detta. Apple är ju en dussinprodukt. Absolut inte status.

Precis som många klädmärken också skyltar med sina loggor och kunderna tycker detta är viktigt.
Hur många äger ej Adidas, Gant, Levis, Nike m.m kläder? Lika förbaskat vill folk ha att loggan ska synas tydligt.
Hade det stått Acer istället för Apple där nere, så hade de flesta som nu gillat designen inte varit lika nöjda.

Ta iPhone Se. Vore det inte för att det tydligt syntes att det var en apple produkt så hade folk frågat. Skulle du inte köpa en ny telefon istället för en 5år gammal? Jag själv har som sagt en drös nocuafläktar, typ enda märket jag köper. (jag vet de är tysta och håller länge) vet
Nu vet typ alla datorintresserade vad det är för fläktar, annars hade folk undrat vad är det för konstiga fläktar du hittade. Varför inte köpa svarta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis som många klädmärken också skyltar med sina loggor och kunderna tycker detta är viktigt.
Hur många äger ej Adidas, Gant, Levis, Nike m.m kläder? Lika förbaskat vill folk ha att loggan ska synas tydligt.
Hade det stått Acer istället för Apple där nere, så hade de flesta som nu gillat designen inte varit lika nöjda.

Ta iPhone Se. Vore det inte för att det tydligt syntes att det var en apple produkt så hade folk frågat. Skulle du inte köpa en ny telefon istället för en 5år gammal? Jag själv har som sagt en drös nocuafläktar, typ enda märket jag köper. (jag vet de är tysta och håller länge) vet
Nu vet typ alla datorintresserade vad det är för fläktar, annars hade folk undrat vad är det för konstiga fläktar du hittade. Varför inte köpa svarta?

Apple är fortfarande inte status 2020. Inte något av de andra varumärkena du radat upp heller, om man nu inte är fjorton år och då är man ändå inte i målgruppen för iMac.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Apple är fortfarande inte status 2020. Inte något av de andra varumärkena du radat upp heller, om man nu inte är fjorton år och då är man ändå inte i målgruppen för iMac.

Man kan diskutera semantik. Men testa att gå ut på stan och se att det finns personer som är över 14år som har megastora loggor på deras kläder. Det handlar inte om att de på något sätt vill bli helgonförklarade för detta, utan för att märket tillhör ett av de fina utan för att det tillsammans med annat bygger upp en image. Samma sak gäller det med allt som bilar.
- Ungdomar i 20års åldern går hellre runt med en tröja i sociala sammanhang, där det med megastor text står Gant, Supreme etc på än exakt samma tröja där det står Biltema eller Jula på. 19åring grabb i gymnasiet, tar nog ej biltema tröjan till skolfotot.

Där mitt påstående kring imacen är att just för att den är en Apple produkt och designen visar en klassisk Appledator, så är designvalet mer accepterat än om det vore ett annat märke med mindre "status på" som antyder om att de har köpt någon billig dritt på fyndhörnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man kan diskutera semantik. Men testa att gå ut på stan och se att det finns personer som är över 14år som har megastora loggor på deras kläder. Det handlar inte om att de på något sätt vill bli helgonförklarade för detta, utan för att märket tillhör ett av de fina utan för att det tillsammans med annat bygger upp en image. Samma sak gäller det med allt som bilar.
- Ungdomar i 20års åldern går hellre runt med en tröja i sociala sammanhang, där det med megastor text står Gant, Supreme etc på än exakt samma tröja där det står Biltema eller Jula på. 19åring grabb i gymnasiet, tar nog ej biltema tröjan till skolfotot.

Där mitt påstående kring imacen är att just för att den är en Apple produkt och designen visar en klassisk Appledator, så är designvalet mer accepterat än om det vore ett annat märke med mindre "status på" som antyder om att de har köpt någon billig dritt på fyndhörnan.

Nu börjar det bli lite snurrigt här. Jag förstår inte hur designen på iMac kopplar till unga personers klädval på skolfotot och att det därmed skulle vara bevisat att Apple är status 2020?

Men, jag lägger ner diskussionen innan det drar iväg ytterligare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Hmm, lite tråkigt att de fortfarande dras med den tjocka bezeln. Den får hela datorn att se något utdaterad ut. Hade hoppats på en uppfräschad design!

