Permalänk
Medlem

Efter Half-Life Alyx

Okey, så vad nu

Jag har spelat igenom Alyx en gång och håller på att spela igenom det en gång till bara för attdet är episkt

Vilket spel ska man nu välja som är lika episkt som detta spel? Jag är öppen för förslag

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Okey, så vad nu

Jag har spelat igenom Alyx en gång och håller på att spela igenom det en gång till bara för attdet är episkt

Vilket spel ska man nu välja som är lika episkt som detta spel? Jag är öppen för förslag

Lone Echo?

Permalänk
Medlem

Ja, Lone Echo är typ det enda som kommer i närheten. Man behöver ha i åtanke att det är ett betydligt äldre VR-spel dock, det kom ut 2017. Det har ändå grym inlevelse, ett unikt rörelsesystem och 6-8h speltid. Tvåan har tyvärr försenats flera gånger men borde dyka upp i vinter.

Jag minns att jag var jäkligt taggad inför Stormland också men sen dog hypen ut och mottagandet var väl OK men inte fantastiskt. Kanske är värt att kolla upp ändå även om jag tycker att Oculus borde ha rea lite oftare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@Halldin:
Okey! Jag men precis det där såg ju intressant ut. Ska absolut testa det

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Asgards wrath ska också vara en Mastodon titel.
Inget jag provat själv än men har det liggandes på wishlist.
Annars har jag fått tips att köpa Vertigo Remastered och Vertigo 2 (ej ännu släppt)
Ska finnas ett demo till Vertigo 2 på Steam också som jag ska testa när jag kommer hem efter semestern

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skrev i Oculus Quest tråden men har nu kört både Vertigo 2 demot och köpt Vertigo Remastered.
Kan verkligen rekommendera 👍👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Finns massor av trevliga titlar. Lone Echo är bara ett ensamt eko i rymden i mängden men absolut spelvärt.

Sett till tidsförbrukning på enskilt spel bortsett simulatorer då så Skyrim VR var fruktansvärt trevligt i VR. Med gamepad då! Det är ospelbart med rörelsekontroller.

Fallout gick inte att spela pga samma anledning.

Doom VFR har jag bara känt på men det är ös i VR med.

Skulle gärna se fler adaptioner av klassiska trippelA spel där man lirar med de kontroller de är designade för och inte halvtrasiga adaptioner för rörelsekontroller. Hitman 3 ska erbjuda de tidigare liren i VR får hoppas de släpps till PC med och inte förstör kontrollen.

Alien Isolation är också intressant att genomlida i VR! Mothermodden verkar ha gått i stå men vore episkt om det någonsin kom ut. Alphan var sjukt mycket skarpare än vorpx varianten! På sätt och vis så ökades spänningen av mindre skarp grafik

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns massor av trevliga titlar. Lone Echo är bara ett ensamt eko i rymden i mängden men absolut spelvärt.

Sett till tidsförbrukning på enskilt spel bortsett simulatorer då så Skyrim VR var fruktansvärt trevligt i VR. Med gamepad då! Det är ospelbart med rörelsekontroller.

Fallout gick inte att spela pga samma anledning.

Doom VFR har jag bara känt på men det är ös i VR med.

Skulle gärna se fler adaptioner av klassiska trippelA spel där man lirar med de kontroller de är designade för och inte halvtrasiga adaptioner för rörelsekontroller. Hitman 3 ska erbjuda de tidigare liren i VR får hoppas de släpps till PC med och inte förstör kontrollen.

Alien Isolation är också intressant att genomlida i VR! Mothermodden verkar ha gått i stå men vore episkt om det någonsin kom ut. Alphan var sjukt mycket skarpare än vorpx varianten! På sätt och vis så ökades spänningen av mindre skarp grafik

Skyrim och Fallout måste moddas (har jag hört/läst) för att vara spelbara som riktiga VR spel.
Det är bethesda standard dvs, inget färdigt direkt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Skyrim och Fallout måste moddas (har jag hört/läst) för att vara spelbara som riktiga VR spel.
Det är bethesda standard dvs, inget färdigt direkt.

De säljer specifika vr versioner. Du kanske syftar på vorpx?

Färdigt är de. Enligt bethesdastandard behöver inte modda men modsen som finns fungerar även med vr versionen. Utan rörelsekontrollschemat är det samma lir.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De säljer specifika vr versioner. Du kanske syftar på vorpx?

Färdigt är de. Enligt bethesdastandard behöver inte modda men modsen som finns fungerar även med vr versionen. Utan rörelsekontrollschemat är det samma lir.

Nej jag menar VR versionerna.
Vad jag förstått så behöver dom moddas för att fungera som man vill.
Men jag vet inte har inte idast skaffa spelen för VR.
Hade däremot köpt om det var ett nytt elderscrolls eller Fallout i VR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej jag menar VR versionerna.
Vad jag förstått så behöver dom moddas för att fungera som man vill.
Men jag vet inte har inte idast skaffa spelen för VR.
Hade däremot köpt om det var ett nytt elderscrolls eller Fallout i VR

Ah nej behöver inga mods alls om du nöjer dig med vanilla skyrim.

Plug and play

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ah nej behöver inga mods alls om du nöjer dig med vanilla skyrim.

Plug and play

Jo men det jag menade med att du skrev du var tvungen att spela med joypad och att rörelsekontrollerna var dåliga.
Tänkte om det hade nått med det att göra när jag läst och hört att man bör modda det för att det ska vara spelbart i VR.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har kört Skyrim VR och det är inte i närheten av lika polerat som Alyx är, så förväntar man sig det kommer man bli besviken. Grafiken ser också fruktansvärt föråldrad ut om man inte moddar det, som nämnt ovan. Menyerna är riktigt bökiga, det var illa nog som plattspel men är extra frustrerande i VR. Det ska finnas mods för inverse kinematics och för att dra upp utrustning från kroppen, om jag inte minns fel. Mods ökar potentiellt spelbarheten men det är fortfarande skohornad VR.

Jag försökte spela Fallout 4 VR men det lider av samma problem som Skyrim, eller värre, så jag orkade inte köra det mer än nån timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo men det jag menade med att du skrev du var tvungen att spela med joypad och att rörelsekontrollerna var dåliga.
Tänkte om det hade nått med det att göra när jag läst och hört att man bör modda det för att det ska vara spelbart i VR.

Tror främst det är grafiken du läst syftas på. Det är ju ett gammalt spel. Pluset är att du har råd med massa supersampling plus alla grafikmods som finns för liret. Men det är väldigt överdrivet att de krävs. Grafiken fungerar utmärkt för vr. Skyrim har en klar grafik.

Fanns inga moddar för att fixa rörelseschemat när jag körde tyvärr vet inte om de finns nu. Men oavsett hade aldrig orkat veva svärd och hålla på i 250h. Det roliga är att det skulle likt Fallout inte ha gamepad stöd men det var ett krav från Sony vad jag förstått. PSVR är att tacka

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tror främst det är grafiken du läst syftas på. Det är ju ett gammalt spel. Pluset är att du har råd med massa supersampling plus alla grafikmods som finns för liret. Men det är väldigt överdrivet att de krävs. Grafiken fungerar utmärkt för vr. Skyrim har en klar grafik.

Fanns inga moddar för att fixa rörelseschemat när jag körde tyvärr vet inte om de finns nu. Men oavsett hade aldrig orkat veva svärd och hålla på i 250h. Det roliga är att det skulle likt Fallout inte ha gamepad stöd men det var ett krav från Sony vad jag förstått. PSVR är att tacka

Mycket möjligt att det är så, har inte spelat själv så vet inte med säkerhet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Batman VR är kort men välgjort. Rekommenderar att man skaffar när det är på rea.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ser ju att Boneworks inte är nämnt.
Ett måste imo att spela om man har VR.
Dock fullt medveten om att vissa kan ha problem med spelet.
Väldigt "fysik baserat" och lätt illamående framkallande om man inte är van.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

windlands var också riktigt skönt. Gillade inte skjutandet i windlands 2 dock tog bort zen delen för min del!
Superhot VR ännu ett på tema superhjälte.

vr sports challenge. Speciellt hockeyn var brutalt adrenalinsprutande men betydligt bättre än wii sports någonsin var

wilsons heart
invisible hours
Chess Ultra. Bör helst gilla schack kanske men sänker stressnivåer kvickt.
The Solus Project. Har det på något sätt men någon klagar säkert på grafiken.
Edge of Tomorrow
pinball fx vr

Sen har vi alla simulationer
Subnautica
racing simulationer
flygsimulationer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Låter inte som att det är något av det TS frågar efter dock.

Permalänk
Medlem

Jag får många bra tips här och det bockar o bugar jag för Nu ser spelhösten ut som jag har tillräckligt att lägga vantarna på både i och utanför VR scenen.

Racingsim: Project Cars 3
Flightsim: Microsoft flight simulator 2020

Jag tog däremot ett steg tillbaka med spel som jag måste använda min rumsorientering då min NOLO börjat strula, men jag har ju dock kommit fram till den slutsatsen att även om jag gillade ALYX så är inte det som är min huvudkatergori och kommer skaffa mig istället 1 Index basenhet och börja bygga på det istället (fler enheter och någon annanhandkontroll), jag måste kunna röra mig i djupled på mina simspel ju

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Walking Dead: Saints and Sinners

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Låter inte som att det är något av det TS frågar efter dock.

Varför inte?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Ser ju att Boneworks inte är nämnt.
Ett måste imo att spela om man har VR.
Dock fullt medveten om att vissa kan ha problem med spelet.
Väldigt "fysik baserat" och lätt illamående framkallande om man inte är van.

Boneworks är nog det mest imponerande VR-spelet hitills i mitt tycke.

Haft möjlighet till VR-spelande med min Quest ansluten till datorn i ungefär en vecka nu och bara det blir lite svalare blir det äntligen att sätta igång med Boneworks! Lägenheten jag hade innan möjliggjorde typ bara sittande VR, vilket jag tycker är tråkigt. Men nu jävlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Boneworks är nog det mest imponerande VR-spelet hitills i mitt tycke.

Haft möjlighet till VR-spelande med min Quest ansluten till datorn i ungefär en vecka nu och bara det blir lite svalare blir det äntligen att sätta igång med Boneworks! Lägenheten jag hade innan möjliggjorde typ bara sittande VR, vilket jag tycker är tråkigt. Men nu jävlar!

Ja det är nått med Boneworks som andra spel saknar.
Det är väll bara Half life alyx som kan matcha men det är mest med bråtet runt omkring en.
I Boneworks är friheten ett steg extra (lite clunky ibland visst med blivigt lite bättre i patchar).
Ta ett vapen, jonglera upp det i luften, greppa skjuta.
Slut skott? inga problem dräm till vapnet i fiendern i stället, ta tag i fienden och kasta omkull det, ladda sätt ett headshot.
Man kan slå fiender mot väggar, golv, varandra mm.
Man kan känns sig som John Wick

Sen tycker jag stämningen i spelet är riktigt bra också.
När jag spelade Boneworks första gången fick jag "Half life kännsla" känns som spelets universum skulle passa i HL/Portal universumet.

Finns ett annat spel som har liknande "fysiskt våld" det är Blade & Sorcery.
Dock var det väldigt "clunky" sist jag spelade och fick inte riktigt samma kännsla. Det spelet är snäppet brutalare i "verkligt våld" så kanske inte passar alla.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför inte?

Han skriver att han spelat Alyx och letar efter episka spel, jag har svårt att se hur schack, pinball eller sandboxspel passar in i den beskrivningen. Som generella speltips, visst, men det låter inte som det han fiskar efter i det ursprungliga inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Han skriver att han spelat Alyx och letar efter episka spel, jag har svårt att se hur schack, pinball eller sandboxspel passar in i den beskrivningen. Som generella speltips, visst, men det låter inte som det han fiskar efter i det ursprungliga inlägget.

De är nog minst lika episka vr upplevelser som Alyx skulle jag tippa.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Stormlands, Minecraft och Pavlov VR är väl tre andra förslag jag kan ge. Har inte lusläst inläggen innan i tråden så några har säkert redan nämnts. Lone Echo är iallafall med, samt några av de andra tunga VR-titlarna som kommit senaste året.

Skrivet av Molotov:

Ja det är nått med Boneworks som andra spel saknar.
Det är väll bara Half life alyx som kan matcha men det är mest med bråtet runt omkring en.
I Boneworks är friheten ett steg extra (lite clunky ibland visst med blivigt lite bättre i patchar).
Ta ett vapen, jonglera upp det i luften, greppa skjuta.
Slut skott? inga problem dräm till vapnet i fiendern i stället, ta tag i fienden och kasta omkull det, ladda sätt ett headshot.
Man kan slå fiender mot väggar, golv, varandra mm.
Man kan känns sig som John Wick
https://youtu.be/QgAQXgM0AZg

Sen tycker jag stämningen i spelet är riktigt bra också.
När jag spelade Boneworks första gången fick jag "Half life kännsla" känns som spelets universum skulle passa i HL/Portal universumet.

Finns ett annat spel som har liknande "fysiskt våld" det är Blade & Sorcery.
Dock var det väldigt "clunky" sist jag spelade och fick inte riktigt samma kännsla. Det spelet är snäppet brutalare i "verkligt våld" så kanske inte passar alla.

Av det jag sett, speciellt från Node-folket, så är det ju verkligen något alldeles extra! Kommer behöva köra min Quest trådlöst när det väl är dags.

Jag funderade ett tag på om spelet var det verkliga Half-Life 3 som utvecklades i smyg då spelet ändå har en känsla av att vara något alldeles extra. Och skapligt HL-aktigt. Men sen när Alyx väl avslöjades så var det ju mer uppenbart hur det låg till.

Länkar in några av mina favoritklipp från spelet med:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Stormlands, Minecraft och Pavlov VR är väl tre andra förslag jag kan ge. Har inte lusläst inläggen innan i tråden så några har säkert redan nämnts. Lone Echo är iallafall med, samt några av de andra tunga VR-titlarna som kommit senaste året.

Av det jag sett, speciellt från Node-folket, så är det ju verkligen något alldeles extra! Kommer behöva köra min Quest trådlöst när det väl är dags.

Jag funderade ett tag på om spelet var det verkliga Half-Life 3 som utvecklades i smyg då spelet ändå har en känsla av att vara något alldeles extra. Och skapligt HL-aktigt. Men sen när Alyx väl avslöjades så var det ju mer uppenbart hur det låg till.

Länkar in några av mina favoritklipp från spelet med:
https://www.youtube.com/watch?v=PcCAlmYDpHE

https://www.youtube.com/watch?v=w8a1BAolFIk

Jag har spelat Boneworks med Lenovo Explorer (Windows mixed reality)
Oculus Quest med Link & Trådlöst med Virtual Desktop.
Har man väl vant sig köra trådlöst är det svårt att köra med sladd, om man typ inte takmonterar sladden.
Totala upplevelsen är bättre med Quest men spelet kändes flyta snäppet bättre av nån anledning med Lenovo Explorer. Vet inte om det är inbillning eller inte men Lenovo var 90Hz medans Quest är 72Hz om det har nått med saken att göra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

72 är fattigt så ja du är nog rätt ute. Sen beror det på hur rappa panelerna är på att växla om också. Blir nyfiken på boneworks ser ut som en mix av robo recall och superhot vr. Är det bara sandlåda?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

72 är fattigt så ja du är nog rätt ute. Sen beror det på hur rappa panelerna är på att växla om också. Blir nyfiken på boneworks ser ut som en mix av robo recall och superhot vr. Är det bara sandlåda?

Nej det är ett fullstort spel med story.
Det finns olika "Sandbox" lägen utöver storyn.
Ett läge låser man upp på första banan i storymode medans andra lägen låser man upp i tidigare sandbox-lägen. Kan vara lite knepigt, är inget hålla handen så man kan få kolla youtube hur man "låser upp" alla sandbox lägen.

Det du ser som SuperHot är att man med ena knappen kan gå i "slow motion" (så man gör snygga kills )

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc