Officiellt: Amazon lanseras i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

lär garanterat inte bli nåt lager i sverige nä, blir väl från tyskland eller holland kanske var dom nu har sina stora?

Är det bättre att köpa från inhemska skattesmitare så som Biltema som skattar i Schweiz? Samma butiker köper från Alibaba och sätter eget märke på skräpet. Hur mycket stöttar det inhemsk industri? Inte ett skvatt! Bara överpriser för samma kinaskräp!

Nu kan i alla fall små svenska producenter sälja sina produkter någonstans.

Återstår och se, man pratar också om att den svenska verksamheten ska bli "ryggrad" för den nordiska verksamheten. Vad det innebär om man inte har lager och egen infrastruktur i landet vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Förutom det goda med ett amazon i sverige ska man inte glömma deras policy mot anställda & fack där har de ju inte världens bästa anseende direkt. var det inte först sagt att de skulle fixa ett lager i sverige(nordiska marknaden) redan innan det blev klart med fysisk butik/postorder?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

lär nog inte lägga nått lager i sverige, kommer nog skickas från lager i annat eu land för att slippa alla svenska hittepå skatter och avgifter.. är det nån som kan hitta ett sätt att kringgå det så är det amazon

jo då dem kommer att ha lager i sverige i eskilstuna för att vara exakt. Lagret är redan på plats och man håller på att anställa folk för fullt till det. Personalen anställs endast genom bemaningsbolag så att man kan skicka hem dem direkt om något problem uppstår...

Sen kommer man givetvis inte (precis som typ alla andra stora företag) att betala några skatter alls i princip genom massa interna koncernavtal... Kommer garanterat bli som i Tyskland där man betalat under 1% i vinstskatt samt nästintill noll i moms detta trots att tyskland 32,7% i bolagsskatt samt 19% i moms...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Kul med en ny stor aktör. Med förhoppningsvis bättre utbud än svenska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det amazon redan är allra störst på är saker som våra lokala butiker tjänar allra mest pengar på, och som är rätt så kraftiga marginalhöjare.

Tillbehör, kablar, kontakter, laddare, batterier osv.

Detta. Jag gillar inte alls att behöva köpa massa sånt här i Sverige för 1, det är svindyrt. 2, kvalitén på grejerna är ofta kassa och det finns så litet utbud så det finns inga omdömen på någonting så man har ingen aning vad för laddare, kabel etc man köper. Däremot på Amazon så finns det Anker, RAVpower, UGREEN etc. Produkter som jag alltid varit nöjd med och har varit billiga. Behöva köpa laddare på 24.se eller fyndiq etc vill jag verkligen inte göra, du har aldrig någon aning om vad det är du får. "original" jo visst.

Köpte senast en trådlös backkamera till bilen. Fungerar hur bra som helst till ett vettigt pris. Hade jag köpt den i Sverige hade den antingen kostat typ 5-6x gånger mer, eller så hade det inte funnits något i närheten av så bra för fortfarande 5-6x gånger mer.

Ovan tillbehör och lite "udda" grejer är det jag kommer köpa på Amazon. Tvivlar starkt att de kommer kunna påverka priset så mycket på datorkomponenter och annat som inte redan är riktigt hårt pressat. Jag menar, vad skiljer det, 50kr max på typ top 5 största datorkomponentsbutikerna. Vinstmarginalen där lär ju inte vara allt för rolig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Äntligen! Akut brist på snabba leveranser här i Sverige.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ska bli intressant att se om det blir billigare än att beställa från Amazon DE. Annars ser jag ingen större mening i det.

Ja, utbud och priser i jämförelse med Amazon Tyskland blir så klart oerhört intressant.

Vore ju rent komiskt om man kan få ett bättre slutpris på exakt samma pryl genom att istället beställa från Amazon i Tyskland men så dumma är de förhoppningsvis inte. Däremot kan det kanske även i vissa fall gå att tjäna en liten slant på att beställa dyrare saker från Tyskland via mailboxde.com eftersom det då inte läggs på någon extra moms och sedan skickas det från Mailboxde hem till Sverige utan att extra moms läggs på (om jag förstått det korrekt).

Men förhoppningsvis underskattar inte Amazon oss svenskar. De flesta av oss bryr oss nog mer om bra priser och utbud i jämförelse med att få svensk text.

De kan väl inte försvåra för oss svenskar att i fortsättningen beställa från Amazon Tyskland när vi så önskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

lär garanterat inte bli nåt lager i sverige nä, blir väl från tyskland eller holland kanske var dom nu har sina stora?

Är det bättre att köpa från inhemska skattesmitare så som Biltema som skattar i Schweiz? Samma butiker köper från Alibaba och sätter eget märke på skräpet. Hur mycket stöttar det inhemsk industri? Inte ett skvatt! Bara överpriser för samma kinaskräp!

Nu kan i alla fall små svenska producenter sälja sina produkter någonstans.

Poängen är ju att Sverige måste underlätta för företagen i Sverige så att de slipper skattesmita från början, vi måste vara konkurrenskraftiga och företagsvänliga. Det är trots allt företagen som skapar en majoritet av alla jobb samt välfärd. Blir så klart orättvist annars om utländska bolag eller enskilda stora svenska bolag finner vägar runt vår beskattning på bekostnad av många små företag, då blir det en salig röra. Samtidigt måste så klart svenska lagar och regler följas när stora aktörer som Amazon kommer hit, inget mesande. Skulle de hitta vägar runt då får vi täppa till hålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Kul! Jag gillar låga priser och snabba leveranser. Ska bli spännande att se om/hur Amazon Prime kommer att se ut i Sverige.

Hur mycket snabbare kan leveranserna bli? Så länge företagen lever upp till sina "beställ före klockan X"-löften är paketet framme dagen efter, max en dag extra.

Angående priserna betalar jag hellre dagens priser framför att läsa om dåliga arbetsförhållanden på svenska Amazon istället för i Italien och Tyskland.

Hittade för övrigt denna hög av kritik mot Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Återstår och se, man pratar också om att den svenska verksamheten ska bli "ryggrad" för den nordiska verksamheten. Vad det innebär om man inte har lager och egen infrastruktur i landet vet jag inte.

Finns redan ett logistikcenter i Köpenhamn, allt jag köpt genom Amazon har historiskt gått därigenom. Köpenhamn är dessutom den enda flyg-hub i Skandinavien så känns logiskt att ha ett i Sverige också.

Permalänk
Inaktiv

Bra att Amazon tillslut officiellt gått ut med det hela.

Blir att handla, men frågan är om det blir bättre än direkt från .de. Har varit väldigt smidigt med de senaste leveranserna, Postnord leverar, ingen jävla UPS!

Spännande att se hur de sköter sig i ett civiliserat land. Att Amazon har, och medför, problem i USA är ju uppenbart. Men så är det ett land där arbetstagare, och allmänt människor, missgynnas. Sedan är Jeff Bezos allmänt inspirerande, han började smått och blev en av de största i hela världen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns redan ett logistikcenter i Köpenhamn, allt jag köpt genom Amazon har historiskt gått därigenom. Köpenhamn är dessutom den enda flyg-hub i Skandinavien så känns logiskt att ha ett i Sverige också.

Beställer du från .de då eller .co.uk?

För mig går det från Tyskland, men då beställer jag från Tyskland. Undantaget är en 12TB WD disk som skickades på ett extremt dåligt sätt från UK. Royal Fail som drog ut på leveransen i drygt en vecka.

Permalänk
Medlem

Den med lägst pris och bäst service får mina pengar.
Bra med konkurrans men hoppas dom inte kör över hela marknaden vilket många verkar tala för.

Permalänk
Medlem

"snabba leveranser"
Jag läste att dem skulle skicka från tyskland o ha minst 2-3 dagars leverans. Kallar inte det för snabbt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Den med lägst pris och bäst service får mina pengar.
Bra med konkurrans men hoppas dom inte kör över hela marknaden vilket många verkar tala för.

"Den med lägst pris"& bäst service - De går sällan hand i hand men visst om du premierar service över pris går det ju att ta den billigaste med bra service..
"hoppas dom inte kör över hela marknaden vilket många verkar tala för."

Den första kommentar går emot din andra..

Det är just köpa det "billigaste" jämt som leder till trasiga marknader med olönsamhet där just en stor aktör med pengar kan dumpa priserna och gå med förlust en längre tid för att få bort de andra.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Ser mörkt ut för mindre svenska företag. Om ett litet företag säljer 100 produkter, per dag. Behövs en viss marginal, för löner, lokalkostnader osv. Amazon kanske säljer 10.000.000 miljoner produkter per dag, över hela världen. Då behöver dom inte göra mycket i vinst, per produkt. Det blir ändå stora pengar. Svårt att konkurera, med en sån gigant tyvärr!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Aldrig handlat något från Amazon förutom en bok om PHP för 10 år sen som aldrig blev levererad, vad är det som är så bra med dom? Är det att det är billigast att handla från dom?

