Krönika: Amazons påverkan på den svenska marknaden

Permalänk
Inaktiv

Svt släppte nyss en artikel att Amazon bekräftar lansering i Sverige! Kommer detta innebära att vi slipper betala för den dyra frakten ifrån USA? Ifall man beställer något där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Svt släppte nyss en artikel att Amazon bekräftar lansering i Sverige! Kommer detta innebära att vi slipper betala för den dyra frakten ifrån USA? Ifall man beställer något där?

Varför skulle du få billigare frakt från USA för att amazon öppnar en site i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fribeloppet för moms är väl fortfarande 320 000 kr, de företag inom EU som säljer för mer till Sverige ska betala Svensk moms och Amazon säljer för mer än 320 000 kr i Sverige och de lägger på korrekt moms redan när du handlar inom EU så det blir ingen skillnad där.
Att vissa saker inte skickas hit är väl främst för att det inte är Amazon som säljer dem utan att det handlar om nån småhandlare på deras "marketplace" som inte vill ha administrationen som krävs eller att det är varor som är bökiga att frakta typ farligt eller skymmande gods som skulle göra transportkostnaden väldigt hög.

Skrivet av SUMITOMO:

Du betalar redan svensk moms idag när du handlar från amazon DE/UK, så det är ingen skillnad (undantaget kemikalieskatt)

Det mesta av sånt som innehåller batterier skickar inte amazon, förutom telefoner.
Om det kan ha varit nåt sånt du kollat på.

hårddiskskatten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

hårddiskskatten ?

Finns ingen sådan skatt.
Det du förmodligen tänker på är privatkopieringsersättning som är 80kr för HDD över 80GB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Disney:

hårddiskskatten ?

Det är ingen skatt utan en avgift som hanteras av en intresseorganisation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Kemikalieskatt och copyswede avgifter höjer priset i Sverige, meningslöst att handla från svensk amazon, hur man än vrider å vänder på skiten kommer tyska amazon vara billigare av just avsaknaden av dessa.

Tycker vi ska alla faktiskt handla utomlands när det är prisvärt för att sätta press på regeringen att ta bort alla sådana hittepå avgifter. Jag vill stödja svenska handeln men man måste också förstå att det kommer inte finnas något slut med dessa absurda avgifter som för någon anledning bara vi i Sverige ska straffas av.

Köper du vitvaror från Amazon? Jag har försökt hitta någon som köpt en tvättmaskin från utlandet för att slippa kemikalieskatten, så många frågor. Hur sköttes installationen? Vem bar upp den? Hur forslades den gamla bort? Vad kostade detta. Men jag har hittills aldrig hittat någon...

Sett till vilka varor som det faktiskt utgår kemikalieskatt på och vad den faktiska extrakonstnaden på dessa blir så kan jag inte förstå folk som blir så upprörda att de hellre beställer datorskärmar eller TV-apparater från Tyskland.... Måste ha mer tid än pengar, för när den nya skärmen har ips-backbleed och man behöver skicka den tillbaka till Amazon... Allt annat än roligt eller snabbt...

Permalänk
Rekordmedlem

Vitvaror har en skatt på 11 kr/kg och ett maxbelopp på 440kr.
Och om tillverkaren inte använder vissa gifter i produkten så får de också göra avdrag på skatten upp till 90% så kemikalieskatten är inget som påverkar priset särskilt mycket såvida man inte vill skicka med en massa gifter ingen vettig köpare vill ha in i hemmet
https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Beror på hur Amazon kommer att handla, är de baserade i länder med lägre moms/skatt och skeppar från lager i Sverige kan de störa ut handeln totalt. Tvingas de sälja under svensk flagg och svensk moms/skatt kommer CDON springa gråtandes till konkurrensverket.

CDON säljer i dagsläget redan åt andra försäljare som en plattform, precis som Amazon (man ser inte att det är en tredjepartsprodukt). Men CDON har inte kundtjänsten som Amazon har, CDON som vägrar DOA ärenden på PC hårdvara bland annat och oftast hänvisar direkt till tillverkaren och vägrar sina reklamationsansvar som butik.

CDON har till och med raderat all kontaktinformation, den lilla som fanns, från sin Kontakt sida https://cdon.se/kundservice/support/ . Man hänvisas till deras FAQ chatbot. Har man tur kan man till slut få skicka ett email/chatta med en människa.

