Officiellt: Amazon lanseras i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Officiellt: Amazon lanseras i Sverige

Amazons vice president för EU-expansion bekräftar satsningen som inte helt oväntat utlovar låga priser och snabba leveranser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Jag gillar låga priser och snabba leveranser. Ska bli spännande att se om/hur Amazon Prime kommer att se ut i Sverige.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Keeper of Traditions

Vågar man hoppas på en riktig brakfest med låga priser på TV:ar till Black Friday, för att göra en ordentlig entré på marknaden?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Välkomna(?)

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Välkomna till Sverige!
Får vi en officiell Amazon-kategori här på Sweclockers då?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om det blir billigare än att beställa från Amazon DE. Annars ser jag ingen större mening i det.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte? Jag kommer till tyska Amazon från Amazon.se?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Chromatic:

Välkomna till Sverige!
Får vi en officiell Amazon-kategori här på Sweclockers då?

Du tänker på forumet?
Det är förstås upp till Amazon, men jag misstänker att de kommer att ha lite andra åtaganden innan de börjar tänka på sånt

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av AplAy:

Jag förstår inte? Jag kommer till tyska Amazon från Amazon.se?

Läste du artikeln?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Undrar om det är lite av en tidig tanke över våra nordiska grannländer att lansera det till?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Läste du artikeln?

My bad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ska bli intressant att se om det blir billigare än att beställa från Amazon DE. Annars ser jag ingen större mening i det.

Det lär det inte bli. Det är ju billig eller ingen fraktkostnad därifrån i dag, så med högre moms här, dyrare frakt inrikes generellt, punktskatter och avgifter, så blir det dyrare. Enda fördelarna den svenska butiken kommer att ha är eventuellt lokalanpassat utbud, språkanpassad sida och snabbare frakt (i de fall det skickas från lager i Sverige).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Detta är en katastrof mot svenska butiker, allt byggs på någon slags grund av att elektronik ska vara billigt och man ska få köpa något och prova hursomhelst för att sedan lämna tillbaka det. Vi konsumenter blir mer och mer bortskämda.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Kul! Jag gillar låga priser och snabba leveranser. Ska bli spännande att se om/hur Amazon Prime kommer att se ut i Sverige.

Det gillar vi allihopa tror jag.

Dock gillar jag också kollektivavtal, schyssta villkor och bra arbetsmiljöer för de som jobbar för de lägsta timlönerna, så man får hoppas att Amazons stora lobbyistgrupp inte påverkar till den grad att de lyckas övertyga politikerna att släppa helt på dessa frågor. Man vet ju redan att Lööf är väldigt kåt på att ge samtliga arbetstagare bakifrån och bajsa på deras rättigheter.

Skulle vi få ett Amazon-lager i Sverige som följer samma sjuka villkor som de i USA, då har vi sålt ut oss ordentligt för att spara några enstaka hundralappar på elektronik.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vangen:

Undrar om det är lite av en tidig tanke över våra nordiska grannländer att lansera det till?

Jobbannonsen som amazon la upp hade med följande parti:

"Head of Marketplace for businesses for Sweden and the larger Nordics area. Your core role will be to manage the sales, account management, and category development teams that help sellers grow their business in Nordics."

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av madeofelias:

Detta är en katastrof mot svenska butiker, allt byggs på någon slags grund av att elektronik ska vara billigt och man ska få köpa något och prova hursomhelst för att sedan lämna tillbaka det. Vi konsumenter blir mer och mer bortskämda.

Har inte svenska butiker gjort fel om de bygger på något slags grund att elektronik ska vara dyrt och att man inte ska kunna köpa något och prova hursomhelst för att sedan lämna tillbaka det? Bra service är bra service.

(Sen, som någon annan nämnde, vill man ju hitta någon sorts balans mellan OK arbetsvillkor för de anställda och bra priser för oss kunder - det är värt pengar i längden, men har inte riktigt verkat vara Amazons fokus på andra marknader, så vi får se vad de gör i Sverige...)

Permalänk

Jag ser fram emot en lansering. Inte för att jag tror att det kommer bli billigare men för att de har ett annorlunda sortiment än vad våra svenska butiker har. Men om de hanterar ärenden bra så kommer jag handla mer där då jag järna betalar för bra bemötande vid problem.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Detta är en katastrof mot svenska butiker, allt byggs på någon slags grund av att elektronik ska vara billigt och man ska få köpa något och prova hursomhelst för att sedan lämna tillbaka det. Vi konsumenter blir mer och mer bortskämda.

Vänta lite här nu, öppet köp osv är till för att skydda konsumenten mot dåliga produkter, dålig QOS testning etc. Så för att tillverkarna håller så pass låg kvalite så att detta behövs så är konsumenterna helt plötsligt bortskämda?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag har blivit kortscammad en gång i mitt liv. Det var på amazon.co.uk och där har jag inte handlat ofta heller. Varan jag beställde levererades men det drogs mer grejer från kontot också (typ alla streamingtjänster man kan komma på).

Jag vet inte vad som skulle göra så jag återfick mitt förtroende för Amazon. Kanske skulle kunna köpa någon skitpryl därifrån om dom hade galet mycket bättre pris. En vara så billig så att, om den var trasig, bara skulle kunna kastas och glömmas.

Permalänk
Medlem

Amazon måhända kan komma med lite udda prylar som är svåra att få tag på. Men snabba leveranser har vi redan, och priserna i svenska butiker ligger i nivå med tyska Amazon.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte blir mycket dyrare än tyska Amazon.

Permalänk
Medlem

Amazon boxar överallt, täck hela Sverige!

Permalänk
Musikälskare

Äntligen! Som man har längtat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Detta är en katastrof mot svenska butiker, allt byggs på någon slags grund av att elektronik ska vara billigt och man ska få köpa något och prova hursomhelst för att sedan lämna tillbaka det. Vi konsumenter blir mer och mer bortskämda.

Om man inte kan konkurrera så kan man inte. Man kan inte både ha en fri marknad och inte.

Det gäller såklart att Amazon följer svenska lagar i sina eventuella svenska lager och betalar skatt (som de tidigare inte gjort i Irland t.ex. men som EU nu tvingar dem att göra).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jämför man priser på hemelektronik hos svenska återförsäljare och Amazon.de så är svenska ofta billigare trots högre moms. Svenska företag är redan så effektiva på e-handel så jag tror inte Amazon har så mycket att hämta här. Men visst, vissa bra erbjudanden kommer det bli och Amazon kan nog ta stora marknadsandelar inom vissa produktkategorier.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags på riktigt

Permalänk
Medlem

Det amazon redan är allra störst på är saker som våra lokala butiker tjänar allra mest pengar på, och som är rätt så kraftiga marginalhöjare.

Tillbehör, kablar, kontakter, laddare, batterier osv.

En populär tv till ett ordinarie pris hos tex Elgiganten som kostar 20k har man typiskt 20% marginal på i bästa fall. När dom flesta av oss köper denna tv är den nede i 16k. Köper vi till en ok HDMI till 400kr har plötsligt marginalerna blivit bättre. Detta är väldigt vanligt. Nu kommer vi fortfarande köpa tv på elgiganten, men kabeln hos amazon till 69kr i stället.

Det kommer bli viktigare än någonsin för elektronikbutikerna att ha grejer på lager. Lokalt lager och bra kundservice (goda returordningar osv) är snart det enda som kommer locka oss in i butiken. Vi läser testerna på tv hos rtings eller här på swec, köper tv på rea på elgiganten.

En annan sak som amazon historiskt har varit billiga på jämfört med här är hörlurar och i en del tilfällen dacs. När dom har "rea", vilket händer ofta, är priserna en bra bit under hälften. Jag tar alltid med mig några såna grejer när jag är borta i usa.

Personligen tror jag Cdon och Power ryker. Power har inte Dixons att luta sig emot, och Power har haft stora bekymmer rätt så nyligen, och dessutom dålig PR när det kommer till behandling av anställda. Cdon är bara värdelösa på allt. Står inte för sina priser, tar lång tid med returer, svarar knappt på mail osv.

Amazon har ett enormt övertag när det gäller inköpspriser. Dom är så stora att dom helt sonika kan säga nej till vilken produsent som helst.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

lär nog inte lägga nått lager i sverige, kommer nog skickas från lager i annat eu land för att slippa alla svenska hittepå skatter och avgifter.. är det nån som kan hitta ett sätt att kringgå det så är det amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

lär nog inte lägga nått lager i sverige, kommer nog skickas från lager i annat eu land för att slippa alla svenska hittepå skatter och avgifter.. är det nån som kan hitta ett sätt att kringgå det så är det amazon

lär garanterat inte bli nåt lager i sverige nä, blir väl från tyskland eller holland kanske var dom nu har sina stora?

Är det bättre att köpa från inhemska skattesmitare så som Biltema som skattar i Schweiz? Samma butiker köper från Alibaba och sätter eget märke på skräpet. Hur mycket stöttar det inhemsk industri? Inte ett skvatt! Bara överpriser för samma kinaskräp!

Nu kan i alla fall små svenska producenter sälja sina produkter någonstans.

Permalänk
Medlem

Min plånbok är redo... Om min lokala postkontor är det vet jag inte.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P