Antalet 5G-telefoner väntas nå 250 miljoner sålda enheter i år

Permalänk
Melding Plague

Antalet 5G-telefoner väntas nå 250 miljoner sålda enheter i år

Var femte telefon såld under året kommer ha utrustats med 5G-stöd, menar Digitimes Research – men de flesta hamnar i Kina.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

250 miljoner sålda och typ 250 st som faktisk utnyttjar 5G.

Men som alltid, för att 5G ska byggas ut finns det många hinder och är det brist på hårdvara som stöder 5G så blir marknaden liten. 5G handlar så otroligt mycket mer om snabbare datatrafik, det handlar om bättre reponstider. Ja jag vet att typ ingen på sweclockers spelar, men många gör det.
Förutom spel behövs bättre responstid till saker som styrning av utrustning.

Det stora enligt mig är att det öppnar upp för mer datatrafik, vilket det hela tiden håller på att bli när fler enheter kopplas upp och alla kräver mer bandbredd.

På frågan varför ska man som konsument köpa en 5G mobil så är frågan varför inte om prisskillnaden är försumbar emot den man tänkte köpa, men så fort det blir en prisskillnad så ska man fråga sig om man behöver ha 5G redan nu.

Se det lite som med hårddiskar. Runt 1995 var 420MB hdd helt lagom åt de flesta, att de senare om något år behöver ha en hdd på över 1GB, ja köp den då om något år.

Angående Iot så tycker jag det är dyrt. Jag behöver styrning till en viss utrustning på ett ställe där det var dålig täckning. Jag fick betala runt 600kr/året för detta. De har någon IOT lösning, men men tid är värt pengar.
600kr/året kan verka lite, men ska jag koppla upp 20 prylar blir det 12000kr/året för väldigt liten datatrafik på kanske 1GB totalt.

Med 5G så lär IOt bli vanligare och då blir det nog enklare med abonnemang.

Permalänk
Medlem

Jag känner verkligen inget behov av 5G idag. Visst, det är ju bra att det går framåt, men det är inte direkt något jag ser fram emot.

Permalänk
Skrivet av grovlimpa:

Jag känner verkligen inget behov av 5G idag. Visst, det är ju bra att det går framåt, men det är inte direkt något jag ser fram emot.

Nästan alla sa likadan om smartphones för ett kort tag sedan. Jag minns min första smartphone på 90 talet då folk frågade varför, när telelefoner med kamera kom så frågade den stora skaran också varför. De påpekade också att det kostade några kronor att skicka ett mms varvid det blir svindyrt att fotografera, motargumentet att man ej behöver skicka varenda foto som mms gick inte in i dem.

5G lär påverka väldigt mycket och kan förändra våra liv. Det som hindrar är en riktigt stor finanskris. Annars lär vi med 5G se uppkopplade utrustning som vi aldrig kunde fantisera om. Och framtidens barn kommer tycka det är självklart att bilen är uppkopplad, likaså deras fina elcykel. Även om smartklockor med esim finns, så lär det bli "var" teknikpersons egendom om några år.
Där man är ute och joggar med enbart klockan och de trådlösa hörlurarna, där man även kan ringa personer om man skulle behöva.
Utvecklingen kanske går så långt så att folk slutar att bära med sig mobilen precis överallt, ska man handla mat, låt då mobilen ligga kvar. Betalningen gör man direkt från mobilen.
Detta går som sagt redan idag, men med 5G så kommer antalet prylar uppkopplade att explodera och det blir "billigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nästan alla sa likadan om smartphones för ett kort tag sedan. Jag minns min första smartphone på 90 talet då folk frågade varför, när telelefoner med kamera kom så frågade den stora skaran också varför. De påpekade också att det kostade några kronor att skicka ett mms varvid det blir svindyrt att fotografera, motargumentet att man ej behöver skicka varenda foto som mms gick inte in i dem.

Fast det är skillnad på en utveckling som ger helt nya möjligheter och en iterativ förbättring av något som inte innebär något särskilt revolutionerande. 5G för mig är lika intressant som snabbare internet hemma, snabbare processor i telefonen/datorn etc. Jag är hyfsat ointresserad av nya telefoner idag jämfört med hur jag kände för 10 år sedan när utvecklingen gick otroligt mycket snabbare. Sen är jag helt med på att det är ett måste för många av framtidens grejer, men det är ingen teknik som är intressant i sig.

Permalänk
Medlem

Vem F bryr sig om 5G, inte jag åtminstone, duger gott och väl med det som finns nu - enligt mig.

Edit - samma gäller faktiskt även mina (våra) datorer, behöver inte vara snabbare. Bredbandet är det enda som önskvört vore något rappare, men det betingar en kostnad som jag inte är beredd att lägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nästan alla sa likadan om smartphones för ett kort tag sedan. Jag minns min första smartphone på 90 talet då folk frågade varför, när telelefoner med kamera kom så frågade den stora skaran också varför. De påpekade också att det kostade några kronor att skicka ett mms varvid det blir svindyrt att fotografera, motargumentet att man ej behöver skicka varenda foto som mms gick inte in i dem.

5G lär påverka väldigt mycket och kan förändra våra liv. Det som hindrar är en riktigt stor finanskris. Annars lär vi med 5G se uppkopplade utrustning som vi aldrig kunde fantisera om. Och framtidens barn kommer tycka det är självklart att bilen är uppkopplad, likaså deras fina elcykel. Även om smartklockor med esim finns, så lär det bli "var" teknikpersons egendom om några år.
Där man är ute och joggar med enbart klockan och de trådlösa hörlurarna, där man även kan ringa personer om man skulle behöva.
Utvecklingen kanske går så långt så att folk slutar att bära med sig mobilen precis överallt, ska man handla mat, låt då mobilen ligga kvar. Betalningen gör man direkt från mobilen.
Detta går som sagt redan idag, men med 5G så kommer antalet prylar uppkopplade att explodera och det blir "billigt".

5G erbjuder inte mycket som 4G inte gör för det mesta eftersom höghastighet är aktuellt nära masterna visst, en del teknik kommer gå att utöka pga den höjda kapaciteten.

Men vet inte om jag tycker det är särskilt revolutionernade rent teknikskt eller någon dröm då iaf jag inte känner något sug efter självkörande bilar & klarar mig gott även på 3G.. Ser mer fram emot satelit-internet isåfall för att kunna live-streama diverse äventyr.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

250 miljoner sålda och typ 250 st som faktisk utnyttjar 5G.

Men som alltid, för att 5G ska byggas ut finns det många hinder och är det brist på hårdvara som stöder 5G så blir marknaden liten. 5G handlar så otroligt mycket mer om snabbare datatrafik, det handlar om bättre reponstider. Ja jag vet att typ ingen på sweclockers spelar, men många gör det.
Förutom spel behövs bättre responstid till saker som styrning av utrustning.

Det stora enligt mig är att det öppnar upp för mer datatrafik, vilket det hela tiden håller på att bli när fler enheter kopplas upp och alla kräver mer bandbredd.

På frågan varför ska man som konsument köpa en 5G mobil så är frågan varför inte om prisskillnaden är försumbar emot den man tänkte köpa, men så fort det blir en prisskillnad så ska man fråga sig om man behöver ha 5G redan nu.

Se det lite som med hårddiskar. Runt 1995 var 420MB hdd helt lagom åt de flesta, att de senare om något år behöver ha en hdd på över 1GB, ja köp den då om något år.

Angående Iot så tycker jag det är dyrt. Jag behöver styrning till en viss utrustning på ett ställe där det var dålig täckning. Jag fick betala runt 600kr/året för detta. De har någon IOT lösning, men men tid är värt pengar.
600kr/året kan verka lite, men ska jag koppla upp 20 prylar blir det 12000kr/året för väldigt liten datatrafik på kanske 1GB totalt.

Med 5G så lär IOt bli vanligare och då blir det nog enklare med abonnemang.

Inte för att vara bakåtsträvare, men allt du nämner går väl utmärkt med 4G?
Vilken styrutrustning behöver snabbare svarstid än 50ms? Om vi nu inte pratar om styrning av fordon har jag svårt att se att 5G kommer göra stor skillnad, sen vad jag förstår har 5G kortare räckvidd så tror inte det kommer funka bra på andra ställen än inom stadsdelarna de första 5 åren, kanske inte alls på landet...

Permalänk
Medlem

Idag finns det internetanslutning till tvättmaskiner och diskmaskiner... nog för att jag gillar ny teknik, men där undrar jag verkligen vad det ska vara bra för? Kunde man hänga upp tvätten eller plocka in disken via en app så kunde jag förstå, men just nu finns det ingen mening med det.

Är många onödiga prylar som driver på utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Inte för att vara bakåtsträvare, men allt du nämner går väl utmärkt med 4G?
Vilken styrutrustning behöver snabbare svarstid än 50ms? Om vi nu inte pratar om styrning av fordon har jag svårt att se att 5G kommer göra stor skillnad, sen vad jag förstår har 5G kortare räckvidd så tror inte det kommer funka bra på andra ställen än inom stadsdelarna de första 5 åren, kanske inte alls på landet...

Jag är också lite halvt skeptisk till om löftena kommer infrias. Blir det verkligen så många applikationer inom ”Industry 4.0” som behöver dessa latensnivåer? Nåja. McKinsey har pekat ut följande områden:
- Automated Guided Vehicles (AGV)
- 3D Bin picking
- Real-time process control
- Augmented Reality
- Vision quality checks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Jag är också lite halvt skeptisk till om löftena kommer infrias. Blir det verkligen så många applikationer inom ”Industry 4.0” som behöver dessa latensnivåer? Nåja. McKinsey har pekat ut följande områden:
- Automated Guided Vehicles (AGV)
- 3D Bin picking
- Real-time process control
- Augmented Reality
- Vision quality checks

Låter som de flesta av punkterna kan lösas med ett snabbt wifi också? Förutom då (AGV)?

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att 5G tekniken stoppats upp för att Usa ej vill ej förlora upphandlingen på denna tekniken för lovar dig att Ericsson nätverksprodukterna kommer tillverkas där och gynna Usa ekonomi medans Svenska konsumenter trodde dessa skulle hamna inom Sverige men de tror inte jag.

Frågan är har verkligen tekniken för detta idag och hur långt efter är dom mot Huawei

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av grovlimpa:

Fast det är skillnad på en utveckling som ger helt nya möjligheter och en iterativ förbättring av något som inte innebär något särskilt revolutionerande. 5G för mig är lika intressant som snabbare internet hemma, snabbare processor i telefonen/datorn etc. Jag är hyfsat ointresserad av nya telefoner idag jämfört med hur jag kände för 10 år sedan när utvecklingen gick otroligt mycket snabbare. Sen är jag helt med på att det är ett måste för många av framtidens grejer, men det är ingen teknik som är intressant i sig.

Det resonemang är på inget sätt nytt, samma argument har använts sedan telefonens skapelse. Tar vi övergången till 2G, så hade NMT bättre täckning på många ställen än vad 2G har idag. Det nya var att man kunde skicka sms, varför man nu skulle vilja göra detta? Använda datatrafik för internet, ja det var så extremt dyrt i början. Även om man ville skicka sms, så hur ofta ringde man till en telefon som kunde ta emot sms? Oftast ringde man till fasta telefoner, de få gånger man ringde till en mobil så hade den en nmt.

IoT är framtiden, att kalla detta för ej intressant är detsamma som att kalla internet för en fluga.

Skrivet av Palme_570:

5G erbjuder inte mycket som 4G inte gör för det mesta eftersom höghastighet är aktuellt nära masterna visst, en del teknik kommer gå att utöka pga den höjda kapaciteten.

Men vet inte om jag tycker det är särskilt revolutionernade rent teknikskt eller någon dröm då iaf jag inte känner något sug efter självkörande bilar & klarar mig gott även på 3G.. Ser mer fram emot satelit-internet isåfall för att kunna live-streama diverse äventyr.

Bättre respons så spel, nu bryr sig typ ingen om spelprestanda på sweclockers vad jag vill minnas i alla grafikkort och cpu tester.
Sedan styrning av det mesta, alltifrån drönare till arbetsredskap av olika slag.

4G duger till mycket idag, precis som att en liten skogsväg dög som huvudled in till stockholm på 1500 talet. Problemet är som sagt att antalet enheter som kopplar upp sig ökar i kraftig takt, ens mobil, klocka, laptop, bil ska ha sin egen uppkoppling. För att inte ta all utrustning i samhället. Detta leder till att vi kommer få problem med 4G på visa platser och då måste man förbättra om hastigheten ej ska sjunka-

Skrivet av NutCracker:

Vem F bryr sig om 5G, inte jag åtminstone, duger gott och väl med det som finns nu - enligt mig.

Edit - samma gäller faktiskt även mina (våra) datorer, behöver inte vara snabbare. Bredbandet är det enda som önskvört vore något rappare, men det betingar en kostnad som jag inte är beredd att lägga.

Du ser enbart till dina egna behov och vad du själv behöver. Det finns personer som inte än har gått över till att skriva på dator istället för skrivmaskin som Jan Guillou.

Mobilerna med 5G verkar ej bli så mycket dyrare och då är det inget negativt för konsumenter att de har detta. Däremot är 5G abonnemangen mycket dyrare och det dröjer innan vanligt folk behöver ha detta för sina vanliga mobiltelefoner.

Skrivet av Kaine_Uro:

Idag finns det internetanslutning till tvättmaskiner och diskmaskiner... nog för att jag gillar ny teknik, men där undrar jag verkligen vad det ska vara bra för? Kunde man hänga upp tvätten eller plocka in disken via en app så kunde jag förstå, men just nu finns det ingen mening med det.

Är många onödiga prylar som driver på utvecklingen.

Samma sak sa folk om fönsterhissar på bilen, så onödigt. Nå att låta ens hemutrustning ha internetåtkomst går emot att bli försumbart dyrare. Problemet jag ser är att det öppnar för mer intrång.
Bortser man för detta så självklart vill man ha koll på att all utrustning fungerar som den ska, tar vi kyl och frys så räcker det med ett larm. De har länge pratat om kyl som kan säga vad som finns i den, detta behov har jag haft länge. Lösningen är svår att implementera, men i framtiden kanske det blir en kameralösning med Ai. Där jag i matbutiken vet vad jag har hemma och jag vet om det håller på att ta slut.

*edit*
När nmt kom så sa folk det var onödigt. Farsan körde med comradio. När 2G kom så sa folk att sms, datatrafik plus sämre täckning på landsbygden ej var önskvärt. Många köpte personsökare och struntade helt i mobil, mobiler var bara dyra och onödiga. 3G mobiler, dessa klumpar som var svindyra, slukade ström och denna strålning. Kameran som bara var dålig. 4G, som folk knappt märkte av i början. Det många märkte med 4G var att innan hade många obegränsad datatrafik på 3G och nu plöstligt blev det begränsat och dyrt.. Men nu idag, finns det många här som spelar spel med hög responskrav som klarar sig på 3G trafik och ändå spelar emot de bästa?

Så de flesta har hela tiden klagat på när ny mobilteknik har kommit och sagt att de ej behöver det, lika förbaskat så sitter dessa personer inte kvar med den gamla utrustningen idag utan kräver den nya för att kunna göra deras sysslor.

På datorsidan har jag varit med sedan commendore 64 kom. Folk har alltid sedan denna kom sagt att just nu är datorerna så bra så att man ej behöver ha snabbare. Detta har folket sagt i runt 30år och folket kommer nog i runt 30år säga exakt samma sak, att just nu är datorerna tillräckligt snabba. -Även om avstanning av moores lag kan leda till att utvecklingen stagnerar.

*edi2*
Något hyfsat nytt är platttv. Jag minns inte när dessa blev prisvärdiga. Men många minns väl hur folk i alla trådar skrev att de var så fruktansvärt onödiga. en 322 kostade långt över 20 000kr för inte så länge sedan. Men vad har utvecklingen lett till, är det någon som vill ha tillbaka crt tvapparaterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Idag finns det internetanslutning till tvättmaskiner och diskmaskiner... nog för att jag gillar ny teknik, men där undrar jag verkligen vad det ska vara bra för? Kunde man hänga upp tvätten eller plocka in disken via en app så kunde jag förstå, men just nu finns det ingen mening med det.

Är många onödiga prylar som driver på utvecklingen.

Famous old question. Som tidigare nämnt ovan. Folk frågade samma sak om datorer.. och internetuppkopplingar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det blir en 5G telefon vad det lider, men eftersom min LG G7 fortfarande fungerar bra och har bäst ljud av alla telefoner(jag är ljudnörd) så har jag inte bråttom. Men det är bra att tekniken förbättras.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Det blir en 5G telefon vad det lider, men eftersom min LG G7 fortfarande fungerar bra och har bäst ljud av alla telefoner(jag är ljudnörd) så har jag inte bråttom. Men det är bra att tekniken förbättras.

och så lär de flesta göra. De lär behålla sin telefon i några år nu. Sedan köper de en ny och den har 5G, varvid de fortfarande kör kvar med sitt 4G abonnemang, men tillslut blir 5G billigare.
Samma sak gjorde många med 4G, inkl jag själv. Jag hade en usb dosa och fick 3G mycket billigare än 4G, varvid jag valde det billiga. Men idag finns bara 4G kvar att välja och jag har dessutom högre behov. Varvid utvecklingen till 4G var bra, men jag som många andra var ej tvungen att ha det precis när det kom för ett mycket högre pris.

Permalänk
Medlem

Jag tror att största anledningen att antalet sålda 5G-enheter ökar är att de flesta nya telefoner som släpps har 5G, och föregående modeller hade inte 5G..

Permalänk
Medlem

Kul med utveckling men behöver inte 5G och är inte intresserad av det. Skaffar det när min gamla telefon går sönder den nya lär förmodligen ha det inbyggt vid det laget. Och sen är det bara vänta på att 5G blir standard för det nuvarandeabonnemanget, tänker inte betala premium för att få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tror att största anledningen att antalet sålda 5G-enheter ökar är att de flesta nya telefoner som släpps har 5G, och föregående modeller hade inte 5G..

Lite min tanke också Svenssons som köper mobiler har väl inte så stor koll vad en ny telefon har delar i sig, bara att den är ny och där med är bättre.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nya telefoner behöver alltid en försäljningsplats.
Kina är snabbare än europeiska 5G.

Permalänk
Medlem

Siktar på 5G-lur till 2021 eller 2022 tidigast.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Köper du (5G-)modem, så skaffar du problem!

Jag har då aldrig behövt mer än 2400 baud från ett uttag bekvämt placerat på väggen hemma. Varför skulle någon vilja e-posta när man springer runt ute på byn, har man inget bättre för sig?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Famous old question. Som tidigare nämnt ovan. Folk frågade samma sak om datorer.. och internetuppkopplingar.

Inte alls, det finns ingen poäng med att ha allt uppkopplat. Min dator och mobil är uppkopplade. Det räcker för mig. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att ha värmesystemet uppkopplat. Men verkar faran med det kanske inte helt värt det. Och jag tidvis är borta från det i månader.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Köper du (5G-)modem, så skaffar du problem!

Jag har då aldrig behövt mer än 2400 baud från ett uttag bekvämt placerat på väggen hemma. Varför skulle någon vilja e-posta när man springer runt ute på byn, har man inget bättre för sig?

2400 baud? Hur lång tid tog det att ladda denna sida på sweclockers med alla bilder? Mer eller mindre än 8h? Jag misstänker allt är ironisk.

Skrivet av anon56869:

Inte alls, det finns ingen poäng med att ha allt uppkopplat. Min dator och mobil är uppkopplade. Det räcker för mig. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att ha värmesystemet uppkopplat. Men verkar faran med det kanske inte helt värt det. Och jag tidvis är borta från det i månader.

Om du är borta i månader så är det skitbra att värmesystemet är uppkopplad. vi lär se fler och fler uppkopplade utrustning i hemmet, säkerligen har de i städer långt i framtiden en egen anslutning. Det känns dock som att de närmsta 20åren så är wifi lösningen på deras uppkoppling, inte att de ska ha en egen, detta av hur många anledningar som helst.
Men samtidigt viss utrustning behöver enbart kunna skicka ett larm, kanske en watchdog signal som går till en server inte så ofta. Detta går säkerligen fixa någon lösning utan ett vanligt abonnemang som teleoperatörerna känner sig nöjda med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

2400 baud? Hur lång tid tog det att ladda denna sida på sweclockers med alla bilder? Mer eller mindre än 8h? Jag misstänker allt är ironisk.

Om du är borta i månader så är det skitbra att värmesystemet är uppkopplad. vi lär se fler och fler uppkopplade utrustning i hemmet, säkerligen har de i städer långt i framtiden en egen anslutning. Det känns dock som att de närmsta 20åren så är wifi lösningen på deras uppkoppling, inte att de ska ha en egen, detta av hur många anledningar som helst.
Men samtidigt viss utrustning behöver enbart kunna skicka ett larm, kanske en watchdog signal som går till en server inte så ofta. Detta går säkerligen fixa någon lösning utan ett vanligt abonnemang som teleoperatörerna känner sig nöjda med.

Jovisst. Har tänkt på det eftersom jag bara behöver värme på när det blir minusgrader ute vilket inte är så ofta. Minimum temp på mitt nuvarande är 10c vilket är helt onödigt när det är är plusgrader ute. Men samtidigt så ju mer avancerat saker blir ju större chans att något strular. Eller i värsta fall hackas av någon lustigkurre.

Permalänk

@lillaankan_i_dammen: Jag håller med dig till punk o pricka, bara för vi har det bra idag betyder det inte att vi ska sluta sträva efter förbättringar.

Såg att någon skrev att ha diskmaskiner/tvättmaskiner uppkopplade, vad är meningen.
Det är ingen nödvändighet men det är en extrem stor bekvämlighet, Tänk man är ute och handlar så sätter man på Tvättmaskinen eller Diskmaskinen om man glömt det, eller så vill man ba inte ha blöta kläder i 9h i tvättmaskinen ? så startar man den 1h innan man slutar.

Likaså värmepanna om man är på resande fot, så sätter man på den ifall man stängt av den under vinter resan man varit, så kommer man hem och har ett varmt hus , detta kan appliceras till värma en bil också på morgonen.
Man sätter på kupé / motorvärmare när man käkar frukost sen sätter man sig i en varm bil och varm motor (som inte släpper stora utsläpp)

Nä, jag vet det kommer alltid finnas folk i vägen för evolution o utveckling, lata och konservativa människor finns det gott om.

Visa signatur

i9-9900K, 32GB G.skill,Asus GeForce GTX 1080Ti Strix OC,Corsair Hydro H115i Platinum,MK ASUS PRIME Z390-A
Case: Corsair Obsidian 500D RGB SE
Keyboard: Corsair k70 RGB
Mouse: Logitech G502
MousePad:SteelSeries Qck Prism Cloth Gaming

Permalänk
Medlem

Jag har min Nokia 6.1, ifrån 2018. Den fungerar för precis allt jag behöver den till. Så att köpa ny vore slöseri med pengar och resurser.

Permalänk
Medlem

Kostar verkligen 5G mottagaren i dagens telefoner något extra jämfört med 4G? Känns som att alla stora tillverkare monterar in en 5G antenn, vare sig man behöver den eller inte.
Ungefär som förr i tiden när alla tv-apparter hade 3DTV-funktion inbyggt. Inte valde du bort TVn då bara för att den hade en funktion du aldrig använde? "Nej vi vill ha en tv utan 3DTV...var har ni dem?"

Permalänk
Medlem

Har inget behov av 5G i dagsläget, men nu är det ju så att man inte har något val om man vill ha senaste Snapdragon i luren....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av corb06:

Kostar verkligen 5G mottagaren i dagens telefoner något extra jämfört med 4G?

I nuläget kostar det i sämre batteritid på din mobiltelefon.

Skrivet av corb06:

Känns som att alla stora tillverkare monterar in en 5G antenn, vare sig man behöver den eller inte.

Senaste Snapdragon hade väl krav på 5G-modul, vilket gjorde att alla som ville ha flaggskeppet var tvungna att ha 5G.