Permalänk
Medlem

Magnetiskt fält kring elledning?

Hejsan.

Hur stort/kraftigt fält blir det kring en ledning på ca 10kv? Vanlig distributionsledning (3st ledare plus en jord under till) som matar en transformator innan hushållen alltså.

Antar att det är svårt att räkna på då effekten varierar med året, mer på vintern då folk värmer stugorna med mera såklart.

Anledningen är att det går en sådan ca 15-17 meter ifrån ett hus som vi funderar på. Säkerligen att den ska grävas ned någon gång i framtiden, men det kan lika gärna bli om 10 år eller mer.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse

Inte så att det blir farligt för er. Minsta avstånd är 10 meter.
Vad är det du oroar dig över?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Inga problem med 10kV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Inte så att det blir farligt för er. Minsta avstånd är 10 meter.
Vad är det du oroar dig över?

Ledningen går 15meter ifrån huset, men tvärs över tomten där det är gräsmatta där barnen säkerligen kommer råka sparka lite boll med mera, så frågan känns relevant.

Har försökt nysta med nätägaren, men det känns som en extremt långsam och svårbearbetat organisation så där får jag inget svar alls. Kan ju också vara intressant att veta om det finns planer på att "uppgradera" ledning till något kraftigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Magnetfältet är proportionellt mot strömmen och omvänt proportionellt mot avståndet till ledaren/kabeln.
En jämnt belastad trefasledning gör att det magnetfält som induceras från strömmen i de tre ledarna är försumbar (de tar ut varandra). Ponera att du tar med en permanentmagnet till ca tio meter från dessa ledningar så kommer du lättare få den att reagera på en järnspik än på magnetfältet från kablarna.

Rättstavning
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla med elsäkerhetsverket men de skriver själva:

Citat:

Högspänningsledning i förhållande till skolgård, campingplats, idrottsplats med mera

En högspänningsledning får inte vara framdragen över eller i en farlig närhet av skolgårdar, idrottsplatser, travbanor, skjutbanor, anlagda campingplatser eller bad- och lekplatser. Inte heller i farlig närhet av åskådarplatser. Huvudregeln är att det horisontella avståndet ska vara minst tjugo meter mellan områdets närmaste gräns och högspänningsledningen.

Jag skulle räkna det till en bakgård där barn troligen kommer leka, det är inte bara för magnetfältet utan för att saker kan fastna, falla och göra området farligt eller så.
Ungen kan aldrig leka med drake eller liknande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Som andra skrivit, trefas kabel ger väldigt små magnetfält eftersom ledarna ligger nära varandra och är fasförskjutna 120 grader sinsemellan.

Stora luftledningar med betydande avstånd mellan ledarna och 400kV t ex, är ju en helt annan femma.

Edit: Jaha, det var luftledning och inte nergrävd ändå. 10kV förmedlar ändå inga större strömmar, så jag skulle inte vara orolig. Har själv sådan på tomten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med elnät.

Magnetfältet behöver du inte bry dig om. Det är försumbart då det är strömmen som bestämmer storleken på magnetfältet. Och det går inte gigantiska mängder ström i lokalnät. Gissningsvis har du typ 95mm2 feAl-lina så det lär som mest gå dryga 80A i ledningen om den ligger på full last, vilket den garanterat inte gör

Däremot är det förstås en fara ifall barnen får för sig att dom ska kasta något över ledningarna knutet till något snöre eller liknande. Men det finns ingen brist på nakna ledningar i sverige och barna dör ju inte som flugor för det.

I kort, du oroar dig för mycket. Du kommer troligen inte få nätägaren att gräva ner sin ledning om den inte är stormdrabbad och planen ändå var att gräva ner den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Däremot är det förstås en fara ifall barnen får för sig att dom ska kasta något över ledningarna knutet till något snöre eller liknande. Men det finns ingen brist på nakna ledningar i sverige och barna dör ju inte som flugor för det.

Visserligen sant, men det sker och därav är det ju även ett regelverk som säger att ledningar inte får gå nära exempelvis skolgårdar och lekplatser vilket kanske även drar ner risken. Nu håller jag med om att TS troligen inte behöver oroa sig men man bör vara medveten om risken för det är ju trist när något går fel i det läget.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Skulle jag va i din sits TS så förstår jag din oro även om det inte är ett problem. Jag skulle dock mer fundera på det estetiska med att ha en högspänningsledning över tomten.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Skulle jag va i din sits TS så förstår jag din oro även om det inte är ett problem. Jag skulle dock mer fundera på det estetiska med att ha en högspänningsledning över tomten.

Jo det är sant, även om just ledningen går ovanför synfältet så finns den ju ändå där.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av saigon:

Jo det är sant, även om just ledningen går ovanför synfältet så finns den ju ändå där.

Men vänta, om du inte ser ledningen, och magnetfältet är obetydligt, vad är det du egentligen oroar dig över här?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Men vänta, om du inte ser ledningen, och magnetfältet är obetydligt, vad är det du egentligen oroar dig över här?

Hur mår du egentligen? Ursprungsfrågan i tråden var ju om min undran över just eventuella magnetfält. Vet att fältet blir kraftigare med ökad effekt (A) men inte vad 10kv i sammanhanget betyder. Och jo jag ser definitivt ledningen, går ju över tomten, men inte så att jag står och glor upp i luften och beundrar den.

Med att det finns där så menade jag att ja, den finns där. Lägre värde och mer svårsålt längre fram. Inget annat. Jag var lite otydlig där insåg jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir du grillad när du åker tåg? Där är det 15 kV 16 2/3 Hz, i andra länder i Europa 25 kV 50 Hz.

Du behöver inte vara orolig för en 10-11 kV 50 Hz-ledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Hejsan.

Hur stort/kraftigt fält blir det kring en ledning på ca 10kv? Vanlig distributionsledning (3st ledare plus en jord under till) som matar en transformator innan hushållen alltså.

Antar att det är svårt att räkna på då effekten varierar med året, mer på vintern då folk värmer stugorna med mera såklart.

Anledningen är att det går en sådan ca 15-17 meter ifrån ett hus som vi funderar på. Säkerligen att den ska grävas ned någon gång i framtiden, men det kan lika gärna bli om 10 år eller mer.

Det har ju varnats för fält runt kraftledningar tidigare, men då brukar det väl vara betydligt starkare ledningar. Själv hade smärtgränsen gått kanske <=5 meter från huset.

Om ni oroar er över detta är det nog bättre att titta på ett annat hus.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Blir du grillad när du åker tåg? Där är det 15 kV 16 2/3 Hz, i andra länder i Europa 25 kV 50 Hz.

Du behöver inte vara orolig för en 10-11 kV 50 Hz-ledning.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men visst är det så att Effekt(Watt) = Spänning(Volt) * Ström(Ampere)?
Dvs att vid konstant effektöverföring via en ledning så blir det högre strömstyrka när man sänker spänningen.
Det är en anledning till att man har högspänningsledningar - för att inte få alltför stora strömmar.

Då magnetfältet är proportionellt mot strömstyrkan, så ger alltså en ledning med 15kV eller 25kV svagare magnetfält än en med 10kV.
Sen så är det antagligen mindre effekt som överförs via tågens strömledningar än via en vanlig högspänningskabel.

Med andra ord - jämförelsen med tågen säger inte så mycket, då deras ledningar har svagare magnetfält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men visst är det så att Effekt(Watt) = Spänning(Volt) * Ström(Ampere)?
Dvs att vid konstant effektöverföring via en ledning så blir det högre strömstyrka när man sänker spänningen.
Det är en anledning till att man har högspänningsledningar - för att inte få alltför stora strömmar.

Då magnetfältet är proportionellt mot strömstyrkan, så ger alltså en ledning med 15kV eller 25kV svagare magnetfält än en med 10kV.
Sen så är det antagligen mindre effekt som överförs via tågens strömledningar än via en vanlig högspänningskabel.

Med andra ord - jämförelsen med tågen säger inte så mycket, då deras ledningar har svagare magnetfält.

Nu blir det överkurs och utanför trådskaparens frågor men du har rätt i det du säger, men tåg drivs med en fas, och kräver alltså återledare (neutralledare/nolla i dagligt tal).

Då blir magnetfältet större eftersom det inte tas ut av intilliggande faser, och återledaren är längre ifrån i detta fall, nämligen ena rälen på spåret

Dessutom kräver högre spänningar större fasavstånd, och därmed större magnetfält, oftast ingen skillnad mellan 10-20 kV dock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Blir du grillad när du åker tåg? Där är det 15 kV 16 2/3 Hz, i andra länder i Europa 25 kV 50 Hz.

Du behöver inte vara orolig för en 10-11 kV 50 Hz-ledning.

Magnetfälten vid elektrifierade järnvägar är faktiskt större än vid en vanlig kraftledning, järnvägen har bara en kontaktledning för "fasen" och rälsen är mest ett förbättrat jordplan medans kraftledningar använder trefas och ibland även flera ledare för varje fas vilket gör att magnetfälten runt ledningarna dämpas kraftigt jämfört med om man bara använder en ledning och en fas
Lokförare och sjukvårdspersonal tillhör faktiskt yrkesgrupper som verkligen kan drabbas av problem pga magnetfält (Alla magnetfält i tåg kommer inte från kontaktledningen utan kretsarna i tåget alstrar också magnetfält) men det är pga fältstyrkor som är mycket högre än de som finns vid kraftledningar såvida men inte är så nära kraftledningen att man egentligen bör vara mycket mer orolig för elchock.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men visst är det så att Effekt(Watt) = Spänning(Volt) * Ström(Ampere)?
Dvs att vid konstant effektöverföring via en ledning så blir det högre strömstyrka när man sänker spänningen.
Det är en anledning till att man har högspänningsledningar - för att inte få alltför stora strömmar.

Då magnetfältet är proportionellt mot strömstyrkan, så ger alltså en ledning med 15kV eller 25kV svagare magnetfält än en med 10kV.
Sen så är det antagligen mindre effekt som överförs via tågens strömledningar än via en vanlig högspänningskabel.

Med andra ord - jämförelsen med tågen säger inte så mycket, då deras ledningar har svagare magnetfält.

Ja, men du är 0,5 m från kabeln istället för 20 m. Bor du nära 400 kV/220 kV/130 kV/70 kV/40 kV/20 kV/10kV-ledningar utsätts du ändå för mindre magnetfält än om du kör lok hela dagarna. Magnetfältet inne i tåget är högre än det någonsin kan bli för att du har kraftledningar intill huset, men det är går inte riktigt att jämföra så då frekvens styr vilket referensvärde de har.

I Sverige blir det lite svårt att jämföra då vi kör lägre frekvens i tågnätet, men i t.ex. Finland kör de 25 kV 50 Hz och utsätts för mycket starkare magnetfält i tåget än från en 20 kV 50 Hz ledning.

Skrivet av Elnätsföretag:

Genomförda beräkningar för luftledningen ger ett magnetfält som understiger 0,1 μT redan på ett avstånd av 5 meter från aktuell ledning. På 20 meter avstånd från ledningen är magnetfältet beräknat till 0,01 μT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Lokförare och sjukvårdspersonal tillhör faktiskt yrkesgrupper som verkligen kan drabbas av problem pga magnetfält (Alla magnetfält i tåg kommer inte från kontaktledningen utan kretsarna i tåget alstrar också magnetfält) men det är pga fältstyrkor som är mycket högre än de som finns vid kraftledningar såvida men inte är så nära kraftledningen att man egentligen bör vara mycket mer orolig för elchock.

Hm, vilka slags problem pratar vi om här? Jag kände inte till att det finns bevisade faror med magnetfält, utöver då fall som pacemakers samt extrema magnetfält där ferromagnetiska projektiler blir en fara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Thomas:

Hm, vilka slags problem pratar vi om här? Jag kände inte till att det finns bevisade faror med magnetfält, utöver då fall som pacemakers samt extrema magnetfält där ferromagnetiska projektiler blir en fara.

Det finns inga problem. Trillade på det här: https://www.almega.se/spartrafikforetagen/elektromagnetiska-f... precis där det finns ett stycke som lyder:

"Gränsvärden för operatörer finns angivna i tabell i direktivet är t ex 500 mikrotesla vid 50 Hz och 30,7 mikrotesla vid 1000 Hz vilket är en tiondel av när det uppstår effekter i organismen."

Och:

"Skador vid exponering för elektromagnetiska fält är mycket ovanliga. Det krävs mycket höga fält för att skador ska uppstå. Så starka fält finns vanligen bara vid mycket speciell utrustning till exempel mycket nära mikrovågstorkar, radarantenner, radio- och TV-sändare."

Kommer denna tråd spåra ur helt nu så att vi släpper in alla foliehattar, eller var det det som TS ville från första början månne?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppsan hejsan, nu får ni gärna komma med lite källor på att magnetfält ska vara farliga för en människa. Jag jobbar dagligen i ställverk där tusentals ampere flödar. Ifall det ni säger visar sig vara rätt så har jag en riktigt fet ersättning påväg till mig efter jag hört av mig till facket.

Hsp-ledningar är ingen fara om man ser till magnetfältet för människan. Däremot kan ledningarna skapa influens i andra ledande föremål. Exempelvis en låång tvättlina i stål eller liknande kan bli spänningssatt om en ledning är för nära.(någon meter) Dethär händer dock inte i verkligheten då alla hsp-ledningar är minst 10m upp i luften och inte gärna går över bebyggelse.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Hm, vilka slags problem pratar vi om här? Jag kände inte till att det finns bevisade faror med magnetfält, utöver då fall som pacemakers samt extrema magnetfält där ferromagnetiska projektiler blir en fara.

Det ökar i vart fall risken för cancer och sedan finns det andra skaderisker också som inte direkt påverkar den nakna kroppen men som ändå kan bli allvarliga och orsakas indirekt av magnetkrafter som bränn och klämskador, man kan bränna sig pga induktion och klämma sig, det hände en klämolycka förra året när en sjuksköterska fastnade i en magnetkamera vid Sunderby sjukhus.
https://www.arbetarskydd.se/nyhetsarkiv/sa-gick-mr-olyckan-me...
Det finns ett regelverk kring elektromagnetiska fält i AFS 2016:3
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift...
Jag har bara varit i kontakt med riktigt starka fält i samband med induktionshärdning och där vill man verkligen inte klanta sig genom att inte ha koll på vad som är magnetiskt eller inte eller saker som inte sitter fast där de ska för då riskerar man att bränna eller klämma sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ökar i vart fall risken för cancer och sedan finns det andra skaderisker också som inte direkt påverkar den nakna kroppen men som ändå kan bli allvarliga och orsakas indirekt av magnetkrafter som bränn och klämskador, man kan bränna sig pga induktion och klämma sig, det hände en klämolycka förra året när en sjuksköterska fastnade i en magnetkamera vid Sunderby sjukhus.
https://www.arbetarskydd.se/nyhetsarkiv/sa-gick-mr-olyckan-me...
Det finns ett regelverk kring elektromagnetiska fält i AFS 2016:3
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift...
Jag har bara varit i kontakt med riktigt starka fält i samband med induktionshärdning och där vill man verkligen inte klanta sig genom att inte ha koll på vad som är magnetiskt eller inte eller saker som inte sitter fast där de ska för då riskerar man att bränna eller klämma sig.

Finns ett rykte att lokförare vanligtvis får fler döttrar istället för söner. Om det ligger någon sanning i det har jag inte bemödat mig med att forska vidare i.

Kan ju vara sant... och att det endast beror på slumpen snarare än att magnetfälten skulle påverka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ökar i vart fall risken för cancer och sedan finns det andra skaderisker också som inte direkt påverkar den nakna kroppen men som ändå kan bli allvarliga och orsakas indirekt av magnetkrafter som bränn och klämskador, man kan bränna sig pga induktion och klämma sig, det hände en klämolycka förra året när en sjuksköterska fastnade i en magnetkamera vid Sunderby sjukhus.
https://www.arbetarskydd.se/nyhetsarkiv/sa-gick-mr-olyckan-me...
Det finns ett regelverk kring elektromagnetiska fält i AFS 2016:3
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrift...
Jag har bara varit i kontakt med riktigt starka fält i samband med induktionshärdning och där vill man verkligen inte klanta sig genom att inte ha koll på vad som är magnetiskt eller inte eller saker som inte sitter fast där de ska för då riskerar man att bränna eller klämma sig.

Var får du det ifrån att det skulle öka risken för cancer?

Nu ska vi ju jämföra äpplen och äpplen. Magnetfälten en lokförare utsätts från ledningar eller strömmar i tåget kommer inte i närheten av vad en magnetröntgen producerar:
https://science.howstuffworks.com/question698.htm
Alltså 0.5 T - 3.0 T är flera ordningar kraftigare än de 0.1 uT som pratades om vid 5 m från en högspänningsledning. Och då var problemet som sagt att magnetiska objekt blir projektiler i närvaron av sådana magnetfält. Så visst har du rätt om klämskador och brännskador kan vara en fara men det är inte relevant för styrkorna vi pratar om vid tåg och spänningsledningar.

Varför är vi inne på denna debatten? Det är helt irrelevant för TS och ämnet som egentligen ska diskuteras

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shimonu:

Var får du det ifrån att det skulle öka risken för cancer?

Nu ska vi ju jämföra äpplen och äpplen. Magnetfälten en lokförare utsätts från ledningar eller strömmar i tåget kommer inte i närheten av vad en magnetröntgen producerar:
https://science.howstuffworks.com/question698.htm
Alltså 0.5 T - 3.0 T är flera ordningar kraftigare än de 0.1 uT som pratades om vid 5 m från en högspänningsledning. Och då var problemet som sagt att magnetiska objekt blir projektiler i närvaron av sådana magnetfält. Så visst har du rätt om klämskador och brännskador kan vara en fara men det är inte relevant för styrkorna vi pratar om vid tåg och spänningsledningar.

Varför är vi inne på denna debatten? Det är helt irrelevant för TS och ämnet som egentligen ska diskuteras

Det finns verkliga risker men det finns inga påvisade risker från fälten runt kraftledningar på de avstånd det handlar om till bostäder.
De flesta forskare verkar vara överens om att lokförare har en större risk att drabbas av cancer,
Hursomhelst så finns AFS 2016:3 som numera anger gränsvärden på arbetsplatser så verkliga experter och lagstiftarna har bedömt att det finns fog att åtminstone vara försiktig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns verkliga risker men det finns inga påvisade risker från fälten runt kraftledningar på de avstånd det handlar om till bostäder.
De flesta forskare verkar vara överens om att lokförare har en större risk att drabbas av cancer,
Hursomhelst så finns AFS 2016:3 som numera anger gränsvärden på arbetsplatser så verkliga experter och lagstiftarna har bedömt att det finns fog att åtminstone vara försiktig.

Även om lokförare skulle ha en högre risk att drabbas av cancer måste det kopplas till en orsak. Det betyder inte automatiskt att det är från magnetfält.

Att sätta gränsvärden pekar heller inte på att det finns någon risk utan kan vara något som görs i ren försiktighet ifall det i framtiden visar sig finnas en risk.

Vi kan nog släppa det här.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av mrqaffe:

Det finns verkliga risker men det finns inga påvisade risker från fälten runt kraftledningar på de avstånd det handlar om till bostäder.
De flesta forskare verkar vara överens om att lokförare har en större risk att drabbas av cancer,
Hursomhelst så finns AFS 2016:3 som numera anger gränsvärden på arbetsplatser så verkliga experter och lagstiftarna har bedömt att det finns fog att åtminstone vara försiktig.

Snyggt undvikande av cancerfrågan, som var den absolut första frågan han ställde.

Strålsäkerhetsmyndigheten (uppdaterad 2020-03-10) säger såhär:
"Världshälsoorganisationen (WHO) har därför bedömt magnetfält som möjligen cancerframkallande, vilket är den svagaste misstankegraden."

Detta betyder på ren svenska att dom inte definitivt vågar säga nej, så dom går på det svagaste dom har. Lite som att man skriver "Dödar 99% av alla bakterier", bara för att man inte kan mäta mer precist än så.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Elektriska växelfält vid vissa frekvenser påverkar celldelningen och använd idag som vedertagen metod att behandla gliom. Eftersom cancerceller delar sig hela tiden och hjärnceller normalt sett inte gör det har det visat sig vara verksamt mot en cancerform som annars är synnerligen svårbehandlad och dödlig, och det utan särskilda biverkningar. Heter Optune (var först med metoden tror jag): https://www.optune.se/sa-fungerar-ttfields/

När det gäller elnät i vår närhet är det ju mycket lägre frekvenser (Optune verkar vid flera hundra kHz) och vad jag vet har man inte hittat några säkra samband med hjärncancer men möjligen leukemi. Senaste jag kan minnas är väl en schweizisk undersökning av lokförare som visade just detta. Går säkert att googla fram.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hoppsan hejsan, nu får ni gärna komma med lite källor på att magnetfält ska vara farliga för en människa. Jag jobbar dagligen i ställverk där tusentals ampere flödar.

Min far va svetsare, och hade kablarna runt sig hela tiden (runt magen), gick bort många år sen i cancer(urinblåsan).
Dom(läkarna) kom aldrig exakt fram till varför, men deras bästa gissning va just den höga spänningen.

Det här va kanske inte direkt någon källa, inte heller kanske helt relevant till tråden men av någon anledning ville jag dela med mig.