gtx 1070 visar svart skärm (code 43)

Permalänk

gtx 1070 visar svart skärm (code 43)

Från ingenstans så blev min skärm svart och fläkten på grafikkortet stannade. Har inte haft några skärm artefakter eller varningsmeddelande under tiden jag använt kortet(inköpt 2017). Datorn fungerar när jag använder moderkortets hdmi.
Fläkten går igång precis när jag startar datorn men stannar inom 5 sekunder.
Jag har nu tagit isär grafikkortet och gör rent kylningssystemet.

Är tacksam ifall ni har några tips eller råd kring problemet!
Modellen är: "Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini ITX OC"

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade gjort precis samma sak som du, ta isär och se så att kylningen räcker till. Dock borde kortet klara sig längre än 5 sekunder om det skulle vara dålig kylning. Körde du hård överklockning?

Har du en annan 8pin att testa att mata kortet med?
Eftersom allt annat funkar så verkar det ju onekligen luta åt ett bränt kort.

Kolla efter svarta VRMs också, dom ser ut såhär på EVGA-kort:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag hade gjort precis samma sak som du, ta isär och se så att kylningen räcker till. Dock borde kortet klara sig längre än 5 sekunder om det skulle vara dålig kylning. Körde du hård överklockning?

Har du en annan 8pin att testa att mata kortet med?
Eftersom allt annat funkar så verkar det ju onekligen luta åt ett bränt kort.

Kolla efter svarta VRMs också, dom ser ut såhär på EVGA-kort:
https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2016/10/nvidia-1070-vrm-damage-1280x720.jpg

är till 99% säker på att det som exploderat på bilden är troligen ytlödda kondensatorer och resistorer.

VRM modulerna brukar sitta på andra sidan och är oftast ganska mycket större än dessa komponenter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Rouge of Darkness:

är till 99% säker på att det som exploderat på bilden är troligen ytlödda kondensatorer och resistorer.

VRM modulerna brukar sitta på andra sidan och är oftast ganska mycket större än dessa komponenter.

Ja den där bilden är ju innan man har plockat isär kortet, den visar inte VRMs specifikt, utan hur det kan se ut när de har brunnit

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av ProcrastLife:

Från ingenstans så blev min skärm svart och fläkten på grafikkortet stannade. Har inte haft några skärm artefakter eller varningsmeddelande under tiden jag använt kortet(inköpt 2017). Datorn fungerar när jag använder moderkortets hdmi.
Fläkten går igång precis när jag startar datorn men stannar inom 5 sekunder.
Jag har nu tagit isär grafikkortet och gör rent kylningssystemet.

Är tacksam ifall ni har några tips eller råd kring problemet!
Modellen är: "Gigabyte GeForce GTX 1070 Mini ITX OC"

Reklamera

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Error code 43 är enligt min erfarenhet antingen dåliga BGA-anslutningar eller en degraderad/trasig grafikprocessor. Jag har dock främst erfarenhet av döda AMD-kort. Det bästa du kan göra om du inte har garanti kvar är att baka det i ugnen. Det mer korrekta sättet att lösa BGA-problem är "reballing" men det verkar inte finnas en enda elektronikreparatör i Sverige som utför det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är till 99% säker på att det som exploderat på bilden är troligen ytlödda kondensatorer och resistorer.

VRM modulerna brukar sitta på andra sidan och är oftast ganska mycket större än dessa komponenter.

Förmodligen kondensatorer, två av mina 1070 EVGA kort sa "poof" rätt snart efter att jag fått dom. Övriga kort fungerade felfritt fram tills dagen jag gjorde mig av med dom. Va ju en hel del liv om att EVGA hade problem ett tag där runt våren 2017.

Folk skyllde på att EVGA hade dålig VRM kylning, men mina kort va "fixade" modellen med thermal pads mellan kylfläns/VRM. Sen att korten gick sönder så snabbt efter leverans (1-2V) medans resten aldrig hade några problem tyder ju på nåt annat. Buildzoid hintade i en video nån gång under våren/sommaren 2017 om att han hade fått info att det inte va kylningen som va problemet men att det snarare va komponentrelaterat (jag skulle gissa en batch med inmixade counterfeits eller liknande). Han gick dock inte in på detaljer då han inte fick sprida infon (skulle gissa att han kanske fått nån insider info via Kingpin alternativt via GN Steve från Kingpin).