Amazon Prime Video, nu på Svenska, bra eller kolera ?

Amazon Prime Video, nu på Svenska, bra eller kolera ?

Såg att Prime video nyligen verkar ha fått upp en Svensk sida.
Finns det nån som provat Svenska versionen och vet hur utbudet är jämfört med andra länder ?
Jag besökte den och provade logga in och fick frågan om jag ville ändra till Svenska sidan men vet inte riktigt om det är bra eller dåligt att göra det och den verkar vara väldigt ny så det finns inte mycket att hitta om hur vår lokala sidas utbud är och inga direkta jämförelser mot utbudet i andra länder.
Jag vet inte om jag ska våga välja den eller inte för det är kanske svårt att kunna lämna den svenska versionen om de nu ska etablera sig här om man en gång valt den ?

@mrqaffe:
Jag testade Amazon Prime Video genom Amazon.de för ett tag sedan och började följa ett par serier. Hann dock inte med alla under min enmånadsperiod, så aktiverade istället ett nytt 7-dagars period via appen i min TV (LG:s WebOS).

Nu kunde jag helt plötsligt ändra språk till exempelvis svenska, men utbudet var långt ifrån detsamma som i den tyska versionen av Amazon Prime Video som jag tidigare hade.

Vet inte riktigt vad som hände, men jag fick helt plötsligt en massa regionsblockeringar med meddelande liknande "detta material finns inte i din region".

Så inte direkt svar på din fråga, men jag är skeptisk mot att en svensk Amazon Prime Video skulle motsvara den tyska varianten. Fick dock känslan av att det finns två olika nivåer av "Amazon Prime Video" i Europa, en som är renodlat "Prime Video" (läs abonnemang) och en som är både "Prime Video" samt "Instant Video" (läs hyrfilm).

Jag blev dock inte klok på hur det hänger ihop och Amazon verkar inte ha någon tydlig information. Dock kul att få användning av min gamla språkkunskaper i tyska

Tjänsterna jag syftar på är dessa:

Prime Video (med Amazon Prime):
https://www.amazon.de/Prime-Video/b?node=3279204031

Prime Video (enbart "Prime Video"):
https://www.primevideo.com/

Verkar som sagt finnas två olika abonnemang, men jag kan fortfarande inte förstå varför regionsblockeringen inte slogs på när jag skaffade abonnemang via Amazon.de, men däremot när jag aktiverade prövoperioden i SmartTV-appen.

Edit:
Det var "Doom Patrol" jag och min sambo höll på att se, vilken vi senare inte kunde se genom Prime Video.

https://www.amazon.de/gp/video/detail/B07WFWRPX3/

Så någon som har "Prime Video" kanske kan verifiera om Doom Patrol finns eller inte Genom Amazon.de med Amazon Prime-abonnemang var det aldrig något problem, men slipper gärna tyskt gränssnitt i appen. Det gick inte att ändra språk när jag använde Amazon Prime-abonnemanget, men däremot fungerade det fint att ändra språk när jag använde "Prime Video", vilket i sin tur gav ett mycke sämre filmutbud.

Senast redigerat 2020-08-03 22:13
Skrivet av walkir:

@mrqaffe:
Jag testade Amazon Prime Video genom Amazon.de för ett tag sedan och började följa ett par serier. Hann dock inte med alla under min enmånadsperiod, så aktiverade istället ett nytt 7-dagars period via appen i min TV (LG:s WebOS).

Nu kunde jag helt plötsligt ändra språk till exempelvis svenska, men utbudet var långt ifrån detsamma som i den tyska versionen av Amazon Prime Video som jag tidigare hade.

Vet inte riktigt vad som hände, men jag fick helt plötsligt en massa regionsblockeringar med meddelande liknande "detta material finns inte i din region".

Så inte direkt svar på din fråga, men jag är skeptisk mot att en svensk Amazon Prime Video skulle motsvara den tyska varianten. Fick dock känslan av att det finns två olika nivåer av "Amazon Prime Video" i Europa, en som är renodlat "Prime Video" (läs abonnemang) och en som är både "Prime Video" samt "Instant Video" (läs hyrfilm).

Jag blev dock inte klok på hur det hänger ihop och Amazon verkar inte ha någon tydlig information. Dock kul att få användning av min gamla språkkunskaper i tyska

Tjänsterna jag syftar på är dessa:

Prime Video (med Amazon Prime):
https://www.amazon.de/Prime-Video/b?node=3279204031

Prime Video (enbart "Prime Video"):
https://www.primevideo.com/

Verkar som sagt finnas två olika abonnemang, men jag kan fortfarande inte förstå varför regionsblockeringen inte slogs på när jag skaffade abonnemang via Amazon.de, men däremot när jag aktiverade prövoperioden i SmartTV-appen.

Mmm... det blev ett dilemma om man ska våga när detta dök upp >

@mrqaffe:
I värsta fall borde det gå att kontakta kundtjänst och byta tillbaka till Tyskland om utbudet skiljer sig åt.