Guide för att förbättra FPS i CS GO

Permalänk
Medlem

CS:GO är ju ett av de mera lättdrivna och stabila spelen som existerar enligt min erfarenhet. Har aldrig riktigt fattat om man verkligen tjänar något på att pressa ut lite extra fps när man ändå ligger såpass högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

-Console -nojoy -nod3d9ex -novid +cl_forcepreload 1 -d3d9ex

Istället för att bara spamma kommandon kanske du ska kolla upp vad de gör, innan du har med dem i en guide. Du använder kommandon vars funktionalitet upphörde för 3 år sedan.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

CS:GO är ju ett av de mera lättdrivna och stabila spelen som existerar enligt min erfarenhet. Har aldrig riktigt fattat om man verkligen tjänar något på att pressa ut lite extra fps när man ändå ligger såpass högt.

Det är helt tvärtom för mig. Jag har alltid haft hög input lag på csgo (på flera olika datorer) och jo, det är superstor skillnad på när det flyter på eller ej. FPSen kanske itne ens påverkas men man känner av det. Vet inte riktigt vad det beror på men mitt funkar bättre efter att jag fifflat med massa regedit commands, använder process lasso pro och slimmat ner nvidia drivrutinen med "NVslimmer" från Guru3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

Det är helt tvärtom för mig. Jag har alltid haft hög input lag på csgo (på flera olika datorer) och jo, det är superstor skillnad på när det flyter på eller ej. FPSen kanske itne ens påverkas men man känner av det. Vet inte riktigt vad det beror på men mitt funkar bättre efter att jag fifflat med massa regedit commands, använder process lasso pro och slimmat ner nvidia drivrutinen med "NVslimmer" från Guru3D.

Ok, jag kanske luras av FPS. Möjligt också att jag har tur, att CS:GO alltid flytit väldigt fint på min Asus X370 Prime Pro med 3700X och en GPU 1080Ti, systemet behöver inte ens arbeta så hårt, allt bara flyter. Inte för att jag är så jäkla bra i CS:GO men jag gillar enkla spel med högt underhållningsvärde.

Alltid fin prestanda, smooth, kanske en krasch på ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

Det är helt tvärtom för mig. Jag har alltid haft hög input lag på csgo (på flera olika datorer) och jo, det är superstor skillnad på när det flyter på eller ej. FPSen kanske itne ens påverkas men man känner av det. Vet inte riktigt vad det beror på men mitt funkar bättre efter att jag fifflat med massa regedit commands, använder process lasso pro och slimmat ner nvidia drivrutinen med "NVslimmer" från Guru3D.

Efter en hel del experimenterande är min slutsats att hysterin kring specifikt FPS är överdriven (så länge man iaf har typ 200 FPS eller något) samtidigt som övertron på hur väl en 15 år gammal spelmotor egentligen fungerar på modern hårdvara är påtaglig. Det är rätt uppenbart att spelmotorn helt enkelt inte hänger med i många fall vilket tillsammans med RNG leder till rätt oförutsägbara resultat. Har haft flera "nu ändrade jag detta och plötsligt fungerar det bättre igen" men snabbt insett att så är det inte. Sen verkar det som många har en närmast religiös övertygelse om hur bra allt är i detta spel som påverkar både diskussioner och bristen på utveckling (varför ska Valve lägga tid på något så många hävdar är perfekt och alltid varit det?) eller helt enkelt inte ser bristerna.

Missförstå mig rätt nu, jag gillar verkligen spelet i sig men känner ändå att man måste våga vara ärlig med hur saker och ting förhåller sig. Vilket sett till spelets och främst motorns ålder egentligen inte är så märkligt, är rätt många så pass gamla spel som har problem med moderna flertrådade CPUer osv. Det ryktas att Valve är rätt stressade över Valorant och ska konvertera CS GO till iaf Source Engine 2 nu men det återstår väl att se, tidigare har ju konkurrensen varit märkligt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Efter en hel del experimenterande är min slutsats att hysterin kring specifikt FPS är överdriven (så länge man iaf har typ 200 FPS eller något) samtidigt som övertron på hur väl en 15 år gammal spelmotor egentligen fungerar på modern hårdvara är påtaglig. Det är rätt uppenbart att spelmotorn helt enkelt inte hänger med i många fall vilket tillsammans med RNG leder till rätt oförutsägbara resultat. Har haft flera "nu ändrade jag detta och plötsligt fungerar det bättre igen" men snabbt insett att så är det inte. Sen verkar det som många har en närmast religiös övertygelse om hur bra allt är i detta spel som påverkar både diskussioner och bristen på utveckling (varför ska Valve lägga tid på något så många hävdar är perfekt och alltid varit det?) eller helt enkelt inte ser bristerna.

