Google Pixel 4a är mellanklasstelefon med kameran i fokus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Både jag och tjejen behöver nya telefoner och det här är prisklassen vi främst är intresserade av. Pixel 4a är nära att vara bra nog, (tänker främst på kameran), men gillar inte att bilderna ofta ser underexponerade ut rent ljusmässigt även om dynamiska omfånget fortfarande är bra. Alla bilder ser ofta för mörka och livlösa ut för min smak av det jag sett hittills. Dvs samma "problem" som Pixel 4 lider av. Jag gillar inte karaktären helt enkelt i jämförelse med iPhone exempelvis. Men är inte jättesugen på iPhone SE heller av flera skäl... Det blir nog till att invänta iPhone 12 trots allt.

Jag har fått uppfattningen av diverse videos på youtube osv, att iPhones bilder ser bättre ut än verkligheten. Mer livliga typ.
I jämförelse vill jag hellre ha något som Pixeln ger om det är mer "verklighetstrogna" bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag har fått uppfattningen av diverse videos på youtube osv, att iPhones bilder ser bättre ut än verkligheten. Mer livliga typ.
I jämförelse vill jag hellre ha något som Pixeln ger om det är mer "verklighetstrogna" bilder.

I vissa lägen är det kanske så rent färgmässigt. Oavsett ser bilderna med iPhone SE mer proffsiga ut även om de möjligen ser ut att ha efterbehandlats i vissa lägen. Efterbehandling är alltså något man slipper med iPhone i större utsträckning. Hur som helst... Den där konstiga underexponeringen är inget som ser "mer verkligt" ut. Det ser bara mörkt ut som om det vore dovt ljus överallt. Det går såklart att vrida upp manuellt, men det är nåt jag vill att auto ska kunna sköta själv. Märkligt att bilderna ser mörka ut när de samtidigt bevarar detaljrikedomen i mörka partier. Antagligen är det ett sätt att inte överexponera ljusa områden. Men "kurvan" som används för detta ger lite för livlösa bilder ändå. Men stillbilderna är inte största problemet. Det är nog videoinspelningen som är några steg efter apple tyvärr. Jag är inte jättesugen på att ta klivet över till iOS men det blir kanske så ändå. I alla fall om iPhone 12 tar ett rejält kliv framåt vad gäller kameraprestanda som det ryktas om.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Runt 6 timmar säger recensioner som jag läst. Hur mycket SOT behöver du egentligen? Jag ligger på runt 3 timmar per dag

Generellt sett ligger jag också på runt 3 timmar, men ibland är det väldigt mycket mer än så. Typ när jag är ute och reser eller på semester eller rent allmänt under sommaren när jag knappt använder min stationära dator. Har nog snittat runt 5-8 timmar per dag nu under sommaren. Hade vissa problem att få batteriet i min nuvarande Nokia 7+ (3800 mAh) att klara en dags användning när jag var på resa förra hösten också

Permalänk
Avstängd

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kostar runt 3700 om man köper direkt från Google Store Tyskland. För mer info om hur man gör det, går o läsa här https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

Tack för tråden! Visste inte Google själva skickade internationellt med samma priser. Blir förmodligen att förbeställa en med de priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PumbaOP:

Tack för tråden! Visste inte Google själva skickade internationellt med samma priser. Blir förmodligen att förbeställa en med de priserna.

Egentligen inte, detta är ett lite hack typ Går bara på tyska sidan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Generellt sett ligger jag också på runt 3 timmar, men ibland är det väldigt mycket mer än så. Typ när jag är ute och reser eller på semester eller rent allmänt under sommaren när jag knappt använder min stationära dator. Har nog snittat runt 5-8 timmar per dag nu under sommaren. Hade vissa problem att få batteriet i min nuvarande Nokia 7+ (3800 mAh) att klara en dags användning när jag var på resa förra hösten också

Som absolut mest har jag varit uppe på 6 timmar på alla mina år. När jag reser brukar jag ta med mig en powerbank ändå. Sedan använder jag datorn istället för telefonen när jag är hemma eller så. Tar med mig en dator när jag reser

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Låter bra, men faller på att inte ha 90hz skärm. Hade förmodligen kostat dom ett par hundra kronor mer att tillverka.

Uuuuuugh fattar inte varför alla ska faila. Samma med Oneplus Nord - hade varit perfekt om dom skrotat hälften av kamerorna, den förskräckliga dubbelkameran där fram och istället satt Oneplus 8 Pros mainkamera på den. Bytet skulle förmodligen knappt ge nån skillnad i produktionskostnad.

Dom vet *exakt* vad dom gör när dom designar telefonerna, allt är gjort för att du ska vilja köpa dyrare telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

fyfan så värdelösa telefoner... vem vill köpa en sån idag?

Någon som vill ha en lite mindre telefon med okej prestanda samt riktigt bra kamera för schysst pris?

Bara en gissning.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Någon som vill ha en lite mindre telefon med okej prestanda samt riktigt bra kamera för schysst pris?

Bara en gissning.

Hur är 6” en liten telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur är 6” en liten telefon?

Lite mindre ≠ liten.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur är 6” en liten telefon?

På samma sätt som en iphone se (2020) och en Nexus 4 är stora telefoner.
https://j.mp/2PmExBG
I jämförelsen körde jag en Iphone 11 pro istället för pixel 4a, de har samma höjd men 11 pro är 2mm bredare.
5.6-5.7 tum är vad 4.7 tum var för 4 år sen sett till hur stor telefonen är fysiskt.
Men en 4.7-5 tum modern borderless skärm hade varit grymt i en iphone 5s fysisk storlek.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nja, uselt batteri, ingen speciellt med kameran.
Hade hellre valt en MI 10 Lite alla dar i veckan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Känns som en värdig utmanare till Galaxy S10e, som är lite av en nischtelefon med sin mindre storlek men fullfjädrad prestanda och alla funktioner man kan önska sig. Nej, man får inte lika mycket med 4a, men priset är också drygt 2000 kronor lägre.

Permalänk
Medlem

Om de säger upp till en dags batteritid på en laddning blir jag lite skeptisk i kombination med speciell mjukvara. Låter som att man förmodligen måste följa Googles spammiga notifikationer för varje program för att ens komma nära ett dygn.
Priset är ju dock riktigt lågt så alla tradeoffs är förståeliga..

Permalänk
Medlem

Kunde den inte ha fått en 90 Hz skärm och en något vassare chip..
Givetvis med en annorlunda prislapp då.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nja, uselt batteri, ingen speciellt med kameran.
Hade hellre valt en MI 10 Lite alla dar i veckan.

Du vet om att det sitter en av de bästa kamerorna i telefonen? Det är samma som Pixel 4 har. Recensioner säger att batteritiden är bra och runt 6 timmars SOT. Pixel 3a hade ungefär samma storlek på batteriet och den hade ingen dålig batteritid

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av livsnjutaren:

Kunde den inte ha fått en 90 Hz skärm och en något vassare chip..
Givetvis med en annorlunda prislapp då.

Det tror jag säkert. Jag tror nog att alla specs hade kunnat skruvas upp för att täcka in ett helt gäng olika typer av önskemål och efterfrågningar till och med. Givetvis med en annorlunda prislapp.
Ja det är till och med så att Google har gjort just detta. Modellen heter pixel 4 😊.

Poängen är väl att de behöver dra ner på ett helt gäng saker för att nå en viss prisklass. En del kommer tycka skärmen är för trist, andra att batteriet är för snålt, högtalarna för klena, processon för snål, minnesmängden för liten, chassit för billigt, utbudet av över lika kameror för få eller kanske att det saknas trådlös laddning. Och så vidare. Allas önskemål kommer inte kunna fyllas med en billigare variant. Så är det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Kunde den inte ha fått en 90 Hz skärm och en något vassare chip..
Givetvis med en annorlunda prislapp då.

Du menar vanliga Pixel 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det tror jag säkert. Jag tror nog att alla specs hade kunnat skruvas upp för att täcka in ett helt gäng olika typer av önskemål och efterfrågningar till och med. Givetvis med en annorlunda prislapp.
Ja det är till och med så att Google har gjort just detta. Modellen heter pixel 4 😊.

Poängen är väl att de behöver dra ner på ett helt gäng saker för att nå en viss prisklass. En del kommer tycka skärmen är för trist, andra att batteriet är för snålt, högtalarna för klena, processon för snål, minnesmängden för liten, chassit för billigt, utbudet av över lika kameror för få eller kanske att det saknas trådlös laddning. Och så vidare. Allas önskemål kommer inte kunna fyllas med en billigare variant. Så är det.

Skrivet av Ortovox:

Du menar vanliga Pixel 4

Absolut, men jag pratade inte om ett high end chip utan mera runt oneplus nord. Tror inte att det och skärm hade kostat 4000 kr att implementera på denna mobil(pratar nu om lanseringspris ish), om man jämför pixel 4 mot 4a.
Som @Söderbäck säger så är det ju alltid något man är missnöjd med och jag inkluderas i den skaran också.
Men man måste ju få drömma

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Absolut, men jag pratade inte om ett high end chip utan mera runt oneplus nord. Tror inte att det och skärm hade kostat 4000 kr att implementera på denna mobil(pratar nu om lanseringspris ish), om man jämför pixel 4 mot 4a.
Som @Söderbäck säger så är det ju alltid något man är missnöjd med och jag inkluderas i den skaran också.
Men man måste ju få drömma

Jag förstår helt din tankebana, men nu har Google sin Pixel 4 från förra hösten som deras tyngre flaggskeppsmodell och Pixel 5 som kommer i höst med rykten kring sig att bli ett billigare kraftpaket på grund av smartare val av chip (ungefär den telefon du drömmer om då). Och i sådana fall fyller Pixel 4a en perfekt plats på marknaden för att konkurrera med iPhone SE för oss Android-fantaster. Jag är nöjd och förstår helt alla tradeoffs.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag förstår helt din tankebana, men nu har Google sin Pixel 4 från förra hösten som deras tyngre flaggskeppsmodell och Pixel 5 som kommer i höst med rykten kring sig att bli ett billigare kraftpaket på grund av smartare val av chip (ungefär den telefon du drömmer om då). Och i sådana fall fyller Pixel 4a en perfekt plats på marknaden för att konkurrera med iPhone SE för oss Android-fantaster. Jag är nöjd och förstår helt alla tradeoffs.

Visste inte om dessa rykten om att det kanske ska vara en billigare lansering av nästa telefon.
Jag förstår också alla tradeoffs och är fine med dom. Men det var inte riktigt det jag ville ha haha.
Jag har ställt mig i kö för att köpa en, men får se ifall det blir att klicka på köpknappen när det väl kommer till kritan.
Även lite mera osäker nu ifall det skulle komma en som är lite mera vad jag söker i höst.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

3100mah är inte ok när de flesta telefoner idag har 4-5000mah. Fler och fler tillverkare börjar inse att folk kräver bra batterier.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ett litet batteri slits också ut fortare eftersom det snabbare bränner igenom fler cykler. Med min Zenfone 6 (5000 mAh) laddar jag oftast bara batteriet ca. varannan dag (6-8 timmar SOT), medan man på en telefon som denna kanske toppar upp batteriet under dagen (en fjärdedels till halv cykel) plus varje natt. Sedan märker man även fortare när batteriet börjar tappa laddningskapacitet, om det redan är på gränsen till acceptabelt jämfört med om det finns marginal.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ett litet batteri slits också ut fortare eftersom det snabbare bränner igenom fler cykler. Med min Zenfone 6 (5000 mAh) laddar jag oftast bara batteriet ca. varannan dag (6-8 timmar SOT), medan man på en telefon som denna kanske toppar upp batteriet under dagen (en fjärdedels till halv cykel) plus varje natt. Sedan märker man även fortare när batteriet börjar tappa laddningskapacitet, om det redan är på gränsen till acceptabelt jämfört med om det finns marginal.

Detta är 100% anledningen till varför batteriet är så litet. Många orkar inte byta batteri eller litar inte på att det nya batteriet blir lika bra som innan, då köper de hellre en ny telefon. Exakt samma men ännu värre är det ju med iPhone SE (2020). Batteriet kanske duger första året, men sen kommer många börja snegla.

SOT på 10-12h skulle vara lagom, då kan användare själva välja hur de laddar och batteriet klarar sig länge sett till cykler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Ser fram emot kameratester. Det är i stort sett det enda jag bryr mig om på moderna lurar.

Det finns redan ett par jämförelsevideos på Youtube:
* Google Pixel 4a vs OnePlus Nord | Side-by-side comparison
* Pixel 4a vs iPhone SE Camera Test Comparison
* Pixel 4a vs iPhone SE vs OnePlus Nord CAMERA Comparison! | The Tech Chap
Varning för att det också finns en hel del fluff och falska videos där ute...

Skrivet av dagas:

3100mah är inte ok när de flesta telefoner idag har 4-5000mah. Fler och fler tillverkare börjar inse att folk kräver bra batterier.

Enligt extrapoleringar som folk gjort från tester av andra telefoner med samma chipset så skulle Pixel 4a få ungefär lika bra batteritid som Samsung Galaxy S10e — som är i samma storleksklass. Och det finns telefoner med 4000 mAh-batterier som inte räcker lika länge som den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du vet om att det sitter en av de bästa kamerorna i telefonen? Det är samma som Pixel 4 har. Recensioner säger att batteritiden är bra och runt 6 timmars SOT. Pixel 3a hade ungefär samma storlek på batteriet och den hade ingen dålig batteritid

Säkert en bra telefon, men för samma pengar får man: 5G, bättre cpu, bättre gpu, dubbla sim och 1000Mah mer batteri kapacitet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Säkert en bra telefon, men för samma pengar får man: 5G, bättre cpu, bättre gpu, dubbla sim och 1000Mah mer batteri kapacitet.

Vad jag läst är batteritiden knappt något bättre i OP Nord än i Pixel 4a. Dubbla SIM finns i Pixel 4a. Ett nano + eSIM, så som det är på iPhone. Spelar inte mycket på telefon så det behöver jag ingen kraftfull GPU. 730G och 765G är nästan samma CPU, 765G är lite snabbare klockad bara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Det finns redan ett par jämförelsevideos på Youtube:
* Google Pixel 4a vs OnePlus Nord | Side-by-side comparison
* Pixel 4a vs iPhone SE Camera Test Comparison
* Pixel 4a vs iPhone SE vs OnePlus Nord CAMERA Comparison! | The Tech Chap
Varning för att det också finns en hel del fluff och falska videos där ute...

Lite off topic men att titta på videos är det sämsta sättet att göra efterforskningar/se tester på och jag hatar videorecensioner och majoriteten av informationsvideos. Så. Mycket. Har en produkt inga bra skrivna recensioner skiter jag i den hellre än att plåga mig igenom youtubevideos. Måtte vittrorna ta dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av livsnjutaren:

Absolut, men jag pratade inte om ett high end chip utan mera runt oneplus nord. Tror inte att det och skärm hade kostat 4000 kr att implementera på denna mobil(pratar nu om lanseringspris ish), om man jämför pixel 4 mot 4a.
Som @Söderbäck säger så är det ju alltid något man är missnöjd med och jag inkluderas i den skaran också.
Men man måste ju få drömma

Aha! Ja det är klart att man måste få drömma lite också . Nu är jag med på tåget :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled