LG 27GL83A <--- Nån här som har den skärmen, eller vet något om den?

Permalänk
Medlem

LG 27GL83A <--- Nån här som har den skärmen, eller vet något om den?

Har fråga lite om 1440p skärmar förut och googlat en del.
Börjar bli sugen på denna https://www.prisjakt.no/product.php?p=5254754 verkar vara en bra skärm som fått bra kritik.
Men hade varit kul o se om nån av er har den? Eller har nån idé om den kan vara bra eller dålig?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

@cerb1980: Jag har rekommenderat just LG 27GL83A till många och alla har varit nöjda med den.

Permalänk
Medlem

@cerb1980:
Jag har just fått hem en. Idag faktiskt. Den ersätter min Dell u2711 som huvudskärm.
Har du tidigare erfarenheter av ips skärmar? För perfekta är de inte. Just mitt exemplar har en del "ips glow", men jag kan leva med det. Och det syns ju bara i mörka bilder. Gillar dock de tunna kanterna. Stativet känns inte lika välbyggt som på min Dell.

Du kan se ett test, här på sweclockers, av 27gl850. Det är i princip samma skärm förutom att 27gl850 har bredare färgrymd. Vilket jag såg som en nackdel och därför köpte 27gl83a. Det finns även en artikel om skärminställningarna. Vilket också gäller för 27gl830a.

Jag är i överlag nöjd. En perfekt skärm hade kanske haft bättre svärta och en hdr som faktiskt går att använda. Samt något högre refreshrate. Men då hade det ju kostat mer!

Bara att fråga på om du undrar något specifikt så svarar jag efter bästa förmåga. Fast det får bli imorgon. Nu ska jag sova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@cerb1980: Jag har rekommenderat just LG 27GL83A till många och alla har varit nöjda med den.

Kul och höra, gör mig tryggare på den är ett bra val

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Jag har en med, jättenöjd.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Har fråga lite om 1440p skärmar förut och googlat en del.
Börjar bli sugen på denna https://www.prisjakt.no/product.php?p=5254754 verkar vara en bra skärm som fått bra kritik.
Men hade varit kul o se om nån av er har den? Eller har nån idé om den kan vara bra eller dålig?

Du kan läsa ett test av den här: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl83a-b
Korta versionen är att det är halvdålig kontrast och svärta, men annars inte mycket att klaga på.

Verkar i stort vara en bra och prisvärd skärm, men inte en perfekt skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Jag har en med, jättenöjd.

Bra att höra

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du kan läsa ett test av den här: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gl83a-b
Korta versionen är att det är halvdålig kontrast och svärta, men annars inte mycket att klaga på.

Verkar i stort vara en bra och prisvärd skärm, men inte en perfekt skärm.

Å andra sidan verkar ju inte den perfekta skärmen finnas

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Å andra sidan verkar ju inte den perfekta skärmen finnas

Verkar inte så, och finns den så kostar den massor -vilket ju onekligen gör att den inte är perfekt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@cerb1980:
Jag har just fått hem en. Idag faktiskt. Den ersätter min Dell u2711 som huvudskärm.
Har du tidigare erfarenheter av ips skärmar? För perfekta är de inte. Just mitt exemplar har en del "ips glow", men jag kan leva med det. Och det syns ju bara i mörka bilder. Gillar dock de tunna kanterna. Stativet känns inte lika välbyggt som på min Dell.

Du kan se ett test, här på sweclockers, av 27gl850. Det är i princip samma skärm förutom att 27gl850 har bredare färgrymd. Vilket jag såg som en nackdel och därför köpte 27gl83a. Det finns även en artikel om skärminställningarna. Vilket också gäller för 27gl830a.

Jag är i överlag nöjd. En perfekt skärm hade kanske haft bättre svärta och en hdr som faktiskt går att använda. Samt något högre refreshrate. Men då hade det ju kostat mer!

Bara att fråga på om du undrar något specifikt så svarar jag efter bästa förmåga. Fast det får bli imorgon. Nu ska jag sova.

Trevligt du precis köpt skärmen jag funderar på. När du testat det nån eller några dagar får du gärna säga till om du hittar något att anmärka på. Ips glow får man väl iaf i den pris klassen. Vad använder du den till? Jobb / spel? Kör med en relativt billig aoc 144hz tn skärm idag. Den klarar jag inte ställa så ljus styrkan blir behaglig i mörkt rum. Får ont i ögonen på kvällen när jag tex surfar eller gör något annat än spelar, spel går antagligen bra pga det är mycket mörkare bakgrund än i tex webbläsaren.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Bildexpert 📺

@cerb1980: Du får sänka kontrastreglaget på din AOC-skärm från 50 ned till 30-20 när du ska använda den på kvällen. Skärmen tappar kontrastförhållande men du slipper det precis för starka ljuset från ett vitt webbläsarfönster. Ifall det är G2460PF behöver du ställa kontrastreglaget på 38 för 120 nits och även då vill man ha en del ljus i rummet.

LG-skärmen har inte det problemet, utan bör nå ned till ca 50 nits med brightness på 0 om den följer samma beteende som 27GL850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@cerb1980: Du får sänka kontrastreglaget på din AOC-skärm från 50 ned till 30-20 när du ska använda den på kvällen. Skärmen tappar kontrastförhållande men du slipper det precis för starka ljuset från ett vitt webbläsarfönster. Ifall det är G2460PF behöver du ställa kontrastreglaget på 38 för 120 nits och även då vill man ha en del ljus i rummet.

LG-skärmen har inte det problemet, utan bör nå ned till ca 50 nits med brightness på 0 om den följer samma beteende som 27GL850.

Tack för tips. Ska se på det när jag kommer hem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Vill tacka alla för hjälpen! Blev skärmen i topicen och jag är strålande nöjd.
Måste bara nu uppgradera skärmkortet, men väntar på 3060 kommer ut på marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Hur går det med att dra ner ljuset i mörka rum. Kan du få ett behagligt ljus vid surfning, eller blir det för ljust?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Hur går det med att dra ner ljuset i mörka rum. Kan du få ett behagligt ljus vid surfning, eller blir det för ljust?

Det går bra. Går att spara olika profiler för olika scenarion. Bara när jag spelar warzone jag kör med mycket ljus.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.