Missförstå mig rätt nu, jag gillar verkligen spelet i sig men känner ändå att man måste våga vara ärlig med hur saker och ting förhåller sig. Vilket sett till spelets och främst motorns ålder egentligen inte är så märkligt, är rätt många så pass gamla spel som har problem med moderna flertrådade CPUer osv. Det ryktas att Valve är rätt stressade över Valorant och ska konvertera CS GO till iaf Source Engine 2 nu men det återstår väl att se, tidigare har ju konkurrensen varit märkligt liten.

Jo, jag förstår precis vad du menar. De flesta ändringar jag gjort tror jag (nu i efterhand iaf, efter att ha tagit en paus på 2 år från PC helt) är placebo.
Jag förstår vad du menar. Spelet har sjukt mycket spelare och trots det så är motorn så pass gammal. Ganska märkligt.

Permalänk
Medlem

Finns det någon tråd med tips för hur man ska bli bättre i CS:GO? Jag är en tävlingsmänniska så jag måste bli bättre annars ryker kanske tangentbordet.

Tror jag framförallt brister i rörlighet. Ser på konkurrenterna att de rör sig hela tiden, hoppar frenetiskt, rör sig fram och tillbaka, runt i cirklar, dansar, rycker nervöst i kroppen, vad sjutton som helst men de står aldrig stilla.

Kanske kan få påverkan på dagens elitstyrkor. "Se på CS:GO, de bästa spelarna är alltid i rörelse, det här måste ni också tänka på!". Hoppa, spring, dansa, gör vad som helst men stå aldrig helt stilla!

Eller... det är nog skillnad på dataspel och verklighet...

Siktet är en annan sak så klart, det är huvudträff som gäller annars är man rökt i detta spel. Ibland får man in typ 4-5 kroppsträffar men fi får in en st huvudträff... goodbye.

Sedan handlar mycket om banorna tycker jag, att lära sig dem. Kan man en bana 100% så hjälper detta exceptionellt mycket samt att jag upplever vissa banor som svårare än andra där fienden kan befinna sig lite överallt, inte så sällan någon stans ovanifrån. Jag har 2-3 banor där jag är "bra" men behöver bli bättre på fler banor.

Edit:
@improwise Är Valorant en CS:GO utmanare, bäst att prova Valorant också då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

Jag förstår vad du menar. Spelet har sjukt mycket spelare och trots det så är motorn så pass gammal. Ganska märkligt.

Det är ju i grunden ett bra spel, dvs rätt tänkt, även om det borde uppdaterats för nutiden för länge sedan (lämpligtvis då med ett helt nytt spel, men gärna utan en massa magiska krafter, energisköldar och annat). Tror främst det är bristen på konkurrens (märkligt nog) i kombination med en stor skara fanatiska anhängare som anser att allt är perfekt och är mot alla former av förändringar som gör att det ser ut som det gör. Att det sen blev Free-to-cheat gjorde inte direkt saker och ting bättre men Valve har ju alltid varit bra på business.

Permalänk
Medlem

@makatech: Nog för att det så klart finns mkt skill i detta spel så är det värt att komma ihåg att det fuskas MYCKET i CS GO om du spelar på Valves publica servrar. I synnerhet på de närmast oss som kallas för Stockholm men som eg. borde heta Russia. Och nej, varken Trust factor eller PRIME ändrar detta. Även om de mest uppenbara fuskarna åker dit i nån VAC wave förr eller senare är det väldigt många som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@makatech: Nog för att det så klart finns mkt skill i detta spel så är det värt att komma ihåg att det fuskas MYCKET i CS GO om du spelar på Valves publica servrar. I synnerhet på de närmast oss som kallas för Stockholm men som eg. borde heta Russia. Och nej, varken Trust factor eller PRIME ändrar detta. Även om de mest uppenbara fuskarna åker dit i nån VAC wave förr eller senare är det väldigt många som inte gör det.

Jag är så ofattbart trött på alla som chattar ryska, f-n, trodde de lärde sig engelska i ryska skolor numera (ok, jag är elak nu). Inte för att jag har något emot ryska men tragiskt att de inte kan skriva på engelska istället, jag skäller på dem ibland men hjälper inte för fem öre. CS:GO är trots allt ett team spel.

Medveten om fuskandet men jag tycker det är ett kul spel ändå. För en timmes underhållning då och då fungerar det. Gillar tex PUBG också men det är svårare och mer tidskrävande. Gillar konceptet med de korta matcherna i CS:GO, bara att bita ihop och komma igen. Finns dock en del andra battle royal spel jag ska ge en chans också.

Blir jag mer seriöst road av CS:GO så är det väl andra servrar som gäller till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är så ofattbart trött på alla som chattar ryska, f-n, trodde de lärde sig engelska i ryska skolor numera (ok, jag är elak nu). Inte för att jag har något emot ryska men tragiskt att de inte kan skriva på engelska istället, jag skäller på dem ibland men hjälper inte för fem öre. CS:GO är trots allt ett team spel.

Medveten om fuskandet men jag tycker det är ett kul spel ändå. För en timmes underhållning då och då fungerar det. Gillar tex PUBG också men det är svårare och mer tidskrävande. Gillar konceptet med de korta matcherna i CS:GO, bara att bita ihop och komma igen. Finns dock en del andra battle royal spel jag ska ge en chans också.

Blir jag mer seriöst road av CS:GO så är det väl andra servrar som gäller till slut.

Ja, absolut är det ett kul spel. Det är dessutom ett spel som anser att man inte kan träffa något om man är i rörelse så har man någon som ständigt är i rörselse som du var inne på och samtidigt landar sina skott perfekt så kan det finnas anledning till viss tveksamhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, absolut är det ett kul spel. Det är dessutom ett spel som anser att man inte kan träffa något om man är i rörelse så har man någon som ständigt är i rörselse som du var inne på och samtidigt landar sina skott perfekt så kan det finnas anledning till viss tveksamhet

Bara så att jag inte misstolkar dig, menar du att det här är en form av bugg?

Att CS:GO är överdrivet/orealistiskt känsligt för motspelare som håller sig i rörelse?

Ja, jag har väl börjat inse att jag måste börja röra mig som en fåne för att ha en chans att bli bättre i detta spel. Enklast är väl att pilla på wasd knapparna hela jäkla tiden nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bara så att jag inte misstolkar dig, menar du att det här är en form av bugg?

Att CS:GO är överdrivet/orealistiskt känsligt för motspelare som håller sig i rörelse?

Ja, jag har väl börjat inse att jag måste börja röra mig som en fåne för att ha en chans att bli bättre i detta spel. Enklast är väl att pilla på wasd knapparna hela jäkla tiden nästan.

Tror han menar att du kan inte träffa det du vill träffa om du samtidigt rör dig. Det "nya" som alla verkar göra är ju "rycken" typ runt hörn och liknande för att locka t.ex. en med AWP att skjuta reflexmässigt. Istället för att bara gå ut och bli dödade direkt. Har inte spelat på länge så just den grejen fanns inte när jag spelade sist (inte på samma sätt iaf).

Kollar du proffsmatcher, hltv.org har massa du kan kolla på om du vill, så kan du se hur dom riktigt bra spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bara så att jag inte misstolkar dig, menar du att det här är en form av bugg?

Att CS:GO är överdrivet/orealistiskt känsligt för motspelare som håller sig i rörelse?

Ja, jag har väl börjat inse att jag måste börja röra mig som en fåne för att ha en chans att bli bättre i detta spel. Enklast är väl att pilla på wasd knapparna hela jäkla tiden nästan.

Bugg beror väl på om man tycker det är märkligt att sikta på fötterna för att göra ett HS

Det är väl snarare något som är inbyggt vilket i sig är bra även om få väl skulle kalla spelet för realistiskt när man t.ex. kan kurva granater runt hörn, byta riktning när man är i luften eller brandbomber som brinner på båda sidor om en betongvägg. Just det var något jag själv hade lite svårt för initialt, iom att det ser realtistiskt ut så tror man lätt att gameplay också ska vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Tror han menar att du kan inte träffa det du vill träffa om du samtidigt rör dig. Det "nya" som alla verkar göra är ju "rycken" typ runt hörn och liknande för att locka t.ex. en med AWP att skjuta reflexmässigt. Istället för att bara gå ut och bli dödade direkt. Har inte spelat på länge så just den grejen fanns inte när jag spelade sist (inte på samma sätt iaf).

Kollar du proffsmatcher, hltv.org har massa du kan kolla på om du vill, så kan du se hur dom riktigt bra spelar.

Ja, sett några på youtube och det är överraskande roande med highlights faktiskt.

Den här videon är cool tex, om jag förstår det korrekt så visar videon proffs som spelar i olika upplösningar men h-vete vad skickliga de är (!) underhållande och de som kommenterar är så himla upphetsade, haha. Här inser man också att man ligger en bit efter......... deras reaktionstider är inte att leka med. Så hysteriskt skickliga att det blir kul att se på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Finns det någon tråd med tips för hur man ska bli bättre i CS:GO? Jag är en tävlingsmänniska så jag måste bli bättre annars ryker kanske tangentbordet.

Tror jag framförallt brister i rörlighet. Ser på konkurrenterna att de rör sig hela tiden, hoppar frenetiskt, rör sig fram och tillbaka, runt i cirklar, dansar, rycker nervöst i kroppen, vad sjutton som helst men de står aldrig stilla.

Kanske kan få påverkan på dagens elitstyrkor. "Se på CS:GO, de bästa spelarna är alltid i rörelse, det här måste ni också tänka på!". Hoppa, spring, dansa, gör vad som helst men stå aldrig helt stilla!

Eller... det är nog skillnad på dataspel och verklighet...

Siktet är en annan sak så klart, det är huvudträff som gäller annars är man rökt i detta spel. Ibland får man in typ 4-5 kroppsträffar men fi får in en st huvudträff... goodbye.

Sedan handlar mycket om banorna tycker jag, att lära sig dem. Kan man en bana 100% så hjälper detta exceptionellt mycket samt att jag upplever vissa banor som svårare än andra där fienden kan befinna sig lite överallt, inte så sällan någon stans ovanifrån. Jag har 2-3 banor där jag är "bra" men behöver bli bättre på fler banor.

Edit:
@improwise Är Valorant en CS:GO utmanare, bäst att prova Valorant också då.

Några råd ifrån mig som är långt ifrån duktig på Cs:go ligger just nu på dmg i rank.
Ett tips är att du lär dig kontrollera sprayen med de vanligaste vapnen hos ct och t, ak:n och m4:n. Kan du få dina första 5-6 skott att gå där du siktar kommer du väldigt långt. Finns en workshop-bana som heter Recoil master som är alldeles ypperlig.

En annan egenskap du kan öva på är hur du peekar runt hörn, att du placerar siktet där fienderna "brukar stå" när du tittar runt ett hörn så att du inte behöver korrigera när du väl kikar fram. Sen det där med att hela tiden vara i rörelse, ett rörligt mål är ju svårare att träffa men det du ska göra är att du stannar upp väldigt snabbt, skjuter, rör dig igen strafe shooting. Finns ett funktion till ditt sikte som visar när du står still som kan vara bra att börja med påslaget i början.

