Köpa guld i dessa tider?

Permalänk
Medlem

Köpa guld i dessa tider?

Hej,

Jag har förlorat en del pengar nu på aktiemarknaden och funderar därför över att köpa guld istället.
Anledningen till det är för att jag läst att det är säkrare att ha samt att det ökar i värde.
Tyvärr så har jag inte så stor koll på just guld.

Hur funkar det?
Ska man köpa fysiskt guld, kanske guldtackor och förvara själv eller ska man köpa guld via fonder?
Jag har exempelvis sett att butiker som www.guldexperten.se har prisgaranti så att man köpa guld till bäst pris.
Någon som har erfarenhet utav dem eller som handlat fysiskt guld?

Permalänk
Medlem

Finns en tråd om investeringar men jag är nyfiken hur du har förlorat pengar på sistone? Allt har ju praktiskt taget gått upp nonstop sen mars.

Permalänk
Medlem

Ta och kika på Rika Tillsammans. Det kan verka lite överväldigande (och Jan pratar vansinnigt långsamt), men det värt att investera tiden att lyssna igenom avsnittet (eller läsa artikeln).

TL;DR - Guld är nice, men sannolikt inte som enda tillgångslag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Jag köpte aktier i fel bolag helt enkelt. Förra veckan förlorade jag 20%. Testade även köpa teckningsoptioner och höll i dem för länge. Många i min omgivning pratar om bitcoin, jag är dock väldigt skeptisk till det.

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Tack för tipsen, ska göra det. Troligtvis är det bara jag som kanske är okunnig.

Permalänk
Medlem

@chonii: Sprid risken, köp 5 aktier istället för en. Olika brancher.

För övrigt har inte guld haft så högt pris sedan 70-talet, så känns dumt att köpa nu.

Permalänk
Medlem

Jag är mer skeptisk till guld än bitcoin. Men oavsett köp inte när priset står högt och guld är väldigt dyrt nu. Bitcoin var ett bra köp för några månader sedan när det stod på halva priset mot nu. Men jag skulle ändå inte bli förvånad om priset dubblas mot nu innan året är slut. Lika lite förvånad blir jag om det halveras igen och då är det läge att köpa på sig lite. Köp billigt sälj dyrt, inte tvärtom. Även om jag gillar bitcoin är jag lite avvaktande just nu och inväntar nästa stora dipp.

En del säger det är bättre att köpa silver än guld. Fast lyssna inte på vad folk säger. Gör något annorlunda än alla andra.

Permalänk
Medlem

@CymbalCrasher: Jag har fått tipsen om att investera i precis som du säger i olika "typer" av bolag exempelvis. Hitta 2-3 inom fastighet, lika många inom teknik, investment och medicin och på så sätt sprida risken som du nämner.

Tror verkligen att det kan vara rätt sätt. Jag har haft alla ägg i samma korg.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Det är många som menar att bitcoin är något att hålla ögonen på. Främst på grund utav situationen i världen just nu.
Man kan exempelvis titta på Libanons ekonomi som har totalt havererat senast året. Bankerna betalar inte ut folks pengar. De flesta vill hitta alternativ till banker då de inte litar på dem längre.

Permalänk
Medlem

Under kriser är Guld väldigt bra, även Bitcoin. Alla länder pumpar in pengar i sina ekonomier just nu och ökar därför inflationen. Det fina med guld och bitcoin är att det inte är en oändlig resurs och blir därför ett bra sätt att undvika att förlora pengar under tider med hög inflation.

Och ja, ska du köpa guld ska du köpa fysiskt.

Det är också ett bra läga att köpa Bitcoin, om historien upprepar sig så kommer det snart nå en betydligt högre grundnivå i och med halveringen som skedde för några månader sedan. Men se till att läsa på ordentligt innan så du förstår hur det funkar och vilka fallgropar som finns.

Disclaimer: allt detta är mina egna åsikter. Skyll inte på mig om det inte blir som jag tror

Permalänk

Vad är målet med ditt sparande. Sparar du till någon speciell affär du ska göra inom några år eller sparar fu bara för framtiden? Det är ganska avgörande. Guld är en stabil investering men har ingen större utveckling sett över tid.

Om jag var du så skulle jag läsa på mer om hur man bygger en stark portfölj av aktier och fonder.

Att du jar förlorat pengar i dessa tider betyder inte bara att du har satsat på fel aktie. Det handlar även om att din portfölj är för smal. Du måste ha en bredare portfölj med olika brancher i olika länder.

Min portfölj är uppdelad i en exprimentell del, en kortsiktig del och en långsiktig del. Fördelningen är typ 80% i den långsiktiga där bara bolag i OMX30 ligger samt en del fonder. Min kortsiktiga är bolag och fonder jag tror på och som har visat bra resultat de senaste åren. Detta utjör typ 15%. Den har jag min lilla exprimentella del. Den är mest för att det är kul och för att jag ska lära mig mer. Här ligger helt nya bolag eller bolag som det går mycket rykten om.

Det finns inge snabb väg till att tjäna pengar. Ska man tjäna mycket pengar på börsen så måste man hänga med. Orkar man inte det så är det bara att glida med på OMX30. Bättre utveckling kan man knappt få om pengarna bara ska ligga. Sett över tid.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Sjukt stor spread mellan köp/sälj på fysiskt guld tyvärr.

Däremot kan du ju börja titta på gruvbolag? verkar som de är fortfarande relativt lågt värderade relaterat till guldpriset.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/108652/yamana-gol...
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/166051/kinross-go...

t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chonii:

@ronnylov: Det är många som menar att bitcoin är något att hålla ögonen på. Främst på grund utav situationen i världen just nu.
Man kan exempelvis titta på Libanons ekonomi som har totalt havererat senast året. Bankerna betalar inte ut folks pengar. De flesta vill hitta alternativ till banker då de inte litar på dem längre.

Ja jag gillar bitcoin och förstår tänket och tror på uppgång framöver på 1-2 års sikt. Just nu ligger det ganska högt om man tittar kortsiktigt. Men jättesvårt att veta något om framtiden så kanske man kan sprida ut det lite. Silver, bitcoin och guld i lika stora delar kanske? Även sprida ut inköpen över tid så man inte råkar köpa allt på topp och heller inte riskerar missa att köpa på botten. De som köpt lite bitcoin varje månad senaste åren ligger bra mycket på plus nu tack vare tidigare nedgång.

Guld är mera stabilt i priset. Sällan det ändrar sig över 10% på en dag som bitcoin kan göra ibland. Är man ute efter att säkra sina pengar och inte spekulera så mycket kan nog guld kännas bättre. Å andra sidan kanske man inte skickar en guldklimp i ett brev till en kompis för att betala något. Viktigaste är att tänka och välja själv. Inte lyssna för mycket på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chonii:

Hej,

Jag har förlorat en del pengar nu på aktiemarknaden och funderar därför över att köpa guld istället.
Anledningen till det är för att jag läst att det är säkrare att ha samt att det ökar i värde.
Tyvärr så har jag inte så stor koll på just guld.

Hur funkar det?
Ska man köpa fysiskt guld, kanske guldtackor och förvara själv eller ska man köpa guld via fonder?
Jag har exempelvis sett att butiker som www.guldexperten.se har prisgaranti så att man köpa guld till bäst pris.
Någon som har erfarenhet utav dem eller som handlat fysiskt guld?

du kan ju få en 1kg guldtacka för över 600.000kr nu om du är så rik

https://www.guldcentralen.se/produkter/guld/ubs-1000-gram

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nu börjar bitcoin gå ner lite i pris. Om man vill passa på att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chonii:

@ronnylov: Det är många som menar att bitcoin är något att hålla ögonen på. Främst på grund utav situationen i världen just nu.
Man kan exempelvis titta på Libanons ekonomi som har totalt havererat senast året. Bankerna betalar inte ut folks pengar. De flesta vill hitta alternativ till banker då de inte litar på dem längre.

Det går ju inte att jämföra Sverige och Libanons situationer.
Sverige är stabilt och ligger i en relativt lugnt område.
Libanon är ultrakorrupt och är granne med Syrien.

Ska du spara på lång sikt så spelar inte en tillfällig dipp i kurs någon roll.
Det gäller att ha is i magen eftersom det mesta går upp på sikt.
Det förutsätter förstås att du investerat någorlunda diversifierat och inte gått all in i högrisk/startup-bolag.

Ett av de vanligare misstagen är att köpa dyrt (något som har ökat mycket ) och sälja billigt ( när kursen börjar dyka, men lite för sent efter "alla andra"). Gör inte det

Om du chans-investerar i något som är väldigt högrisk, gör det med pengar du kan tappa helt utan att sova dåligt om nätterna.

edit: Många bra tips o tankar här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348

Permalänk
Medlem

Guld är bra att ha som kompliment till dina andra fonder. Blir det en börskrash eller nått annat som är dåligt för ekonomin, typ Corona, så går dom flesta fonder/aktier ner och guld/silver går upp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av chonii:

@Blomkungen: Jag köpte aktier i fel bolag helt enkelt. Förra veckan förlorade jag 20%. Testade även köpa teckningsoptioner och höll i dem för länge. Många i min omgivning pratar om bitcoin, jag är dock väldigt skeptisk till det.

Tre råd:

1. Handla inte med värdepapper om du inte är helt säker på vad dessa är och hur de fungerar. Särskilt derivatinstrument som ex. optioner.

2. Spekulera inte och ta inte positioner kortsiktigt. Att köpa och sälja till rätt pris är svårt, att försöka förutspå när är nästintill omöjligt. Det lägger till en hel dimension av beslut som är totalt onödigt.

3. Försök inte slå den relevanta marknadens index. Spara långsiktigt och gör fundamentala beslut. Du kommer tacka dig själv i framtiden och ännu mer vid pensionen om du exempelvis måndadssparar i en diversifierad aktie- och fondportfölj.

Visst är det möjligt att slå marknaden. Men de allra flesta som tar stora risker är förlorare.

Angående guldet så används det generellt inte till att investera i. Guld används för att säkra tillgångar (valutor, värdepapper etc.) då det har ett reellt värde. När andra marknader eller valutor är volatila eller faller i värde så ökar oftast guld i värde då många vill säkra sina tillgångar. Men man köper vanligtvis inte fysiskt guld, såvida det inte är frågan om centralbanker eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det går ju inte att jämföra Sverige och Libanons situationer.
Sverige är stabilt och ligger i en relativt lugnt område.
Libanon är ultrakorrupt och är granne med Syrien.

Ska du spara på lång sikt så spelar inte en tillfällig dipp i kurs någon roll.
Det gäller att ha is i magen eftersom det mesta går upp på sikt.
Det förutsätter förstås att du investerat någorlunda diversifierat och inte gått all in i högrisk/startup-bolag.

Ett av de vanligare misstagen är att köpa dyrt (något som har ökat mycket ) och sälja billigt ( när kursen börjar dyka, men lite för sent efter "alla andra"). Gör inte det

Om du chans-investerar i något som är väldigt högrisk, gör det med pengar du kan tappa helt utan att sova dåligt om nätterna.

edit: Många bra tips o tankar här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348

Globala ekonomin påverkar i högsta grad pris på investeringar såsom bitcoin och guld. Om många människor i krisande länder överger fiatvalutor för andra alternativ blir det köptryck på alternativen. Påverkar priset även i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Globala ekonomin påverkar i högsta grad pris på investeringar såsom bitcoin och guld. Om många människor i krisande länder överger fiatvalutor för andra alternativ blir det köptryck på alternativen. Påverkar priset även i Sverige.

Vad menar du med överger fiatvalutor?

Men vem vågar lägga alla sina pistoler i något vars växelkurs ser ut såhär:

Länder med valuta är skakig har vanligen vänt sig till något stabilt, som US dollarn. Tex Zimbawe, Kuba, Iran m.m. Även om det säkert finns andra exempel jag inte känner till.

Men visst kan BTC kursen rusa i samband med kris, eller falla som en sten. Den är ohyggligt volatil.

Permalänk
Medlem

Dollarn rasar också i köpkraft. Hur mycket fick man för $1 för 50 år sedan? Att lägga pengar i madrassen är ett dåligt alternativ i jämförelse. Bitcoin för 5 år sedan mot idag?

Visa prset i logskala så syns långsiktiga ökningen bättre. Jämför sedan mot guld för 5 år sedan.

http://pricedingold.com/bitcoin/

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!! @dlq84:

Permalänk
Medlem

Det är nog där som jag har gjort mitt misstag. Jag har varit lite för otålig och investerat i högriskbolag. Något jag också märkt är att jag inte har spridit riskerna utan haft få bolag. Tack för länken, ska läsa på! @henkiii:

Permalänk
Medlem

Av allas svar så förstår jag att jag behöver en mer diversifierad portfölj, tänka långsiktigt, ha is i magen och eventuellt spara i alla tre? ( aktier/fonder, bitcoin och guld/silver). Mitt största problem är nog att jag blivit orolig när jag sett dippen och sålt av billigare än jag köpt... @henkiii:@ronnylov: @dlq84: @kaptengrek:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."