Permalänk
Hedersmedlem

Vitvaror med kass UI/UX

Med tanke på hur mycket tid, pengar och energi som används för att göra saker lättanvända, praktiska och smidiga så borde på något sätt utvecklingen ändå gå framåt i ganska rask takt. På många områden har den gjort det men det verkar finnas ett område där ingen verkar ha lagt onödigt mycket tid på att saker och ting ska vara logiska, lättanvända och gå att förstå utan att läsa bruksanvisningen, nämligen vitvaror. Och framförallt... microvågsugnar!

En ganska enkel microvågsugn skulle med lätthet kunna klara sig med två vred, en för tid och en för effekt. Ändå envisas många tillverkare med att man ska behöva trycka på 5-6 knappar för att mata in tid, effekt och sen starta den. Nån direkt logik eller standard ens inom samma märke verkar inte existera. Träffade på en för några veckor sedan där det var ganska oklart om man försökte ändra effekt eller om man ändrade på klockan (som alltid gick fel och dessutom olika fel från dag till dag).

Micron här hemma, en inbyggnadsmicro från Bosch som säkert är ganska gammal vid det här laget har också sina sidor, upptäckte efter nästan tre år att för varje tryck på nån effektknapp så kör den så många minuter. Praktiskt, men inget man hittade första tiden utan mer av misstag. Tiden syns nämligen inte förrän man trycker start...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

@OSkar000:

Var bara tvungen att ta en bild på min (och min sambos) mikro, mikron följde med sambon när vi flyttade ihop 2004. Har en ultrajobbig modern 6-8 knapptrycksmikro i sambons stuga

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

@OSkar000: Du slår huvudet på spiken. Många vitvaror har absolut hopplöst UX. Jag har fått hjälpa flera bekanta med att klura ut hur fasen man ställer in klockan på deras micros, efter att tidigare välmenande bekanta misslyckats. Helt otroligt hur kassa många är!

EDIT: På ämnet så är det också smått otroligt hur många vitvaror som ger ifrån sig irriterande, högfrekventa och högljudda pip. Min mammas nya tvättmaskin (Bosch) piper frenetiskt när den är klar. Förstår inte vem som skulle uppskatta det. Om den nu prompt ska pipa så kan det väl ske med någon mer angenäm signal än det klassiska, högfrekventa "maskinpipet", som vi alla är allt för bekanta med vid det här laget.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vet inte varför man skulle behöva en klocka på micron?

Den urgamla (garanterat äldre än många här på forumet) mikro jag har, den har ett vred för effekt, ett för tid, och en knapp för att sätta igång den. That's it.
Fungerar alldeles utmärkt och jag har aldrig känt något behov av mer avancerade kontroller.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Min har inte ens en knapp för att starta, den går i gång när man vrider vredet för tid. Köpte den för 95 spänn på second hand

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Det är helt ofta skräp till UX på vitvaror håller helt klart med.

Men fan imo ska en mikro ha knappar för tiden. Flickvännen har en med två vred och skillnaden mellan 1 minut och två minuter är 2mm~. Och man ser inte på vredet direkt att man råkat ta två minuter för mycket för man tror den är på 3 så är den på 5. Tog henne typ två månader innan hon brände sönder sin vetevärmare pga det :/

Bosch kunde då ganska bra på 70/80 tal (inköp på den här är oklart så gammal är den, den har typ gått i arv).
Gillar den skarpt även om insidan är lite liten år 2020. Som bonus visar klockan 24:00 vid midnatt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Alltid intressant hur man startar en micro, inte alltid helt logiskt. Som ni säger skulle det räcka med två vred.

Permalänk
99:e percentilen

Menar du att du inte använder de dedikerade funktionerna för att koka kyckling, pochera ägg och lägga in sill? Ja ja, smaken är som baken. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har kliat mitt huvud i över ett år just pga detta.

Vår mikro gick sönder för mer än ett år sedan men kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa. De allra senaste modellerna har roterande antenn istället för roterande tallrik, vilket verkar mycket praktiskt. Problemet är bara att de modellerna har ju värdelöst UX. Typ 18 knappar å vred för att starta :/

Så nu står jag i valet å kvalet om jag ska köpa dyr modern med många knappar, eller köpa oldschool.

Permalänk
Medlem

Håller helt med angående micron. Den skulle kunna vara så mycket enklare att använda.

Något jag annars tycker är kasst är att touchknappar har mer eller mindre blivit standard på spisar, där dessa på min spis finurligt nog känner av värmen och ibland får för sig att reagera om jag råkar föra pannan för nära dom. Var så mycket skönare med rejäla vred man hade för att dra igång spisplattorna. Jag skulle gärna vilja ha en induktionsspis med vred istället för dessa touchknappar.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Fick spader på ugnen i förra lägenheten, det var närapå omöjligt att ändra den inbyggda klockan. Hittade till slut en tysk video som redde ut problemet. Tolkar jag det rätt kan man inte ändra klockan medan timern är inställd på annat än 0.00, även om man inte startat timern (!). Man behövde först ställa timern till 0.00 för att sen ändra klockan. Notera 0:22 och 0:37.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är helt ofta skräp till UX på vitvaror håller helt klart med.

Men fan imo ska en mikro ha knappar för tiden. Flickvännen har en med två vred och skillnaden mellan 1 minut och två minuter är 2mm~. Och man ser inte på vredet direkt att man råkat ta två minuter för mycket för man tror den är på 3 så är den på 5. Tog henne typ två månader innan hon brände sönder sin vetevärmare pga det :/

Bosch kunde då ganska bra på 70/80 tal (inköp på den här är oklart så gammal är den, den har typ gått i arv).
Gillar den skarpt även om insidan är lite liten år 2020. Som bonus visar klockan 24:00 vid midnatt
https://i.imgur.com/RgEgS9B.jpg

Påminner en del om Miele-mikron vi hade från runt -93, fast den var svart och satt bakom en tjusig spegellucka där gasfjädrarna givetvis efter några år var som på en gammal baklucka som slår en i huvudet när man ska lyfta ur resväskan. Den sisådär tio år nyare har vred av digital typ som bläddrar upp tiden istället och ett vred med fasta hack för effekten. Själv har jag en ~15 år gammal Whirlpool av typen som ser ut som en 14" bildrörs-tv. Rätt enkla kontroller, men att man måste stega igenom effekterna är lite störtigt. Tiningsfunktionen med gram är halvt obegriplig, för vad grammen avser vet jag inte riktigt, men man lär sig vad som är lagom. Enklast är när man ska köra på full effekt, för det är bara att trycka på startknappen så startar den på 30 sekunder och stegar uppåt i sådana steg tills den vid något minuttal övergår till att hoppa upp en minut i taget istället.

Permalänk
Avstängd

Hörde om annat problem som är tänkvärt för fler än mig säkert.
Grannen har en spishäll som börjar ge upp och då den är nerfräst i stenskivan så blir det rätt stora problem vid byte. Exakt den storleken på ny häll finns inte men det exakta måttet och stenkillarna fräser inte upp nya hål på plats då det blir för dammigt. Så nu står han med dilemmat att plocka bort hela skivan, kaklet måste då tas ner över skivan då det inte går att få bort skivan annars. Skicka iväg skivan på omfräsning för nya spishällen som då måste vara lite större än den gamla och sen monteras tillbaka.
Blir ett dyrt hällbyte.
Vi själva går precis i tankarna på att bygga nytt kök framöver så kanske väljs stenskivan bort.

Vad det gäller microugnar och vanliga ugnar så håller jag fullständigt med om alla onödigt krångliga inställningar och automatiska funktioner för varje tillagningsmoment som aldrig används. Vi har både micro och ugn med massor av funktioner men man använder ändå bara på, av, tid och effekt till 99% av gångerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Kom att tänka på en annan microvågsugnsrelaterad konstighet som jag råkat ut för. Köpte en ny mikrovågsugn för ett antal år sedan. Knappen för att öppna luckan krävde mer kraft än vad gummifötterna klarade av att hålla mot vilket resulterade i att man fick hålla i micron med en hand och trycka på öppna-knappen med den andra. Genomtänkt? Inte det minsta.

Bytte senare till andra fötter som inte var lika halkiga, då blev den betydligt bättre.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det där med öppningsknappar som är trögare än vad fötterna och vikten klarar av att hålla emot känner jag igen. Min mikro har dock en lucka man bara drar upp. Dock slår mig en undermålig sak, som varit standard sedan den var ny: trots att luckan är stängd och lampan slocknat så vägrar den emellanåt att starta och deklarerar bara "door". Bara att öppna och stänga och försöka igen. Det måste bo något litet troll i elektroniken...

Temat mystiska lösningar: Jag har en gammal kyl/frys där glödlampan alltid lyser mycket, mycket svagt när kompressorn är av. Den slocknar när kompressorn är igång. Om man har brytaren intryckt, förstås. Lite oklart vilken funktion detta fyller, om någon.

Temat bristfälliga lösningar: På en annan nyare kyl/frys jag köpte så försvann självstängningsfunktionen när jag hängde om dörrarna, då funktionen i den konfigurationen inte klarade av att övervinna strömbrytaren till belysningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det där med öppningsknappar som är trögare än vad fötterna och vikten klarar av att hålla emot känner jag igen.

Det är ett tecken på att man äter för lite mat

Permalänk
Expertgissare

Less is more...
Fler tillverkare borde ta det till sig, det finns alldeles för mycket funktioner på apparater idag som bara ställer till det genom att göra användningen mer komplicerad/förvirrad och att de blir känsligare för en hållbar drift.
Har en micro från Samsung, den har två vred, effekt och tid, och en liten liten knapp för att ställa in klockan med, mer avancerat än så behöver det inte vara.
Önskar mer apparater skulle vara så

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, mikrovågsugnar är hopplösa med detta. Allt som behövs är ett handtag för luckan och vred/knappar för effekt och tid. Ändå finns det 250 knappar för lägen man aldrig använder.

Gillar inte touchknappar heller, ge mig responsiva knappar, varför inte mekaniska brytare? Förstår att touch är mer hygieniskt men dom är tyvärr hopplösa att använda.

Permalänk
Medlem

@oskar000 Jag har en gammal version av den här https://www.samsung.com/se/cooking-appliances/microwave-oven-... just pga UI/UX, utmaningen som ligger närmast i tiden är att hitta en induktionshäll (extra bred, dvs >60cm) och ugn med vettiga knappar... Tror inte touch på hällen kommer fungera perfekt i alla lägen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@OSkar000: Inte riktigt tänkt på det tidigare, men de flesta mikrovågsugnarna jag använt (inklusive den vi har här hemma) brukar bara vara att vrida för att ställa in tid, sedan tryck för start. Eventuellt så kanske man vill ändra effekten också, men det har jag aldrig gjort. Sedan så har vår modell x antal extra knappar som aldrig används... men det gör den inte svårare att använda för det tycker jag.

Skrivet av Erik_T:

Vet inte varför man skulle behöva en klocka på micron?

Nej det behövs väl egentligen inte. Personligen tycker jag det är bra med en klocka på mikron då det är den enda klockan vi har i köket och man har vant sig vid det under alla år.

Tvättmaskiner är en annan vitvara där det finns onödigt mycket inställningar.

Exempel...

Hittade ingen bild på vår modell, men den har fler onödiga inställningar. Den får dock alltid stå på "syntet" 40°... tycker det är ett bra program som fungerar till allt vi tvättar.

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Storlekarna är ganska så standardiserade nu för tiden Så låt inte det stoppa dig från stenskivan. kör upp hål till en 80häll (75x49 hål) är min rekommendation.

Vill också passa på att visa tidernas snyggaste micro emm20000oc. Säljs tyvärr bara i ryssland. Nordens motsvarande modell emm20000ow är grymt ful.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

@Stefflo: Storlekarna är ganska så standardiserade nu för tiden Så låt inte det stoppa dig från stenskivan. kör upp hål till en 80häll (75x49 hål) är min rekommendation.

Vill också passa på att visa tidernas snyggaste micro emm20000oc. Säljs tyvärr bara i ryssland. Nordens motsvarande modell emm20000ow är grymt ful.

https://i1.rozetka.ua/goods/9536987/65237011_images_9536987579.jpg

Jag skall lätt importera en sådan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emrik:

@Stefflo: Storlekarna är ganska så standardiserade nu för tiden Så låt inte det stoppa dig från stenskivan. kör upp hål till en 80häll (75x49 hål) är min rekommendation.

Vill också passa på att visa tidernas snyggaste micro emm20000oc. Säljs tyvärr bara i ryssland. Nordens motsvarande modell emm20000ow är grymt ful.

https://i1.rozetka.ua/goods/9536987/65237011_images_9536987579.jpg

Har du den nedfräst helt och hållet i skivan så är det där problemet kommer så som min granne tydligen hade. Har man hällen bara liggandes på skivan så är det nog inga problem men då får man också leva med n liten smutskant som blir runt som är hopplös att rengöra.
Jag måste nog säga att den micron inte föll mig i smaken, men smaken är som baken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

@OSkar000: Inte riktigt tänkt på det tidigare, men de flesta mikrovågsugnarna jag använt (inklusive den vi har här hemma) brukar bara vara att vrida för att ställa in tid, sedan tryck för start. Eventuellt så kanske man vill ändra effekten också, men det har jag aldrig gjort. Sedan så har vår modell x antal extra knappar som aldrig används... men det gör den inte svårare att använda för det tycker jag.

Nej det behövs väl egentligen inte. Personligen tycker jag det är bra med en klocka på mikron då det är den enda klockan vi har i köket och man har vant sig vid det under alla år.

Tvättmaskiner är en annan vitvara där det finns onödigt mycket inställningar.

Exempel... https://images2.wagcdn.com/500/500/fill/p//prod_auto/prod_import/WAT2849MSN/wat2849msn_86.jpg

Hittade ingen bild på vår modell, men den har fler onödiga inställningar. Den får dock alltid stå på "syntet" 40°... tycker det är ett bra program som fungerar till allt vi tvättar.

Vi har en liknande maskin med det vredet och tror det hoppar mellan två program ungefär. Själv kör jag tvättmaskinen väldigt sällan ska tilläggas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Less is more...
Fler tillverkare borde ta det till sig, det finns alldeles för mycket funktioner på apparater idag som bara ställer till det genom att göra användningen mer komplicerad/förvirrad och att de blir känsligare för en hållbar drift.
Har en micro från Samsung, den har två vred, effekt och tid, och en liten liten knapp för att ställa in klockan med, mer avancerat än så behöver det inte vara.
Önskar mer apparater skulle vara så

Har en likadan
Köpte den pga just avsaknad av massa onödiga finesser man aldrig använder.
Vred för effekt, vrid till önskad tid och den startar automatiskt.
Och den piper inte frenetiskt som vissa vitvaror gör.

Hade en lägenhet med Siemens prylar och dom hade ett riktigt irriterande högfrekvent pipande.
Drog man igång diskmaskinen på kvällen, vaknade man mitt i natten att den pep och den gav inte upp förrän man öppnade luckan.
Alla prylar pep så man höll på att bli galen...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har en likadan
Köpte den pga just avsaknad av massa onödiga finesser man aldrig använder.
Vred för effekt, vrid till önskad tid och den startar automatiskt.
Och den piper inte frenetiskt som vissa vitvaror gör.

Hade en lägenhet med Siemens prylar och dom hade ett riktigt irriterande högfrekvent pipande.
Drog man igång diskmaskinen på kvällen, vaknade man mitt i natten att den pep och den gav inte upp förrän man öppnade luckan.
Alla prylar pep så man höll på att bli galen...

De är bra förutom att vredet för tiden brukar börja jävlas med tiden. Med andra ord så när man vrider för att få mera tid så går tiden mer eller mindre bara fram och tillbaka.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har du den nedfräst helt och hållet i skivan så är det där problemet kommer så som min granne tydligen hade. Har man hällen bara liggandes på skivan så är det nog inga problem men då får man också leva med n liten smutskant som blir runt som är hopplös att rengöra.
Jag måste nog säga att den micron inte föll mig i smaken, men smaken är som baken.

Ah nej en sådär nedfräst är ju superknepigt. Agreed.
Det avråder jag ofta folk från att göra.
Är hällen ovanpåliggande så är det ganska lätt att lyfta upp och rengöra runt kanten. De nedfrästa har också ofta en springa som samlar skit om det inte är inom millimetern gjort. Skitigt blir nog nog hur man än gör om nu hällen används

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt hälften av knapparna på mikron hemma, har aldrig behövt, jag håller med TS om att de är onödigt komplicerade.

Snart får de väl starta mikrovågsugn-kurser för äldre haha

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag har en induktionshäll på min spis. I stället för att ställa in temperatur med vred, vilket vore taktilt och enkelt, så får man trycka en massa gånger på en pekskärm på hällen tills man valt rätt platta och temperatur. Råkar man någon gång ställa något på pekskärmen när man inte använder spisen så piper den argt och man får flytta allt och hålla inne någon knapp tills den blir nöjd igen. Det känns väldigt mycket form över funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har du den nedfräst helt och hållet i skivan så är det där problemet kommer så som min granne tydligen hade. Har man hällen bara liggandes på skivan så är det nog inga problem men då får man också leva med n liten smutskant som blir runt som är hopplös att rengöra.
Jag måste nog säga att den micron inte föll mig i smaken, men smaken är som baken.

Varför skulle nedfräst förändra något? Det är ju fortfarande samma mått på den nya du köper som du skall sänka ner så hålet skall ju ändå vara exakt samma.

Enda problemet är ju om man köper en enhet med något riktigt speciallmått från någon liten tillverkare som sedan slutar tillverkas. Även om det inte vore något större problem om måtten inte avviker dramatiskt. Alla monteringar jag sett (inkl min hemma) har någon mm till godo på alla sidor och har en fog mellan. Gör det tätt runtomkring och syns knappt samtidigt som det ger lite spelrum om man vill byta märke i framtiden.