Permalänk
Medlem

mITX bygge

Hejhoj,

Kikat på ny dator en bra period.
Var riktigt nära på att beställa hem datorn igår, men blev fundersam i sista sekund om man kanske skulle köra på ett mITX bygge istället för ATX, nästintill samma pris så sätt,.

Så ja började kika runt och landade på något i denna stilen:

Från vad ja kan hitta med lite gogglande så borde 450w nätagg vara tillräckligt för bygget.
Grafikkort och hårddisk har ja redan som ja kan ta från nuvarande datorn, ett 1080 (minns inte exakt vilken tillverkare osv) och en mv2 ssd.

Ja gungar lite fram och tillbaka om man kanske ska ta ett 3600 istället för 3700x, men de bestämmer ja mig för i sista stund.
Och ska nog köpa lite fläktar också, men har inte kikat så noga på de än, men en 92mm ska iaf köpas in så man har en på baksidan av de chassit.

Letar efter eventuell kritik eller om man ska ta något annat moderkort, kylare eller dylikt.
Funderade på att ta en Noctua NH-U12S istället för AIO, men orkade inte kolla upp allt gällade de just nu.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar som du helst borde ta ett nätaggregat på 600 W eller mer, blir ett par hundralappar mer men allt sammantaget känns det dumt att gå på lägsta nivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag tycker det verkar som du helst borde ta ett nätaggregat på 600 W eller mer, blir ett par hundralappar mer men allt sammantaget känns det dumt att gå på lägsta nivån.

Sant, har siktat på 600~w för andra burkar ja byggt, men de fanns inte så mycket alternativ för SFX PSU:er här i Sverige. Tänkte ja kanske kunde spara några hundrakronor. Är inte super duper kunning i området, 450w verkar räcka kanske väl om man inte arbetar med video/bild redigering eller dylikt.

Men ja ska hålla de i åtanke, lite dumt att hålla tillbaka 300kr~ på den fronten så sätt.

Permalänk
Medlem

@Zephonim:

Ja jag kan tycka att bör gå på mITX eller mATX om du inte vill ha 4st minnestickor, tänk också på att det är ett 18liters chassi även om det är mITX.

Luft har fungerat okej för mig på en 1600X i ett Dan Case , blev jämförbart med AIO ljudmässigt kanske men säkert lite högre temps ingenting jag har kollat) men då ska det jämföras med stängt chassi luft/ öppet chassi AIO. Har en asetek 545C som byttes ut till fördel till luft, moderkortet hindrade slangdragning så själva blocket med fläkt låg bredvid tangentbordet så det är ju den absolut sämsta jämförelsen mellan luft och vatten ljudmässigt.

Permalänk
Medlem

@lappen81:

Ja, har ingen större användning av att uppgradera till 32gb minne i dagsläget.
99% av tiden är de bara spel, inget arbete som görs på datorn, så extra minnestickor behöver jag nog inte nu eller fram till nästa bygge.

"då ska det jämföras med stängt chassi luft/ öppet chassi AIO"

Aha e de så de ska jämföras? Då känns de som att de blir en Noctua NH-U12S istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zephonim:

Hejhoj,

Kikat på ny dator en bra period.
Var riktigt nära på att beställa hem datorn igår, men blev fundersam i sista sekund om man kanske skulle köra på ett mITX bygge istället för ATX, nästintill samma pris så sätt,.

Så ja började kika runt och landade på något i denna stilen:

https://komponentkoll.se/bild/uyHZH.png

Från vad ja kan hitta med lite gogglande så borde 450w nätagg vara tillräckligt för bygget.
Grafikkort och hårddisk har ja redan som ja kan ta från nuvarande datorn, ett 1080 (minns inte exakt vilken tillverkare osv) och en mv2 ssd.

Ja gungar lite fram och tillbaka om man kanske ska ta ett 3600 istället för 3700x, men de bestämmer ja mig för i sista stund.
Och ska nog köpa lite fläktar också, men har inte kikat så noga på de än, men en 92mm ska iaf köpas in så man har en på baksidan av de chassit.

Letar efter eventuell kritik eller om man ska ta något annat moderkort, kylare eller dylikt.
Funderade på att ta en Noctua NH-U12S istället för AIO, men orkade inte kolla upp allt gällade de just nu.

Beroende på hur tjockt ditt grafikkort är så får du plats med antingen 15 mm slim fläktar eller 25 mm normala 120 mm fläktar i botten. Jag kommer själv ha 2 insug i botten, 2 utsug i topp och sen låta min AIO blåsa in luft från sidan också. Ska du bara spela så skiljer det bara några fps mellan 3600 och 3700x. Upp till dig om det är värt 1500 kr.

Permalänk
Medlem

@Shiftypants:

Aaaa, enda anledningen till att jag funderar på att skaffa 3700x är för att man får AC Valhalla på köpet ifrån Inet, i och med att de ändå kommer bli köpt de, så får ja spelet "gratis"/"sparar" 600kr å 3700x blir "billigare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zephonim:

@lappen81:
"då ska det jämföras med stängt chassi luft/ öppet chassi AIO"

Aha e de så de ska jämföras? Då känns de som att de blir en Noctua NH-U12S istället.

Menade mer att jag inte hade möjlighet att stänga chassit pg av slangar som låg ivägen och inte kunde göra en rättvis jämförelse

Jag gissar lite nu, vatten har bättre förmåga att på mindre yta snabbar flytta bort värme i små byggen tycker jag att man borde fundera på vatten och i mitt fall är det säkert en bättre lösning (temperaturmässigt). Men jag är väldigt nöjd med bytet till luft/lågprofil och har inte upplevt någon ljudmässig skillnad samt slipper pumpljudet/mindre komplicerad lösning.

Min personliga preferens är luft över vatten om man får plats med ett vettigt block/fläkt (när det gäller datorer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Menade mer att jag inte hade möjlighet att stänga chassit pg av slangar som låg ivägen och inte kunde göra en rättvis jämförelse

Jag gissar lite nu, vatten har bättre förmåga att på mindre yta snabbar flytta bort värme i små byggen tycker jag att man borde fundera på vatten och i mitt fall är det säkert en bättre lösning (temperaturmässigt). Men jag är väldigt nöjd med bytet till luft/lågprofil och har inte upplevt någon ljudmässig skillnad samt slipper pumpljudet/mindre komplicerad lösning.

Min personliga preferens är luft över vatten om man får plats med ett vettigt block/fläkt (när det gäller datorer).

Sant, ja prefererar nog också luft så sätt, inte sett vitsen med AIO överlag. Missade att NH-C14S existerade, ser ganska så grym ut överlag, möjlighet att slänga på en till fläkt på den också, verkar inte blockera ram minnen osv.
Nog lättare att felsöka också om man råkar stöta på eventuella problem.

Får nog bli luft i slutändan ändå.

Permalänk
Medlem

Helt klart 600W.
Och om du till 99% spelar hade jag köpt en Intel 10600K istället för 3700X. Mer prestanda och i princip samma peng om du hittar itx kort för lagom peng. Men visst det blir några hundralappar dyrare då du inte får med AC Valhalla

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Helt klart 600W.
Och om du till 99% spelar hade jag köpt en Intel 10600K istället för 3700X. Mer prestanda och i princip samma peng om du hittar itx kort för lagom peng. Men visst det blir några hundralappar dyrare då du inte får med AC Valhalla

De blir nog ett 600w i slutändan, försöka "future proof:a" datorn och att undvika eventuella problem.

Själv kan ja inte testa vad som blir bäst för de ja tänker göra, har heller inte kikat så nära på Intel kompatibla moderkort så ja vet inte hur lätta dom är att köra exempelvis 3600mhz ram på. Dom innebär en viss skillnad också kan ja tänka mig, kanske inte jätte stor, men skillnaden som jag hittar på prestandan i spel är inte mycke mellan 3700x och 10600k, och skiljer sig mellan spel till spel där vissa är bättre med 3700x andra med 10600k. Men dom kör ju allt annat likvärdigt.

Om man tex inte kan få upp ram minnen lätt på ett b460 moderkort och istället behöver ett z490 så blir de en bra peng dyrare med en Intel setup, iaf om man ska ha likvärdiga minnen utan att behöva fiffla med OC allt för mycket.

Men jag ska kika närmare om Intel kan vara de ja ska ta istället, då majoriteten av de jag stött på hittills har varit att, iaf 3600 är mest prisvärd överlag. Å då va tanken med 3700x då de blev en skillnad på typ 800kr~ mellan 3600 och 3700x istället för 1500 tackvare gratis AC, att skaffa en 3700x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zephonim:

Sant, har siktat på 600~w för andra burkar ja byggt, men de fanns inte så mycket alternativ för SFX PSU:er här i Sverige. Tänkte ja kanske kunde spara några hundrakronor. Är inte super duper kunning i området, 450w verkar räcka kanske väl om man inte arbetar med video/bild redigering eller dylikt.

Men ja ska hålla de i åtanke, lite dumt att hålla tillbaka 300kr~ på den fronten så sätt.

Fractal design har ju ett 650W SFX-L i samma prisklass som du valt, i just den lådan lär inte -L varianten vara ett problem och man får en större tystare fläkt.
Jag har själv 500W varianten som är i princip samma kretskort med en mindre komponent, samt att man bara få med en pcie sladd (med två kontakter)

Corsair 600W 80 Platinum fanns för €122 med svensk moms på Amazon.de så det är ju ett vettigt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Beroende på hur tjockt ditt grafikkort är så får du plats med antingen 15 mm slim fläktar eller 25 mm normala 120 mm fläktar i botten. Jag kommer själv ha 2 insug i botten, 2 utsug i topp och sen låta min AIO blåsa in luft från sidan också. Ska du bara spela så skiljer det bara några fps mellan 3600 och 3700x. Upp till dig om det är värt 1500 kr.

Kommer du också att skaffa detta case och köra med 2 insug i botten och 2 i toppen? Får den plats?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@pacc:

Tack för tipsen, har inte kikat på fractal psu bara för att där ja kikat rekommenderar nästan alla att skaffa typ seasonic eller corsair.

Men ska hålla Fractal i åtanke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kommer du också att skaffa detta case och köra med 2 insug i botten och 2 i toppen? Får den plats?

Har köpt två Noctua NF-A12x15 som kommer vara inblås under grafikkortet eftersom mitt kort är 55.6 mm tjockt. När RTX 3000-serien kommer blir det en tvåslottare och då kommer jag köra NF-A12x25 istället som insug. Det står att slim rekommenderas för grafikkort tjockare än 2½ slot så tänker jag förhåller mig till det så länge. Har allting hemma utom chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Har köpt två Noctua NF-A12x15 som kommer vara inblås under grafikkortet eftersom mitt kort är 55.6 mm tjockt. När RTX 3000-serien kommer blir det en tvåslottare och då kommer jag köra NF-A12x25 istället som insug. Det står att slim rekommenderas för grafikkort tjockare än 2½ slot så tänker jag förhåller mig till det så länge. Har allting hemma utom chassit.

Fasiken nu gjorde du mig sugen igen!

Följer tråden!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE