Tvättmedel - BÅDE billigt och bra?

Permalänk
Avstängd

Tvättmedel - BÅDE billigt och bra?

Jag är ute på jakt efter STOOOR förpackning tvättmedel (minst 10 kg) och funderar på hur det förhåller sig då med pris och kvalité. Exempelvis hittade jag något varumärke på ÖoB som heter "Effekt" där du får 10 kg för 99 kr (9,9 kr/kg) vilket låter alldeles för bra för att vara sant. Någonstans måste kvalitén kompromissas i själva tvättmedlet, eller?

Finns det något särskilt tvättmedelsmärke som inriktar sig på just storpack av tvättmedel där kg-priset kan gå ner sig lite? Annat tvättmedel jag hittat är 10 kg för 399 kr vilket ger cirka 40 kr/kg. Är det ett mer "rimligt" pris i kvalité? Tvättmedel i all enklehet verkar ju handla om enzymer, (non)tensider, och eventuellt parfym (vilket jag struntar i då jag har det i sköljmedlet).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Personligen märker jag ingen skillnad alls på billig eller dyr tvättmedel. All input jag har tyvärr 😅

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är ute på jakt efter STOOOR förpackning tvättmedel (minst 10 kg) och funderar på hur det förhåller sig då med pris och kvalité. Exempelvis hittade jag något varumärke på ÖoB som heter "Effekt" där du får 10 kg för 99 kr (9,9 kr/kg) vilket låter alldeles för bra för att vara sant. Någonstans måste kvalitén kompromissas i själva tvättmedlet, eller?

Finns det något särskilt tvättmedelsmärke som inriktar sig på just storpack av tvättmedel där kg-priset kan gå ner sig lite? Annat tvättmedel jag hittat är 10 kg för 399 kr vilket ger cirka 40 kr/kg. Är det ett mer "rimligt" pris i kvalité? Tvättmedel i all enklehet verkar ju handla om enzymer, (non)tensider, och eventuellt parfym (vilket jag struntar i då jag har det i sköljmedlet).

Om du köper en tvål och handtvättar så kan du komma ner ännu mer i pris.

Oftast i stora paket så är det utblandat med annat.
Största problemet är nog att folk använder mer tvättmedel än dom behöver då kläderna oftast inte ens är skitiga när dom tvättar dom.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

ÖoB säljer även storpack av ex.vis Via. Inte 10kg, men du kan ju köpa 2st istället.
6.815kg för 135kr.

Permalänk
Medlem

Brukar köpa 3 st paket a 1 kg för 99 kr, eller är det 5 paket? Nåja, på ICA Maxi iallafall. Antar att alla ICA Maxi har det erbjudandet emellanåt.

Doserar knappt 25 ml, en fjärdedels dl alltså till en full maskin. Och det är mer än den rekommenderade mängden. 5 - 10 ml är rekommenderat. Vet inte varför jag envisas med att överdosera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är ute på jakt efter STOOOR förpackning tvättmedel (minst 10 kg) och funderar på hur det förhåller sig då med pris och kvalité. Exempelvis hittade jag något varumärke på ÖoB som heter "Effekt" där du får 10 kg för 99 kr (9,9 kr/kg) vilket låter alldeles för bra för att vara sant. Någonstans måste kvalitén kompromissas i själva tvättmedlet, eller?

Finns det något särskilt tvättmedelsmärke som inriktar sig på just storpack av tvättmedel där kg-priset kan gå ner sig lite? Annat tvättmedel jag hittat är 10 kg för 399 kr vilket ger cirka 40 kr/kg. Är det ett mer "rimligt" pris i kvalité? Tvättmedel i all enklehet verkar ju handla om enzymer, (non)tensider, och eventuellt parfym (vilket jag struntar i då jag har det i sköljmedlet).

Brukar kör på Ica´s Basic tvättmedel 1kg kostar 11kr.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

Vikten på tvättmedlet säger ingenting om hur det är, bra, dåligt, billigt eller dyrt.

Det är doseringen per tvätt kontra pris som avgör prisvärdheten och sedan givetvis att man är nöjd med tvätteffekten. Billiga tvättmedel brukar inte sällan ha 2-5ggr så hög dosering utan bättre tvätteffekt (ibland sämre) och är alltså alltför ofta ett dåligt köp även om det verkar billigt vid inköp.

Värt att tänka på är att samma tvättmedelsmärke kan ha helt olika doseringar på olika föpackningar, och då sälja stora, utspädda sorter för kunden som tror mycket är bra, och miniförpackningar som är mycket mer koncentrerat för de medvetna kunderna som inte vill bära hem onödiga utfyllnadsmedel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Skona miljön och spara pengar genom att inte tvätta nått som inte är smutsigt.
Jag tycker inte det är särskilt stor skillnad i kvalitet mellan olika tvättmedel, de som innehåller blekmedel/vitmedel gör ju egentligen inte tvätten renare utan maskerar bara fläckarna som är kvar..
och sköljmedel är mest bara en totalt onödig miljöskadlig parfymsoppa.
Hur mycket tvättar du om det är så viktigt med jätteförpackningar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

En mycket viktig sak är att om man har ull eller silke i några av sina kläder så ska man absolut inte använda "vanliga" tvättmedel som nästan alla innehåller enzymer för att bryta ner proteinfläckar från mat, eller t ex blod. Eftersom ull och silke är keratin så angriper enzymerna även dessa fibrer och förstör de över tid. Därför finns det särskilda medel för ull. Jag använder Sonett https://www.bodystore.com/tvattmedel-ull-och-silke-1-liter/A9... som gör rent men ändå får ullen att hålla länge.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vikten på tvättmedlet säger ingenting om hur det är, bra, dåligt, billigt eller dyrt.

Det är doseringen per tvätt kontra pris som avgör prisvärdheten och sedan givetvis att man är nöjd med tvätteffekten. Billiga tvättmedel brukar inte sällan ha 2-5ggr så hög dosering utan bättre tvätteffekt (ibland sämre) och är alltså alltför ofta ett dåligt köp även om det verkar billigt vid inköp.

Värt att tänka på är att samma tvättmedelsmärke kan ha helt olika doseringar på olika föpackningar, och då sälja stora, utspädda sorter för kunden som tror mycket är bra, och miniförpackningar som är mycket mer koncentrerat för de medvetna kunderna som inte vill bära hem onödiga utfyllnadsmedel.

Håller med "dos" är intressantare än kvantitet.

Tycker en del billigare tvättmedel kan göra kläderna noppriga och bleka (blekmedel även i "color" varianter)
Inte värt att förstöra sina kläder. Vissa medel kan innehålla kemikalier som ger allergiska reaktioner också.

Man kan ju tvätta med Såpa till och med om man vill

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kör själv med detta tvättmedel: https://www.öob.se/hushall/tvatt-kladvard/tvattmedel/tvattmed...
Spar 4,5 eller 5KG fosfatfritt funkar bra för mig som annars har problem med att de flesta tvättmedel kliar.
De brukar säljas i 4,5 samt 5KG senast fick jag 5KG ett äldre paket som börja ta slut var 4,5KG.

Vad du än gör köp inte tvättmedlet "Bra" det kliar något fruktansvärt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Sonett är rätt ensamma om att ha något som heter "ullkur" som i princip är naturligt lanolin (ullfett) i en emulsion. Togs fram för de som använder ullblöjor som tvättas väldigt mycket men även jag kan intyga att t ex vältvättade ullstrumpor blir som nya och mjuka som en babys rumpa. Används som ett sköljmedel efter tvätt där grejerna får ligga en stund och suga åt sig av ullfettet (som ju annars tvättas bort av tvättmedlet, lite i taget vid varje tvätt).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att tvättmedel är färskvara så att säga. Tensiderna är stabilast några månader efter att ha exponerats till luft (fuktighet i luften). Sex månader efter produktion avtar effektiviteten och pulver t.ex. klumpar mer och fastnar på kläder osv...

Flytande har upp mot 18 månaders stabilitet från produktion innan effektiviteten avtar.

Permalänk
Medlem

Man kommer långt med vädring om man kan hänga ut kläder regnfria nätter eller under dagar. Solblekning blir ett annat i-lands problem istället.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker inte det är särskilt stor skillnad i kvalitet mellan olika tvättmedel, de som innehåller blekmedel/vitmedel gör ju egentligen inte tvätten renare utan maskerar bara fläckarna som är kvar..

Det där stämmer ju inte.

Blekmedel innehåller ämnen som bryter ner många biologiska ämnen som ofta utgör fläckar eller missfärgningar. Oftast är det nån form av perkarbonat. Ingen maskering, utan rengöring, precis som tvättmedel i övrigt.

Vitmedel är inte till för att dölja fläckar, utan för att återställa vitheten i tyg som inte är naturligt vitt, där den vita färgen försvinner i tvätten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S