Så Inet, Komplett, Webhallen. De stora kommer nog inte att störas så mycket. Men CDON? De kommer nog ryka om ett par år efter Amazon anländer med kraft.

CDON är dock dubbelt så stor som Inet om man tittar försäljningsmässigt (egen fsg + marknadsplats). CDON kan hålla lägre kommission än Amazon vilket borde leda till minst lika bra priser som Amazon iallafall på återförsäljarnas varor så varför skulle jag köpa på Amazon då? Deras kundtjänst är inte att föredra jämfört med att prata direkt med återförsäljaren (beroende på dock vilken återförsäljare) enligt min erfarenhet. Jag tror att när fler handlare nu börjar investera i att bygga integrationer så kommer CDON snarare att gynnas än tvärt om. Hoppar man på tåget om marknadsplats kan man lika gärna ta så många kanaler som möjligt (t.ex Inet som både finns på CDON och Elgiganten), kan man då även få lägre kommission och bättre support med integrationen ja då är saken biff.

Det som jag tror Amazon kommer vinna på utöver varumärket är deras Prime medlemskap som är väldigt bra och som binder upp kunder på ett effektivt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Kemikalieskatt och copyswede avgifter höjer priset i Sverige, meningslöst att handla från svensk amazon, hur man än vrider å vänder på skiten kommer tyska amazon vara billigare av just avsaknaden av dessa.

Tycker vi ska alla faktiskt handla utomlands när det är prisvärt för att sätta press på regeringen att ta bort alla sådana hittepå avgifter. Jag vill stödja svenska handeln men man måste också förstå att det kommer inte finnas något slut med dessa absurda avgifter som för någon anledning bara vi i Sverige ska straffas av.

Om Amazon etablerar sig i Sverige (Fast driftsälle) kommer de behöva lägga på svenska avgifter vare sig de skickar det från Tyskland eller annat land.

Permalänk
Medlem

Precis blivit anställd på Amazon, så vi får se vart det bär av. (I det högre segmentet)
Utan att säga för mycket så verkar det grymt intressant och deras svenska ”approach” är ganska nice och har bra baktanke bak sig...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Allt jag handlar är betydligt billigare. Ett aktuellt exempel är Siemens/Bosch original dammsugarpåsar (otroligt mycket bättre än pirat) där jag på tyska Amazon får 16st för under 250kr. Mediamarkt (som ett exempel) tar 150kr för 4st. Snacka om att ockra!

16 påsar, hur mycket dammsuger du? Det motsvarar typ 2 års förbrukning för mig

Permalänk
Medlem

2% i svensk skatt är vad dessa företag i snitt betalar.
2%

Hur kan man se det som rättvis konkurrens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Precis blivit anställd på Amazon, så vi får se vart det bär av. (I det högre segmentet)
Utan att säga för mycket så verkar det grymt intressant och deras svenska ”approach” är ganska nice och har bra baktanke bak sig...

Hur ser du på att du kommer medverka till skatteflykt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

16 påsar, hur mycket dammsuger du? Det motsvarar typ 2 års förbrukning för mig

Inte så svårt att förbruka mer än 16st per år. Hade själv för några år sedan en hund och två innekatter...gick minst 1 påse i månaden. Under fällperioder runt 2-3 den månaden.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Zyces:

Precis blivit anställd på Amazon, så vi får se vart det bär av. (I det högre segmentet)
Utan att säga för mycket så verkar det grymt intressant och deras svenska ”approach” är ganska nice och har bra baktanke bak sig...

Jag ber att få gratulera.

