Köpa aktier i AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Verkligen, känns som Q2 borde ha gått väldigt bra. Beroende på kurs på fredag så blir det att köpa på mig lite till.

När pengarna finns på kontot och man har råd att köpa så är det alltid varit en tillfällig topp sen har det ju iofs vänt tillbaka igen , kanske köper, missade tyvärr den stora uppgången med några månader (hade funderat på att köpa en lång tid) men är iaf 174% + i dagsläget.

Skrivet av anon200632:

Det är som med bitcoin, jag köpte för några tusen när de kostade runt 20kr st för herrans massa år sedan.
Jag ruvar än på de.

Skrivet av Pelegrino:

Ponera att några 1000 är 4000. Det skulle isåfall vara 200 BTC som idag är 13 miljoner kronor, trots nedgången. Har lite svårt att tro dig att du skulle fortsätta hålla på dem.

Skrivet av anon200632:

@Pelegrino
Varför ska jag sälja något jag knappt betalat för.
Jag är glad om det blir ett par tusen +.

Och jag behöver inte några miljoner till, har så jag klarar mig.

Går i pension om ca 10 år och då är jag 50.

Skrivet av joakim99:

Varför skulle du inte sälja? Det är väl inte fel att säkra en vinst av den här storleken? jag har svårt att tro att du gör särskilt lika många bra investeringar än vad du har gjort med dessa bitcoins.

Skrivet av anon200632:

Gör många bra affärer så jag går runt.

Skrivet av joakim99:

Det betvivlar jag inte alls, fast hur många av dessa affärer innebär en avkastning på 3-6 tusen gånger insatt kapital? Att känna sig nöjd med att få ut 40 kr styck för dina bitcoin när de idag är värda runt 60 tusen styck känns märkligt. Om inte annat så kan du väl tidigarelägga din pension ytterligare några år?

nästan 17miljoner i bitcoin pensionsfonden om dom ligger kvar, hade personligen testat på att gå ner i arbetstid/känna om det fungerar en period speciellt med alla andra bra affärer så borde du kunna leva på avkastningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Verkligen, känns som Q2 borde ha gått väldigt bra. Beroende på kurs på fredag så blir det att köpa på mig lite till.

Jag som funderade på sälja då 😂

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

AMD har gått förbi Intel efter ett stort skutt uppåt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

AMD har gått förbi Intel efter ett stort skutt uppåt

Är inte intel fortfarande värt mycket mer än amd? När jag kollade tidigare idag så var det en faktor 4 eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är inte intel fortfarande värt mycket mer än amd? När jag kollade tidigare idag så var det en faktor 4 eller något sådant.

Jo det är dom efter alla år dom har dominerat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

AMD har gått förbi Intel efter ett stort skutt uppåt

Nej.

Intels börsvärde är cirka 260 000 miljoner USD
AMDs börsvärde är cirka 70 000 miljoner USD.

Så Intel är en bra bit större. Även om
AMDs kursutveckling varit stark senaste åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av den nordiska vikingen:

För cirka 3 månader sedan frågade jag mina föräldrar om de kunde hjälpa mig att köpa aktier i AMD (20kkr) eftersom att jag är under 18. Det glömdes bort och nu 3 månader senare ser jag att aktien har ökat med 60% :/
Tror ni fortfarande att det är värt att köpa? Eller är det mindre chans att den stiger nu när den redan har gått upp så mycket??
Det känns ju iaf som att det går bra med företaget.. samarbete med Microsoft och Intel och snart kommer väl PS5. Processormarkmaden håller ju också på att jämna ut sig mellan AMD och Intel.

Vid klassiska investeringar är det ju klokt att diversifiera... en anledning till att koncepten fonder och fondförvaltning existerar.

Vill man begränsa ägande i olika bolag så är det ju perfekt läge med följande inom high-tech, då det är så pass få bolag att bevaka :

* AMD
* Intel
* ARM
* ... och varför inte Nvidia ... (se länk nedan) 😉

Rykte: Nvidia ämnar köpa ARM

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej.

Intels börsvärde är cirka 260 000 miljoner USD
AMDs börsvärde är cirka 70 000 miljoner USD.

Så Intel är en bra bit större. Även om
AMDs kursutveckling varit stark senaste åren

Nu menar jag börskurvan inte hela kapitalet företaget har. Hade det varit så jäkla enkelt så hade många företag kursat för länge sedan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Nu menar jag börskurvan inte hela kapitalet företaget har

Fast börskursen är i sammanhanget rätt så ointressant. Det är börsvärdet som är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast börskursen är i sammanhanget rätt så ointressant. Det är börsvärdet som är intressant.

Så om du köper/säljer aktier så är det skit samma om det är lågt eller högt menar du?
Jag håller inte med

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Så om du köper/säljer aktier så är det skit samma om det är lågt eller högt menar du?
Jag håller inte med

Det är inte det jag menar. Det jag invände mot var att du felaktigt hävdade att amd hade gått om intel. I det sammanhanget är kursen ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Så om du köper/säljer aktier så är det skit samma om det är lågt eller högt menar du?
Jag håller inte med

Ja om vid jämförelse av olika aktier är det ointressant vilken kurs de står i.

En aktie är en andel i ett aktiebolag. Hur många andelar ett aktiebolag är uppdelat i skiljer sig åt.

Så om företag A altievärde är 100 000 kr och det är 100 andelar så är varje aktie värd 1000 kr.

Om företag B aktievärde är 1 000 000 kr och andelarna är 1 000 000 stycken är varje aktie värd 1 kr.

Att titta på företag A kurs för en enskild andel och jämföra med B och därefter hävda att A är mer värt än B är felaktigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Sålde precis av mitt innehav vid 62 USD per aktie. Jag tror på AMD långsiktigt men det här börjar kännas som omotiverade hype-nivåer.

Nu är ju aldrig tidigare utveckling en indikation på framtida utveckling, men 3 av de 5 senaste kvartalsrapporterna har vi sett en tydlig drop av aktiekursen precis efter kvartalsrapporten, rsten av gångerna her det legat platt på kort sikt.

Kommer nog gå in i AMD igen sedan när kvartalsrapporten väl kommit ut, och kursen korrigerats att matcha verkligheten. Känns inte sannolikt att jag kommer att missa en uppgång genom att gå ur just nu, men visst ska jag inb4 big navi och konsollsläppen igen.

(R) i diagrammet avser när kvartalsrapporterna kommit ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

När pengarna finns på kontot och man har råd att köpa så är det alltid varit en tillfällig topp sen har det ju iofs vänt tillbaka igen , kanske köper, missade tyvärr den stora uppgången med några månader (hade funderat på att köpa en lång tid) men är iaf 174% + i dagsläget.

Fin dag att handla idag, brukar sällan vara det vid lön kan jag tycka. Just AMD steg kraftigt (ca 15% i skrivande stund) så sålde av allt jag hade. Köpte Intel, som när jag köpte, hade tappat ca 17%.

Skrivet av Bulan75:

Jag som funderade på sälja då 😂

Haha.

Skrivet av pv2b:

Sålde precis av mitt innehav vid 62 USD per aktie. Jag tror på AMD långsiktigt men det här börjar kännas som omotiverade hype-nivåer.

Nu är ju aldrig tidigare utveckling en indikation på framtida utveckling, men 3 av de 5 senaste kvartalsrapporterna har vi sett en tydlig drop av aktiekursen precis efter kvartalsrapporten, rsten av gångerna her det legat platt på kort sikt.

Kommer nog gå in i AMD igen sedan när kvartalsrapporten väl kommit ut, och kursen korrigerats att matcha verkligheten. Känns inte sannolikt att jag kommer att missa en uppgång genom att gå ur just nu, men visst ska jag inb4 big navi och konsollsläppen igen.

https://i.imgur.com/IrwLsiv.png
(R) i diagrammet avser när kvartalsrapporterna kommit ut.

Trots uppgången idag är det ändå ett bra pris du sålde för i mitt tycke. Väldigt... intressant börsdag. Sålde även mitt någonstans mellan 66 och 68 dollar. Köpte Intel som tappade rejält idag. Förhoppningsvis bouncar den upp på måndag och då säljer jag och köper AMD om de backar igen. För AMD vill jag definitivt in igen. Sen om det är före eller efter kvartalsrapport låter jag vara osagt, men priset behöver ner lite från de ca 68 dollar de ligger på nu.

Permalänk
Medlem

Oj vad man önskar att det inte bara var i en simulator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fin dag att handla idag, brukar sällan vara det vid lön kan jag tycka. Just AMD steg kraftigt (ca 15% i skrivande stund) så sålde av allt jag hade. Köpte Intel, som när jag köpte, hade tappat ca 17%.

Haha.

Trots uppgången idag är det ändå ett bra pris du sålde för i mitt tycke. Väldigt... intressant börsdag. Sålde även mitt någonstans mellan 66 och 68 dollar. Köpte Intel som tappade rejält idag. Förhoppningsvis bouncar den upp på måndag och då säljer jag och köper AMD om de backar igen. För AMD vill jag definitivt in igen. Sen om det är före eller efter kvartalsrapport låter jag vara osagt, men priset behöver ner lite från de ca 68 dollar de ligger på nu.

Snyggt jobbat 🙌
Har också nu sålt AMD för drygt 66$
Och funderar på att köpa Intel nu 🤔

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av den nordiska vikingen:

För cirka 3 månader sedan frågade jag mina föräldrar om de kunde hjälpa mig att köpa aktier i AMD (20kkr) eftersom att jag är under 18. Det glömdes bort och nu 3 månader senare ser jag att aktien har ökat med 60% :/
Tror ni fortfarande att det är värt att köpa? Eller är det mindre chans att den stiger nu när den redan har gått upp så mycket??
Det känns ju iaf som att det går bra med företaget.. samarbete med Microsoft och Intel och snart kommer väl PS5. Processormarkmaden håller ju också på att jämna ut sig mellan AMD och Intel.

Vad är målet med pengarna? Varför vill du investera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Trots uppgången idag är det ändå ett bra pris du sålde för i mitt tycke. Väldigt... intressant börsdag. Sålde även mitt någonstans mellan 66 och 68 dollar. Köpte Intel som tappade rejält idag. Förhoppningsvis bouncar den upp på måndag och då säljer jag och köper AMD om de backar igen. För AMD vill jag definitivt in igen. Sen om det är före eller efter kvartalsrapport låter jag vara osagt, men priset behöver ner lite från de ca 68 dollar de ligger på nu.

Jo, det är lätt att vara efterklok. Jag låg och tryckte när det låg på 59,5 för att köpa in igen (vilket hade varit ett extremt bra beslut som jag tyvärr inte tog just då) men jag beslutade mig till slut att inte köpa in igen. Vilket jag ångdade direkt morgonen efter när jag såg after-hours-marknadens reaktion på Intels besked...

Jag är dock fortfarande ganska övertygad om att aktien är övervärderad just nu och att det bara är en tidsfråga tills bubblan exploderar, och att vi kommer se antingen en nedgång eller att den ligger platt några dagar efter AMD:s Earnings Call. Får se hur det ser ut i slutet på nästa vecka.

Men men, det går alltid att ha fel när det häller aktier.

Permalänk
Medlem

Ni som köper och säljer amerikanska aktier, hur tänker ni angående avgifter som ni betalar varje gång? Dollarkursen? Måste man inte upp rätt hyfsade summor för att det ska löna sig att kort-tids-trejda i amerikanska aktier?

Jag har köpt AMD i tre omgångar senaste året och aldrig sålt. Ligger ca 50 % plus just nu, MEN jag köpte ju när dollarkursen var betydligt högre (nästan 10 SEK) än vad den är idag så ligger inte så bra till som siffrorna säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, det är lätt att vara efterklok. Jag låg och tryckte när det låg på 59,5 för att köpa in igen (vilket hade varit ett extremt bra beslut som jag tyvärr inte tog just då) men jag beslutade mig till slut att inte köpa in igen. Vilket jag ångdade direkt morgonen efter när jag såg after-hours-marknadens reaktion på Intels besked...

Jag är dock fortfarande ganska övertygad om att aktien är övervärderad just nu och att det bara är en tidsfråga tills bubblan exploderar, och att vi kommer se antingen en nedgång eller att den ligger platt några dagar efter AMD:s Earnings Call. Får se hur det ser ut i slutet på nästa vecka.

Men men, det går alltid att ha fel när det häller aktier.

Har du några faktiska bevis för att den är övervärderad eller är det bara en känsla?

edit: AMD fortfarande långt bakom Nvidia och Intel men tar ju marknadsandelar hela tiden. Analysbolagen höjer konstant sina riktkurser, entusiaster rekommenderar nästan bara AMD till nya köpare o.s.v. Jag ser många positiva signaler för AMD, men saknar den tekniska kunskapen för att analysera om den är övervärderad eller inte. Därför jag är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av den nordiska vikingen:

För cirka 3 månader sedan frågade jag mina föräldrar om de kunde hjälpa mig att köpa aktier i AMD (20kkr) eftersom att jag är under 18. Det glömdes bort och nu 3 månader senare ser jag att aktien har ökat med 60% :/
Tror ni fortfarande att det är värt att köpa? Eller är det mindre chans att den stiger nu när den redan har gått upp så mycket??
Det känns ju iaf som att det går bra med företaget.. samarbete med Microsoft och Intel och snart kommer väl PS5. Processormarkmaden håller ju också på att jämna ut sig mellan AMD och Intel.

Du kan glädjas åt att hade du inte haft ett kapitalförsäkringskonto så hade hela vinsten ändå bara blivit skatt

Visa signatur

Blank

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadee:

Har du några faktiska bevis för att den är övervärderad eller är det bara en känsla?

edit: AMD fortfarande långt bakom Nvidia och Intel men tar ju marknadsandelar hela tiden. Analysbolagen höjer konstant sina riktkurser, entusiaster rekommenderar nästan bara AMD till nya köpare o.s.v. Jag ser många positiva signaler för AMD, men saknar den tekniska kunskapen för att analysera om den är övervärderad eller inte. Därför jag är nyfiken.

Det är en känsla mer än något annat. AMD går bra, men inte *så* bra. Dock känner jag mig ännu mer irriterad att jag inte köpte igen precis under 60 efter ruset till nästan 70.

Grejen är att uppgången till störst del verkar handla om att det går dåligt för Intel vilket ger en ökad efterfråga på AMD-aktien för de som vill placera om, inte att det går bra för AMD. Alltså, en bubbla. Inte en tom bubbla, det finns ett underliggande värde där som jag tror på, men en bubbla ovanpå ett inneboende värde.

Om man dessutom tittar på historia så har man sett hur Intel hållt kvar sina stora marknadsandelar med hjälp av fulspel även när de haft sämre produkter. Det innebär att jag har svårt att tro att AMD kommer kunna översätta sitt teknikförsprång till den typer av vinster som aktiens kursstigning nu visar.

Jag tror fortfarande på att vi kommer se en kurskorrigering efter att AMD presenterat sina egna kvartalssiffror och hypen dött ner lite. Mitt misstag var att jag var för tidigt ute med att sälja, helt enkelt. Kanske inte hela vägen ner till under 60 igen, men vi får se.

PS: Å andra sidan, så är det möjligt att AMD:s kvartalssiffror kommer tas emot mer positivt med tanke på att marknaden ser siffrorna i ett annat perspektiv nu när Intel har uppvisat tydlig svaghet, samtidit som Ryzen 4000-APU:er ger AMD ett säljbart konkurrenskraftigt alternativ till Intel för stationära kontorsdatorer. Jag tror dock det är mindre sannolikt än en kurskorrigering. Vi får se.

Permalänk

Helt OT, men va många investerade miljonärer det är här i trådarna (i uppbundet kapital såklart)
Personligen binder jag upp allt i skog. Framtidens bristvara så det heter duga. Nu är markpriserna på väg ned också.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tur man inte sålde aktierna ;D går bra nu. Kraschar säkert igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Tur man inte sålde aktierna ;D går bra nu. Kraschar säkert igen.

Ja, det börjar bli svettigt missade den stora uppgången så har inte supermycket aktier men det är ändå en del, nästan 300%+ , lyckades tima nvidias lilla krasch så den är nästan 200%+ och köpte intel i nedgången och den ligger -4% nu osäker på vad jag vill göra generellt brukar jag inte orka sälja det ska ju ligga där i 30-100år till beroende på hur långt framåt dom flyttar pensionsåldern men köper jag något så lutar det nog åt intel nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja, det börjar bli svettigt missade den stora uppgången så har inte supermycket aktier men det är ändå en del, nästan 300%+ , lyckades tima nvidias lilla krasch så den är nästan 200%+ och köpte intel i nedgången och den ligger -4% nu osäker på vad jag vill göra generellt brukar jag inte orka sälja det ska ju ligga där i 30-100år till beroende på hur långt framåt dom flyttar pensionsåldern men köper jag något så lutar det nog åt intel nu

Jag har bear cert på Intel sen Ryzen 3000-serien släptes. Intel är trötta och ryktet blir allt sämre. De tappar marknadsandelar för varje dag som går, och de har tappat Apple som kund dessutom - de kommer att fasa ut Intel-processorer över tid. Jag tror att Intel kommer att vara en relativt liten aktör om 10 år - inget för min pension.

Permalänk
Medlem

Köpte lite AMD idag. Vad tror ni om aktien fram till årsskiftet? Känns som att den kommer gå ner den närmaste tiden, speciellt om det dyker upp några som helst dåliga nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Köpte lite AMD idag. Vad tror ni om aktien fram till årsskiftet? Känns som att den kommer gå ner den närmaste tiden, speciellt om det dyker upp några som helst dåliga nyheter.

Gjorde som dig då jag tror att de kommer få ett stort uppsving.

Dels för att X-box/PS5 har deras CPU, de har hämtat sig starkt under åren bakåt, de har ett bättre ledande nu än då, slås med INTEL och har väl mer eller mindre börjat ta över mer och mer på CPU´delen av marknaden.

Mycket hänger på hur deras kommande generation av CPU och GPUér kommer prestera såklart, men jag tror att på 4-6 månaders sikt har de stigit bra, kan de dessutom få en förtjänst samtidigt som de betalar av skuldberget sticker nog aktien iväg ganska rejält.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Har ägt AMD några år och sålde nyligen av ca. 80% av innehavet efter en uppgång på runt 600%. Tror nog kanske det kommer gå fortsatt bra ett litet tag till framöver även om det inte blir samma uppgång. I så fall är jag fortfarande med på ett hörn.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

@Netgear

Gratulerar till en bra avkastning. Om man ändå hade fått upp ögonen då för vad som komma skall nu

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.