Google Pixel 4a är mellanklasstelefon med kameran i fokus

Permalänk
Melding Plague

Google Pixel 4a är mellanklasstelefon med kameran i fokus

Med pressad prislapp och avskalade funktioner presenterar nu sökmotorjätten Pixel 4a, men svenska spekulanter lär bli besvikna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Attans då, ingen trådlös laddning på 4a :'(

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Om denna telefon lanseras i Sverige kommer det finnas ett riktigt starkt utbud med flaggbåtar. iPhone SE, One Plus Nord och Pixel 4a. Nu tvingas nog andra budgetmobiler att erbjuda bra mjukvara och med generös uppdatering. Jag kollar på dig Samsung!

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

"Därtill saknas även kapslingsklass." Ip? Vattentät? Trist. Det, bra kamera och ny cpu är vad jag letar efter. Till bra pris!

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot kameratester. Det är i stort sett det enda jag bryr mig om på moderna lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Ser fram emot kameratester. Det är i stort sett det enda jag bryr mig om på moderna lurar.

Android Police säger att kameran typ tar lika bra bilder som Pixel 4. Detta blir nog telefonen jag köper, om inte 5G versionen hunnit annonseras, då jag är sugen på 5G också samtidigt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Android Police säger att kameran typ tar lika bra bilder som Pixel 4. Detta blir nog telefonen jag köper, om inte 5G versionen hunnit annonseras, då jag är sugen på 5G också samtidigt

Coolio!

Permalänk
Medlem

Extremt prisvärd mobil. 349$ är riktigt prispressat.

Men ja synd att Google som vanligt ignorerar Svenska marknaden.

Känns som en mobil som denna hade sålt riktigt bra i Sverige.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Meathim:

Ser fram emot kameratester. Det är i stort sett det enda jag bryr mig om på moderna lurar.

Det finns redan några tester ute! MKBHD:s video nedan är ett exempel, där han menar att de håller Pixel 4-nivå, men att de möjligtvis är något mindre skarpa.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på lite bättre hårdvara och lite högre pris (speciellt batteri, kamera och skärm-hz).
Enligt Android Authority är det en Snapdragon 730G, inte en 730.

Compared to the normal Snapdragon 730, the 730G is optimized for gaming. This means the graphics card is higher clocked and the chip also offers optimized WiFi. The GPU also supports higher resolutions. Furthermore, the SoC is able to record vieos in 720p with up to 960 fps.

(Den texten är från Notebookcheck)

Är väl ingen jätteskillnad, men kanske värt att poängtera.

https://www.androidauthority.com/google-pixel-4a-review-11406...

Permalänk
Medlem

Man är ju lite sugen på att uppgradera, då jag sitter med en s5 från 20??. Mest för kamerans skull i så fall, eftersom jag inte är en heavy app-user. Men det är trist att det inte kommer fler mobiler med utbytbara batterier. Ska det verkligen vara så svårt? Om telefonen inte ens har klassning mot väta (min S5 har det), så kan man ju undra. En av anledningarna till att jag nog behåller min S5 ett tag till, har tilloch med ett skal med trådlös laddning...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av m4gnify:

Hade hoppats på lite bättre hårdvara och lite högre pris (speciellt batteri, kamera och skärm-hz).
Enligt Android Authority är det en Snapdragon 730G, inte en 730.

Compared to the normal Snapdragon 730, the 730G is optimized for gaming. This means the graphics card is higher clocked and the chip also offers optimized WiFi. The GPU also supports higher resolutions. Furthermore, the SoC is able to record vieos in 720p with up to 960 fps.

(Den texten är från Notebookcheck)

Är väl ingen jätteskillnad, men kanske värt att poängtera.

https://www.androidauthority.com/google-pixel-4a-review-11406...

Ja, det verkar vara flera som vidhåller att det är den något mer högpresterande Snapdragon 730G som används, varför det med största sannolikhet är så. Lustigt nog finns inte "G"-ändelsen med på produktsidan. Nu är artikeln uppdaterad med 730G och brasklappen om att telefonskaparen missat detaljen.

Permalänk
99:e percentilen

Högst intressant! PenTile vid 443 ppi är dock inget jag står efter. Hade också sett fram emot högre uppdateringsfrekvens på min nästa lur, men det är något jag kan tänka mig att offra om allt annat är bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Vad chockad man blev att den inte lanserades här, dra åt h*lvete Google!

