Amazon Prime Video, nu på Svenska, bra eller kolera ?

Permalänk
Rekordmedlem

Amazon Prime Video, nu på Svenska, bra eller kolera ?

Såg att Prime video nyligen verkar ha fått upp en Svensk sida.
Finns det nån som provat Svenska versionen och vet hur utbudet är jämfört med andra länder ?
Jag besökte den och provade logga in och fick frågan om jag ville ändra till Svenska sidan men vet inte riktigt om det är bra eller dåligt att göra det och den verkar vara väldigt ny så det finns inte mycket att hitta om hur vår lokala sidas utbud är och inga direkta jämförelser mot utbudet i andra länder.
Jag vet inte om jag ska våga välja den eller inte för det är kanske svårt att kunna lämna den svenska versionen om de nu ska etablera sig här om man en gång valt den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Jag testade Amazon Prime Video genom Amazon.de för ett tag sedan och började följa ett par serier. Hann dock inte med alla under min enmånadsperiod, så aktiverade istället ett nytt 7-dagars period via appen i min TV (LG:s WebOS).

Nu kunde jag helt plötsligt ändra språk till exempelvis svenska, men utbudet var långt ifrån detsamma som i den tyska versionen av Amazon Prime Video som jag tidigare hade.

Vet inte riktigt vad som hände, men jag fick helt plötsligt en massa regionsblockeringar med meddelande liknande "detta material finns inte i din region".

Så inte direkt svar på din fråga, men jag är skeptisk mot att en svensk Amazon Prime Video skulle motsvara den tyska varianten. Fick dock känslan av att det finns två olika nivåer av "Amazon Prime Video" i Europa, en som är renodlat "Prime Video" (läs abonnemang) och en som är både "Prime Video" samt "Instant Video" (läs hyrfilm).

Jag blev dock inte klok på hur det hänger ihop och Amazon verkar inte ha någon tydlig information. Dock kul att få användning av min gamla språkkunskaper i tyska

Tjänsterna jag syftar på är dessa:

Prime Video (med Amazon Prime):
https://www.amazon.de/Prime-Video/b?node=3279204031

Prime Video (enbart "Prime Video"):
https://www.primevideo.com/

Verkar som sagt finnas två olika abonnemang, men jag kan fortfarande inte förstå varför regionsblockeringen inte slogs på när jag skaffade abonnemang via Amazon.de, men däremot när jag aktiverade prövoperioden i SmartTV-appen.

Edit:
Det var "Doom Patrol" jag och min sambo höll på att se, vilken vi senare inte kunde se genom Prime Video.

https://www.amazon.de/gp/video/detail/B07WFWRPX3/

Så någon som har "Prime Video" kanske kan verifiera om Doom Patrol finns eller inte Genom Amazon.de med Amazon Prime-abonnemang var det aldrig något problem, men slipper gärna tyskt gränssnitt i appen. Det gick inte att ändra språk när jag använde Amazon Prime-abonnemanget, men däremot fungerade det fint att ändra språk när jag använde "Prime Video", vilket i sin tur gav ett mycke sämre filmutbud.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkir:

@mrqaffe:
Jag testade Amazon Prime Video genom Amazon.de för ett tag sedan och började följa ett par serier. Hann dock inte med alla under min enmånadsperiod, så aktiverade istället ett nytt 7-dagars period via appen i min TV (LG:s WebOS).

Nu kunde jag helt plötsligt ändra språk till exempelvis svenska, men utbudet var långt ifrån detsamma som i den tyska versionen av Amazon Prime Video som jag tidigare hade.

Vet inte riktigt vad som hände, men jag fick helt plötsligt en massa regionsblockeringar med meddelande liknande "detta material finns inte i din region".

Så inte direkt svar på din fråga, men jag är skeptisk mot att en svensk Amazon Prime Video skulle motsvara den tyska varianten. Fick dock känslan av att det finns två olika nivåer av "Amazon Prime Video" i Europa, en som är renodlat "Prime Video" (läs abonnemang) och en som är både "Prime Video" samt "Instant Video" (läs hyrfilm).

Jag blev dock inte klok på hur det hänger ihop och Amazon verkar inte ha någon tydlig information. Dock kul att få användning av min gamla språkkunskaper i tyska

Tjänsterna jag syftar på är dessa:

Prime Video (med Amazon Prime):
https://www.amazon.de/Prime-Video/b?node=3279204031

Prime Video (enbart "Prime Video"):
https://www.primevideo.com/

Verkar som sagt finnas två olika abonnemang, men jag kan fortfarande inte förstå varför regionsblockeringen inte slogs på när jag skaffade abonnemang via Amazon.de, men däremot när jag aktiverade prövoperioden i SmartTV-appen.

Mmm... det blev ett dilemma om man ska våga när detta dök upp >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
I värsta fall borde det gå att kontakta kundtjänst och byta tillbaka till Tyskland om utbudet skiljer sig åt.

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd nu, men jag gick från amerikanskt till svenskt och har inga UHD-titlar längre. Inte en enda.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Har haft Prime sen det lanserades tror jag, var från början serien Hanna https://www.imdb.com/title/tt6932244/?ref_=fn_al_tt_1 med Joel Kinnaman som fick mig att testa. Har varit kvar sen dess. Är ett stort avsaknad av svenska filmer och serier kan jag tycka, fast då jag inte är direkt förtjust i princip nånting nyproducerat svenskt (väldigt få undantag) så är det verkligen ingen dealbreaker.
Priset är också väldigt humant gentemot andra tjänster, sen är utbudet inte lika stort så det jämnar väl ut sig då.
Nöjd överlag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Lite gammal tråd nu, men jag gick från amerikanskt till svenskt och har inga UHD-titlar längre. Inte en enda.

Pratade just med Amazon Prime supporten, inga UHD i Sverige alls än så länge. (Ska tydligen ha både UHD och HDR-märkning för att vara just 4k).

Ni andra, har ni amerikanska konton eller visste supporten inte vad de pratade om? Jag blev överflyttad från amerikanskt till svenskt konto i typ aug-sept, det var nog då det försvann. Konstigt att M3 och andra hävdar 4K som en styrka hos Amazon Prime Video om det inte finns här.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]