Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Nej, det är faktiskt sant. Vi har aldrig haft konflikter och det är en gedigen hyresvärd. Ska plocka bort den imorgon.

Bara för att vara lite jobbig ang detta: jag hade en bra hyresvärd (trodde jag), men när jag flyttade ville de ha 10k för onormalt slitage. En del köpte jag (som flera molly plugg i nytapetserad vägg), andra hade tidigare hyresgäst gjort. Tack vare hyresgästföreningens juridiska stöd fick jag ner det till 5k. Så inte helt onödigt för oss att behålla det tills vi flyttade.

För övrigt: lycka till med sparande och framtida husköp!

Edit: såg nu att du redan gått ur hyresgästföreningen. Förmodligen behövs det ändå inte

Permalänk
Medlem

Du nämner ofta kötid för hyresrätter men du kan ju även kolla på att byta hyresrätt med någon om du på allvar kan tänka dig flytta. Då flyttar man samma dag och det blir ingen dubbelhyra alls och inga extra utgifter öht egentligen utöver själva flytten.

Permalänk
Medlem

Så, för att summera:

  • Ni har redan ett sparande som är högre än genomsnittet, 20k/månad.

  • Ni har redan gjort en del ansträngningar för att minska era utgifter.

  • De utgifter ni har kvar, fasta såväl som rörliga, verkar ni för närvarande inte vara intresserade av att banta eller avstå från helt (lägger inte in någon värdering i det, bara ett konstaterande).

  • Byte av bil / försäljning av ena bilen är inte aktuellt inom överskådlig framtid.

  • Flytt till billigare hyresrätt verkar inte vara aktuellt heller.

  • Byte av jobb / löneförhandling förefaller osannolikt i det korta perspektivet(?).

Min slutsats baserat på ovanstående och 6 sidor av diskussion i den här tråden:

  • Fortsätt spara 20k i månaden, men se det som ett minimum.

  • Starta ett sparkonto som ger >1% ränta så snart som möjligt, om ni inte redan har ett. Klarna har ett nytt som ger ganska bra ränta trots fria uttag. Kan ni tänka er att låsa pengarna i 6-12 månader får ni troligtvis upp räntan, om än bara lite grand.

  • För över alla sparpengar till ert sparkonto 25-26:e varje månad. Sedan kan ni göra överföringar därifrån till andra sparformer om ni så önskar (t.ex. fonder, aktier etc). Med tanke på er korta tidshorisont och läget i världen just nu skulle jag nöja mig med sparkontots avkastning, trots att sparräntan är usel.

  • Bestäm er redan nu för att all extra eller oförutsedd inkomst skall gå oavkortat direkt till sparkontot. T.ex. skatteåterbäring i deklarationen, gåvor från familj och vänner, löneökning från arbetsgivaren, extra utbetalning av semesterersättning, aktieutdelning etc. Eftersom ni tycks ha er kostnadsbudget mer eller mindre klar = allt utöver den > sparande.

Sedan kan det vara värt att redan nu börja bevaka de områden ni skulle vilja köpa hus i och följa värdeutvecklingen noga. Kolla Booli för slutpriser på nyligen sålda objekt i området, se vad nya Hemnet-annonser slutar på efter budgivning etc. Priserna förändras hela tiden men trenderna är ganska tydliga, lika bra att vara förberedd om ni ändå har 2 år på er innan det är dags.

Mycket av ovanstående gör ni säkert redan eller har tänkt göra. Detta är bara mina egna slutsatser av vad jag tror skulle fungera bäst för er del. Känns som att tråden spårat lite, så ett försök till konstruktiv feedback baserat på responsen på föregående tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du kan inte ha koll på vår svenska skatt. Har man 70tkr brutto så har man inte kvar 50-55tkr. Snarare 40-45tkr.
Sen är frågan vad man egentligen får för skattepengarna men det är något helt annat det.

Hej,
Den här frågan ställer sig många miljonärer just nu. Som skattebetalare får man bland annat vägar att åka bil på, lagar där både polis och domstol ingår, skola och sjukvården är också skattefinansierad och ingår såklart i paketet Svensk beskattningsmodel som ni är intresserad av. Får jag sukta med ett återinförande av värnskatten för att ge våra sjuksköterskor en mer värdig lön?
Med vänliga hälsningar,
Samhället Sverige

Ord ord ord
Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Hej,
Den här frågan ställer sig många miljonärer just nu. Som skattebetalare får man bland annat vägar att åka bil på, lagar där både polis och domstol ingår, skola och sjukvården är också skattefinansierad och ingår såklart i paketet Svensk beskattningsmodel som ni är intresserad av. Får jag sukta med ett återinförande av värnskatten för att ge våra sjuksköterskor en mer värdig lön?
Med vänliga hälsningar,
Samhället Sverige

Hade sjuksköterskor en mer ’värdig’ lön när skattetrycket var högre?

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Fetade:
Att man skulle behöva 100papp buffert håller inte ens jag med om. I princip enda fallet där man måste ha det är om man köper ett riktigt risigt hus och har tummen under hammaren vid spikning. Dvs måste anlita hantverkare för allt. Man kommer långt med en budget på 10-20k, och lite vett. En trasig ruta? Täck tills löning. Läckande tak? Tjära/billig takpapp. Läckande avlopp? Dra ett fulrör ut i naturen tills löning. Inkommande vattenläcka? Ta ett blancolån och ring hantverkare.

Så fort detta sambopar har köpt ett hus, kommer deras kostnader rasa. Boendekostnaderna blir ungefär under dagens kostnader, det ger en god tid på att bygga upp buffert efter husköp då det inte krävs några 20k sparande varje månad längre.

Jag tycker visserligen att man ska ha en buffert om man bor i hus, men att man måste ha det innan köp är lite som att ha kondom och p-piller samtidigt.

Angående bufferten tycker jag den är helt rimlig med tanke på de lagar vi har i Sverige.
Kan ta ex. från mitt eget villaägande.
Ny villa, kraftbolaget kopplar nollfell. Kraftbolaget med skadeståndslagstiftningen som stöd säger åtgärda och begär skadestånd i efterhand.
Tänker "såhär kan det inte vara", ringer och kollar med rättshjälp på Länsförrsäkringar som medelar att jo så fungerar skadeståndslagstiftningen.
Fick således lägga ut 123K som jag sedan fick tillbaka visserligen men vill du behöva ringa banken och vänta på lån när du varken har vitvaror eller värme/varmvatten.
För min del hade jag ingen belysning i huset heller då jag byggde ett "smart" hus.

D.v.s. 100K i buffert är ganska rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Fetade:
Att man skulle behöva 100papp buffert håller inte ens jag med om. I princip enda fallet där man måste ha det är om man köper ett riktigt risigt hus och har tummen under hammaren vid spikning. Dvs måste anlita hantverkare för allt. Man kommer långt med en budget på 10-20k, och lite vett. En trasig ruta? Täck tills löning. Läckande tak? Tjära/billig takpapp. Läckande avlopp? Dra ett fulrör ut i naturen tills löning. Inkommande vattenläcka? Ta ett blancolån och ring hantverkare.

Så fort detta sambopar har köpt ett hus, kommer deras kostnader rasa. Boendekostnaderna blir ungefär under dagens kostnader, det ger en god tid på att bygga upp buffert efter husköp då det inte krävs några 20k sparande varje månad längre.

Jag tycker visserligen att man ska ha en buffert om man bor i hus, men att man måste ha det innan köp är lite som att ha kondom och p-piller samtidigt.

Vill man leva med konstant spänning i luften, leva lite ”crazy” så har du helt rätt, dock så finns det anledningar att ha en buffert innan, under och efter. Oavsett tumme mitt i handen eller inte så kan oförutsedda (små som dyra) kostnader dyka upp och med deras sparande på 20K/månad handlar det om 5 ynka månader, helt klart värt att ta i beaktande.

Även P-Piller och Kondomer felar och i värsta fall samtidigt.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

När det gäller buffert har jag följande recept. 2-3 löner efter skatt ska finnas tillgängligt utan risk, dvs sparkonto, på minuten om något händer. Sen har jag minst 3 löner efter skatt i lågrisksparande typ Lysa 80/20 (ränta/aktier) som jag kan få loss på 1-2 dagar.

Först därefter kan jag ägna mig åt annat, som köpa bil, högrisksparande, aktier, konsumera kapitalvaror etc.

Sen kan man ju kanske se sitt boende som en form av buffert eftersom det går att låna på, men sånt tar ju tid. Tid man kanske inte har när pengarna behövs snabbt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

När det gäller buffert har jag följande recept. 2-3 löner efter skatt ska finnas tillgängligt utan risk, dvs sparkonto, på minuten om något händer. Sen har jag minst 3 löner efter skatt i lågrisksparande typ Lysa 80/20 (ränta/aktier) som jag kan få loss på 1-2 dagar.

Först därefter kan jag ägna mig åt annat, som köpa bil, högrisksparande, aktier, konsumera kapitalvaror etc.

Sen kan man ju kanske se sitt boende som en form av buffert eftersom det går att låna på, men sånt tar ju tid. Tid man kanske inte har när pengarna behövs snabbt.

Vårt tänk är väldigt lika men tyvärr tror jag vi är en klar minoritet.
I mitt exempel ovan behövde jag ut med ca 35K direkt för inköp av nya saker och resterande kostnader kom på faktura efter 1 månad.
Pengarna från kraftbolaget fick jag tillbaka efter ca 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem

*Sidospår raderat*

OT-snack om ex. styrketräning, makronutrienter o.l. hänvisas till Gå ner i vikt och GymClockers/TräningClockers-trådarna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

När det gäller buffert har jag följande recept. 2-3 löner efter skatt ska finnas tillgängligt utan risk, dvs sparkonto, på minuten om något händer. Sen har jag minst 3 löner efter skatt i lågrisksparande typ Lysa 80/20 (ränta/aktier) som jag kan få loss på 1-2 dagar.

Först därefter kan jag ägna mig åt annat, som köpa bil, högrisksparande, aktier, konsumera kapitalvaror etc.

Sen kan man ju kanske se sitt boende som en form av buffert eftersom det går att låna på, men sånt tar ju tid. Tid man kanske inte har när pengarna behövs snabbt.

Det låter relativt vettigt, även om jag historiskt förordat lite mindre risk än så.

Har varit så att jag velat ha absolut minst 6-7 nettolöner (totalt för mig och frun) på konto som buffert och sen pengarna utöver det varit mer fria att användas/investeras som man vill. Oftast har det tyvärr inneburit att pengarna utöver det legat på konto de också även om jag försöker bättre mig på den fronten genom att iaf investera en liten del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det låter relativt vettigt, även om jag historiskt förordat lite mindre risk än så.

Har varit så att jag velat ha absolut minst 6-7 nettolöner (totalt för mig och frun) på konto som buffert och sen pengarna utöver det varit mer fria att användas/investeras som man vill. Oftast har det tyvärr inneburit att pengarna utöver det legat på konto de också även om jag försöker bättre mig på den fronten genom att iaf investera en liten del.

Ja, man måste ju också balansera risk mot pengarna. Bilen är cashad och i väldigt fint skick, vi har låga lån på boendet, låg avgift etc (klarar ordentligt höjd ränta och bortfall av ena personens lön) och har egentligen inga andra fasta kostnader förutom mat. Sen har jag alltid några hundra tusen på firmakontot så krisar det kan jag alltid ta ut lön, kvittoredovisa etc och på dagen ha 50 tusen i näven.

Det finns ju en del teorier om att man ska räkna in om man har A-kassa och liknande, tjena.. efter denna vår där en del fortfarande väntar på pengar efter 8-10 veckor så kan man nog stryka den teorin och bli lite mer riskmedveten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, man måste ju också balansera risk mot pengarna. Bilen är cashad och i väldigt fint skick, vi har låga lån på boendet, låg avgift etc (klarar ordentligt höjd ränta och bortfall av ena personens lön) och har egentligen inga andra fasta kostnader förutom mat. Sen har jag alltid några hundra tusen på firmakontot så krisar det kan jag alltid ta ut lön, kvittoredovisa etc och på dagen ha 50 tusen i näven.

Det finns ju en del teorier om att man ska räkna in om man har A-kassa och liknande, tjena.. efter denna vår där en del fortfarande väntar på pengar efter 8-10 veckor så kan man nog stryka den teorin och bli lite mer riskmedveten.

Ja det har ju visat sig att man behöver klara sig ett bra tag utan A-kassa vid kriser, sjukpenning får man ju inte förens efter 3 månader i många fall heller. Skulle ju vara trist att sitta i kyla/mörker om något pajar i elcentralen eller värmeanläggningen under den tiden.

Nu tycker jag ändå att min och fruns syn varit lite väl extremt eftersom vi kan klara oss helt på en persons lön utan att behöva sälja av något, så 6-7 månadslöner räcker väldigt länge. Att då ha det som minimum och ibland hålla mer än det dubbla som buffert känns lite överdrivet. I praktiken är det ju mycket utgifter som styr, har man höga fasta så behöver man mer pengar sparat än om man har låga osv.

Men det är ju oavsett väldigt säkert om man sitter med mycket pengar på konto, visst missar man en del avkastning men men.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Möjligt då skattetryck och köpkraft inte behöver vara speciellt kopplade i en ekonomi. :y:

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Kan väl återinföra skatten och ge pengar till något vettigt kanske?

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Klart ni KAN spara mer. Inte direkt som att gym och frisör är livsnödvändigt. Kanske skulle gå att åka mer kollektivt också så kan ni spara lite på bilkostnaderna också, beror självklart på var ni bor och vart jobbet ligger.
Nu påpekar jag bara, klankar inte ner på dig.

Med den här logiken hamnar man tillslut i att man börjar räkna kalorier. Frågan är alltid vad som är rimlig och där sätter TS ribban. Dock kan man ju tycka att bil är en lyx som bör att minska i kostnad. Dem lär ju såklart göra så kan man ju hoppas.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kanske en liten update då några önskade det i tråden och PMs.

Vad som har hänt sedan jag skapade tråden;
1. Jag har sparat ihop 35k.
2. Jag tog ett medlemslån och fick ner månadskostanden samt total kostnaden för mitt lån.
3. Jag vann ett stipendium på 25k, pengarna kommer nästa månad. Så jag kommer ligga på cirka 70k då.
4. Min sambo har betalt av hela sitt lån och har nu 5k sparat.
5. Min sambo jobbar snart i samma stad och kan cykla till jobbet. Dock köpte vi en elcykel.
6. Vi köpte en hybrid bil. Även om vi köpte en dyrare bil, så har vår månadskostnad gått ner, även med avbetalning på bilen. Gamla bilen drack mycket bensin, mycket reperationer, dyr skatt osv. När vi väl räknade på det, så blev det helt enkelt billigare med en lite dyrare bil men billigare i drift. Avbetalningstiden är 2 år. Under den tiden så betalar vi mindre för bilen än vad vi gjorde med vår gamla varje månad.
7. Vi har sålt av saker och ting vi inte länger använder (hörlurar, litteratur m.m.).
8. Vi sade upp hyresgästföreningen.
9. Vi tecknade sjuk/olyck/livsförsäkringar. Så det har gått plus / minus med att vi sade upp hyresgästföreningen.
10. Vi har märkt att det är mycket svårare att hålla en budget, saker som nya kläder till jobbet, fika med kollegor osv.
11. Vi har sänkt vår nöjesbudget med cirka 800kr per person i månaden.
12. Börjat köpa bulk och mer matlådor för att sänka matkostnaderna.

Min sambo betalade sitt lån för att det var dyrt (~400 i månaden). Jag kommer behålla mitt för att det kostar cirka 4000. Bilen behåller vi avbetalningen tillsvidare, även om vi kan betala av allt nästa månad.

Anledningen till att vi inte betalar av lånen är för att vi kommer hamna på 0kr då. Det betyder att vi måste vänta ännu längre innan vi kan ens börja fundera på att köpa hus. Även om det kostar oss mer i längden, betyder det att vi kan köpa hus och börja tänka på familj tidigare.

Har ingen exakt kalkyl, men våra månadskostnader har gått ner, men lån gått upp lite (pga bilen).

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Kanske en liten update då några önskade det i tråden och PMs.

Vad som har hänt sedan jag skapade tråden;
1. Jag har sparat ihop 35k.
2. Jag tog ett medlemslån och fick ner månadskostanden samt total kostnaden för mitt lån.
3. Jag vann ett stipendium på 25k, pengarna kommer nästa månad. Så jag kommer ligga på cirka 70k då.
4. Min sambo har betalt av hela sitt lån och har nu 5k sparat.
5. Min sambo jobbar snart i samma stad och kan cykla till jobbet. Dock köpte vi en elcykel.
6. Vi köpte en hybrid bil. Även om vi köpte en dyrare bil, så har vår månadskostnad gått ner, även med avbetalning på bilen. Gamla bilen drack mycket bensin, mycket reperationer, dyr skatt osv. När vi väl räknade på det, så blev det helt enkelt billigare med en lite dyrare bil men billigare i drift. Avbetalningstiden är 2 år. Under den tiden så betalar vi mindre för bilen än vad vi gjorde med vår gamla varje månad.
7. Vi har sålt av saker och ting vi inte länger använder (hörlurar, litteratur m.m.).
8. Vi sade upp hyresgästföreningen.
9. Vi tecknade sjuk/olyck/livsförsäkringar. Så det har gått plus / minus med att vi sade upp hyresgästföreningen.
10. Vi har märkt att det är mycket svårare att hålla en budget, saker som nya kläder till jobbet, fika med kollegor osv.
11. Vi har sänkt vår nöjesbudget med cirka 800kr per person i månaden.
12. Börjat köpa bulk och mer matlådor för att sänka matkostnaderna.

Min sambo betalade sitt lån för att det var dyrt (~400 i månaden). Jag kommer behålla mitt för att det kostar cirka 4000. Bilen behåller vi avbetalningen tillsvidare, även om vi kan betala av allt nästa månad.

Anledningen till att vi inte betalar av lånen är för att vi kommer hamna på 0kr då. Det betyder att vi måste vänta ännu längre innan vi kan ens börja fundera på att köpa hus. Även om det kostar oss mer i längden, betyder det att vi kan köpa hus och börja tänka på familj tidigare.

Har ingen exakt kalkyl, men våra månadskostnader har gått ner, men lån gått upp lite (pga bilen).

Beroende på var ni bor så kommer det tyvärr att dröja länge innan ni kan köpa hus. Vi är själva i samma situation. Värdeökningen i vår stad har varit sinnes de senaste 3 åren och inneburit att vi i princip stått stilla. Trots att vi samlat ihop 300.000... (100k/år). Ökningen av hus har legat på ca 17%/år.

Tackar innerligt regeringen varje dag för att de har gjort ett så fantastiskt jobb med att låsa ut unga höginkomsttagare från bostadsmarknaden. Skickligt att få det så himla fel

Regeringen
Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Beroende på var ni bor så kommer det tyvärr att dröja länge innan ni kan köpa hus. Vi är själva i samma situation. Värdeökningen i vår stad har varit sinnes de senaste 3 åren och inneburit att vi i princip stått stilla. Trots att vi samlat ihop 300.000... (100k/år). Ökningen av hus har legat på ca 17%/år.

Tackar innerligt regeringen varje dag för att de har gjort ett så fantastiskt jobb med att låsa ut unga höginkomsttagare från bostadsmarknaden. Skickligt att få det så himla fel

SBAB är ganska bjussiga med att låna ut till kontantinsatsen så länge inkomsterna bär kalkylen. Kika där om ni vill komma in så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Beroende på var ni bor så kommer det tyvärr att dröja länge innan ni kan köpa hus. Vi är själva i samma situation. Värdeökningen i vår stad har varit sinnes de senaste 3 åren och inneburit att vi i princip stått stilla. Trots att vi samlat ihop 300.000... (100k/år). Ökningen av hus har legat på ca 17%/år.

Tackar innerligt regeringen varje dag för att de har gjort ett så fantastiskt jobb med att låsa ut unga höginkomsttagare från bostadsmarknaden. Skickligt att få det så himla fel

En fråga bara, om ni endast kan lägga undan 100k/år när ni hårdsparar till huset hur skall ni kunna lägga undan tillräckligt för renoveringar mm samt allt annat sparande man behöver när ni väl köpt det? 100k/år på 2 pers när du benämner er som höginkomsttagare är nämligen inte något större sparande när man har ett sådant mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Beroende på var ni bor så kommer det tyvärr att dröja länge innan ni kan köpa hus. Vi är själva i samma situation. Värdeökningen i vår stad har varit sinnes de senaste 3 åren och inneburit att vi i princip stått stilla. Trots att vi samlat ihop 300.000... (100k/år). Ökningen av hus har legat på ca 17%/år.

50 tusen per år per person och ni är höginkomsttagare? Var sjutton går pengarna? Det är ju inte ens 4200 kr per månad?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

50 tusen per år per person och ni är höginkomsttagare? Var sjutton går pengarna? Det är ju inte ens 4200 kr per månad?

Jag kan instämma i frågan. Jag ligger 10k i månaden under gränsen för höginkomsttagare (enligt lönefakta 48 800kr brutto)
Jag spara 11k i månaden (för framtida bostad) och jag och min sambo lever inte direkt ekonomiskt med hyresrätt och parkering i Stockholm innerstad.
Vart försvinner pengarna?

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

En fråga bara, om ni endast kan lägga undan 100k/år när ni hårdsparar till huset hur skall ni kunna lägga undan tillräckligt för renoveringar mm samt allt annat sparande man behöver när ni väl köpt det? 100k/år på 2 pers när du benämner er som höginkomsttagare är nämligen inte något större sparande när man har ett sådant mål.

Skrivet av Jumpcut:

50 tusen per år per person och ni är höginkomsttagare? Var sjutton går pengarna? Det är ju inte ens 4200 kr per månad?

Antar att ni inte befinner er i samma livssituation som vi är i just nu med småbarn och föräldraledighet. En ganska vanlig situation som drabbar de flesta 30-åringar.
Frugan har varit mamma ledig i över ett år. Började nyss. Och det är ganska dyrt med barnsaker...
Räknar med att vi strax kommer att kunna återgå till att spara 20k i månaden.
Ska tillägga att vi amorterar ganska kraftigt på vår nuvarande bostadsrätt.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En fråga bara, om ni endast kan lägga undan 100k/år när ni hårdsparar till huset hur skall ni kunna lägga undan tillräckligt för renoveringar mm samt allt annat sparande man behöver när ni väl köpt det? 100k/år på 2 pers när du benämner er som höginkomsttagare är nämligen inte något större sparande när man har ett sådant mål.

(Stockholm)

Vi sitter ungefär i samma sits, vi kan spara runt 150~200k per år tillsammans utan att det gör ont.

Problemet för oss är de fasta kostnaderna, bara hyran, försäkringar och telefon, kollektivtrafik och pendling ligger på cirka 25k per månad. (2 vuxna, 1 barn i en nyproducerad hyrestrea)

Det vi är ute efter är en bostadsrätt 4:a eller 5:a så vi kan ha hemmakontor så vi kan jobba mer på distans.

Men det kostar mellan 4~5.5M här.

Medan sedan har vi ökning på cirka 10~15% på bostadsrättspriser år till år i det segmentet vi tittar på. Och bara att matcha prisökningar är då 15% på 15%, säg worst case scenario 5.5M så cirka 125k per år.

Så även om vi kan lägga undan 200k per år, blir det egentligen bara en reell ökningen av insatsen med cirka 75k per år.

Vi har 400k undanstoppat redan men för att nå 900000 plus värdeökningar skulle det ta oss 7~ år för bara insatsen på nya boendet.

Nu skulle vi kunna öka vårat sparande till kanske 300k om året men då börjar det göra ont i det vardagliga livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Ska tillägga att vi amorterar ganska kraftigt på vår nuvarande bostadsrätt.

Och du ser inte det som ett sparande? Om än inte så förmånligt.

Edit: Jag och min fru (som för övrigt är permitterad pga pandemin) sparar 14 tusen och amorterar 5, så vi ser det som att vi sparar 19 per månad. Egentligen är vi idioter som amorterar, men det känns bra att jobba ner skulden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

har inte läst allt osv men har svårt att se att hybridbilen lönar sig. ska själv byta ut min 2016 bmw värd 150k (köpt 100% kontant), drog 0.45 liter milen, kostade 700/mån försäkring och skatt + värdeminskning. bilen jag köpte var en vw jetta 84a, kostar mig 150kr/mån försäkring, ingen skatt, besiktning vartannat år och drar 0.6-0.7 liter milen och ingen värdeminskning alls. här kommer jag spara tusenlappar.
mekonomen ville ha 9k för att byta bromsbelägg och klossar på bmwn, beställde istället grejerna från tyskland för 2200 och bytte själv inte svårt alls, något typ alla klarar av att göra hemma.

menar inte att ni bör köpa en så gammal bil som jag gjorde, men det finns nog billigare alternativ än en ny(?) hybrid? sure, kanske billigare än den ni hade innan men den lär ju då ha varit extremt oekonomisk.

har ni friskvårdsbidrag som ni kan köpa gymkort för?

att köpa en skitbil för 10-15k lågmilad snåljåp lär ju vara det mest ekonomiska

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Jag fick inte heller ihop bilkalkylen...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av SupakmeGusta:

Jag fick inte heller ihop bilkalkylen...

Finns inte en chans att den kalkylen går ihop. Men man lurar gärna sig själv när det kommer till bilar det vet jag av egen erfarenhet 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Antar att ni inte befinner er i samma livssituation som vi är i just nu med småbarn och föräldraledighet. En ganska vanlig situation som drabbar de flesta 30-åringar.
Frugan har varit mamma ledig i över ett år. Började nyss. Och det är ganska dyrt med barnsaker...
Räknar med att vi strax kommer att kunna återgå till att spara 20k i månaden.
Ska tillägga att vi amorterar ganska kraftigt på vår nuvarande bostadsrätt.

Men amortering är ju ett sparande i detta fall så i så fall sparar ni ju mer än så vilket gör det mer rimligt.

Men angående sparande så har jag sparat/amorterat 30-40% av nettolön (men minst 10k/mån) sedan jag började jobba och frun lika så. Då hade vi inga feta ingångslöner direkt utan vi levde mer eller mindre som när vi var studenter fram tills vi hade pengarna vi behövde, hell jag sparade rätt mycket även som student. Så det är väl helt enkelt andra referensramar.

Skrivet av Liquidedust:

(Stockholm)

Vi sitter ungefär i samma sits, vi kan spara runt 150~200k per år tillsammans utan att det gör ont.

Problemet för oss är de fasta kostnaderna, bara hyran, försäkringar och telefon, kollektivtrafik och pendling ligger på cirka 25k per månad. (2 vuxna, 1 barn i en nyproducerad hyrestrea)

Det vi är ute efter är en bostadsrätt 4:a eller 5:a så vi kan ha hemmakontor så vi kan jobba mer på distans.

Men det kostar mellan 4~5.5M här.

Medan sedan har vi ökning på cirka 10~15% på bostadsrättspriser år till år i det segmentet vi tittar på. Och bara att matcha prisökningar är då 15% på 15%, säg worst case scenario 5.5M så cirka 125k per år.

Så även om vi kan lägga undan 200k per år, blir det egentligen bara en reell ökningen av insatsen med cirka 75k per år.

Vi har 400k undanstoppat redan men för att nå 900000 plus värdeökningar skulle det ta oss 7~ år för bara insatsen på nya boendet.

Nu skulle vi kunna öka vårat sparande till kanske 300k om året men då börjar det göra ont i det vardagliga livet.

Ni behöver ju å andra sidan egentligen inte parera för värdeökningen, ni behöver ju bara behålla eran belåningsgrad på samma nivå för att hålla risken relativt stabil. Men jag håller med om att det är dyrt här i Stockholm, köpte själv större i vintras och det svider ju lite.

Skrivet av TobiasStockholm:

Finns inte en chans att den kalkylen går ihop. Men man lurar gärna sig själv när det kommer till bilar det vet jag av egen erfarenhet 😊

Äsch då, den kalkylen går alltid ihop. Speciellt nu under 2020 bilen mest stått i garagat, det var helt klart värt att byta till en ny för mig....

Permalänk
Inaktiv

Jag avundas inte dom som idag ska köpa sin första bostad eller hus med tanke på dom kravs som ställs.

När jag i början av 90 talet köpte min första bostad och lånade till hela köpet krävdes de en borgensman och de blev min pappa.
Räntan var på dryga 13,7%, under dom 10 år jag bodde där så dubblerades värdet och jag sålde med vinst, gjorde mig skuldfri och köpte en sprillans ny bostadsrätt kontant en bit i utkanten av stan, de här var precis då priserna började dra iväg men de var inte som idag, man kunde köpa en ny bostad hyfsat billigt.
Nu idag ca 20 år senare har min bostad gått upp i värde och är värd ca 10 gånger så mycket vilket är helt sjukt.

Skulle jag flytta och köpa nytt idag skulle jag definitivt inte bo billigare och jag skulle behöva låna för att köpa nått nytt och avgiften är betydligt högre nu en de jag betalar till mitt nuvarande boende.

Min avgift till min BRF ligger på strax över 4 tusen och då ingår allt, el, vatten, internet, kabel tv, parkering samt motorvärmare.

Svårt att idag hitta något som skulle vara billigare och tro mig jag brukar kolla men allt blir dyrare även om jag har massor med pengar över då jag säljer, måste ändå låna för att kunna köpa då allt kostar minst 1,2 miljoner och uppåt.