Något annat som kan vara trevligt är att ställa in din muskänslighet så att den passar just dig, samma sak med siktet, finns en till väldigt trevlig workshopbana där du får hjälp med detta: crashz' Crosshair Generator v3. Finns

jag skulle börja i ordningen: Fixa fint sikte- ställa in sense - öva spray kontrol/ peeka runt hörn - öva strafe shooting.
Utöver akn och m4n så tycker jag att det kan vara en bra idé att öva lite med galil och famas också då dessa är rätt vassa för ecorundor/halvbuy.

Lycka till!!

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Permalänk

Bra tråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjezperrr:

Bra tråd!

Vad är det som är så bra med kommandon som inte längre går att använda?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Vad är det som är så bra med kommandon som inte längre går att använda?

Tror att TS skapade tråden 2019, kanske innan det var vida känt att många av kommandona inte fungerar längre. cl_forcepreload 1/0 gäller ju fortfarande så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Mitt flyter på som aldrig förr, custom res 1280x1080, +exec autoexec.cfg +snd_use_hrtf 0 +mat_queue_mode 2 +cl_forcepreload 1 +fps_max 0 -novid -nojoy -tickrate 128 -freq 144 -nod3d9ex som launch options. Använder dock process lasso för att prioritera CSGO på bästa sätt. Även Intelligence Standy List Cleaner använder jag. Allting på low ingame.
Jag har i7 3770k, och använder process lasso för att låta core 0 vara ENBART för windows, alltså klicka ur den i programmet. (Går att göra varje gång du startar spelet i Aktiviteshanteraren.)

Permalänk
Medlem

Jag får bara en en FPS på 250 med min nya dator.
Specs ser ni nedanför.

Någon som vet om jag kan få upp fpsen eller ska jag vara nöjd?

I5 11600K
32gb ram 3200mhz
Rt 6700 xt oc gaming

Mvh

Glömde skriva specs
Visa signatur

Chassi: Shark Gaming Aquarium RGB. Moderkort: ASUS Prime Z590-P. CPU: Intel i5 11600K. RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz. GPU: Sapphire Radeon RX6700 XT NITRO+ Gaming OC. PSU: Corsair RM750X 750W v2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K1na:

Jag får bara en en GPS på 250 med min nya dator.
Specs ser ni nedanför.

Någon som vet om jag kan få upp fpsen eller ska jag vara nöjd?

I5 1160K
32gb ram 3200mhz
Rt 6700 xt oc gaming

Mvh

vad kör du för upplösning, vad har du för grafikinställningar.
Men utan att vara helt insatt, ja du bör ha bättre fps än så.
jag har min fps_max på 400 och netgraph visar oftast 399, ibland dimper det ner till 300 men inte så ofta.
Jag sitter på 5600X och 3060 med 1440p allt på high. din setup är minst lika bra, plus att intel överlag presterar bättre i CS än AMD

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

vad kör du för upplösning, vad har du för grafikinställningar.
Men utan att vara helt insatt, ja du bör ha bättre fps än så.
jag har min fps_max på 400 och netgraph visar oftast 399, ibland dimper det ner till 300 men inte så ofta.
Jag sitter på 5600X och 3060 med 1440p allt på high. din setup är minst lika bra, plus att intel överlag presterar bättre i CS än AMD

Efter lite pillande så har jag kommit upp till avg. 350fps. Får väl nöja mig med det

Visa signatur

Chassi: Shark Gaming Aquarium RGB. Moderkort: ASUS Prime Z590-P. CPU: Intel i5 11600K. RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz. GPU: Sapphire Radeon RX6700 XT NITRO+ Gaming OC. PSU: Corsair RM750X 750W v2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K1na:

Efter lite pillande så har jag kommit upp till avg. 350fps. Får väl nöja mig med det

Vad gjorde du för att nå detta?

Har en polare som skaffade en ryzen 7 3700 med 3070 och har också bara 200-250fps

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Installera go igen efter ett uppehåll. Ett konstigt problem. Ligger på 150 fps i comp.

Kör jag en dm på dust2 har jag 40-60 fps.
Medan om jag joinar en Mirage 250-400 med drops ner till 100 ibland.

6850k
2800”mhz ddr4 16gb
980 ti