AMD:s kommande grafikkort "Big Navi" ryktas lanseras i november

Permalänk
Melding Plague

AMD:s kommande grafikkort "Big Navi" ryktas lanseras i november

Byggs på TSMC:s förfinade 7-nanometersprocess likt Zen 3-processorerna och kan komma utrustas med hela 16 GB GDDR6-minne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant 👍🥇

Permalänk

Skulle inte korten lanseras innan konsolerna, då blir de nog slutet av November för Next gen konsolerna och början av November för GPU till marknaden.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Om 4GB vram anses vara minimum gör 1080p så bör väl 16GB vara det för 4K? Med andra ord inget märkvärdigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Sony har väl redan lovat att AMD ska släppa PC kort i samma tidsram som PS5, som i sin tur ska släppas holiday, så detta kändes ganska väntat

Permalänk
Medlem

Jag är nog den enda som gärna ser blowerkylare på big navi referensmodell. Men jag inser att det bara lär komma på pro-korten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Föredetting
Skrivet av The man swe 90:

Skulle inte korten lanseras innan konsolerna, då blir de nog slutet av November för Next gen konsolerna och början av November för GPU till marknaden.

Det var sagt så, men vilka planer har inte vänts upp och ner i år? Det lär i alla fall bli fler PS5 och Xbox på hyllorna än Big Navi till julhandeln.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Blir jättebra. Fyller år under hösten. Vart mailar jag amd så att dom skickar ett kort gratis på min födelsedag?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om 4GB vram anses vara minimum gör 1080p så bör väl 16GB vara det för 4K? Med andra ord inget märkvärdigt.

Mjaa. Grafikortets minnesanvändning skalar inte riktigt linjärt med upplösningen på samma sätt som belastningen på GPUn ökar vid högre upplösningar. Frame buffern tar upp en ganska liten del av kortetsminne så även om den delen ökar fyra gånger med fyra gånger högre upplösning så gör det inte en markant skillnad.
Det som tar ordentligt med plats i minnet vid exempelvis spelande är bland annat texturer - och de tar lika mycket plats oavsett vad du använder för skärmupplösning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

AMD behöver en ny strategi på GPU sidan, även om Mindfaktory siffrorna visade att det inte är så illa som forum poster låter göra så skulle dom behöva en generation där det verkligen bara funkar.

Dom behöver även lägga sig lite annorlunda i priser enligt mig. Visst nu vill jag ju ha så billiga kort som möjligt så det är lätt för mig att säga men ligger dom och nosar kring 3080 i prestanda och bara lite billigare så kommer det vara mer av samma visa som tidigare. AMD når nästan dit men inte riktigt.

Håller dom sig däremot så att dom ligger där och nosar i prestanda men det kostar som ett 3070 istället så kommer det ses annorlunda.

Några saker vi inte skall glömma är docka tt dom har många chip att leverera närmaste tiden och att då rulla ut många stora chip inte nödvändigtvis är rätt väg att gå.

Nu hittar jag inte källan men i våras var det även några uttalanden som var intressanta.

Ett var något i stil med att dom inte räknade med att besegra Nvidia med RDNA2 men dom var väldigt självsäkra i RDNA3. Det andra var dock att det kommer komma en Halo produkt.

Beroende på hur bra saker faktiskt presterar och andra omständigheter så kan det gå lite olika vägar.

Ett inte helt orimligt alternativ som jag ser det är ett kort i prisklassen 4-5000kr som skulle kunna vara de som läckt som är 10-15% snabbare än ett 2080ti (hoppas hoppas) gissningsvis 6700.

Tillsammans med antingen 6800 eller 6900 men i begränsad tillgång som motsvarar halo produkten.

Möjligtvis icke XT modeller. Men det ger dom stora möjligheter att fylla ut med XT eller 6#50 kort osv likt äldre generationer vart eftersom Nvidia gör diverse motdrag och kapacitet blir tillgänglig.

Om dom genuint tror att dom kommer ta kronan med RDNA3 och även att dom kan försvara den så är det i mina ögon rimligt att slåss ganska mycket med pris fast i mellanklassen där dom kan sälja större volymer då det ger dom bättre möjligheter att faktiskt kapitalisera och dominera över hela stacken om dom tar kronan.

Permalänk
Medlem

Nu återstår det att se vart priset landar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om de har någon chans alls mot Nvidia 3000 serien.

Permalänk
Medlem

Det skall bli spännade att se hur RDNA2 står sig mot konkurrensen vad gäller pris/prestanda.

Kan inte undgå att undra varför vi inte ser några chiplet-designade GPUer ännu...
Ju större kretsyta, desto dyrare tillverkning
På CPU-sidan kan man väl säga att AMD har ett försprång på 1-2 generationer(*), så man kan tycka att de borde ligga nära till att göra samma sak med sina GPUer

PS
Japp, Intel har doppat tån med EMIB vilket verkar lovande, men det kan knappast räknas som CPU-produktion på stor skala
DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ska bli intressant att se om de har någon chans alls mot Nvidia 3000 serien.

Det verkar som Nvidia kommer lansera först om man får tro på ryktena. Om AMD släpper riktigt bra grafikkort till bra priser i november, tror jag Nvida kommer släppa ett eller ett par till kort som svar på det. Kanske någon Ti-variant eller till och med sänka priserna. Vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Blir jättebra. Fyller år under hösten. Vart mailar jag amd så att dom skickar ett kort gratis på min födelsedag?

https://www.amd.com/en/support/contact-email-form
https://www.amdrewards.com/support

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det verkar som Nvidia kommer lansera först om man får tro på ryktena. Om AMD släpper riktigt bra grafikkort till bra priser i november, tror jag Nvida kommer släppa ett eller ett par till kort som svar på det. Kanske någon Ti-variant eller till och med sänka priserna. Vi får väl se.

Sänka priserna...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tror det kommer lanseras samtidigt som Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

AMD behöver en ny strategi på GPU sidan, även om Mindfaktory siffrorna visade att det inte är så illa som forum poster låter göra så skulle dom behöva en generation där det verkligen bara funkar.

Dom behöver även lägga sig lite annorlunda i priser enligt mig. Visst nu vill jag ju ha så billiga kort som möjligt så det är lätt för mig att säga men ligger dom och nosar kring 3080 i prestanda och bara lite billigare så kommer det vara mer av samma visa som tidigare. AMD når nästan dit men inte riktigt.

Håller dom sig däremot så att dom ligger där och nosar i prestanda men det kostar som ett 3070 istället så kommer det ses annorlunda.

Några saker vi inte skall glömma är docka tt dom har många chip att leverera närmaste tiden och att då rulla ut många stora chip inte nödvändigtvis är rätt väg att gå.

Nu hittar jag inte källan men i våras var det även några uttalanden som var intressanta.

Ett var något i stil med att dom inte räknade med att besegra Nvidia med RDNA2 men dom var väldigt självsäkra i RDNA3. Det andra var dock att det kommer komma en Halo produkt.

Beroende på hur bra saker faktiskt presterar och andra omständigheter så kan det gå lite olika vägar.

Ett inte helt orimligt alternativ som jag ser det är ett kort i prisklassen 4-5000kr som skulle kunna vara de som läckt som är 10-15% snabbare än ett 2080ti (hoppas hoppas) gissningsvis 6700.

Tillsammans med antingen 6800 eller 6900 men i begränsad tillgång som motsvarar halo produkten.

Möjligtvis icke XT modeller. Men det ger dom stora möjligheter att fylla ut med XT eller 6#50 kort osv likt äldre generationer vart eftersom Nvidia gör diverse motdrag och kapacitet blir tillgänglig.

Om dom genuint tror att dom kommer ta kronan med RDNA3 och även att dom kan försvara den så är det i mina ögon rimligt att slåss ganska mycket med pris fast i mellanklassen där dom kan sälja större volymer då det ger dom bättre möjligheter att faktiskt kapitalisera och dominera över hela stacken om dom tar kronan.

En 80cu navi kommer inte nosa bakom 3080. Kommer troligen vara att 3080ti får nöja sig med att nosa bakom. Vi "vet" att klockhastigheten kommer va en del högre än 3080ti. Vi "vet" att den har mkt bättre energieffektivitet än rdna1 (uppemot 50%). Vi "vet" också att den har bra förbättringar på ipc. Jag drar till med en "gissning" på ca 10-15% snabbare än 3080ti generellt med en del lägre strömförbrukning än den. Pratar nu om 80cu enheten.
Varför tror jag så? Vi har ledtrådar. Krysslådan och ps5 hamnar kring 2080s 2080ti i prestanda med 40 resp 36 cu. Ps5 med högre klock. Jag är helt säker på att big navi kommer ha högre klock än ps5ans navi på 2.2-2.3 ghz. Visst, större krets som bromsar, men inte heller begränsad som ps5ans navi med kyllösningar, strömbudget etc etc. Och med över det dubböa cu, mer minne etc. Big Navi kommer med största sannolikhet ta topp positionen.
Vad mer som tyder på det är att Nvidia kastat i skräpkorgen sin gräns på 250w strömbudget och släppt loss helt med kort som kommer dra betydligt mkt mer, vilket tyder på att Nvidia vet att någit kommer som kommer ge dem trubbel och de gör vad de kan för att kunna hänga med....
Men vi ser.. jag tror benhårt bignavi kommer va en del bättre än "bignvidia"

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Blir jättebra. Fyller år under hösten. Vart mailar jag amd så att dom skickar ett kort gratis på min födelsedag?

birthday@amd.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört något om att AMDs och Nvidias nya kort kommer med DP 2.0 samt HDMI 2.1?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Igelkott:

Jag är nog den enda som gärna ser blowerkylare på big navi referensmodell. Men jag inser att det bara lär komma på pro-korten.

Nej det är inte bara du som gillar "blåsutkylare".
Svalt och fint inne i lådan med en sådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

En 80cu navi kommer inte nosa bakom 3080. Kommer troligen vara att 3080ti får nöja sig med att nosa bakom. Vi "vet" att klockhastigheten kommer va en del högre än 3080ti. Vi "vet" att den har mkt bättre energieffektivitet än rdna1 (uppemot 50%). Vi "vet" också att den har bra förbättringar på ipc. Jag drar till med en "gissning" på ca 10-15% snabbare än 3080ti generellt med en del lägre strömförbrukning än den. Pratar nu om 80cu enheten.
Varför tror jag så? Vi har ledtrådar. Krysslådan och ps5 hamnar kring 2080s 2080ti i prestanda med 40 resp 36 cu. Ps5 med högre klock. Jag är helt säker på att big navi kommer ha högre klock än ps5ans navi på 2.2-2.3 ghz. Visst, större krets som bromsar, men inte heller begränsad som ps5ans navi med kyllösningar, strömbudget etc etc. Och med över det dubböa cu, mer minne etc. Big Navi kommer med största sannolikhet ta topp positionen.
Vad mer som tyder på det är att Nvidia kastat i skräpkorgen sin gräns på 250w strömbudget och släppt loss helt med kort som kommer dra betydligt mkt mer, vilket tyder på att Nvidia vet att någit kommer som kommer ge dem trubbel och de gör vad de kan för att kunna hänga med....
Men vi ser.. jag tror benhårt bignavi kommer va en del bättre än "bignvidia"

Det vore fint om det blir så som du tror, men är personligen lite mer försiktigt optimistisk. Jag tror inte AMD kammar hem prestandatronen, men hade blivit glad om jag har fel.

Det vore inre första gången rykten och uttalande om "upp till XX% bättre" var överdrivna, eller bara i superspecifika specialfall. Dessutom var det länge sedan nu som AMD hade en mer energieffektiv arkitektur. Men som sagt, tiden för utvisa. Jag hoppas du har rätt.

Permalänk
Medlem

@EvonS: Jag tror AMD definitivt kan vara i en situation där dom skulle kunna klå Nvidia men jag tror enbart att det är värt det för dom om man tittar på GPU marknaden i ett vakum.

Dom skall leverera en hiskeligt massa konsoller och det kommer äta upp kapacitet och jag tror att detta kommer vara ganska så prioriterade kontrakt för AMD. Lägger man därför till de uttalanden som hördes i våras så lutar jag åt att man kommer vara relativt återhållsamma.

Det är inte bara prestandan som tas i beräkning utan primärt så drivs dom av de beslut dom tror kommer maximera $$$.

En produkt som motbevisar alla de som anser att AMD == värdelösa drivrutiner ser jag som ett måste om dom skall lyckas framöver. Mycket mer rimligt med ett chip som är lite kraftigare än konsolerna men där man ex kan kapa ner dom och fylla upp konsoll kontrakten om det finns defekter. Ett chip som dock presterar bra och till rätt pris som gör att när man sedan börjar komma med kraftigare och kraftigare kort har köpare som vågar och är villiga så att när man i nästa steg kommer med RDNA3 kan räkna med att sälja många kort med bra marginaler.

Däremot så kan det fortfarande komma ett kraftigare kort, kanske det är ett 6800 eller 6900 (icke xt) som ger en möjlighet att gå ut med xt några månader senare. Eller om man deras topp kort är ett 6800 tillsammans med ett lägre kort för att uppfylla min tidigare poäng och sedan lite rykten om att 6900 varianten kommer.

Men sedan beror det ju ändå i slut ändan på vad man faktiskt klarar av att tillverka, vad man har kapacitet att tillverka och hur ens prognoser för vinst ser ut för de olika alternativen. Men som jag ser det så är det inte rätte tillfälle att gå all in då det kan påverka andra segment för mycket, för mycket risk till Nvidia kontringar samt att man inte är i rätt läge att dra nytta av det.

Permalänk
Medlem

Tråkigt om det lanseras långt efter Ampere.

Permalänk
Medlem

Då återstår det väl att se om detta blir ett nytt "Radeon VII".

Det vore såklart kul att se jämförelser mot Nvidias 30-serie men tror inte jag orkar vänta så länge. Med tanke på att vissa näthandlare redan listat 20-serien som "utgående modell" och lagersaldona verkar krympa så lär inte 30-serien vara långt bort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

AMD behöver en ny strategi på GPU sidan, även om Mindfaktory siffrorna visade att det inte är så illa som forum poster låter göra så skulle dom behöva en generation där det verkligen bara funkar.

Dom behöver även lägga sig lite annorlunda i priser enligt mig. Visst nu vill jag ju ha så billiga kort som möjligt så det är lätt för mig att säga men ligger dom och nosar kring 3080 i prestanda och bara lite billigare så kommer det vara mer av samma visa som tidigare. AMD når nästan dit men inte riktigt.

Håller dom sig däremot så att dom ligger där och nosar i prestanda men det kostar som ett 3070 istället så kommer det ses annorlunda.

Några saker vi inte skall glömma är docka tt dom har många chip att leverera närmaste tiden och att då rulla ut många stora chip inte nödvändigtvis är rätt väg att gå.

Nu hittar jag inte källan men i våras var det även några uttalanden som var intressanta.

Ett var något i stil med att dom inte räknade med att besegra Nvidia med RDNA2 men dom var väldigt självsäkra i RDNA3. Det andra var dock att det kommer komma en Halo produkt.

Beroende på hur bra saker faktiskt presterar och andra omständigheter så kan det gå lite olika vägar.

Ett inte helt orimligt alternativ som jag ser det är ett kort i prisklassen 4-5000kr som skulle kunna vara de som läckt som är 10-15% snabbare än ett 2080ti (hoppas hoppas) gissningsvis 6700.

Tillsammans med antingen 6800 eller 6900 men i begränsad tillgång som motsvarar halo produkten.

Möjligtvis icke XT modeller. Men det ger dom stora möjligheter att fylla ut med XT eller 6#50 kort osv likt äldre generationer vart eftersom Nvidia gör diverse motdrag och kapacitet blir tillgänglig.

Om dom genuint tror att dom kommer ta kronan med RDNA3 och även att dom kan försvara den så är det i mina ögon rimligt att slåss ganska mycket med pris fast i mellanklassen där dom kan sälja större volymer då det ger dom bättre möjligheter att faktiskt kapitalisera och dominera över hela stacken om dom tar kronan.

Enligt mitt minne så hade de just den strategin när de ledde marknaden med solklart bäst prestanda och först med DX11 och annat gott. Problemet var bara att alla köpte Nvidia ändå... senaste året har dom ju återtagit massa marknadsandelar så jag tycker nuvarande strategi verkar fungera, de säljer ju allt de kan producera utan problem och kan inte ens producera mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sony har väl redan lovat att AMD ska släppa PC kort i samma tidsram som PS5, som i sin tur ska släppas holiday, så detta kändes ganska väntat

Vad har Sony med AMD's kortsläpp att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enligt mitt minne så hade de just den strategin när de ledde marknaden med solklart bäst prestanda och först med DX11 och annat gott.

Tyvärr är det ju inte alltid den bästa tekniken som vinner, av många olika skäl. Det ser man ju så sent som på Nvidia 20-serien där nya funktioner och högre prestanda i DX12 ändå inte spelat någon roll för ett stort antal som istället valt att hänga kvar på 10-serien, inte minst eftersom de fått ut godtagbar prestanda i titlar de faktiskt spelar.

AMD borde sluta vaska pengar på onödiga prylar som jättelikt VRAM, vilket bevisligen inte behövts, och fokusera på att få ut lönsamma grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tråkigt om det lanseras långt efter Ampere.

Worth waiting for...

Ja, hade gärna sett en duell redan i september! Tror faktiskt det finns rätt många som hoppar på första bästa i nextgen. T.ex. 1080Ti galningarna verkar ju ha extremklåda i plånboken. Stackarna har inte haft något köpvärt på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Worth waiting for...

Ja, hade gärna sett en duell redan i september! Tror faktiskt det finns rätt många som hoppar på första bästa i nextgen. T.ex. 1080Ti galningarna verkar ju ha extremklåda i plånboken. Stackarna har inte haft något köpvärt på länge.

Jomen, vore ju rätt nice att byta 1080Ti mot något nytt lagom till Cyberpunk i varje fall.