Permalänk
Inaktiv

Explosion i Beirut

Vad händer här.

"JUST NU: ’Det här liknar Hiroshima’"

Enligt första uppgifter ska explosionen orsakats av en brand i ett fyrverkerilager, vilket nu tillbakavisas.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5yrXg/massiv-explosion-...

Permalänk
Medlem

Sanslöst.

Man undrar ju hur snabbt hela föloppet var. Man ser ju inga tecken på evakuering sekunder innan explosionen.

Permalänk
Medlem

Vad i helvete o.O jävlar vilken svamp. Man ser ju vissa småexplosioner vid 00:08, vad kan det vara?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

70 döda och 3700 skadade.
Hoppas sjukhusen i området pallar trycket.

Det är kanske dags att vandra ned och ge blod imorgon.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
99:e percentilen

Tre videor från en kommentar på Reddit:

Påminner om videon från Tianjin-explosionen, som jag såg så sent som i förrgår.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Jag såg också det där för ett par timmar sedan. Här är ett klipp som visar fyra olika vinklar av explosionen samtidigt:

Om det skulle visa sig vara en olycka och stämma så kan det vara så att:
1. En brand började vid en fyrverkerifabrik nära hamnen av Beirut. Under den brand som går att se så går det att se vissa fyrverkerier som går av förutsatt att det är vad som faktiskt ses.

2. Sedan kom branden i kontakt med högexplosiva medel som hade konfiskerats för flera år sedan i ett skepp som låg i ett lagerhus nära hamnen och fyrverkerifabriken.

3. Explosionen orsakades sedan av antänd högexplosivskänslig natriumnitrat ammoniak inuti skeppet inuti lagerhuset när i förebyggande syfte ett hål borrades för att förhindra stöld.

Källa: inlämnade källor som LBCI (libanesisk nyhetskälla) och Al Jazeera (rapporterat i tweets av Ragıp Soylu) fått tagit del av varav detta är en översättning av mig från engelsk kommentar i YT-klippet ovan vilket är från videoklippets uppladdare. Tas med stor nypa... salt... vilket inte låter lämpligt i detta fall!

Spekulationer: var det hela en olycka eller anlagd av någon fiende gentemot Libanon?

Mer från Ragip Soylu som är turkisk korrespondent för Mellanöstern:

Svampmolnet förklaras här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svampmoln och då i lösryckta svängar radien verkar ligga någonstans på 2 km så är högst sannolikt inte detonerat kärnvapen

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Man ser ju vad som liknar (svårt att avgöra skalan) fyrverkerier som blixtrar innan den stora detonationen. Eid-al-fitr infaller väl ungfär nu, så det kan ju stödja teorin.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv

Pratas både om fyrverkerier och ammoniumnitrat som skulle ha lagrats efter att ha bärgats ifrån ett fartygsvrak. Mycket tragiskt oavsett. 2020 fortsätter vara 2020 med död och destruktion som huvudtema. Hoppas trenden kan brytas innan hela 20-talet blir definierat av detta, men jag är pessimistisk. Mina tankar går till offrens anhöriga. Lebanon har haft ett svårt år redan innan detta skedde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Pratas både om fyrverkerier och ammoniumnitrat som skulle ha lagrats efter att ha bärgats ifrån ett fartygsvrak. Mycket tragiskt oavsett. 2020 fortsätter vara 2020 med död och destruktion som huvudtema. Hoppas trenden kan brytas innan hela 20-talet blir definierat av detta, men jag är pessimistisk. Mina tankar går till offrens anhöriga. Lebanon har haft ett svårt år redan innan detta skedde.

Ja det är tragiskt, mina tankar går till offrens anhöriga.

Permalänk
Expertgissare

Pang så det...
Hoppas döds/skade antalet inte blir så högt, ser ut som ett lager/fabrik av fyrverkerier som exploderade, med tanke på alla "små" explosioner man ser i byggnaden innan den försvinner. Sedan det jättelika röda molnet, tyder på att det inte bara är vanligt krut.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Med tanke på var det ägde rum så är det kanske inte helt osannolikt att det var nått ammunitionslager och inte bara fyrverkerier som exploderade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

10tal ton med Sprängmedel garanterat! Omöjligt att det kan vara fyrvärkerier. + färgen på svampmolnet avslöjar vad för typ av ämne

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Base_Camp2:

10tal ton med Sprängmedel garanterat! Omöjligt att det kan vara fyrvärkerier. + färgen på svampmolnet avslöjar vad för typ av ämne

2700ton ammoniumnitrat läste jag någonstans. Det är ganska stora mängder. Det är möjligt att där fanns fyrverkerier också. Det ser faktiskt ut så innan den stora explosionen sker.

Ammoniumnitrat är ju inte sprängmedel dock, utan konstgödsel, men om det lagras på olämpligt sätt i varmt och fuktigt klimat så kan det utgöra en explosionsfara. Ammoniumnitrat är förövrigt ingrediensen i så kallad ANFO, ett improviserat sprängmedel gjort av ammoniumnitrat blandat med diesel. Terrordådet i Oslo 22 juli 2011 var förövrigt en bomb gjord av ANFO.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

2700ton ammoniumnitrat läste jag någonstans. Det är ganska stora mängder. Det är möjligt att där fanns fyrverkerier också. Det ser faktiskt ut så innan den stora explosionen sker.