Håller med! Tycker knappt det hänt något med designen sedan 2009. Visst har den fått en tunnare design, men det ser jag inte enbart som positivt, då speciellt 21-tummaren inte längre är lika lätt att uppgradera.

Köpte en iMac 2010 (nu med 12GB RAM) främst för fotoredigering och hade önskat att få köpa en sista Intel-baserad iMac. Behöver även en burk för videoredigering, då Davinci Resolve är relativt segt på min Windows/Linux-laptop (från 2019). Får leta vidare helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fattar inte varför folk 2020 fortfarande tjatar om detta. Apple är ju en dussinprodukt. Absolut inte status.

Dussinprodukt, visst, som alla industriellt producerade grejer. Att Apple befinner sig i premiumsegmentet bestäms dock av alla kunder som kastar sina tjocka plånböcker på dem, och inte av någon tyckare på ett svenskt forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Håller med! Tycker knappt det hänt något med designen sedan 2009. Visst har den fått en tunnare design, men det ser jag inte enbart som positivt, då speciellt 21-tummaren inte längre är lika lätt att uppgradera.

IMac 2009 är enligt mig den bästa de gjort. 2012 var en försämring - vem i hela friden tittar på en dator snett från sidan, så att det är viktigt hur den ser ut därifrån? Tyvärr har Apple fortsatt med den designen i åtta långa år - möjligen för att de oplanerat fick skicka design-resurser till att göra en ny Mac Pro (det var garanterat inte planen förrän i början av 2017).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Dussinprodukt, visst, som alla industriellt producerade grejer. Att Apple befinner sig i premiumsegmentet bestäms dock av alla kunder som kastar sina tjocka plånböcker på dem, och inte av någon tyckare på ett svenskt forum.

Premiumsegment absolut, håller med till 100%. iMac som statusprodukt 2020 håller jag inte med om.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis som många klädmärken också skyltar med sina loggor och kunderna tycker detta är viktigt.
Hur många äger ej Adidas, Gant, Levis, Nike m.m kläder? Lika förbaskat vill folk ha att loggan ska synas tydligt.
Hade det stått Acer istället för Apple där nere, så hade de flesta som nu gillat designen inte varit lika nöjda.

Ta iPhone Se. Vore det inte för att det tydligt syntes att det var en apple produkt så hade folk frågat. Skulle du inte köpa en ny telefon istället för en 5år gammal? Jag själv har som sagt en drös nocuafläktar, typ enda märket jag köper. (jag vet de är tysta och håller länge) vet
Nu vet typ alla datorintresserade vad det är för fläktar, annars hade folk undrat vad är det för konstiga fläktar du hittade. Varför inte köpa svarta?

Apples loggor framhävs väl inte mer än de flesta andra tillverkares?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är ju inte helt billigt med vanliga 5k-skärmar med bra färgåtergivning heller...
Tror inte riktigt du förstår målgruppen.

Finns flera målgrupper en billigare variant med en 1080p eller 1440p skärm skulle nog sålt bra den med. Min kusin är ett bra exempel det ska vara en imac på skrivbordet för att det ser bra ut, men det han gör med den skulle en gammal Mac mini och en billig skärm löst lika bra. För honom är det bra att de håller kvar vid en föråldrad design så han slipper byta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Troligen sista uppgraderingen innan A-cpuerna gör sitt intåg.

Det apple gör väldigt bra, är att sätta användaren i fokus. Med det menar jag att man i princip kan öppna locket, alt. starta iMac etc. logga in och börja producera/leverera. Apple har länge suddat ut det många i det här forumet gillar, skruva, trimma, peta med inställningar på alla nivåer. I stället får man ett verktyg att använda som fungerar fantastiskt bra. HP/Dell etc sätter gärna företagsvärdet först (management) och Asus och liknande sätter FPS-jagande skruvglada kylningsoptimerings gamers som prioritet. Inget fel med något. Behovet bör styra.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk

Anledningen till att jag väljer Apple är för att det bara fungerar, de få gånger jag haft problem med en Appleprodukt har jag alltid fått service i toppklass.

Det kostar mer ja, jag kan bygga en likvärdig PC med samma specs för billigare peng, ja. Men specifikationer är inte allting heller. Det är en produkts helhet som är det viktiga.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare