Permalänk
Medlem

TS fick godkänt att byta själv för han har gått på universitet. Hmm..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Men vill ha allt i samma skåp utan massa extra klabb med IPTV osv... ville bara han en simple media konverter fiber->gbe

Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att du vill flytta fiberuttaget till ett annat skåp eller bara koppla in ny utrustning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaptengrek:

Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att du vill flytta fiberuttaget till ett annat skåp eller bara koppla in ny utrustning?

koppla in en mediaconverter.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Ja men vill köra en egen stör mig på den stora fula vita grejen som sitter i min hall

Kanske går att flytta den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

TS fick godkänt att byta själv för han har gått på universitet. Hmm..

Fastighetsägaren kan inte ge han tillstånd, utrustningen ägs och drift sköts av nätägaren, troligen Öresundskraft.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar bara vad dom färgerna betyder

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad har du för router? Du behöver köpa en SFP som passar i din router. Eller en mediakonverter om din router inte har SFP. Du behöver veta vilken våglängd din nuvarande CPE använder. Så att du kan köpa matchande.

Sedan behöver du en fiberpatch. Beroende vad du har för anslutning i din aktiva utrustning, se stycket ovan kan det vara så att den fiberpatchen du har idag passar. Är det en SFP kan du behöva en vanlig SC-LC singlemode kabel.

Skrivet av Koolance94:

Jag undrar bara vad dom färgerna betyder

Det enda är för att hjälpa installatören vid felsökning. Om alla varit aktiva hade man dokumenterat att grön går till X och så vidare. Det ser ut som att de två nedre har fiber insvetsat. Så i fibernoden kan det vara märkt att den färgen används och den andra är ledig för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

koppla in en mediaconverter.

Det är inte bara "plug n play". När jag gjorde jobb åt Telenor så behövde man ringa in till dem och registrera serienumret på ny ONT om den tidigare var defekt och skulle bytas ut så de kan aktivera ny kommunikation. Du behöver även ha koll på att alla tekniska specifikationer är identiska med den gamla.

Det lättaste är att ringa din internetleverantör och fråga vad du behöver göra men det finns även en chans att de helt enkelt inte tillåter dig att byta utrustningen för det är din internetleverantörs ägo det handlar om.

Annorlunda om du har företagsabonnemang, då är man oftast själv skyldig att skaffa egen kompatibel hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Det är inte bara "plug n play". När jag gjorde jobb åt Telenor så behövde man ringa in till dem och registrera serienumret på ny ONT om den tidigare var defekt och skulle bytas ut så de kan aktivera ny kommunikation. Du behöver även ha koll på att alla tekniska specifikationer är identiska med den gamla.

Det lättaste är att ringa din internetleverantör och fråga vad du behöver göra men det finns även en chans att de helt enkelt inte tillåter dig att byta utrustningen för det är din internetleverantörs ägo det handlar om.

Annorlunda om du har företagsabonnemang, då är man oftast själv skyldig att skaffa egen kompatibel hårdvara.

Öresundskraft har som krav på att det ska sitta en CPE med fyra uttag, är det fel på den (som TS hävdar) kommer de byta till en ny CTS HES-3106.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Öresundskraft har som krav på att det ska sitta en CPE med fyra uttag, är det fel på den (som TS hävdar) kommer de byta till en ny CTS HES-3106.

Har öppen fiber. Låt mig snälla experimentera och lära mig och man lär sig genom sina misstag.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Har öppen fiber. Låt mig snälla experimentera och lära mig och man lär sig genom sina misstag.

Ser inte ut som en typisk Telia/Skanova-installation, Telia Wholesale kör dock både CTS HES-3106 Plus och Inteno XG6846.

Sen borde du förstå att vi inte kan rekommendera dig att göra saker som gör att du kommer bli ersättningsskyldig vid problem. Du får inte byta ut fiberansluten utrustning oavsett vad fastighetsägaren säger om det är Telia Öppen Fiber eller Öresundskraft, oavsett vilka dumma frågor du ställer till Bahnhof för den delen. Har du problem lös problemen, felanmäl.

Permalänk
Skrivet av Koolance94:

Ja men vill köra en egen stör mig på den stora fula vita grejen som sitter i min hall

Har du fiber kan du lika gärna visa det. Inte värt tiden/pengarna för att stilla sin egen perfektionism.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Tjena! Min mediaconverter som kom med hyresrätten är rent sagt skräp. Ringde dustin och han rekommenderade denna:
https://eu.dlink.com/se/sv/products/dmc-810sc-1000baset-to-10...

De sitter en SC kabel i den gamla, då ska de väll basically vara PnP när jag satt in den nya mediaconvertern? Eller behövs det mer konfigueration för att få det att fungera?
I Dlinken ska sladden från mediaomvandlaren sitta i Tx eller Rx? Vet det står för mottagande och skickande, men trafiken ska ju gå från mediaconvertern till routern via RJ-45 uttaget.

(Den gamla mediaconvertern som sitter i fastigheten heter CTS HES-3106 Plus (SKRÄP).

Tacksam för svar. MVH

HES-3106 Plus är inte skräp, ring din operatör och felanmäl så kommer du få hjälp till slut.

Permalänk
Medlem

Känner du att det är värt risken för eventuell felsöknignsavgift om det blir fel så köp en "villapatch singelmode, simplex SC - SC" och ett tvättkitt. Du kan då flytta din CTS till valfritt utrymme i huset där den inte stör dig.

Finns ingen anledning att byta från en CTS 3106, är något fel så ring din operatör och felanmäl. löser sig inte problemet så ring in och felanmäl igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacecow:

Känner du att det är värt risken för eventuell felsöknignsavgift om det blir fel så köp en "villapatch singelmode, simplex SC - SC" och ett tvättkitt. Du kan då flytta din CTS till valfritt utrymme i huset där den inte stör dig.

Finns ingen anledning att byta från en CTS 3106, är något fel så ring din operatör och felanmäl. löser sig inte problemet så ring in och felanmäl igen.

Eller ännu bättre – om han vill använda alla uttagen kör routern på annan plats och en liten switch i mediaskåpet. Det är en enkel lösning om det är dubbeluttag. WiFi vill man ändå inte i ha i ett plåtskåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eller ännu bättre – om han vill använda alla uttagen kör routern på annan plats och en liten switch i mediaskåpet. Det är en enkel lösning om det är dubbeluttag. WiFi vill man ändå inte i ha i ett plåtskåp.

Han skrev att den satt i hans hall och va ful i denna eller en annan tråd, kan eventuellt vara bortredigerat.

//mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacecow:

Han skrev att den satt i hans hall och va ful i denna eller en annan tråd, kan eventuellt vara bortredigerat.

//mvh

Du skriver i tråden, då de blev ihopslagna.

Så tittar du i tråden så ser du att bilderna är på ett mediaskåp – mediaomvandlaren sitter alltså inte synligt. Utöver det så pratar han om att det är ett skåp. Vad TS ville göra är ju att använda alla uttag som finns i lägenheten genom att koppla alla patchuttag i mediaskåpet till sitt LAN. Vad ville du säga?