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Har vi inga snabba leveranser här i Sverige?

Beställde från Proshop igår vid ca kl 13 och fick avisering idag strax efter kl 10 att paketet fanns att hämta.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Ser mörkt ut för mindre svenska företag. Om ett litet företag säljer 100 produkter, per dag. Behövs en viss marginal, för löner, lokalkostnader osv. Amazon kanske säljer 10.000.000 miljoner produkter per dag, över hela världen. Då behöver dom inte göra mycket i vinst, per produkt. Det blir ändå stora pengar. Svårt att konkurera, med en sån gigant tyvärr!

Det är nog företag som tiden redan börjar ticka ut för oavsett hur nya aktörer jobbar. Men jag tror inte Amazon kommer styva om kartan så mycket i Sverige. Befintliga större aktörer och mer nischade butiker tror jag kommer behålla en stor lojalitet så länge de fortsätter erbjuda rimlig balans mellan service och priser.

Lågt pris är en konkurrensfördel. Men knappast den ebda - kanske ens den enskilt största - faktorn för att nå ut och bli kvar.

Skrivet av ELF:

Har vi inga snabba leveranser här i Sverige?

Beställde från Proshop igår vid ca kl 13 och fick avisering idag strax efter kl 10 att paketet fanns att hämta.

Jag förstår inte heller vad de som klagar över långsamma inhemska leveranser tjötar om. Bor man utanför storstäderna så kan man räkna med 1-3 dagars leveranstid. Men inom storstadsregionerna går det i regel fort redan med de traditionella leveranssätten med Postnord eller Schenker. Senaste tiden har jag sett fler samma-dag leveranssätt inom Göteborgs stad.

Hur mycket snabbare kan det bli?
Det jag plågats mest av när det kommer till leveranser är inte tiden det tar, utan hur uppenbart slutkörda chaufförerna - eller de fordonsbundna trälarna - är. Det är där leveranser missas eller blir försenade. Jag har inget som helst förtroende för att Amazon kommer bidraga till den reform logistiksektorn behöver för att bli långsiktigt hållbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har vi inga snabba leveranser här i Sverige?

Beställde från Proshop igår vid ca kl 13 och fick avisering idag strax efter kl 10 att paketet fanns att hämta.

Skrivet av Mr.Borka:

Jag förstår inte heller vad de som klagar över långsamma inhemska leveranser tjötar om. Bor man utanför storstäderna så kan man räkna med 1-3 dagars leveranstid. Men inom storstadsregionerna går det i regel fort redan med de traditionella leveranssätten med Postnord eller Schenker. Senaste tiden har jag sett fler samma-dag leveranssätt inom Göteborgs stad.

Hur mycket snabbare kan det bli?
Det jag plågats mest av när det kommer till leveranser är inte tiden det tar, utan hur uppenbart slutkörda chaufförerna - eller de fordonsbundna trälarna - är. Det är där leveranser missas eller blir försenade. Jag har inget som helst förtroende för att Amazon kommer bidraga till den reform logistiksektorn behöver för att bli långsiktigt hållbar.

Postnord lär köra leveranser för Amazon också, inga drönare här inte.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Hopp om annat sortiment

Enda jag hoppas på är ett sortiment på saker vi INTE redan har i Sverige. Ex som försöker jag hitta en acceptabelt snygg äggskivare, kollat absolut alla onlinebutiker i Sverige men vill kräkas på dem alla. Men både på Amazon us, uk och de så finns en som jag verkligen gillar, helt i aluminium. Den kostar 80-100 kronor beroende på ställe man beställer ifrån men frakten är som minst 150 från tyskland så är ju helt oköpbart. Denna kommer jag leta efter första dagen de öppnar Amazon.se och hoppas på att leveransen gått under produktvärdet vart fall. Om de öppnar i Sverige men endast kommer sälja skräp som man redan kan köpa härifrån fast man kan spara 2 kronor så kommer jag inte peta på skiten. Är andra köksprylar som jag med vill köpa typ saker från "americas test kitchen" reviews som länkar till amazon, sen matlagninspersoner på youtube brukar också länka till Amazon för speciella råvaror som är kluriga att få tag på. Detta är vad jag personligen hoppas kunna använda Amazon till.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu. Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer vi kunna ta över de svenska kundernas förtroende från andra butiker.

Ibland läser man lite fel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ska bli intressant att se om det blir billigare än att beställa från Amazon DE. Annars ser jag ingen större mening i det.

Exakt mina tankar. Svenska överprisade priser brukar ligga runt 20% över tyska rent generellt.
Minst över 20%!

Amazon i Sverige kommer nog att pressa ner överpriserna i detaljhandeln, men:
Den stora frågan är om vi svenskar kommer att "spärras" från att köpa från amazon.de när amazon.se drar igång?

Blir priserna de samma här på amazon.se som på amazon.de kvittar det totalt.
Men jag anar ugglor i mossen. Skulle nog ta och måla fan på väggen och se det som sannolikt att vi svenskar "SKA" handla till högre priser på amazon.se och låsas ute från amazon.de..

"Snabba leveranser" som de har i USA att man beställer samma dag på morgonen har man grejorna levererade till dörren efter någon timme tror jag inte på att det blir så bra här i Sverige.
(Snackar om tätbefolkade delar av Sverige nu, inte "Korpilombolo" etc.)

Men jag gillar att Amaazon kommer till Sverige! (Det är ju ändå en svensk produkt!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DolphinRage:

Enda jag hoppas på är ett sortiment på saker vi INTE redan har i Sverige. Ex som försöker jag hitta en acceptabelt snygg äggskivare, kollat absolut alla onlinebutiker i Sverige men vill kräkas på dem alla. Men både på Amazon us, uk och de så finns en som jag verkligen gillar, helt i aluminium. Den kostar 80-100 kronor beroende på ställe man beställer ifrån men frakten är som minst 150 från tyskland så är ju helt oköpbart. Denna kommer jag leta efter första dagen de öppnar Amazon.se och hoppas på att leveransen gått under produktvärdet vart fall. Om de öppnar i Sverige men endast kommer sälja skräp som man redan kan köpa härifrån fast man kan spara 2 kronor så kommer jag inte peta på skiten. Är andra köksprylar som jag med vill köpa typ saker från "americas test kitchen" reviews som länkar till amazon, sen matlagninspersoner på youtube brukar också länka till Amazon för speciella råvaror som är kluriga att få tag på. Detta är vad jag personligen hoppas kunna använda Amazon till.

150? Är ju typ 5 euro för frakt när det är Amazon som hanterar frakten. Iallafall för de varor jag köpt där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

150? Är ju typ 5 euro för frakt när det är Amazon som hanterar frakten. Iallafall för de varor jag köpt där

Typ 50 svenska spänn, ja.
Men beror givetvis på hur stora grejor man beställer. Hursomhelst, blir det billigare än att köpa i svensk butik. Sedan är utbudet enormt på Amazon jämfört med svenska ynkliga butiker.

Dock är det två varor jag inte skulle beställa från amazon.de:
Stora TV-apparater/skärmar. Mycket som kan gå fel i frakten, och returer blir knepiga.
Tangentbord/laptops eftersom vi har våra egna tangentbord här i Norden. (Tyskarna har ä och ö men inte å). Dom grejorna anser jag att jag måste köpa "här hemma".

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Poängen är ju att Sverige måste underlätta för företagen i Sverige så att de slipper skattesmita från början, vi måste vara konkurrenskraftiga och företagsvänliga. Det är trots allt företagen som skapar en majoritet av alla jobb samt välfärd. Blir så klart orättvist annars om utländska bolag eller enskilda stora svenska bolag finner vägar runt vår beskattning på bekostnad av många små företag, då blir det en salig röra. Samtidigt måste så klart svenska lagar och regler följas när stora aktörer som Amazon kommer hit, inget mesande. Skulle de hitta vägar runt då får vi täppa till hålen.

Helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Typ 50 svenska spänn, ja.
Men beror givetvis på hur stora grejor man beställer. Hursomhelst, blir det billigare än att köpa i svensk butik. Sedan är utbudet enormt på Amazon jämfört med svenska ynkliga butiker.

Dock är det två varor jag inte skulle beställa från amazon.de:
Stora TV-apparater/skärmar. Mycket som kan gå fel i frakten, och returer blir knepiga.
Tangentbord/laptops eftersom vi har våra egna tangentbord här i Norden. (Tyskarna har ä och ö men inte å). Dom grejorna anser jag att jag måste köpa "här hemma".

Jag har köpt 2 skärmar på Amazon, och sedan skickat tillbaka, lika jobbigt som om jag hade köpt den i Sverige. Bara o gå till o från postombudet. Faktiskt enklare än när jag köpte i Sverige, för då behövde jag ta mig till butiken för o returnera om jag inte ville stå för frakten, vilket Amazon stod för.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Exakt mina tankar. Svenska överprisade priser brukar ligga runt 20% över tyska rent generellt.
Minst över 20%!

Amazon i Sverige kommer nog att pressa ner överpriserna i detaljhandeln, men:
Den stora frågan är om vi svenskar kommer att "spärras" från att köpa från amazon.de när amazon.se drar igång?

Blir priserna de samma här på amazon.se som på amazon.de kvittar det totalt.
Men jag anar ugglor i mossen. Skulle nog ta och måla fan på väggen och se det som sannolikt att vi svenskar "SKA" handla till högre priser på amazon.se och låsas ute från amazon.de..

"Snabba leveranser" som de har i USA att man beställer samma dag på morgonen har man grejorna levererade till dörren efter någon timme tror jag inte på att det blir så bra här i Sverige.
(Snackar om tätbefolkade delar av Sverige nu, inte "Korpilombolo" etc.)

Men jag gillar att Amaazon kommer till Sverige! (Det är ju ändå en svensk produkt!)

Som jag skrivit i de andra Amazon kommentarerna, så kan en tysk köpa från Amazon Frankrike eller Italien t.ex. vad jag läst så det borde inte vara något problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DolphinRage:

Enda jag hoppas på är ett sortiment på saker vi INTE redan har i Sverige. Ex som försöker jag hitta en acceptabelt snygg äggskivare, kollat absolut alla onlinebutiker i Sverige men vill kräkas på dem alla. Men både på Amazon us, uk och de så finns en som jag verkligen gillar, helt i aluminium. Den kostar 80-100 kronor beroende på ställe man beställer ifrån men frakten är som minst 150 från tyskland så är ju helt oköpbart. Denna kommer jag leta efter första dagen de öppnar Amazon.se och hoppas på att leveransen gått under produktvärdet vart fall. Om de öppnar i Sverige men endast kommer sälja skräp som man redan kan köpa härifrån fast man kan spara 2 kronor så kommer jag inte peta på skiten. Är andra köksprylar som jag med vill köpa typ saker från "americas test kitchen" reviews som länkar till amazon, sen matlagninspersoner på youtube brukar också länka till Amazon för speciella råvaror som är kluriga att få tag på. Detta är vad jag personligen hoppas kunna använda Amazon till.

"Urskäggta", men vad är en äggskrivare?
Är det en sådan som skriver kontrollnummer på hönsägg med röda siffror?
(Så kallade kronägg har en harang med siffror, alla har nog sett detta).

Kanske lite OT, men går sådana verkligen att köpa på Amazon för så lite som hundra spänn?
Besökte ett hönseri för en massa år sedan, och då var det en slags bläckstråleskrivare som "märkte" äggen på ett löpande band. 100.000 ägg per dag eller vad det var.

Möjligen finns det enklare äggskrivare om man har färre höns i hönshuset.
Min kusin på "landet" har några höns för hushållsbruk. Hade varit en klockren present till honom när han fyller 40 i oktober!

Men för att gå ONT, så är frakten en sak att räkna med i sammanhanget vid beställningar från Amazon. Man ska också tänka på att när "vi" tar oss till affären och handlar, är inte den "frakten" gratis den heller.

Mina erfarenheter med Amazon är att det finns ett jättestort utbud, oftast till bättre pris än här i Sverige, och skulle frakten "äta upp vinsten", får man ändå tag på vad man vill ha. Som är "oköpbart" här i Sverige.

Ett exempel från i somras: Skulle byta ut en frontpanel på mitt gamla chassie då jag ville ha USB3 samt USBC, istället för gamla USB2. (3,5-tums-panel). Fanns inte att köpa här i Sverige.
Kollade "alla" affärer; Webbhallen, Komplett, Inet, till och med Westium jag skyr som "pestium"..
Nä, inget "vi säljer" sa alla svenska butiker. På Amazon.de, fanns ett brett urval.
Beställde panelen från Stuttgart via Amazon, inklusive frakt kostade allt 200 kronor.
Trots "corona" levererades det hem på en vecka. Till dörren.

Jäkla nice!

Edit: Ser nu att du skrev äggskivare, inte äggskrivare. Måste skaffa nya glasögon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Kul! Jag gillar låga priser och snabba leveranser. Ska bli spännande att se om/hur Amazon Prime kommer att se ut i Sverige.

Det här leder långsiktigt till högre priser. Först priskonkurrera ut konkurrenter för att sedan höja priserna