Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jag kör en 6700K @ 4600 MHZ, 1.3vcore, Asus Strix 380X 4GB, 2x8 GB DDR4 RAM, 1 NVMe SSD och 1 SATA HDD. Mus, tangentbord. USB3 extern HDD ibland. 3 chassifläktar. Ingen cd-läsare.

Enligt Outervision-räknaren behöver jag ett 461W nätaggregat. Jag drar runt ovanstående med ett Corsair CX 430W och har gjort så i över ett år. Aldrig varit ett problem och är i princip ljudlöst.

Samma räknare säger att om jag byter till ett Vega 56 behöver jag ett 465W nätaggregat.

Bevisligen stämmer inte räknaren. Nu till frågan: Klarar mitt 430W nätagg av att köra Vega 56 istället?

Spelar i princip aldrig. Använder datorn till videoredigering.

Du har ett nätaggregat av budgetkvalité, vilket i sig inte är något problem men det rekommenderas inte för överklockning.

Med tanke på att din processor är överklockad så skulle jag inte ta några chanser utan satsa på nytt nätaggregat i samma veva. Jag rekommenderar något av de bättre 650W-nätaggregaten:

https://www.inet.se/produkt/6911979/corsair-rm650x-650w#specs
https://www.inet.se/produkt/6901958/evga-supernova-g3-650w#me...

eller

https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Avstängd

@Yaana:

Vad händer annars? Nätaggregatet följer samma standarder som dyrare alternativ och har fått god kritik.

Ska krävas väldigt tydligt underlag för att jag ska hosta upp 1000 :- för något jag klarat mig väldigt bra utan hittills. 36 mån garanti och av ett känt märke. 80+ Bronze certifierad.
Enligt flera tester med snarlik setup som min, drar dessa komponenter drygt 350 W ur väggen vid full load. Alltså god marginal och inte i närheten av vad diverse räknare förespråkar.

Vad är det dyrare aggregat tillför mig? Mer watt behövs bevisligen inte med dagens setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Du har ett nätaggregat av budgetkvalité, vilket i sig inte är något problem men det rekommenderas inte för överklockning.

Med tanke på att din processor är överklockad så skulle jag inte ta några chanser utan satsa på nytt nätaggregat i samma veva. Jag rekommenderar något av de bättre 650W-nätaggregaten:

https://www.inet.se/produkt/6911979/corsair-rm650x-650w#specs
https://www.inet.se/produkt/6901958/evga-supernova-g3-650w#me...

eller

https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs

Bra agg men glöm inte seasonic nya serie som faktiskt är prisvärda idag seasonic håller alltid toppklass men ofta är dem för dyra men verkar blivit ändring på det nu https://www.inet.se/hitta?q=seasonic+focus&sortColumn=name&so...

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Bra recensioner här:
http://www.jonnyguru.com/index.php

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Intressant, tydligen har Seasonic lite problem med sina Focus Plus nätagg med vissa grafikkort:
https://www.bit-tech.net/news/tech/psus/seasonic-warns-of-foc...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Pcu watt oc

Behövs det mer watt desto mer överklockning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter själv och funderar på val av nytt PSU.
Har siktat in mig på Seasonic Focus-serien, och står nu i valet och kvalet om jag ska välja 750W eller 850W-varianten.

750W räcker och blir över för ett high-end system med ett grafikkort, men eftersom nätaggen har 10(!) års garanti så funderar jag om det inte är värt att "framtidssäkra" genom att skaffa 850W-varianten.

Tänk om CF/SLI blir riktigt bra igen om något år, och då sitter man där med skägget i brevlådan om man väljer 750W, medans 850W i skrivande stund räcker för ett RTX 2080 SLI-system. Om inte annat kommer 850W-agget att ligga på lägre belastning med högre passiv-drift kapacitet som följd.
Hmm...

Skrivet av Joeh:

Behövs det mer watt desto mer överklockning?

Japp. Både överklockning av grafikkort och processor gör att datorn drar mer ström, beroende på komponent kan det röra sig om en hel del extra watt som krävs.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag använde guiden på outervision.com och fick fram att mitt system (har inte skaffat alla delar än) kommer att dra 380 watt. Vågar man skaffa ett nätaggregat på 450w då?

Jag kollar främst på Corsair SF450 och 600 (ITX-bygge), men 600 lär bli väldigt överdrivet.

Komponenter:
i7 4790K
GTX1070
2x8 GB DDR4
1x2,5” Sata SSD
1x3,5” 5400rpm
Processorkylare samt chassifläktar hamnar utanför kalkylatorn, men de kanske drar så lite att det inte behöver räknas in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Jag länkar en sida där man kan räkna energiåtgången på ett nätaggregat beroendes på hårdvara. Man lägger ihop ett virtuellt system och trycker sedan längst ner på calculate för att få fram wattage draw.

Länk nedan

https://outervision.com/power-supply-calculator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En av dom viktigaste trådarna här på Sweclockers.
När ni räknar på vad ni behöver så glöm inte ta med vad ni kopplar i usb.

Och ni, snåla aldrig på ett nätagg.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl-johan Pajala:

Jag länkar en sida där man kan räkna energiåtgången på ett nätaggregat beroendes på hårdvara. Man lägger ihop ett virtuellt system och trycker sedan längst ner på calculate för att få fram wattage draw.

Länk nedan

https://outervision.com/power-supply-calculator

Tackar för vänligheten
... även om den nämns i inlägget precis ovanför din post, samt på minst två andra ställen bara på den här sidan, samt tex i början av första inlägget i tråden, så tror de flesta känner till den redan.

Skrivet av SCORPIUS:

När ni räknar på vad ni behöver så glöm inte ta med vad ni kopplar i usb.

Mjao, även om majoriteten av USB grejer sällan drar mer än 5 W styck.
USB-C kan käka mer dock tex.
Se tabell här:
https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Power

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag är i köpetankar för ett litet, passivt kylt system och undrar om jag skulle kunna komma undan med ett litet HDPLEX 200W nätagg. https://hdplex.com/hdplex-200w-dc-atx-power-supply-16v-24v-wi...
Den kan leverera 15A 12V stabilt och upp till 20A.

Datorn skulle bestå av ganska få komponenter:
Något mATX moderkort
Ryzenprocessor - flera modeller har en TDP på 65W
Grafikkort, typ Geforce GTX 1650 - max 75W då de saknar extern strömsladd
2 ramstickor DDR4 på 8 gig vardera - 3W per
M.2 SSD disk - 1W
Ett M.2 wlanskort - okänt

Tänker jag rätt i att systemet borde landa på runt 150W max? Missar jag någonting?

Red: Ev så skulle trådad mus och tangentbord tillkomma - ytterligare 2-4 watt.

Permalänk

Någon som vet varför det knappt finns nätaggregat att tillgå, är det en effekt av pandemin? Kanske gäller övrig hårdvara också. Är nämligen ute efter ett bra SFX nätagg och det känns som Corsairs SF600 är mycket populär och go-to valet. Den finns dock bara inne på ett fåtal butiker. Alternativa agg hos Evga, Fractal Design och Seasonic gäller samma sak, finns knappt att köpa någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloppy:

Jag är i köpetankar för ett litet, passivt kylt system och undrar om jag skulle kunna komma undan med ett litet HDPLEX 200W nätagg. https://hdplex.com/hdplex-200w-dc-atx-power-supply-16v-24v-wi...
Den kan leverera 15A 12V stabilt och upp till 20A.

Datorn skulle bestå av ganska få komponenter:
Något mATX moderkort
Ryzenprocessor - flera modeller har en TDP på 65W
Grafikkort, typ Geforce GTX 1650 - max 75W då de saknar extern strömsladd
2 ramstickor DDR4 på 8 gig vardera - 3W per
M.2 SSD disk - 1W
Ett M.2 wlanskort - okänt

Tänker jag rätt i att systemet borde landa på runt 150W max? Missar jag någonting?

Red: Ev så skulle trådad mus och tangentbord tillkomma - ytterligare 2-4 watt.

Det är knepigt med TDP, i5 9600k och Ryzen 3600 är båda 65w TDP men 3600 drar 30w mer vid load än ett system med 9600k. Så det kan bli knivigt, har ingen direkt jämförelse men Intel verkar lättare att undervolta med än Ryzen, kan vara värt att kolla närmare på om det ska vara strömsnålt. Nu är ju nya Ryzen 3orna på väg med, 4 cores och 4 threads och lär dra väldigt lite ström.

Skrivet av Googolplex:

Någon som vet varför det knappt finns nätaggregat att tillgå, är det en effekt av pandemin? Kanske gäller övrig hårdvara också. Är nämligen ute efter ett bra SFX nätagg och det känns som Corsairs SF600 är mycket populär och go-to valet. Den finns dock bara inne på ett fåtal butiker. Alternativa agg hos Evga, Fractal Design och Seasonic gäller samma sak, finns knappt att köpa någonstans.

Corsair finns ju hos Webhallen iaf, komplett och Inet har prel. leveranser sent i april/tidigt maj vilket inte är långt bort egentligen.

Permalänk
Medlem

Vilket är det bästa nätagget om man ska bygga nytt nu i höst? Tänker framförallt på att det ska ge stabil och bra ström för komponenterna i alla lägen, vara modulärt och passa bra ihop med nya nvidia 3000-serien och Intel 10-gen.

Permalänk
Medlem

Finns det någon logik i att köpa ett nätagg med väldigt hög effekt (+500w mer än man behöver) enbart för att få ner temperaturen / få fläkten att gå ner till passivt läge.

Eller är blir det ingen skillnad mot att köra med "lagom"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns det någon logik i att köpa ett nätagg med väldigt hög effekt (+500w mer än man behöver) enbart för att få ner temperaturen / få fläkten att gå ner till passivt läge.

Eller är blir det ingen skillnad mot att köra med "lagom"

Precis så jag gör, men mitt system är helt ljudlöst också.
Kör minst 1000W semi passiva nätagg för att fläkten aldrig ska gå igång.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns det någon logik i att köpa ett nätagg med väldigt hög effekt (+500w mer än man behöver) enbart för att få ner temperaturen / få fläkten att gå ner till passivt läge.

Eller är blir det ingen skillnad mot att köra med "lagom"

Bara vettigt om man är extremt överkänslig för ljud.
Har man ett bra nätagg så kommer fläkten inte att låta särskilt mycket om man inte närmar sig maxeffekten hos nätagget och nätagget är monterat så att det tar in varm luft från resten av datorn för kylning.

"Lagom" dimensionerat nätagg är nästan alltid en bättre idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Vilket är det bästa nätagget om man ska bygga nytt nu i höst? Tänker framförallt på att det ska ge stabil och bra ström för komponenterna i alla lägen, vara modulärt och passa bra ihop med nya nvidia 3000-serien och Intel 10-gen.

Vilket som är bäst går inte att avgöra - ingen enskild modell är bäst i alla avseenden och scenarior.

Några serier med nätaggregat som är kända för att vara bra är:
Seasonic Focus GX
Corsair RMx
be quiet! Dark Power Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Precis så jag gör, men mitt system är helt ljudlöst också.
Kör minst 1000W semi passiva nätagg för att fläkten aldrig ska gå igång.

Jag kör också 1000w och fläkten är alltid av, men det var kul att höra att det faktiskt är en vettig strategi då.

Skrivet av Erik_T:

Bara vettigt om man är extremt överkänslig för ljud.
Har man ett bra nätagg så kommer fläkten inte att låta särskilt mycket om man inte närmar sig maxeffekten hos nätagget och nätagget är monterat så att det tar in varm luft från resten av datorn för kylning.

"Lagom" dimensionerat nätagg är nästan alltid en bättre idé.

Tack! Jag har ju datorn på bordet bredvid och kör ljudisolerat och noctua, men för mig känns det faktiskt värt att prioritera tysthet då.
Och någon del av mig verkar tro att om man knappt stressar nätagget så kanske det lever lite längre xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag kör också 1000w och fläkten är alltid av, men det var kul att höra att det faktiskt är en vettig strategi då.

Tack! Jag har ju datorn på bordet bredvid och kör ljudisolerat och noctua, men för mig känns det faktiskt värt att prioritera tysthet då.
Och någon del av mig verkar tro att om man knappt stressar nätagget så kanske det lever lite längre xD

Är väl så att de flesta nättagg har som bäst verkningsgrad runt en viss procentuell belastning så gäller väl att kolla så man inte överdimensionerar alltför mycket. Sen vad det har för påverkan IRL för en vanlig Svensson vet jag inte riktigt men.

Permalänk
Medlem

Hur långt kommer man på ett tre år gammalt Corsair RM650X V2?
Funderat på ett 3060TI-3070.
Har 5-6 diskar och 4st 140mm fläktar typ.
Vore fint att slippa köpa nytt nätagg när den dagen kommer.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Du kan vara lugnt det kommer funka fint!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tystare nätaggregat

Jag har försökt komma fram till vilket PSU jag ska uppgradera till, då jag tycker mitt nuvarande är för högljutt. I nuläget har jag ett CX550M.
Har 3700x, rx580, 2x8gbDDR4, 2xnvmeSSD och 4-7 fläktar i och utanför mitt system.
Har funderat på ett RM650X, har läst att RMX serien ska vara rätt så tyst, men så kan jag lägga till 50kr och få ett RM750. Eller behöver jag ens gå upp till 80+ guld, och det räcker med ett CX750F t.ex.?

> Jag antar att det jag egentligen undrar är: Vilket/vilka är de tystaste nätaggregatet(till min config.) för ca max 1200kr?

(PSU:n kommer vara placerad i toppen av chassit. Det får inte heller vara längre än 210mm, fast det känns som det kan vara svårt att ens hitta ett så långt. ATX/SFX/SXF-L spelar knappt någon roll. Är även öppen för andra tillverkare såsom EVGA, seasonic, silverstone eller Asus. Skulle också kunna tänka mig ett från gigabyte, nzxt eller fractal design. Skulle troligtvis inte välja ett från cooler master.)

(använde en NF-A20-FLX med och utan L.N.A, för att föröka lista ut ljudnivån. Med hjälp av information på Noctuas hemsida, skulle gissa på att mitt nuvarande PSU ligger på ca 17-18 dB(A), och att jag då siktar på 12-13 dB(A) eller lägre.)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Hur märker man som användare skillnad på 80 Plus Gold och 80 Plus Platinum eller högre som certifiering?

Får man lägre elkostnad eller är skillnaden nästintill försumbar? Platinum låter ju bättre i med sin högre verkningsgrad men jag undrar mest vad det innebär i praktiken?

Svarar på min egna fråga:

It really depends on what units you are looking at how long it will take to pay off, some units also barely miss the next level up so they may be a better value. Overall, each higher level is about 2 percentage points more efficient than the one below it at 20/50/100.

Here is some quick math for you, lets suppose you have a 500 W power supply, a system that pulls 250 W at full load, and is on 8 hour a day running at full load all the time(unrealistic but makes for much easier math), that puts your PSU at 50% load so its going to be at peak efficiency.

Power drawn from the wall:
Basic - 312.5 W
Bronze - 304.9 W
Silver - 294.1 W
Gold - 277.8 W
Platinum - 271.7 W

That means that over basic you save 7.6 W/h with bronze, 18.4 W/h with silver, 34.7 W/h with gold, and 40.8 W/h with platinum. With 8 hours a day at full load that comes out to be 1.82 kWh, 4.42 kWh, 8.33 kWh, and 9.79 kWh saved per month with bronze, silver, gold, and platinum respectively. If you pay 15 cents per kWh that means that over the course of 1 year having a platinum rated PSU over basic saves you about $17.62 so it could take quite a while to pay for the difference with energy savings alone, but in general silver rated units and up are much better quality than basic rated units.

Källa: https://forums.tomshardware.com/threads/80plus-bronze-silver-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur märker man som användare skillnad på 80 Plus Gold och 80 Plus Platinum eller högre som certifiering?

Strömförbrukningen som du nämnt redan, men även hur mycket värme nätagget producerar. Ju svalare nätagg, desto lägre fart på fläkten (eller till och med passiv drift på vissa nätagg) och desto tystare, i teorin iallafall
(sen finns det massor av faktorer gällande fläktkvalitet, fläktkalibrering, sensorkvalitet och placering, samt massa designval i själva nätagget som antagligen kan påverka mer)

Utöver det så brukar ju platinum-agg oftast vara bättre modernare designer med bättre komponenter, så har potential att hålla längre. (men återigen finns det andra faktorer som kan påverka mer...)

Väldigt förenklat tycker jag det för egen del ofta är svårt att förnuftigt rättfärdiga ett köp av platinum-agg, men alla resonerar olika

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Finns det något alternativ alls till Corsair SF750 egentligen? Vad jag fattat är det ljusår före allt annat för små byggen?

Permalänk

Hej.

Jag går i tankar att uppgradera till ett 3080.

Just nu sitter jag på följande.

i9 10850k, 32gb ddr4, 4st ssd 250-500gb, 1st 2tb hdd, Arctic Cooling Liquid Freezer II 280, 3st 140mm fläktar, Oculus Quest 2 via GPU, RTX 2080 Super Asus ROG Strix Gaming OC, EVGA SuperNova G2 750w

Kommer mitt nuvarande nätagg klara ett 3080 eller måste jag uppgradera det också?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 6700k @ 4.6 ghz | Corsair H100i V2 | Asus Z170 MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance 3200MHz 16gb | ASUS GeForce RTX 2080 8GB ROG STRIX GAMING OC| 2x Samsung 850 Pro 256gb | Samsung 850 Pro 512gb | Samsung 860 EVO 500gb |Acer XB271HU | EVGA SuperNova G2 750w

origin/steam: goffemannen