Officiellt: Amazon lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Aldrig handlat något från Amazon förutom en bok om PHP för 10 år sen som aldrig blev levererad, vad är det som är så bra med dom? Är det att det är billigast att handla från dom?

Ja, det är min erfarenhet, samt en del grejer hittar jag inte i svenska butiker.

Har till exempel köpt Panasonic Eneloop Pro AAA 4-pack. De kostar 240 kronor på Kjell & Co och 152 190 kronor på Amazon UK. Eller Casio armbandsklocka SGW-600H. Hittade inte den i Sverige när det begav sig, men ser nu att den kostar 1268 kronor på Cdon och 681 851 kronor på Amazon UK.

Och Pioneers externa blu-ray brännare, går jag in på Webhallen är det fortfarande Asus som gäller. Det blev kanske inte billigare, men jag föredrar japanska märken. Utbudet är bra på Amazon, man hittar det man behöver.

För övrigt är tricket att klicka upp listan där man ser alla säljare på den produkt man ska köpa och välja just Amazon, annars vet man aldrig vad man får hem i brevlådan. Det är många som säljer via Amazon, en del seriösa andra mindre seriösa. Finns Amazon själva i listan köper jag alltid av dem, annars måste man hålla på och kolla vilka omdömen som säljaren har fått osv, det är värdelöst.

Har justerat priserna för moms så det blir rätt.
Permalänk
Medlem

Helt underbart. Mer press på kedjorna här och billigare priser till oss = win win

Permalänk
Medlem

@jnsson:

Vi får hoppas att det blir så även här i Sverige.
Amazon Prime för €7 per månad vore riktigt nice, om det blir på samma premisser som i Tyskland/Texas. "Gratis snabbleverans" samt deras streamingtjänst. Saknar den där arge engelsmannen på Top Gear!

Undrar när Amazon.se kommer igång? Är julhandeln 2020 för mycket/för snart att hoppas på?

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Det är nog företag som tiden redan börjar ticka ut för oavsett hur nya aktörer jobbar. Men jag tror inte Amazon kommer styva om kartan så mycket i Sverige. Befintliga större aktörer och mer nischade butiker tror jag kommer behålla en stor lojalitet så länge de fortsätter erbjuda rimlig balans mellan service och priser.

Lågt pris är en konkurrensfördel. Men knappast den ebda - kanske ens den enskilt största - faktorn för att nå ut och bli kvar.

Jag hoppas du har rätt! För jag har gärna kvar företag som Inet, och Webbhallen. Men jag tror även dom kan få det jobbigt, tyvärr!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har vi inga snabba leveranser här i Sverige?

Beställde från Proshop igår vid ca kl 13 och fick avisering idag strax efter kl 10 att paketet fanns att hämta.

Beställer jag från Inet är det hemma inom en till två dagar, det gör det inte mindre irriterande att Svensk bokhandel har drygt två veckors leveranstid eller att det tar minst en vecka att få hem någonting från t.ex. CDON eller Discshop. Amazon USA, Tyskland och Storbritannien har alla extremt brett sortiment (Inet, CDON, Discshop och Adlibris i en och samma butik) och snabba leveranser på allt. Så nej, snabba leveranser från enstaka nischade butiker räcker inte.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har köpt 2 skärmar på Amazon, och sedan skickat tillbaka, lika jobbigt som om jag hade köpt den i Sverige. Bara o gå till o från postombudet. Faktiskt enklare än när jag köpte i Sverige, för då behövde jag ta mig till butiken för o returnera om jag inte ville stå för frakten, vilket Amazon stod för.

Tja, tar längre tid bara. Visst funkar det.
Var skärmarna på över 50 tum? (Vanliga småskärmar under kanske 32 tum syftade jag inte på).

Amazon har jättebra returpolicy. Men tror ändå inte att jag skulle beställa större skärmar därifrån.
Just sådant brukar jag beställa när exempelvis Elgiganten har bra priser och gratis hemleverans ingår. Beror nog på att jag är så jävla lat..

Men givetvis, startar amazon.se upp, är det kanske en annan femma, dvs. bättre. Gällande stora skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Beställer jag från Inet är det hemma inom en till två dagar, det gör det inte mindre irriterande att Svensk bokhandel har drygt två veckors leveranstid eller att det tar minst en vecka att få hem någonting från t.ex. CDON eller Discshop. Amazon USA, Tyskland och Storbritannien har alla extremt brett sortiment (Inet, CDON, Discshop och Adlibris i en och samma butik) och snabba leveranser på allt. Så nej, snabba leveranser från enstaka nischade butiker räcker inte.

Har beställt från amazon.de med hemleverans där Postnord tyvärr skulle leverera hem till dörren.
Beställde på amazon tilläggstjänsten "leverans på lördag". Nädå, inte blev det någon hemleverans på lördagen. Fick ta mig till ICA för att hämta ut paketet följande vecka. Även när jag beställt hemleverans av varorna "mitt i veckan" har Postnord hälften av gångerna inte levererat hem, utan jag fått hämta ut grejorna på ICA istället.

Sådan "sörviss" (service) kan jag gärna slippa. Hoppas det blir bättre med amazon.se, om de skaffar egen infrastruktur här i Sverige.

"Drönare" kan man väl inte hoppas på?
https://www.youtube.com/watch?v=MR9PoBAssw0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Edit: Ser nu att du skrev äggskivare, inte äggskrivare. Måste skaffa nya glasögon!

Det var inte bara du som läste fel...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det lär det inte bli. Det är ju billig eller ingen fraktkostnad därifrån i dag, så med högre moms här, dyrare frakt inrikes generellt, punktskatter och avgifter, så blir det dyrare. Enda fördelarna den svenska butiken kommer att ha är eventuellt lokalanpassat utbud, språkanpassad sida och snabbare frakt (i de fall det skickas från lager i Sverige).

Nu kanske det skiljer sig, men så som vi har det i Storbritannien så har i princip alla som handlar på Amazon också en prenumeration på Amazon Prime, i vilken det (förutom något Netflix-liknande streaming för film och musik, Twitch-förmåner osv) ingår gratis 1-dagsleverans. Det går de minus på men det är en kalkylerad förlust för att få alla att prenumerera. Det är inte alla produkter som är tillgängliga för Prime-leverans, men oftast blir det så att man letar gärna efter dem i första hand (gissar på att det är de som finns i Amazons egna lager... för oftast så står det "leveraras av tredjepart" på de som inte är tillgängliga för Prime-leverans).

Gick nyligen en big data-kurs i Madrid (precis innan corona-grejen) och där snackade de om att Amazon har så avancerade algoritmer att när du tittar på produkter på deras webbsida så flyttar de på de produkter de tror att du kommer köpa till ett varhus närmare dig, redan innan du ens har köpt något. Mycket creepy, men det talar också för att de kommer ha en viss logistisk edge och något av den kanske mest vassa teknologin för logistik i världen vad gäller frakt av denna typ.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Nu kanske det skiljer sig, men så som vi har det i Storbritannien så har i princip alla som handlar på Amazon också en prenumeration på Amazon Prime, i vilken det (förutom något Netflix-liknande streaming för film och musik, Twitch-förmåner osv) ingår gratis 1-dagsleverans. Det går de minus på men det är en kalkylerad förlust för att få alla att prenumerera. Det är inte alla produkter som är tillgängliga för Prime-leverans, men oftast blir det så att man letar gärna efter dem i första hand (gissar på att det är de som finns i Amazons egna lager... för oftast så står det "leveraras av tredjepart" på de som inte är tillgängliga för Prime-leverans).

Jag känner till Prime, men har svårt att tro att det skulle få nån stor utbredning här. Inget jag skulle skaffa i alla fall. Kostnaden för snabb hemleverans från andra butiker i dag är 50-100 kr, och då får man det hem till dörren när man själv väljer. Med Prime så betalar man ju i princip för frakten ändå, om man beställer en gång per månad, och oftare än så lär inte många beställa. De flesta betydligt mer sällan. Så det lönar sig inget vidare för folk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ser mörkt ut för mindre svenska företag. Om ett litet företag säljer 100 produkter, per dag. Behövs en viss marginal, för löner, lokalkostnader osv. Amazon kanske säljer 10.000.000 miljoner produkter per dag, över hela världen. Då behöver dom inte göra mycket i vinst, per produkt. Det blir ändå stora pengar. Svårt att konkurera, med en sån gigant tyvärr!

Kallas för skalfördelar. Kan jämföras med bilmarknaden innan Henry Ford uppfann T-Forden och löpande bandet. Före Ford var bilar något som endast överklassen hade råd med.

Skalfördelar är bra för oss! Jeff B har fattat det där. Han är möjligtvis 2000-talets svar på Henry Ford.

