Datorn startar om sig WHEA-Logger id: 18

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig WHEA-Logger id: 18

Jag har en riktigt dålig start med min nya dator...
Först var AIO'n defekt, sedan fick jag blue screens pga min m2 disk, och nu vet jag inte? båda är utbytta.
Jag har en ny dator förutom grafikkort och nätagg som är ca 1år gamla. (datorn finns i signatur)

Jag får felet WHEA-logger Event ID 18 i loggboken:

Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Bus/Interconnect Error
Processor APIC-ID: 0

Ytterligare information finns i den här postens detaljvy.

Installerade min nya hårddisk den 24:e och lade in allt på nytt, fick WHEA-Logger först 25:e sen 27:e och nu 29:e.
Det har aldrig hänt när jag suttit vid datorn så jag vet inte riktigt vad som händer mer än att den har startat om sig, ingen minnes dumpfil finns heller.

Jag har ett svagt minne av att jag fick detta innan jag bytte hårddisk också men jag hade så mycket problem då så jag trodde det också var relaterat till hårddisken. Men jag misstänker att det började hända efter att jag aktiverade D.O.C.P i bios, har för mig att det inte hände på slutet av förra hårddisken när jag körde utan D.O.C.P.

Första gången med AMD så har jag missat något annat än att bara slå på D.O.C.P i bios? ska man ändra något annat?

Ska såklart prova att köra utan D.O.C.P men det tar ju några dagar innan man vet om det funkar eller inte, samt att jag ska köra memtest86 inatt tänkte jag med D.O.C.P på för att se om det händer något.

Är det någon som har haft liknande fel?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har sett det just i situation där minnet gick i gränslandet till stabilt men inte riktigt. Det är inte alltid säkert att DOCP/XMP fungerar så du kan mycket väl vara på rätt spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Har sett det just i situation där minnet gick i gränslandet till stabilt men inte riktigt. Det är inte alltid säkert att DOCP/XMP fungerar så du kan mycket väl vara på rätt spår.

Hur får jag det stabilt? Mer volt? Provade 1.355 men fick ju felet nu ändå. Kanske var för lite?
Läste en tråd där nån tipsade att öka Vsoc till 1.15 men läste en annan att man inte skulle ändra den.

Känner mig ute på djupt vatten här med väldigt många inställningar 😅

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CusmaR:

Hur får jag det stabilt? Mer volt? Provade 1.355 men fick ju felet nu ändå. Kanske var för lite?
Läste en tråd där nån tipsade att öka Vsoc till 1.15 men läste en annan att man inte skulle ändra den.

Känner mig ute på djupt vatten här med väldigt många inställningar 😅

Testa DOCP på men sänk frekvensen ett steg eller två, efter det att du slagit på DOCP.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Testa DOCP på men sänk frekvensen ett steg eller två, efter det att du slagit på DOCP.

Ska prova det!
Är det vanligt att minnena inte orkar med det som de är speccade till? Köpte ju dessa av en anledning, hade ju kunnat köpa andra om jag ville ha sämre.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CusmaR:

Ska prova det!
Är det vanligt att minnena inte orkar med det som de är speccade till? Köpte ju dessa av en anledning, hade ju kunnat köpa andra om jag ville ha sämre.

Inte vanligt men inte heller ovanligt.
Tenderar också att bli lite knepigare ju högre specade de är.
Om du kan få dem att gå stabilt vid lite lägre frekvens har du ju något att utgå från, du bör därifrån med lite skruvande kunna få dem att gå som tänkt.
Uppdatering av UEFI kan också lösa minnesproblem.
Se också till att de läggs på plats 2 och 4 inte 1 och 3.

CPU | Kanal A | Kanal B | CPU | 0, 8 GB | 0, 8 GB |

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte vanligt men inte heller ovanligt.
Tenderar också att bli lite knepigare ju högre specade de är.
Om du kan få dem att gå stabilt vid lite lägre frekvens har du ju något att utgå från, du bör därifrån med lite skruvande kunna få dem att gå som tänkt.
Uppdatering av UEFI kan också lösa minnesproblem.
Se också till att de läggs på plats 2 och 4 inte 1 och 3.

CPU | Kanal A | Kanal B | CPU | 0, 8 GB | 0, 8 GB |

Okej! Jag har senaste bios, samt de sitter i 2 & 4.
Ska prova att köra några dagar med längre frekvens.

Körde dock memtest86 inatt utan fel, men det kanske inte ändrar något?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Av min erfarenhet så hittar ofta inte de klassiska minnestesten några fel när man ligger på gränsen till instabilitet. De är bättre på att hitta direkta fel i kretsarna och belastar inte minneshanteringen särskilt hårt.

Ett mer modernt test som kör live och multitrådat (vilket bl a kan ge resultat mycket snabbare) är Karhu RAM Test för Windows. Nu minns jag dock inte hur mycket det låter en testa om man inte köper programmet för 10 euro, men det var värt pengarna när jag höll på och bråkade med 64GB RAM till mitt första generations Ryzen-bygge.
I övrigt kan jag bara hålla med föregående talare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Av min erfarenhet så hittar ofta inte de klassiska minnestesten några fel när man ligger på gränsen till instabilitet. De är bättre på att hitta direkta fel i kretsarna och belastar inte minneshanteringen särskilt hårt.