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon köpa vanliga Pixel 4 över denna? Jag förstår varför dom släpper denna efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Extremt prisvärd mobil. 349$ är riktigt prispressat.

Men ja synd att Google som vanligt ignorerar Svenska marknaden.

Känns som en mobil som denna hade sålt riktigt bra i Sverige.

...Ja, kanske, lite beroende hur prispressat det hade blivit i SEK...jag ögnar iPhone SE nu och köper nog en sån men det är ingen USD399 phone i Sverige riktigt. Men det kan variera rätt så bra, priser i USA och här; ibland skiljer nästan prick 25%, ibland inte.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Om denna telefon lanseras i Sverige kommer det finnas ett riktigt starkt utbud med flaggbåtar. iPhone SE, One Plus Nord och Pixel 4a. Nu tvingas nog andra budgetmobiler att erbjuda bra mjukvara och med generös uppdatering. Jag kollar på dig Samsung!

https://swedroid.se/rykten-om-samsung-galaxy-s20-fan-edition-...

Permalänk
Medlem

Pixel 4 har ingen fingeravtrycksläsare. Men den här har alltså det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Pixel 4 har ingen fingeravtrycksläsare. Men den här har alltså det?

Japp, och också en klassisk på baksidan, som fungerar bättre o snabbare än de som är under skärmen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Någon som vet ett bra ställe att köpa denna ifrån?

Permalänk
Medlem

När min pixel gen 1 gav upp väntade jag på 4a, men när jag såg läckorna för ett par månader sedan att kameran var placerad I skärmen så köpte jag en 3a istället. Det går ju inte för sig att ha ett kluster av "döda pixlar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Japp, och också en klassisk på baksidan, som fungerar bättre o snabbare än de som är under skärmen

Tjejens på OP7 PRO tycker jag fungerar snabbt och bra. Stör mig enormt på bara ansiktsupplåsning på Pixel 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Någon som vet ett bra ställe att köpa denna ifrån?

https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

Permalänk
Medlem

Skulle vara en intressant telefon om det inte var för det patetiskt lilla 3140 mAh batteriet. Gissar på max 5-6 timmar screen-on-time.

Permalänk
Medlem

fyfan så värdelösa telefoner... vem vill köpa en sån idag?

Permalänk
Medlem

Synd att den saknar saknar officiell svensk lansering. Blir intressant att se importpriset jämfört med de kinesiska budgetalternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Skulle vara en intressant telefon om det inte var för det patetiskt lilla 3140 mAh batteriet. Gissar på max 5-6 timmar screen-on-time.

Håller med dig, men det är ändå typ det tredubbla vad jag får ut av min gamla OP3 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Skulle vara en intressant telefon om det inte var för det patetiskt lilla 3140 mAh batteriet. Gissar på max 5-6 timmar screen-on-time.

Runt 6 timmar säger recensioner som jag läst. Hur mycket SOT behöver du egentligen? Jag ligger på runt 3 timmar per dag

Skrivet av HazZarD:

fyfan så värdelösa telefoner... vem vill köpa en sån idag?

Och vad är det som är värdelöst med denna telefon?

Skrivet av PumbaOP:

Synd att den saknar saknar officiell svensk lansering. Blir intressant att se importpriset jämfört med de kinesiska budgetalternativen.

Kostar runt 3700 om man köper direkt från Google Store Tyskland. För mer info om hur man gör det, går o läsa här https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Vettig storlek
Rent Android
Minst 3 års uppdateringar
3,5mm kontakt

Säljs inte i Sverige... och jag har just nu ingen anledning att byta mobil...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Både jag och tjejen behöver nya telefoner och det här är prisklassen vi främst är intresserade av. Pixel 4a är nära att vara bra nog, (tänker främst på kameran), men gillar inte att bilderna ofta ser underexponerade ut rent ljusmässigt även om dynamiska omfånget fortfarande är bra. Alla bilder ser ofta för mörka och livlösa ut för min smak av det jag sett hittills. Dvs samma "problem" som Pixel 4 lider av. Jag gillar inte karaktären helt enkelt i jämförelse med iPhone exempelvis. Men är inte jättesugen på iPhone SE heller av flera skäl... Det blir nog till att invänta iPhone 12 trots allt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...