Min NAS vill inte starta efter att ha varit inkopplad? Ingen POST

Permalänk
Medlem

Min NAS vill inte starta efter att ha varit inkopplad? Ingen POST

Hej,

Jag har en NAS bestående av följande komponenter:
- ASRock Z77E-ITX
- i5 3770k
- Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz Low Profile
- Corsair VX450W nätaggregat
- Intel SSD

Fungerar kanon, har haft en upptid på 40 dagar utan strul. Kör OpenMediaVault som är Debian-baserat. Så det är inget tydligt fel. Däremot om jag försöker starta om servern, eller stänger av den och slår på den så vägrar den starta.
Jag får ingen signal via HDMI, ingen POST och den startar aldrig, utan fläktarna börjar spinna upp och diskarna.

Om jag rycker ut strömsladden och låter den stå i 15 minuter så startar den därefter direkt.
Måste göra detta varje gång den har varit avstängd.

Först trodde jag det var ett kasst nätaggregat, men jag har prövat att rycka ur sladden direkt när jag stängt av datorn och sen hållt inne start-knappen i 30 sekunder för att ladda ur nätagget. Sen pluggat in sladden igen och försökt starta. Den startar inte då heller.

Nästa test är att jag har prövat med ett minne och testat i båda slottarna, testat båda minnena (som är nya).
Jag har även dragit ut allt som inte behövs, så att den går endast med boot-ssdn. Funkar inte då heller.

Har undersökt moderkortet och kan inte se några kondensatorer som har svällt.

Har ni någon idé vad jag kan försöka?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Hej,

Jag har en NAS bestående av följande komponenter:
- ASRock Z77E-ITX
- i5 3770k
- Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz Low Profile
- Corsair VX450W nätaggregat
- Intel SSD

Fungerar kanon, har haft en upptid på 40 dagar utan strul. Kör OpenMediaVault som är Debian-baserat. Så det är inget tydligt fel. Däremot om jag försöker starta om servern, eller stänger av den och slår på den så vägrar den starta.
Jag får ingen signal via HDMI, ingen POST och den startar aldrig, utan fläktarna börjar spinna upp och diskarna.

Om jag rycker ut strömsladden och låter den stå i 15 minuter så startar den därefter direkt.
Måste göra detta varje gång den har varit avstängd.

Först trodde jag det var ett kasst nätaggregat, men jag har prövat att rycka ur sladden direkt när jag stängt av datorn och sen hållt inne start-knappen i 30 sekunder för att ladda ur nätagget. Sen pluggat in sladden igen och försökt starta. Den startar inte då heller.

Nästa test är att jag har prövat med ett minne och testat i båda slottarna, testat båda minnena (som är nya).
Jag har även dragit ut allt som inte behövs, så att den går endast med boot-ssdn. Funkar inte då heller.

Har undersökt moderkortet och kan inte se några kondensatorer som har svällt.

Har ni någon idé vad jag kan försöka?

Tack!

Skulle nog inte utesluta nätaggregatet ändå.
Inte förrän du provat med ett helt annat nätaggregat, som du vet fungerar, och sett att problemet kvarstår hade jag vågat utesluta det.

Kondensatorer på moderkort kan förvisso ge sig, och ibland räcker det med att någon bara är lite dålig, även om de inte visar några tecken på utsidan.
-Men kolla nätagget först för allt i världen, är det inget problem med det så kan du gå vidare och misstänka andra felkällor.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Skulle nog inte utesluta nätaggregatet ändå.
Inte förrän du provat med ett helt annat nätaggregat, som du vet fungerar, och sett att problemet kvarstår hade jag vågat utesluta det.

Kondensatorer på moderkort kan förvisso ge sig, och ibland räcker det med att någon bara är lite dålig, även om de inte visar några tecken på utsidan.
-Men kolla nätagget först för allt i världen, är det inget problem med det så kan du gå vidare och misstänka andra felkällor.

Har nu testat med nätagget från min maindator. EVGA 750 G2 som jag vet funkar perfekt. Trots det händer exakt samma sak!

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat alla möjliga sätt som går. Jag har bytt nätagg, bytt minnen (från en dator där jag vet att det funkar). Trodde jag hade löst det, och att det var minnets fel. För när jag bytte till ett annat minne och lät den boota till BIOS-skärmen endast så kunde jag slå av och på datorn gång på gång utan att den visade samma fel. När jag sen lät den gå till OpenMediaVault (operativsystemet baserat på Debian) och sen testade att starta om datorn genom att skicka "shutdown now" eller "reboot now" så hände precis samma sak.

Kan operativsystemet sätta "moderkortet" eller datorn i något konstigt läge när den har bootat upp som hindrar den från att starta utan att man rycker sladden?
Låter långsökt, men vet inte vad jag ska testa annars. Vill inte köpa ett nytt moderkort så är det något helt annat.
Och det som är konstigt är att den är 100% stabil när den är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Nu har jag testat alla möjliga sätt som går. Jag har bytt nätagg, bytt minnen (från en dator där jag vet att det funkar). Trodde jag hade löst det, och att det var minnets fel. För när jag bytte till ett annat minne och lät den boota till BIOS-skärmen endast så kunde jag slå av och på datorn gång på gång utan att den visade samma fel. När jag sen lät den gå till OpenMediaVault (operativsystemet baserat på Debian) och sen testade att starta om datorn genom att skicka "shutdown now" eller "reboot now" så hände precis samma sak.

Kan operativsystemet sätta "moderkortet" eller datorn i något konstigt läge när den har bootat upp som hindrar den från att starta utan att man rycker sladden?
Låter långsökt, men vet inte vad jag ska testa annars. Vill inte köpa ett nytt moderkort så är det något helt annat.
Och det som är konstigt är att den är 100% stabil när den är igång.

Borde inte vara standard någonstans för det låter helt ologiskt.

T.ex. om datorn går igång, kör POST (Power On Self Test) men OMV inte kan boota, då är det inget problem med hårdvaran utan snarare ett problem med mjukvaran.

Fast du upplever ju det omvända tolkar jag det som.
Datorn startar inte och POST:ar inte ens efter att du stängt ner den (den normala vägen) utan är fortsatt död såvida du inte tar bort strömförsörjningen 15 min.

Just grejen du nämner med ett långt uppehåll rycka sladden, låta den stå i 15 min. och att den startar direkt efteråt låter så otroligt misstänkt en dålig kondensator, något som finns rikligt av på både nätagg och moderkort.
Så om du nu provat med olika nätagg samt byta ut andra komponenter men fortfarande upplever samma problem hade jag sagt moderkortet, det är den gemensamma nämnaren. Visst CPU:er kan också bli dåliga men det är väldigt sällsynt och brukar inte orsaka felet du nämner.

Har du någon kringutrustning inkopplat? Dessa kan också bidra till problem om de inte fungerar som de ska, men jag tolkar det som att du redan provat med minsta tänkbara och ändå inte lyckats.

Finns det någon "Error log" du kan ta till? I BIOS t.ex.?
Serverhårdvara (riktig sådan) brukar kunna skvallra om något skiter sig vid nedstängning eller uppstart. Men det är möjligt att det finns någon POST-logg även på konsumentsystem.

Vet ej om du provat att nollställa BIOS (Load BIOS/UEFI defaults) alt. lossa BIOS-batteriet i c:a 10 minuter och sätta tillbaka det?
Tvivlar starkt på att det skulle hjälpa, lär inte göra det om moderkortet är kaputt.
Man kan även flasha om BIOS/UEFI för att se om något där blivit korrupt, men det känns lite riskabelt då den redan nu inte gillar omstarter.

Har du något annat moderkort eller t.o.m. komplett äldre system? (CPU+Minne+Moderkort)
Då OMV är Linux-baserat är det oftast inga problem med att byta ut/ersätta komponenter rakt av. så om du antingen hittar ett nytt eller beg. billigt system eller har något äldre liggandes tror jag du skulle kunna använda det istället för en stabilare drift. -Åtminstone tills du funderat klart på om det är värt att lägga pengar på reservdelar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.