AMD når 100 miljarder USD i börsvärde

Permalänk
Melding Plague

AMD når 100 miljarder USD i börsvärde

Företaget når sin högsta aktievärdering någonsin under tisdagens handel till följd av en stark kvartalsrapport och framtidsutsikt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sålde mina 150st på 42usd 😢

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

köpte 300st när dom var nere under 40 i mars, kommer nog hålla dom ett tag till tror dom passerar 100 sträcket till årslutet

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Själv sålde jag mina för två veckor sedan. Dagen innan intel sa att de hade problem med 7nm....

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Inaktiv

Upp 513% sedan köp. Jag klagar inte

Permalänk
Medlem

Nämen sluta nu, hade tänkt att fylla på med mer närmaste tiden men dom kan ju fortsätta upp upp upp såhär. Då måste jag sätta mig ner och räkna på om det fortfarande är lönt istället för att gå på magkänsla.

Både bra och dåliga nyheter.

Permalänk
Medlem

Sålde mina 1200 aktier på $3,45 för några år sedan. Hade köpt dom på $2,17 så det blev i alla fall en liten vinst. Hade gått upp ganska mycket på kort tid, tänkte köpt tillbaka dom vid dipp men det blev aldrig så.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Köpte en del innan Zen 1 lanserades och aktien låg runt $3. Trodde på vad jag hört om AMD's kommande sattsning och var trött på Intels konsumentfientliga moves och brutna löften kring 10nm gång på gång. En del av dem har jag kvar, en del har sålds, annat köpts, sålts och sedan tillbaka i AMD.

Men för mig var det initiala köpet mest ett sätt att för mig själv "leva som jag lär". Om jag inte gillar Intels metoder, hoppas att AMD skall komma tillbaka, tror på deras approach så tänkte jag att jag även får stå bakom det finansiellt och köpte aktier och mitt första AMD system på säkert 15 år.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
99:e percentilen

AMD har gått upp med 3 800 % de senaste 5 åren enligt Avanza.

3 800 procent.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Föredetting

Jag minns fortfarande dagen när AMD var nere på $1,60 USD. Satt på kontoret i Taipei och försökte öppna aktiedepå på Avanza för att kunna pytsa in 15-20 lakan. Det föll på att jag inte var skriven inom EU just då, och sen blev det inte mer med det.

Hade säkerligen sålt av dem för evigheter sedan, men ändå.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än gratulera AMD. För bara ett par år sedan trodde man aldrig detta skulle ske.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kul med konkurrens!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Ja 50% upp för mitt innehåll. Jag klagar ju inte, annat på än att jag skulle ha lagt in bra mycket mer än jag gjort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag äger själv en skvätt i AMD och har gjort det av och till sen strax innan Zen, men detta börjar bli ganska larvigt.
Intel är nu värderat till dryga 208 miljarder vs AMD 104. Intel med P/E på 9,04 och AMD på 165(!).
Nvidia är värderat till 276 med P/E på dryga 84..

Hade det inte varit för alla låtsaspengar som pumpats in under året kan jag tänka mig att AMD skvalpat runt vid mer rimliga 40 fortfarande

Permalänk
Medlem

@Alling: Damn, man skulle behållt aktierna man hade då...
Aja, kul för AMD!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det var inte längesen AMD fick bidrag från Intel bara för att finnas kvar som konkurrens. Det är inte lagligt att vara ensam tillverkare av tex i detta fall x86 mm.

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Ligger på ca 308% vinst nu. Frågan är ju bara när man ska sälja nu, börjar bli lite löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgb_jgb:

Det var inte längesen AMD fick bidrag från Intel bara för att finnas kvar som konkurrens. Det är inte lagligt att vara ensam tillverkare av tex i detta fall x86 mm.

Har du nån källa till den historien?
-Vill faktiskt minnas att jag läst något sådant tidigare, men jag minns inte när och var det var aktuellt...

Dock rimmar det lite halv-trasigt med vad som pågått under flera års tid med en massa antitrusts och lawsuits längs vägen, bolagen och marknader emellan med lite spretiga uppgifter om vad som egentligen är betalt och inte.

https://www.networkworld.com/article/2239461/intel-and-antitr...

https://www.cbsnews.com/news/intel-to-pay-amd-125-billion-the...

https://www.theverge.com/2014/6/12/5803442/intel-nearly-1-and...

https://pcper.com/2016/06/intel-still-hasnt-paid-amd-the-1-2-...

https://www.pcgamer.com/uk/intel-is-still-fighting-a-10-year-...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas verkligen Intel kommer starkt tillbaka inom ett par år

Permalänk
Medlem

Kul att se att det går bra för AMD. Det förtjänar de verkligen efter de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgb_jgb:

Det var inte längesen AMD fick bidrag från Intel bara för att finnas kvar som konkurrens. Det är inte lagligt att vara ensam tillverkare av tex i detta fall x86 mm.

Kanske snart läge, att Amd behöver återgälda;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ja 50% upp för mitt innehåll. Jag klagar ju inte, annat på än att jag skulle ha lagt in bra mycket mer än jag gjort.

Jo det är lätt att vara efterklok, men man skall ju inte spela med pengar man inte har råd att förlora

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Sålde mina 150st på 42usd 😢

Vill inte vara taskig men tittar du aldrig in i framtiden? Och när sålde du dem? Mina AMD aktier har gått upp nästan 200%.

Skrivet av 4.0:

Ligger på ca 308% vinst nu. Frågan är ju bara när man ska sälja nu, börjar bli lite löjligt.

Som ovanstående verkar du ej ha koll. Varför håller på med aktier om du inte kan hantera dem? Tittar du aldrig på AMD's roadmaps? De kommer växa starkt de kommande åren så länge Intel inte kan slå tillbaka. Först om fem år kanske vi har en bättre bild men tills dess kommer varken Intel eller ARM klå AMD.

Jag måste säga att jag sålde mina Intel aktier men jag ser inte Intel komma igen på flera år. Den enda räddningen kan vara Xe-arkitekturen men tveksamt om det blir en lika flopp som deras i740 och i750 grafikkort eller en höjdare.

Man ska ej hålla på med aktier om man inte har någurlunda koll på företaget och deras framtidsutsikter. Vinnarna är alltid de som har innehav på lång sikt. Fast visst har de inte gått plus på ett år och ser en dyster framtid kan det vara en idé att sälja dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vill inte vara taskig men tittar du aldrig in i framtiden? Och när sålde du dem? Mina AMD aktier har gått upp nästan 200%.

Som ovanstående verkar du ej ha koll. Varför håller på med aktier om du inte kan hantera dem? Tittar du aldrig på AMD's roadmaps? De kommer växa starkt de kommande åren så länge Intel inte kan slå tillbaka. Först om fem år kanske vi har en bättre bild men tills dess kommer varken Intel eller ARM klå AMD.

Jag måste säga att jag sålde mina Intel aktier men jag ser inte Intel komma igen på flera år. Den enda räddningen kan vara Xe-arkitekturen men tveksamt om det blir en lika flopp som deras i740 och i750 grafikkort eller en höjdare.

Man ska ej hålla på med aktier om man inte har någurlunda koll på företaget och deras framtidsutsikter. Vinnarna är alltid de som har innehav på lång sikt. Fast visst har de inte gått plus på ett år och ser en dyster framtid kan det vara en idé att sälja dem.

Får jag låna din spåkula? Lägg ned med skitsnacket och översittarattityden, ingen kan förutsäga vad som händer med börsen varken experter eller amatörer. Kul om det går bra för dig men du är inte börs-jesus så tagga ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vill inte vara taskig men tittar du aldrig in i framtiden? Och när sålde du dem? Mina AMD aktier har gått upp nästan 200%.

Som ovanstående verkar du ej ha koll. Varför håller på med aktier om du inte kan hantera dem? Tittar du aldrig på AMD's roadmaps? De kommer växa starkt de kommande åren så länge Intel inte kan slå tillbaka. Först om fem år kanske vi har en bättre bild men tills dess kommer varken Intel eller ARM klå AMD.

Jag måste säga att jag sålde mina Intel aktier men jag ser inte Intel komma igen på flera år. Den enda räddningen kan vara Xe-arkitekturen men tveksamt om det blir en lika flopp som deras i740 och i750 grafikkort eller en höjdare.

Man ska ej hålla på med aktier om man inte har någurlunda koll på företaget och deras framtidsutsikter. Vinnarna är alltid de som har innehav på lång sikt. Fast visst har de inte gått plus på ett år och ser en dyster framtid kan det vara en idé att sälja dem.

Tanken har alltid varit att ligga lång. Jag kommer åtminstone kolla in hur det går med 4000 serien och även inhandla en själv. Däremot är jag inte alls lika övertygad om att Intel ligger så långt efter AMD som du får det att låta som. Intel har fortfarande bättre spelprestanda om jag inte är ute och cyklar t.ex, och löser de allt strul med tillverkningstekniken så tror jag Intel kan komma tillbaka riktigt starkt.

ARM kan dröja lite ja, men samtidigt vill man ju inte ligga i ett "övervärderat" företag baserat på framtidsutsikter när ARM potentiellt kan vända upp och ner på hela marknaden. Har AMD inget svar på ARM kan nog aktien dyka långt innan ARM tar över på riktigt.

Grafikdelen lär vi även få en trevlig värdemätare för innan året är slut

Permalänk
Medlem

Köpte tre (ja, jag är småsparare på riktigt!) AMD-aktier i mellandagarna strax innan årsskiftet. För ca 43 dollar, om jag minns rätt. Rätt saftig ökning sen dess. Även om det inte är värst många kronor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av GG25:

Får jag låna din spåkula? Lägg ned med skitsnacket och översittarattityden, ingen kan förutsäga vad som händer med börsen varken experter eller amatörer. Kul om det går bra för dig men du är inte börs-jesus så tagga ned.

Översittarattityden? Har du ens hållt på med aktier? Du måste ha lite koll på företaget och deras framtidsutsikter. Ser det bra ut och om du tror på företaget så ska du satsa på det. AMD kommer gå starkt de kommande två, tre åren. Radeonfamiljen tex kommer för första gången sedan 2015 bli tagen på allvar nu när de ska utmana Nvidias kraftigaste grafikkort.

Att det sedan sker oförutsedda saker som tex corona som påverkade alla går inte att undvika men sitter man långsiktigt så ska man inte vara orolig så länge företaget är starkt.

Skrivet av 4.0:

Tanken har alltid varit att ligga lång. Jag kommer åtminstone kolla in hur det går med 4000 serien och även inhandla en själv. Däremot är jag inte alls lika övertygad om att Intel ligger så långt efter AMD som du får det att låta som. Intel har fortfarande bättre spelprestanda om jag inte är ute och cyklar t.ex, och löser de allt strul med tillverkningstekniken så tror jag Intel kan komma tillbaka riktigt starkt.

ARM kan dröja lite ja, men samtidigt vill man ju inte ligga i ett "övervärderat" företag baserat på framtidsutsikter när ARM potentiellt kan vända upp och ner på hela marknaden.

Grafikdelen lär vi även få en trevlig värdemätare för innan året är slut

4000-serien kommer ha prestanda 10-15% bättre än nuvarande gissar jag men så som det ser ut så är det fortfarande värt att inhandla AMD. Det kommer knappast gå ner till 50-55USD igen som den legat på senaste månaderna.

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen ett behov att rapportera om meningslösa milstolpar i börsvärlden?

Kan köpa att man rapporterar om kvartalsrapporter även om även det i mitt tycke borde skalas av till en summering av det som är intressant för andra än investerare t.ex förseningar, nya produkter eller generellt nytillkommen information av icke finansiell natur.

Har man det intresset så finns det många andra sidor att gå till som har den inriktningen eller så kan man starta en tråd här på Sweclockers om man vill diskutera men andra medlemmar med det intresset.

Om man ändå ska inkludera finansiella nyheter av teknikrelaterade företag. Varför har man inte med alla? Vart går gränsen? Ska man ha med spelföretag också? Ska man ha med 4 kvartalsrapporter, en helårsrapport samt alla pressmeddelanden för varje företag och som nu även ha med arbiträra milstolpar.

Upplever att redaktionen mest kopierar och översätter från andra sidor utan att själva tänka på innehållet och om det verkligen hör hemma i nyhetsflödet. Om sida x rapporterar om något som kan ha diverse agendor, ja då ska såklart Sweclockers inte vara sämre.

Har förlikat mig med att Sweclockers är på väg att bli som vilken generiska, teknikrelaterad sida som helst.

Jag kanske är bakåtsträvande i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgb_jgb:

Det är inte lagligt att vara ensam tillverkare av tex i detta fall x86 mm.

Finns det någonstans där man kan läsa mer om detta specifika fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgb_jgb:

Det var inte längesen AMD fick bidrag från Intel bara för att finnas kvar som konkurrens. Det är inte lagligt att vara ensam tillverkare av tex i detta fall x86 mm.

Lagligt är det nog, men om Intel hade varit ensam tillverkare av x86 så hade de varit utsatta för extremt nogrann kontroll av diverse konkurrensmyndigheter, och tvingats leva med ett antal begränsningar i hur de får agera. På det stora hela föredrar nog Intel att ha AMD som konkurrent - åtminstone så länge Intel kan ligga kvar som herre på täppan.