Ett mer modernt test som kör live och multitrådat (vilket bl a kan ge resultat mycket snabbare) är Karhu RAM Test för Windows. Nu minns jag dock inte hur mycket det låter en testa om man inte köper programmet för 10 euro, men det var värt pengarna när jag höll på och bråkade med 64GB RAM till mitt första generations Ryzen-bygge.
I övrigt kan jag bara hålla med föregående talare.

Ah okej!
Jag har nu sänkt hastigheten två snäpp, får vänta några dagar o se om det händer något :), har försökt framkalla det men konstigt nog händer det bara vid idle. tack för hjälpen såhär långt!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Ratatosk
@mkk

Taggar er i hopp om vidare hjälp här.

Så nu har datorn tuffat på i 3466mhz i flera dagar utan problem, dock fick jag två varningar vid boot i loggboken. Men inga omstarter.

Skrivet av Varning - WHEA-logger - Eventid 19:

Ett korrigerat maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Unknown Error Source
Feltyp: Bus/Interconnect Error
Processor APIC-ID: 0

Ytterligare information finns i den här postens detaljvy.

Jag har läst på lite om överklockning av ram osv till Ryzen och följde en guide på youtube, fixade thaiphoon burner och DRAM Calculator, skapade en "SAFE" preset.

Fyllde i dessa värden i bios förutom VDDG CCD-. VDDG IOD- & cLDO VDDP-Voltage för det behövdes inte för tillfället enligt youtube videon jag kollade på. (EDIT: Fyllde inte i BGS heller inser jag nu, vet inte ens var jag hittar det i BIOS?) I fyllt och klart så startade jag om och datorn bootade inte ens, kolsvart. Fick resetta bios och börja om, jag fyllde i allt igen men ändrade DRAM Voltage till 1.370 & SOC Voltage till 1.1, men samma sak hände igen, det var helt svart.

Rensade CMOS en gång till och ställde sedan endast på D.O.C.P men satte DRAM Voltage på 1.370 & SOC Voltage på 1.1 för att det kanske skulle fixa mitt WHEA-problem, men icke, nu efter en halv dag så hade datorn startat om sig igen när jag inte var här och det är samma gamla vanliga WHEA fel i loggboken.

Hittade då att man kunde importera sina minnen in i DRAM Calculator vilket jag gjorde.

Men dessa värden verkar ju ännu tightare... Så jag har inte provat detta utan jag vänder mig hit först, vad är det som kan orsaka att det är ostabilt? Vad ska jag fokusera på?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att ladda DOCP/XMP och sänka klockfrekvensen till 3200 efteråt. Det skall väl åtminstone ge ett stabilt resultat eftersom plattformens officiella stöd ligger där, med två minnen som i din profil.
Hitta en stabil nivå och "finlira" därefter om du känner för det.

Permalänk
Hjälpsam

@CusmaR:
Funderat lite över detta, om minnet inte hänger med brukar man ju få minnesfel, du får hårdvarufel.
Tittade i min loggbok, finns inte något under Windows Hardware Events, helt tomt.
Är det vara CPUn eller moderkortet som inte hänger med?
Kan "Gear down mode" hjälpa?
Känner mig för okunnig vad gäller PC:s hårdvara, för att kunna felutpeka vad som går fel.

https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/3...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Jag skulle börja med att ladda DOCP/XMP och sänka klockfrekvensen till 3200 efteråt. Det skall väl åtminstone ge ett stabilt resultat eftersom plattformens officiella stöd ligger där, med två minnen som i din profil.
Hitta en stabil nivå och "finlira" därefter om du känner för det.

Ja det är väl lösningen som blir kanske, känns bara tråkigt när jag lade ner mig länge innan jag beställde dessa delar och valde dessa minnen av en anledning. Sen visar det sig att jag kunde köpt andra för mindre pengar för de jag valde funkar ändå inte.

Skrivet av Ratatosk:

@CusmaR:
Funderat lite över detta, om minnet inte hänger med brukar man ju få minnesfel, du får hårdvarufel.
Tittade i min loggbok, finns inte något under Windows Hardware Events, helt tomt.
Är det vara CPUn eller moderkortet som inte hänger med?
Kan "Gear down mode" hjälpa?
Känner mig för okunnig vad gäller PC:s hårdvara, för att kunna felutpeka vad som går fel.

https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/3...

Min hardware events i loggboken är också helt tom, jag får felen under Windows-loggar -> System.

Ja jag känner mig verkligen ute o cyklar själv med alla inställningar osv. Alltid haft intel innan och förra datorn var väl ca 6år gammal. Alltid bara slagit på xmp och så har de fungerat, gett lite mer volt till cpu och ökat frekvensen för att klocka den lite, inget avancerat alls, har väl haft tur att det bara fungerat hittills.

Ja det känns knepigt att det är CPU fel som anges när det händer något, och det händer endast när jag inte är vid datorn, jag kan spela, köra prime95 i 4 timmar, köra minnestester, inget händer. Men när jag inte är där så har den helt plötsligt startat om sig.

Jag har även valt att den inte ska starta om sig automatiskt vid blue screen men det gör den ändå.
Händer det något med processorns frekvens när man ställer in DOCP? Så den i sin tur blir överklockad också?

Jag får forska vidare helt enkelt, ska kolla upp gear down mode!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jag har en riktigt dålig start med min nya dator...
Först var AIO'n defekt, sedan fick jag blue screens pga min m2 disk, och nu vet jag inte? båda är utbytta.
Jag har en ny dator förutom grafikkort och nätagg som är ca 1år gamla. (datorn finns i signatur)

Jag får felet WHEA-logger Event ID 18 i loggboken:

Ett allvarligt maskinvarufel har uppstått.

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Bus/Interconnect Error
Processor APIC-ID: 0

Ytterligare information finns i den här postens detaljvy.

Installerade min nya hårddisk den 24:e och lade in allt på nytt, fick WHEA-Logger först 25:e sen 27:e och nu 29:e.
Det har aldrig hänt när jag suttit vid datorn så jag vet inte riktigt vad som händer mer än att den har startat om sig, ingen minnes dumpfil finns heller.

Jag har ett svagt minne av att jag fick detta innan jag bytte hårddisk också men jag hade så mycket problem då så jag trodde det också var relaterat till hårddisken. Men jag misstänker att det började hända efter att jag aktiverade D.O.C.P i bios, har för mig att det inte hände på slutet av förra hårddisken när jag körde utan D.O.C.P.

Första gången med AMD så har jag missat något annat än att bara slå på D.O.C.P i bios? ska man ändra något annat?

Ska såklart prova att köra utan D.O.C.P men det tar ju några dagar innan man vet om det funkar eller inte, samt att jag ska köra memtest86 inatt tänkte jag med D.O.C.P på för att se om det händer något.

Är det någon som har haft liknande fel?

Kan tipsa om Nirsoft BlueScreenView. Kan vara värt att undersöka om det är några drivrutiner som kan vara orsaken. Ett enklare sätt att undersöka blåskärmsloggar helt enkelt.

Citat:

Installerade min nya hårddisk den 24:e och lade in allt på nytt, fick WHEA-Logger först 25:e sen 27:e och nu 29:e.
Det har aldrig hänt när jag suttit vid datorn så jag vet inte riktigt vad som händer mer än att den har startat om sig, ingen minnes dumpfil finns heller.

Jag ett liknande "problem" som du beskriver, jag kommer dock ej ihåg av event loggern säger, men det är för mig inte något direkt problem då jag vet att det orsakas av när datorn går i eller ur olika strömsparlägen. Något jag helt enkelt inte använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Kan tipsa om Nirsoft BlueScreenView. Kan vara värt att undersöka om det är några drivrutiner som kan vara orsaken. Ett enklare sätt att undersöka blåskärmsloggar helt enkelt.

Jag ett liknande "problem" som du beskriver, jag kommer dock ej ihåg av event loggern säger, men det är för mig inte något direkt problem då jag vet att det orsakas av när datorn går i eller ur olika strömsparlägen. Något jag helt enkelt inte använder.

Det konstiga är att jag har inga dumpar från bluescreens, det verkar som datorn bara startar om sig. Jag har försökt ställa in minidumps osv men det finns ändå inga.

Jag har fått lite hjälp på annat håll nu från en som haft liknande problem med dessa stickor, så nu har jag massa nya BIOS inställningar som tillämpats. Får se hur detta går!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Det konstiga är att jag har inga dumpar från bluescreens, det verkar som datorn bara startar om sig. Jag har försökt ställa in minidumps osv men det finns ändå inga.

Jag har fått lite hjälp på annat håll nu från en som haft liknande problem med dessa stickor, så nu har jag massa nya BIOS inställningar som tillämpats. Får se hur detta går!

Ah, jag förstår.

Tror dock fortfarande att det kan vara frågan om ett strömsparläges-strömförsörjnings-problem.
C6-state verkar vara ett känt problem.
Kan vara värt att undersöka om du inte redan gjort det.
https://old.reddit.com/r/Amd/comments/cik3q1/can_we_recognize...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ah, jag förstår.

Tror dock fortfarande att det kan vara frågan om ett strömsparläges-strömförsörjnings-problem.
C6-state verkar vara ett känt problem.
Kan vara värt att undersöka om du inte redan gjort det.
https://old.reddit.com/r/Amd/comments/cik3q1/can_we_recognize...

Lycka till!

Tack! Ska definitivt ta en koll på det om det kommer fler omstarter. Så jäkla tråkigt att man behöver vänta 2-3 dagar innan man vet om det man gjort funkar eller inte!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro