Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Möjligt. Samtidigt är den minskningen lägre än vad analytiker förväntade sig. Och "samtidigt, samtidigt" ska man nämna att förra året också var en minskning, fast då med ~10%.

Saxat från SVT och SvD:

Citat:

Ekonomer räknar generellt med att USA:s ekonomi återhämtar sig under tredje kvartalet.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om paradox interactives kommande rapport och framtid ?
Ligger mycket plus på dem har ett gav på strax under 110

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Är et någon som har erfarenhet av att flytta sin tjänstepension?

Idag har jag 50k hos SPP i SPP Aktiefond Global som har en förvaltningsavgift 0,30%. Jag skulle vilja byta till länsförsäkringar så att jag kan ta ta Länsförsäkringar Global Indexnära istället. Den har en förvaltningsavgift på 0.20% och dessutom hade det varit trevligt att jag kan se den på min lönebank (som också är LF). När jag jämför 0.3 mot 0.2 över 40 års tid så är ändå skillnaden rätt stor i avkastning.

När jag kollar SPPs hemsida så kommer flytten kosta 1500Kr. Tydligen tas det ut en procentuell avgift (helt sjukt). Dock säger LF att dom kan stå för kostnaden? https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/pension/rakn...

Hade ni flyttat till LF eller struntat i det? Hur lång tid tar det att flytta? Värt att vänta iom att börsen är lite skakig?

Varför är pensionssystemen så förbannat förlegade i detta landet?

Permalänk
Medlem

Jag hade flyttat bara för att ha lite mer koll och kunna förvalta det lite mer aktivt förutsatt att du är okej med LF's fondutbud. Lägre avgift gör det inte sämre.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Jag har gått genom samma sak ifrån ett annat bolag(movistic) och jag fick betala flera tusen i avgift pga en procentuell kostnad. Dessutom tog det 3-4månader. Helt sjuk som sagt, men väger man upp den minskade avgiften under resterande arbetsliv så får man igen det med råge. Jag rekommenderar dig att byta nu. Dessutom så skall sådana pensionsbolag straffas. Jag tänker inte ge dem mer av mina pengar.

edit. förtydligande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag hade flyttat bara för att ha lite mer koll och kunna förvalta det lite mer aktivt förutsatt att du är okej med LF's fondutbud. Lägre avgift gör det inte sämre.

Skrivet av adzer:

@Baxtex: Jag har gått genom samma sak ifrån ett annat bolag(movistic) och jag fick betala flera tusen i avgift pga en procentuell kostnad. Helt sjuk som sagt, men väger man upp den minskade avgiften under resterande arbetsliv så får man igen det med råge. Dessutom så skall sådana pensionsbolag straffas. Jag tänker inte ge dem mer av mina pengar.

Alright. Jag får boka ett möte med Max & Mattiehssen och byta. LF har ju en tjänst där man kan ge dom fullmakt att fixa allt men vet inte om det funkar med M&M. Menar du att dina pengar låg utanför marknaden i flera månader eller bara att hela processen tog flera månader? 3 månader i dessa tider är ju ganska mycket...

Jag läste någonstans att det ligger uppe i riksdagen om att den procentuella avgiften ska slopas, men det kan väl ta några år innan man ser något resultat där antar jag.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Processen tog flera månader. Har inte exakt koll på hur länge pengarna låg utanför marknaden faktiskt.

Ja den lagändringen kan inte komma fort nog, men om man bör vänta på den i dagsläget tvekar jag personligen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är et någon som har erfarenhet av att flytta sin tjänstepension?

Idag har jag 50k hos SPP i SPP Aktiefond Global som har en förvaltningsavgift 0,30%. Jag skulle vilja byta till länsförsäkringar så att jag kan ta ta Länsförsäkringar Global Indexnära istället. Den har en förvaltningsavgift på 0.20% och dessutom hade det varit trevligt att jag kan se den på min lönebank (som också är LF). När jag jämför 0.3 mot 0.2 över 40 års tid så är ändå skillnaden rätt stor i avkastning.

När jag kollar SPPs hemsida så kommer flytten kosta 1500Kr. Tydligen tas det ut en procentuell avgift (helt sjukt). Dock säger LF att dom kan stå för kostnaden? https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/pension/rakn...

Hade ni flyttat till LF eller struntat i det? Hur lång tid tar det att flytta? Värt att vänta iom att börsen är lite skakig?

Varför är pensionssystemen så förbannat förlegade i detta landet?

Jag hade låtit det vara. Det kommer troligen inte löna sig och isf väldigt marginellt. Speciellt om du bara ska byta en indexfond mot en likadan billigare. Jag flyttade för det fanns andra fonder kunna handla med aktier som jag var ute efter.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag hade låtit det vara. Det kommer troligen inte löna sig och isf väldigt marginellt. Speciellt om du bara ska byta en indexfond mot en likadan billigare. Jag flyttade för det fanns andra fonder kunna handla med aktier som jag var ute efter.

På en 40 års horisont är ju skillnaden drygt 40 000kr för 50 000kr. Och det kommer ju så småningom ligga mer än 50k där..

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

På en 40 års horisont är ju skillnaden drygt 40 000kr för 50 000kr. Och det kommer ju så småningom ligga mer än 50k där..

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifte...

Nä, 10 tusen. Du glömde dra av de 1500kr som flytten kostar.

Skulle snittavkastning sjunka till 6% så förlorar man 4000kr på flytten.

Sen kommer ju frågan vad gör du om/när Länsförsäkringar höjer sin avgift? Flyttar igen?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nä, 10 tusen. Du glömde dra av de 1500kr som flytten kostar.

Skulle snittavkastning sjunka till 6% så förlorar man 4000kr på flytten.

Sen kommer ju frågan vad gör du om/när Länsförsäkringar höjer sin avgift? Flyttar igen?

Ah såg fel. Men om två år ligger där 100k och då blir ju skillnaden ännu större.

Hur menar du att man förlorar då?

Den får nog ligga kvar såvida inte bankerna förbjuds att ta ut procentuella avgifter. Lf webbplats är betydligt mognare än SPP iaf och det blir smidigare att ha allt samlat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ah såg fel. Men om två år ligger där 100k och då blir ju skillnaden ännu större.

Hur menar du att man förlorar då?

Den får nog ligga kvar såvida inte bankerna förbjuds att ta ut procentuella avgifter. Lf webbplats är betydligt mognare än SPP iaf och det blir smidigare att ha allt samlat.

Ju mindre avkastning man får ju långsammare äter den upp kostnaden av flytten. Vid 6% har du mer pengar på spp än Länsförsäkringar om 40år.

Vad hjälper det att du kan se pengarna om du ändå inte ska röra dem?

Men du kan ju ändra vart framtida insättningar ska hamna. Så får du nya till Länsförsäkringar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ju mindre avkastning man får ju långsammare äter den upp kostnaden av flytten. Vid 6% har du mer pengar på spp än Länsförsäkringar om 40år.

Vad hjälper det att du kan se pengarna om du ändå inte ska röra dem?

Men du kan ju ändra vart framtida insättningar ska hamna. Så får du nya till Länsförsäkringar.

Ah du tänker så. Om det skulle hända så är ju skillnaden ändå 2000Kr så alltid något. Självklart, men det blir skönt att kunna konsoldiera mitt privata pensionsspar med tjänstepensionen.

Jaså? Jag får kolla det med M&M då. Fick ett möte inbokat nu nästa vecka för "rådgivning" så ska se vad han/hon säger.

Tack för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ah du tänker så. Om det skulle hända så är ju skillnaden ändå 2000Kr så alltid något. Självklart, men det blir skönt att kunna konsoldiera mitt privata pensionsspar med tjänstepensionen.

Jaså? Jag får kolla det med M&M då. Fick ett möte inbokat nu nästa vecka för "rådgivning" så ska se vad han/hon säger.

Tack för din hjälp!

Vad har du den via? SAF-LO, ITP?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vad har du den via? SAF-LO, ITP?

Det är ITP.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se på mina olika itp-försäkringar så skall det inte kosta något att flytta dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är ITP.

Då ska det vara 200kr flytt avgift, bara gå in på collectum.se och flytta.
Men Länsförsäkringar ser det inte ut som man kan välja.
Säker på att det är itp?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Men Länsförsäkringar ser det inte ut som man kan välja.

Jag kan inte heller välja Länsförsäkringar. Har dock itp2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jag kan se på mina olika itp-försäkringar så skall det inte kosta något att flytta dom.

Skrivet av Dahle86:

Då ska det vara 200kr flytt avgift, bara gå in på collectum.se och flytta.
Men Länsförsäkringar ser det inte ut som man kan välja.
Säker på att det är itp?

Skrivet av joakim99:

Jag kan inte heller välja Länsförsäkringar. Har dock itp2.

Hmm okej, jag är lite förvirrad. Jag loggade in på Collectum och tydligen hade en gammal arbetsgivare rapporterat min lön dit (ca 5 år sedan) men det finns ingen premie inbetald verkar det som. Det står att jag har ITP 1. Dock hade jag inte fyllt 25 när jag jobbade där så det är kanske anledningen?

Loggade sedan in på minpension.se och tittade under tjänstepension. Där har jag då två stycken:
"KPA pension, KAP-KL/AKAP-KL avgiftsbestämd ålderspension", på 1300Kr
SPP som är en "övrigt tjänstepension" med 50k som vi diskuterat tidigare.

För 5 år sedan hade jag två arbetsgivare, en privat och en kommunal. Den privata är den som har rapporterat in på Collectum. Jag antar att dom här 1300Kr hos KPA kommer från den kommunala arbetsgivaren? Tyvärr går går det inte att se vem som har betalt in till KPA. Det är en "traditionell försäkring" så dom väljer investeringar åt mig (som varit usla ser jag nu). Fattar inte hur jag kan flytta dom eller ändra till en fondförsäkring så jag slängde iväg ett mejl att jag vill flytta dom till LF.

Det finns tydligen något som heter pensionsvalet.se där man kan få en sammanställning av sina pensioner och eventuellt flytta dom. Så jag gjorde en request där så får se vad dom svarar. minpension.se har ju en liknande funktion och även där ser jag att jag har enbart SPP, KPA och pensionsmyndigheten då såklart.

Men vilken form har min pension hos SPP då?

Permalänk
Medlem

@Baxtex:

Den hos SPP kan vara lite olika, kanske har arbetsgivaren haft ett avtal med SPP och betalat in utan att det går via något centralt avtal som ITP? Brukar i så fall kallas typ ”frivillig ITP” om det är ITP-avtalet som efterliknas.

Permalänk
Medlem

Min tjänstepension är PA 16 avd 1 (statligt) hos Kåpan. Där är avgiften på låga 0,06%. Men hur vet man om avkastningen är bra? Det står att den historiskt ligger på ca. 8% med en traditionell försäkring. Om avkastningen är för låg så ger den låga avgiften inte så stor fördel.

Ska jag flytta? Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

@Baxtex:

Den hos SPP kan vara lite olika, kanske har arbetsgivaren haft ett avtal med SPP och betalat in utan att det går via något centralt avtal som ITP? Brukar i så fall kallas typ ”frivillig ITP” om det är ITP-avtalet som efterliknas.

Ja alltså min arbetsgivare betalar ju en premie till Max & Matthiessen varje månad som sedan då ger mig rådgivning och placerar pengarna hos en bank/försäkringsbolag. När jag började så hade jag ett initialt möte med M&M där vi valde bank och fonder så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja alltså min arbetsgivare betalar ju en premie till Max & Matthiessen varje månad som sedan då ger mig rådgivning och placerar pengarna hos en bank/försäkringsbolag. När jag började så hade jag ett initialt möte med M&M där vi valde bank och fonder så att säga.

Då har du troligen en tjänstepension utan kollektivavtal. Grattis. Du kan flytta vart du vill bara du får din arbetsgivare att skriva på.
Jag flyttade mina såna till Avanza. Nackdelen är att det kostar fläsk. Så dina 1500kr stämmer nog.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja alltså min arbetsgivare betalar ju en premie till Max & Matthiessen varje månad som sedan då ger mig rådgivning och placerar pengarna hos en bank/försäkringsbolag. När jag började så hade jag ett initialt möte med M&M där vi valde bank och fonder så att säga.

Ja då går det inte via något centralt avtal utan då kan flytta lite var som helst, jag hade flyttat dem till där du har dina andra investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Då har du troligen en tjänstepension utan kollektivavtal. Grattis. Du kan flytta vart du vill bara du får din arbetsgivare att skriva på.
Jag flyttade mina såna till Avanza. Nackdelen är att det kostar fläsk. Så dina 1500kr stämmer nog.

Skrivet av Aktsu:

Ja då går det inte via något centralt avtal utan då kan flytta lite var som helst, jag hade flyttat dem till där du har dina andra investeringar.

Ah, stämmer att vi inte har kollektivavtal. Ja jag frågade o vintras om jag kunde flytta det till Avanza men det gick inte då dom inte hade något avtal med dom. Dom hade en lista med vilka banker man kunde välja mellan dessa:

SEB
Skandia
SPP
Folksam
Danica
LF
Movestic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ah, stämmer att vi inte har kollektivavtal. Ja jag frågade o vintras om jag kunde flytta det till Avanza men det gick inte då dom inte hade något avtal med dom. Dom hade en lista med vilka banker man kunde välja mellan dessa:

SEB
Skandia
SPP
Folksam
Danica
LF
Movestic

Frågade du din arbetsgivare eller Max?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Frågade du din arbetsgivare eller Max?

Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Max vill inte att du flyttar dit för då får inte de provision eller något. Hade samma problem med Söderberg som inte hade problem att ljuga eller bara vara okunniga.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Max vill inte att du flyttar dit för då får inte de provision eller något. Hade samma problem med Söderberg som inte hade problem att ljuga eller bara vara okunniga.

Ah. Vet inte om dom får provisioner på fonderna också eller något? Dom rekommenderade enbart mig att ta massa svenska dyra fonder vid det första mötet. Så jag tackade nej och tog globala indexfonder istället som var billiga.

Har ett möte med chefen nästa vecka så kan ju vara värt att fråga om dom kan starta en tjänstepension hos Avanza istället. Om det inte går så får jag väl be M&M flytta från SPP till LF.

Fick svar från KPA nu. Att flytta försäkringen där kostar 500Kr så det är ju inte värt det. Att byta till en fondförsäkring kostar 300Kr så knappt värt det heller.