Ammoniumnitrat är ju inte sprängmedel dock, utan konstgödsel, men om det lagras på olämpligt sätt i varmt och fuktigt klimat så kan det utgöra en explosionsfara. Ammoniumnitrat är förövrigt ingrediensen i så kallad ANFO, ett improviserat sprängmedel gjort av ammoniumnitrat blandat med diesel. Terrordådet i Oslo 22 juli 2011 var förövrigt en bomb gjord av ANFO.

Ok Vem lagrar större mängder Ammoniumnitrat med smällare?
Och vi tar in några fat diesel.

Vad händer då.

Permalänk
Medlem

Dynamit Harry
"vilken jädrans smäll"

Permalänk
Medlem

Blixtarna som syns innan den stora explosionen är nog kraftledningar som kortsluter. Ammoniumnitrat behöver nog blandas med något kolväte och sen aktiveras av en annan explosion för att smälla. Om det var en lastbåt så kan det ju vara så att det läckt diesel från fartygets tankar in i lastrummet som sen fick en rejäl tryckvåg från den första explosionen som måste varit något annat.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masseman:

Blixtarna som syns innan den stora explosionen är nog kraftledningar som kortsluter. Ammoniumnitrat behöver nog blandas med något kolväte och sen aktiveras av en annan explosion för att smälla. Om det var en lastbåt så kan det ju vara så att det läckt diesel från fartygets tankar in i lastrummet som sen fick en rejäl tryckvåg från den första explosionen som måste varit något annat.

@Masseman

Du har nog missat nyheterna

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon298854:

"JUST NU: ’Det här liknar Hiroshima’"

"Ja, säkert, vad är det nu för skit nyhetsblaskorna försöker kränga"

Var min första tanke.

Har suttit och letat / kollat material sedan du postade fram tills nu.... sjukt... en hel del lik och annat otrevligt.

https://imgur.com/gallery/2chsYXt

Här finns ett ganska "bra" album, har även del2 som är lite mer graphic

Permalänk
Medlem

Sanslöst. 3.3 på richter.
Trump redan ute och leker expert och påstår att det är en bombattack.
Mina tankar går i alla fall till alla drabbade där. Herregud vad hemskt.

Att det "bara" är 73 döda tror jag inte på när man vet hur folktätt det är där. Tror desvärre att siffran hamnar på över 1000.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Masseman

Du har nog missat nyheterna

Exakt vilken bit av nyheterna menar du? Jag har kollat lite på bbc, svt nyheter och aljazeera. Det skrivs lite olika men ammoniumnitrat verkar de vara överens om. Det mesta jag skrev utgick från det folk skrev längre upp. Ditt inlägg tillför inget till diskussionen.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

Om man vill spränga sina trumhinnor och få en uppfattning om tryckvågen som uppstod:

https://twitter.com/Natsecjeff/status/1290742115367038977

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det låter rimligt med teorin gällande ammoniumnitrat. 2700 ton skulle ge en rejäl jävla smäll. Sen hur rimligt det är att lagra det i stan under flera år är en annan sak.

Att det skulle ha varit en "bombning" låter mindre sannolikt då det hela föregicks av en brand. En medveten riggad bombning skulle troligen ha smällt stort direkt och inte ha föregåtts av bränder. De som gör sådana saker vill att det ska vara tydligt att det var menat.

Får mig i alla fall att tänka på branden i raketbränslefabriken i Nevada 1988. De smällarna var också upp kring 3-3,5 på richterskalan.

Permalänk
Medlem

Här är då fyrverkeribranden och första explosionen innan de förmodade nitraterna detonerar i den större andra explosionen:

https://tuckbot.tv/#/watch/i3qvqj

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Sanslöst. 3.3 på richter.
Trump redan ute och leker expert och påstår att det är en bombattack.
Mina tankar går i alla fall till alla drabbade där. Herregud vad hemskt.

Att det "bara" är 73 döda tror jag inte på när man vet hur folktätt det är där. Tror desvärre att siffran hamnar på över 1000.

Ja, det kommer nog bli många fler döda tyvärr. Man får hoppas att de får hjälp av andra länder om de inte har resurser att ta hand om alla skadade.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Man ser ju vad som liknar (svårt att avgöra skalan) fyrverkerier som blixtrar innan den stora detonationen. Eid-al-fitr infaller väl ungfär nu, så det kan ju stödja teorin.

Eid Al-Adha var i fredags till söndags. Eid al-fitr är efter Ramadan och var några månader sen.

Personligen tycker jag inte att det ser ut som fyrverkerier utan ammunition om man jämför med tidigare fyrverkerilager explosioner samt videon på ammunitionslager som exploderat i Syrien. Jag kan tänka mig att det är sabotage likt vad vi sett i Iran senaste veckorna

Min pappa är från Beirut och jag bodde i Beirut när jag var yngre. Det här var inte den mest folktäta delen av staden utan nära hamnen, vilket förklarar varför man lagrat vad det nu än är man lagrat.

Permalänk

Jo, det där var en riktigt extrem destination. Fyrverkerier skulle aldrig lyckats åsamka det där. 2750ton ammoniumnitrat låter väldigt troligt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Dynamit Harry
"vilken jädrans smäll"

https://www.youtube.com/watch?v=7pBslxH5CwU

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Här är wiki-sidan som listar katastrofer där ammoniumnitrat är inblandat. Den listan ger lite perspektiv till det hela. Intressant nog har de redan uppdaterat med Beirut-händelsen där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_nitrate_disasters

Permalänk
Medlem

haha!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