De "riktiga" jobben på Amazon är det nog ingen som klagar på. De betalar bra för kvalificerad arbetskraft och erbjuder ett arbetsklimat i stil med valfritt modernt teknikföretag, som jag förstått det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

För min del får CDON gärna falla. De var bra en gång i tiden, men efter år av att försöka bli Sveriges Amazon så har de nästan blivit patetiskt dåliga. Vill jag ha Amazon, ja då väljer jag så klart Amazon och inte något wannabe Amazon.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Rekordmedlem

Amazon har en fruktansvärd företagskultur, de prioriterar endast pengar och att betala skatt ska undvikas till varje pris så de lär väl antagligen kosta pengar för samhället i stället för att ge nått tillbaka, de lär ju utnyttja bidragssystem och olika anställningsformer till max.
https://www.nytimes.com/2015/08/16/technology/inside-amazon-w...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@olle1884:
Förstår inte alls vad du menar.
Jag betalar fortfarande skatt i Sverige, då jag är anställd här.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mrqaffe:

Amazon har en fruktansvärd företagskultur, de prioriterar endast pengar och att betala skatt ska undvikas till varje pris så de lär väl antagligen kosta pengar för samhället i stället för att ge nått tillbaka, de lär ju utnyttja bidragssystem och olika anställningsformer till max.
https://www.nytimes.com/2015/08/16/technology/inside-amazon-w...

Till skillnad från alla svenska företag som bedriver välgörenhet och inte alls missbrukat exempelvis permitteringar under våren och sommaren.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Meantek:
Ja, fick ca 20% mer i lön på Amazon än på mitt ”nuvarande” jobb, och det är typ samma arbetsuppgifter.
Har med hört att de har bra arbetsklimat, har en kompis som jobbar på det tyska Amazon, och han har det riktigt bra, och har gått upp snabbt i hierarkin.
Tror att man kan gå upp långt i dessa företag om man visar framfötter, så jag är grymt taggad.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Självklart måste Amazon följa samma regler och lagar som finns för övriga företag i Sverige. Sedan får man inte glömma bort att det bör innebära ett större utbud samt i vissa fall lägre priser för oss kunder. Just det högre utbudet för den svenska marknaden är en ganska stor grej tycker jag.

Svårare för vissa konkurrenter, ja, sannolikt men vi kan väl för sjutton inte börja hindra och förbjuda amerikanska företag från att börja etablera sig i Sverige? "Kommunism 2.0", jag tror inte på ett sådant system men däremot får vi inte vara för mesiga med lagar och regler. Det är väl ca 10 miljoner människor i USA med släktingar i Sverige minst, ganska fascinerande, jag tror mera på ett närmare samarbete istället för att börja förbjuda amerikanska företag att etablera sig här.

Att vi har en debatt och att vissa blir ganska upprörda är däremot ganska kul, mera sådant.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: du menar som inte IKEA, HM etc gör.... du är rolig...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Stan Carley:
Beror på skicket på hemmet med, baby boomer fuskbyggen är inte roliga att bo i. Måste dammsuga ca 2-3 gånger i veckan. Väggar av etonit-plattor och mystiskt borttappad historik om lägenheten. Radonmätningar etc försvunnit.

Går åt en del.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Meantek:

Till skillnad från alla svenska företag som bedriver välgörenhet och inte alls missbrukat exempelvis permitteringar under våren och sommaren.

Skrivet av Zyces:

@mrqaffe: du menar som inte IKEA, HM etc gör.... du är rolig...

De flesta multinationella företag gör så men Amazon riktar in sig på att få bort småföretag som faktiskt betalar skatt, man måste vara över en viss storlek för att slippa skatt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När Amazon väl öppnar här är dom en lika stor del av den svenska marknaden som t.ex Komplett, så sett att dom inte heller är ett svenskt företag.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Hahaha, vilka svenska företag i Sverige betalar inte skatt menar du?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyces:

@Meantek:
Ja, fick ca 20% mer i lön på Amazon än på mitt ”nuvarande” jobb, och det är typ samma arbetsuppgifter.
Har med hört att de har bra arbetsklimat, har en kompis som jobbar på det tyska Amazon, och han har det riktigt bra, och har gått upp snabbt i hierarkin.
Tror att man kan gå upp långt i dessa företag om man visar framfötter, så jag är grymt taggad.

Fast kritiken mot hur amazon behandlar anställda handlar om lagerarbetarna.

Permalänk
Medlem

@Meathim:
I andra länder ja, men nu har vi i Sverige ett ganska bra skydd mot just det.
Som jag är säker på att ett stort företag som Amazon (måste) kommer att följa.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast kritiken mot hur amazon behandlar anställda handlar om lagerarbetarna.

behandlade

Permalänk
Medlem

@makatech: exakt!!!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch