Jämföring mellan Teams, Zoom och GoToMeeting

Permalänk

Jämföring mellan Teams, Zoom och GoToMeeting

Hej allihopa,

finns det någon kan hjälpa/ rekomendera mig med de platformarna?
Jag vill veta vad är skillnad mellan de tre digitala mötesfunktioner Teams, Zoom och GoToMeeting?
- externa polisy?
- externt möte mer livfulare än Teams?
- man skulle kunna ringa in på möterna?

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Jitsi Meet (två länkar). Öppen källkod, krypterad som standard (end-to-end-kryptering är på ingång), oändligt med personer i ett samtal, servern kan installeras på sin egna server (self-hosted) och det är även helt gratis. Skapa ett rum, skicka länk till andra, klart. Du kan även skärmdela med de i samtalet, om du så vill.

Zoom har sina nackdelar, så jag skulle inte ens röra i skiten - inte ens med en tång (om det gick).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

@Airikr:
tack!

Jag glömde säga att den inte ska vara till privata bruk utan företag bruk. och det är därför säkerheten och kvaliteten är viktiga.
Jag vet hur Teams fungerar och den suger ibland när det gäller kvaliteten på ljuden annars den fungerar bra båda säkerhet hållet och möten.

finns det mer förslag när det gäller detta?

Permalänk
Medlem

Har ni redan M365 i övrigt känns väl Teams rätt givet? Annars rekommenderar jag en kravspecifikation och budget så kollar du/ni vad som matchar dem efteråt.

Ett alternativ är väl Google meet som är en del av GSuite utifall ni använder det.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donald-IT:

@edgren:
tack!

Jag glömde säga att den inte ska vara till privata bruk utan företag bruk. och det är därför säkerheten och kvaliteten är viktiga.
Jag vet hur Teams fungerar och den suger ibland när det gäller kvaliteten på ljuden annars den fungerar bra båda säkerhet hållet och möten.

finns det mer förslag när det gäller detta?

Jitsi Meet är både för privat och professionellt bruk När jag hade ett möte i Jitsi Meet, så hördes alla bra, förutom en person. Hon är i ren allmänhet låg i tonen och är lite mörk i rösten, så det kan ha varit på grund av det + den inbyggda mikrofonen i den mer eller mindre 10-åriga bärbara datorn.

Det finns ju en annan tjänst som är inom samma typ plan som Jitsi Meet, nämligen BigBlueButton. Jag har inte testat den personligen, men har hört från integritet/säkerhetfokuserade subreddits, att den är en väldigt bra kanditat. Bloggen It's FOSS har skrivit en artikel om tjänsten, och visar även hur BigBlueButton fungerar. De har även listat de fem bästa konferanstjänsterna som är både säkra och har en öppen källkod.

Annars finns Wire, men då krävs det att de som ska vara med i samtalet, ska skapa ett konto hos Wire. Det kräver inte Jitsi Meet. Tydligen kräver BigBlueButton ett konto också. Wire kostar som minst runt 50 kr per månad för videogruppsamtal med 4 personer och 10 personer gällande röstgruppsamtal, medan BigBlueButton och Jitsi Meet är helt gratis med (i alla fall för den sistnämnda tjänsten) oändligt personer i samma gruppsamtal, varesig det är röst eller video.

Skrivet av Daz:

Har ni redan M365 i övrigt känns väl Teams rätt givet? Annars rekommenderar jag en kravspecifikation och budget så kollar du/ni vad som matchar dem efteråt.

Ett alternativ är väl Google meet som är en del av GSuite utifall ni använder det.

Trådskaparen vill ha en videogruppsamtalstjänst som är säker. Microsoft och Google är två av många företag som aldrig erbjuder säkra gruppsamtal, då de inte krypterar samtalen och inte heller visar hela källkoden för tjänsten för allmänheten.

GSuite använder sig av Google Meet när det kommer till gruppsamtal för företag. All data skickas via HTTPS ("encryption in transit") och inspelad data lagras i en krypterad kontainer ("encryption at rest") (källa). Microsoft använder samma krypteringsmetoder som vad Google gör (källa).

"Encrypted in transit" betyder att all data skickas krypterad via HTTPS, vilket inte betyder att samtalen hålls krypterade och därmed säkrade från företaget i fråga.

"Encrypted at rest" betyder inte att filerna i sig är krypterade, utan att de ligger i en krypterad kontainer, där nyckeln/nycklarna hanteras av företaget filerna ligger hos (i det här fallet, Google och Microsoft).

Läs mer om "encrypted at rest" och "encrypted in transit": https://www.ryadel.com/en/data-encryption-in-transit-at-rest-...

För att uppnå bästa möjligaste säkerhet gällande främst gruppsamtal, så krävs det att samtalet är end-to-endkrypterad (E2EE (end-to-end encrypted)). E2EE betyder att ingenting lagras hos företaget, utan allt sker mellan enheterna. Det är därför jag gillar Telegrams röstsamtalsfunktion, då samtalen är just end-to-endkrypterade, även om chatten inte är det. Den kommande videosamtalsfunktionen ska förhoppningsvis ha samma krypteringsmetod. Tjänster som krypterar samtalen (till exempel Jitsi Meet) kräver mer batteri och (främst) mer mobildata än de gruppsamtalstjänster som inte krypterar samtalen.

Men senast jag testade Jitsi Meet, så har de förbättrat batteriförbrukningen. 10 minuter i samtalet tog 10% av batteriet. Innan käkade 10 minuter upp 15-20% av batteriet. Vet inte om mobildata-användandet har förbättrats också, då jag är uppkopplad till mitt WiFi 9 av 10 gånger.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

@Airikr:
mycket spännande Edgren. Jag kollade nu om E2EE hos Microsoft och då står det att den ska vara krypterade dock bara om man spelar in möten då är det sparat i SP.
Jag kollade också om hu krypteringen skall funka hos Microsoft 365 som är kopplat till Teams och det licenserna som avgör det.
Jag har inga koll när det gäller Google meet.

Enligt de här diskationerna med dig och @Daz så ser jag att Zoom är bara kass. När det gäller GoToMeeting är det oklar men läser om det fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donald-IT:

@edgren:
mycket spännande Edgren. Jag kollade nu om E2EE hos Microsoft och då står det att den ska vara krypterade dock bara om man spelar in möten då är det sparat i SP.
Jag kollade också om hu krypteringen skall funka hos Microsoft 365 som är kopplat till Teams och det licenserna som avgör det.
Jag har inga koll när det gäller Google meet.

Enligt de här diskationerna med dig och @Daz så ser jag att Zoom är bara kass. När det gäller GoToMeeting är det oklar men läser om det fortfarande

Antar att du tänker på "encryption at rest". För att ta det hela kort, så använder Microsoft och Google samma krypteringsprinciper gällande deras gruppvideotjänster (Microsoft Teams och Google Meet).

GoToMeeting ägs av LogMeIn, vilket är ett företag som har fått en del kritik för deras hantering av prenumerationen. Många på trustpilot.com har gett LogMeIn dåliga betyg för att företaget tydligen förbjuder prenumeranter att avbryta deras prenumeration, plus att supporten är tydligen superdålig (rutten, som en av betygsättarna använde som ordval).

Sen är deras integritetspolicy rätt så snuskig. När du använder någon av deras tjänster (i det här fallet, GoToMeeting), så lagrar de bland annat IP-adressen, vart i världen du befinner dig, hårdvaruspecifikationer, språkinställningar och operativsystem.

Ne, jag rekommenderar fortfarande Jitsi Meet eller BigBlueButton

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Om man i övrigt använder office365 är Teams otroligt svårslaget, integrerar riktigt bra med ecosystemet, ADn etc.

Ska man ha möte är det bara bjuda in externa parter med länk, annars går interna parter med direkt via kalender eller notifieringar.

Vi kör aldrig möten med mer än 6-10 deltagare, så vet inte hur det funkar för fler