Klart att Amazon innebär ett paradigmskifte, ungefär ett liknande paradigmskifte som slog ut världens största räknemaskinstillverkare, Facit i Åtvidaberg, när "japaneserna" började tillverka miniräknare. Eller när digitalkameran slog ut både Kodak och Agfa. Och ytterligare lite senare när smarta telefoner slog ut dedikerade kameror och videokameror hos allmänheten, för att inte snacka om "mp3-spelare" och PDA som också slogs ut av smartphonen.

Det gäller att hänga med i utvecklingen så man inte blir en utdöd dinosaur/fossil på Nationalmuseum.. Svenska företag får väl ta och skärpa till sig, det duger inte längre med att spela i gärdsgårdsligan när de "stora grabbarna" kommer och spelar boll här på hemmaplan på allvar! Skärper de inte till sig, blir det nog "körrgårn" nästa för de svenska ocker-pris-säljarna!

Hoppas att Amazon.se leder till det bättre för oss stackars "prisvåldtagna" konsumenter!

Permalänk
Medlem

Jag brukade importera 4K och blurayfilmer från Amazon Usa, Amazon sverige är helt ointressant eftersom dom 100% kommer enbart ha svenska släpp, kommer fortfarande importera från Usa. Det som är bra är att de kan bli konkurrens mellan Cdon och Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag känner till Prime, men har svårt att tro att det skulle få nån stor utbredning här. Inget jag skulle skaffa i alla fall. Kostnaden för snabb hemleverans från andra butiker i dag är 50-100 kr, och då får man det hem till dörren när man själv väljer. Med Prime så betalar man ju i princip för frakten ändå, om man beställer en gång per månad, och oftare än så lär inte många beställa. De flesta betydligt mer sällan. Så det lönar sig inget vidare för folk.

Så tänkte jag också förut. Men man får ju Amazons streamingtjänst på köpet. Dvs. en massa filmer och TV-program. Som jag har förstått det. Själv köper jag en massa (nästan för mycket) på amazon.de, så för min del så hade Amazon Prime absolut lönat sig, om det fanns i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Så tänkte jag också förut. Men man får ju Amazons streamingtjänst på köpet. Dvs. en massa filmer och TV-program. Som jag har förstått det. Själv köper jag en massa (nästan för mycket) på amazon.de, så för min del så hade Amazon Prime absolut lönat sig, om det fanns i Sverige.

Ok, jag är ointresserad av strömningstjänster. Har inte tiden och ron till att titta på det viset.

Köp brukar jag gruppera ihop, så även om jag skulle börja beställa mycket på Amazon så hade jag inte gjort det oftare än 5-10 gånger per år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Fade:

Vänta lite här nu, öppet köp osv är till för att skydda konsumenten mot dåliga produkter, dålig QOS testning etc. Så för att tillverkarna håller så pass låg kvalite så att detta behövs så är konsumenterna helt plötsligt bortskämda?

Jag är inget emot öppet köp i sig, jag är emot att det kan ske nästan på vilka grunder som helst med tanke på distanshandelslagen.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Kommer dom lansera B2B med eller är det bara B2C?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Hur mycket snabbare kan leveranserna bli? Så länge företagen lever upp till sina "beställ före klockan X"-löften är paketet framme dagen efter, max en dag extra.

Angående priserna betalar jag hellre dagens priser framför att läsa om dåliga arbetsförhållanden på svenska Amazon istället för i Italien och Tyskland.

Hittade för övrigt denna hög av kritik mot Amazon.

Med ex instabox så finns de gånger jag fått leverans samma dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, jag är ointresserad av strömningstjänster. Har inte tiden och ron till att titta på det viset.

Köp brukar jag gruppera ihop, så även om jag skulle börja beställa mycket på Amazon så hade jag inte gjort det oftare än 5-10 gånger per år.

Att "bunta ihop köp" gör man oftast för att spara fraktpengar. Om frakten är "gratis"/utan extra kostnad så behöver man inte längre tänka så. Dvs. man slipper "planera".

När det gäller streaming så har jag också varit ambivalent, minst sagt. Hinner heller inte glo på en massa. Men för ett halvår sedan, när "kabel-leverantören" höjde priset in absurdum på TV, så sa jag upp hela skiten. Kör numera enbart Netflix som "bonus" utöver de kanaler vi alla betalar för via skatten. Så då är inte det helt fel att slå flera flugor i en smäll och ha Amazon Prime, istället för kabelkanalerna. (Kabelkanalerna kostade 399 per månad, och jag tittar inte ens på linjär TV, hade kvar det av slentrian i för många år).

Netflix, som jag hade vid sidan om, tillsammans med ett framtida eventuellt Amazon Prime för €7 per månad, är hälften mot vad jag betalade för "kabel-TV", och bonusen med Prime är "gratis" leveranser på grejor man köper.

Cirka halva priset totalt alltså mot gamla "kabel-TV". Så inte enbart detaljhandeln bör oroa sig för Amazon.se, även "kabel-leverantörerna"!

Netflix tog kål på videouthyrarna, Amazon kanske tar kål på affärerna som säljer till överpris, samt biter som "Cujo" på tv-leverantörerna?

Ska bli spännande, minst sagt!
Misstänker att Amazon.se kommer att skapa en nyttig konkurrens här i Sverige, både när det gäller prisnivå, service och utbud. Sverige är inte längre en "skyddad verkstad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Att "bunta ihop köp" gör man oftast för att spara fraktpengar. Om frakten är "gratis"/utan extra kostnad så behöver man inte längre tänka så. Dvs. man slipper "planera".

Jag gör det för att slippa uthämtning/mottagning. Jag avskyr att vara låst tidsmässigt och platsmässigt på min fritid, och tycker det är jobbigt att behöva ta mig till utlämningsställen för att hämta paket. Så jag drar mig för att göra det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Amazon Prime har jag haft i evigheter. Mest för twitch prime (gratis sub per månad, gratis spel, in game loot osv), men också leveransfördelar, ljudbokspriser, utval, streamingtjänster.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns redan ett logistikcenter i Köpenhamn, allt jag köpt genom Amazon har historiskt gått därigenom. Köpenhamn är dessutom den enda flyg-hub i Skandinavien så känns logiskt att ha ett i Sverige också.

Du menar alltså att Amazon redan har ett lager i Köpenhamn? Har väldigt svårt att tro det eftersom Amazon inte ens finns etablerade i Danmark. Vad menar du med "flyg-hub"? Finns väl många "flyg-hubbar" runt om i Norden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Jag är inget emot öppet köp i sig, jag är emot att det kan ske nästan på vilka grunder som helst med tanke på distanshandelslagen.

"vilka grunder som helst", well tror inte så många lämnar tillbaka produkter som lever upp till förväntningarna. Förväntningarna på produkterna grundar sig ofta i marknadsföring från tillverkaren eller hur säljaren i en butik framställer varan. Om de inte kan framställa produkten på ett korrekt sätt så att konsumenten blir besviken på produkten så är ju inte det direkt konsumentens fel. Nu ska vi också tänka på att alla människor tillhör inte vår generation och ser på mängder av reviews etc. Utan de allra flesta förlitar sig på information från säljare och tillverkare...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade:

"vilka grunder som helst", well tror inte så många lämnar tillbaka produkter som lever upp till förväntningarna. Förväntningarna på produkterna grundar sig ofta i marknadsföring från tillverkaren eller hur säljaren i en butik framställer varan. Om de inte kan framställa produkten på ett korrekt sätt så att konsumenten blir besviken på produkten så är ju inte det direkt konsumentens fel. Nu ska vi också tänka på att alla människor tillhör inte vår generation och ser på mängder av reviews etc. Utan de allra flesta förlitar sig på information från säljare och tillverkare...

Då det kostar att bibehålla en viss kvalitet tycker jag det är sunt förnuft att inte förvänta sig för mycket en produkt man betalt relativt lite för.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Då det kostar att bibehålla en viss kvalitet tycker jag det är sunt förnuft att inte förvänta sig för mycket en produkt man betalt relativt lite för.

Så du menar att exempelvis all elektronik är så pass billig så att alla kunder ska förvänta sig att en produkt inte håller vad tillverkare och säljare lovar? Ja det låter ju verkligen vettigt, eller?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Amazon Prime har jag haft i evigheter. Mest för twitch prime (gratis sub per månad, gratis spel, in game loot osv), men också leveransfördelar, ljudbokspriser, utval, streamingtjänster.

Vadå får du gratis snabba leveranser till Norge via Prime från Tyskland?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Om man tycker att det är toppen att Amazon kommer hit och att det är fantastiskt att man kan spara 27kr på sin laddsladd eller köpa ultralyx-toapapper billigt så bör man tänka efter ordentligt, för att inte vara en fullständig hycklare, innan man gnäller över att det kostar 150kr att träffa en läkare eller att skolmaten inte är top notch.

Det är inte en korrelation som A->B (läses som: ”A leder till B) utan snarare A->B->C->D men det hänger ihop i allra högsta grad. Det är ett stort steg åt fel håll ifall långsiktig välfärd är målet, tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Vad har hänt med prime video? Har tidigare signat upp för prime nån gång om året för att se på grand tour och har då varit på engelska. Nu när jag tog prime igen är ALLT i appen på tyska, har provat välja både engelska och svenska som språk i min amazon-profil men ändå är allt på tyska nu, både på min shield och smart-TV.

Inte nog med att hela menysystemet nu ser ut som någon slagit slumpmässigt på tangentbordet och man får gissa/testa vad allt gör, dessutom så är 95% av innehållet ENBART med tyskt tal. Helt fucked up nu ju........

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Runqen:

Om man tycker att det är toppen att Amazon kommer hit och att det är fantastiskt att man kan spara 27kr på sin laddsladd eller köpa ultralyx-toapapper billigt så bör man tänka efter ordentligt, för att inte vara en fullständig hycklare, innan man gnäller över att det kostar 150kr att träffa en läkare eller att skolmaten inte är top notch.

Det är inte en korrelation som A->B (läses som: ”A leder till B) utan snarare A->B->C->D men det hänger ihop i allra högsta grad. Det är ett stort steg åt fel håll ifall långsiktig välfärd är målet, tycker jag.

Samtidigt, gick Tyskland under och blev ett sämre land när Amazon kom dit? Företaget har sina problem i hemlandet USA men arbetsmarknaden och samhället var än sämre innan Amazon startades. Vill inte försvara Amazon, det gör de bra själva, men är ju inte som att Tyskland gått under. Tvärtom snarare.

Skulle inte förvåna mig om 9/10 Swecklockare kör Amazon Prime om ett år. Vanlig handel kommer inte försvinna, men butiker som inte utmärker sig och har dålig kundvård kommer riskera att gå under. Folk är så innarbetade att åka och handla på Rusta, Dollar Store och liknande lågprisbutiker, handla på ICA, Coop och Lidl för sin veckohandel. Kedjor som Elgiganten, Jula, Clas Ohlson, gamla avlidna Expert och framförallt Ikea och Jysk har spridit sig i landet och har redan konkurrerat ut mindre butiker. Nästa steg i utvecklingen när Svenska ÅFar tvingas online. Kapitalism FTW!

Finns risker helt klart, men jag har svårt att tro att Amazon skulle jaga varenda liten butik i, säg bortglömda Åmål, att varenda butik konkurreras ut. Stadscentrum har haft problem att få butiker sedan köpcentrum och säljladorna kom.

Antalet människor på fulfillment centers lär minska när robitik och själ körning utvecklats mer. Att låta människor göra sådana enkla jobb är ett enormt resursslöseri, om personen i fråga är kapabel att utföra ett mer avancerat jobb. Nu menar jag inte att vara otrevlig mot de som utför enkla jobb men teknologisk utveckling kommer göra att dessa försvinner. Jobb försvinner hela tiden trots allt, på gott och ofta ont för den enskilde arbetstagaren.

Nu blev det lite längre än tänkt. Stora frågan är ju hur svenska konsumenter reagerar. Avundsjukan från Norge gör sig redan uppenbar iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Ja, det är min erfarenhet, samt en del grejer hittar jag inte i svenska butiker.

Har till exempel köpt Panasonic Eneloop Pro AAA 4-pack. De kostar 240 kronor på Kjell & Co och 152 190 kronor på Amazon UK.

Du kunde ha köpt ett 4-pack Ladda AAA från Ikea som kostar 69:- och som många hävdar är just Eneloop Pro....

Och om de inte är Eneloop Pro så är skillnaden väldigt liten. Till ett klart lägre pris.

Permalänk
Medlem

Även om jag kan förstå små näringsidkare som eventuellt drabbas, så är detta bara ett steg i utvecklingen. Effektivisering som därmed kan driva priser nedåt. Alltså Amazon gör inget som ingen annan redan gör. Dom gör det bara på en större skala.

Jag har handlat från Amazon.de kanske 5 gånger senaste två åren. Fungerar mycket bra. Speciellt när man slipper att PostNord ska hantera paketet, så kommer det fram i tid till och med. Man kan få snabbfrakt till dörr för bara 80 kr. Från Tyskland till min dörr på mindre än ett dygn. Mitt senaste paket från PostNord inrikes slarvade dom bort i 4 dagar...